handdator

Visa fullständig version : Frågor kring kasslor

FUn-tex SSwinger
2004-01-06, 20:08
Godmorgon kamrater!

Har lite frågor kring kasslor,detta livets elixir, så om nån vet, känn er fria att svara.

1, Kasslerna i butiken röks den på riktigt, eller andvänds enbart rökarom?

2.följd fråga på ettan, bör den tillagas förre förtäring?

3.kasslern man kan köpa i delikatessen"tunna skivor" är det samma som finns ute i butiken i bit?

4. finns där nått man bör veta om kassler innan man sätter in den som standard i mat schemat? dvs 3 - 4 fasta mål per dag? med denna underbara produkt i centrum.Tex om där finns gifter i den , ja osv.

I denna tråd får ni gärna dela med er utav era kasslor minnen, första gången ni åt en kassler baserad rätt, ni kanske tom varit nere o besökt kasslern i sin hemstad?ordet är fritt*!

Översättning för uppåtlänningarna, kasslor = kassler

*OBS gäller enbart kasslor relaterade ämnen.

King Grub
2004-01-06, 20:15
4. finns där nått man bör veta om kassler innan man sätter in den som standard i mat schemat? dvs 3 - 4 fasta mål per dag? med denna underbara produkt i centrum.Tex om där finns gifter i den , ja osv.

Om du tittar på förpackningen ser du E250. Nitrosaminer:

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____2696.asp

hangatyr
2004-01-06, 20:21
kassler äts med fördel så ofta som möjligt. Denna nätinsnärjda köttbit med smak av skogshydda och gammal stövel kan förhöja en tallrik trött pasta eller potatis på det mest underbara sätt!

Kassler; ett underskattat livsmedel.

FUn-tex SSwinger
2004-01-06, 21:05
Originally posted by King Grub

Om du tittar på förpackningen ser du E250. Nitrosaminer:

http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____2696.asp

Jaha tbx till högreven..

MunsöHustla
2004-01-06, 22:39
Är relativt mycket fett i kassler (ialla fall den jag brukar konsumera) runt 9g/100g, äter man mycket blir det en hel del fett...

FUn-tex SSwinger
2004-01-07, 09:09
Originally posted by MunsöHustla
Är relativt mycket fett i kassler (ialla fall den jag brukar konsumera) runt 9g/100g, äter man mycket blir det en hel del fett...

vanligtvis så löper ju fettranden utanför köttet och är väldigt enkel att ta bort, har iofs sett en del kassler under min livstid som nästintill haft en fetthalt på 25%+ med löpande fettränder inne vid köttet.Vanligtvis låter man dom ligga i disken, dansk jävlarna brukar ha ganska feta kasslers, har väl iofs sin naturliga förklaring, då sexuellaövergrepp kan leda till hetsätningen.

King Grub
2004-01-07, 11:13
Originally posted by MunsöHustla

Den gramangivelsen är med fettrand. Skär man bort allt synligt fett är fetthalten under 3%.

pettan85
2004-01-07, 11:34
Hur pass orolig behöver man vara över dessa Nitrosaminerna då, är det direkt olämpligt att t ex äta kassler 4 dagar i veckan pga detta ? Stod ju bara på livsmedelsverkets hemsida att risken med nitrosaminerna ej var riktigt kartlagda på människor osv. Finns ju snart inget man kan äta pga alla cancerogena ämnen m.m.

King Grub
2004-01-07, 11:38
Originally posted by pettan85
Hur pass orolig behöver man vara över dessa Nitrosaminerna då, är det direkt olämpligt att t ex äta kassler 4 dagar i veckan pga detta ? Stod ju bara på livsmedelsverkets hemsida att risken med nitrosaminerna ej var riktigt kartlagda på människor osv. Finns ju snart inget man kan äta pga alla cancerogena ämnen m.m.

Nitrosaminer är bevisat tumörframkallande.

Men följ rekommendationerna som Livsmedelsverket har satt upp. 4 ggr i veckan är ingen fara. Men att som Funtex skrev i första inlägget, basera 4 av dagens mål på det, kanske inte är någon god idé.

Det är inte bara kassler som innehåller E250 - tittar du på alla charkuteriprodukter så hittar du det.

LIM
2004-01-07, 11:42
"I Sverige är direkt varmluftstorkning förbjudet."

Vad menas med detta? Blir det en höjning av Nitrosaminer i köttet om jag torkar det själv i ugnen t ex??

Spec^
2004-01-07, 14:33
Kassler som är gott!!

Jag brukar käka kycklingkassler, de lär ju va bra grejjer? :eating:

King Grub
2004-01-07, 14:48
Originally posted by Spec^
Kassler som är gott!!

Jag brukar käka kycklingkassler, de lär ju va bra grejjer? :eating:

Alldeles utmärkt mat och en ypperlig proteinkälla, men samma sak som ovan gäller även med den.

pettan85
2004-01-07, 23:40
Ok, nä 4 ggr/ dag ska jag ändå inte äta kassler så då är det inga problem. Tack för det

vwfanatiker
2004-01-08, 13:51
vad är det för energi inerhåll i kassler ?om man tar bort fettet? det står inte på kasslern jag köper...

//mvh

King Grub
2004-01-08, 14:21
Originally posted by vwfanatiker
vad är det för energi inerhåll i kassler ?om man tar bort fettet? det står inte på kasslern jag köper...

//mvh

Sök själv:

http://www.slv.se/templatesSLV/ldb_search____6242.asp