handdator

Visa fullständig version : vad säger man

Jazen
2011-11-25, 14:54
http://www.aftonbladet.se/resa/flyg/article13983354.ab

är det så vanligt i usa att man börjar ta den tjockas sida av versionen ?

"– Medpassageraren hade samma rätt att sitta som han hade. Om man vill vara säker på att få en ledig plats bredvid sig får man köpa två biljetter, eller en biljett i första klass, säger hon."

så folk måste börja köpa 2 sittplatser bredvid varandra så man KANSKE slipper en tjockis bredvid....

jag anser att gränsen mellan stolarna är vid armstöder, man håller sig på varsin sida armstödet och håller sig där....hade kört kidney punch på tjockisen...

C.E.J.
2011-11-25, 14:56
hade kört kidney punch på tjockisen...

Varför förstöra semestern genom att se till att man grips vid landning?

Jazen
2011-11-25, 14:58
Varför förstöra semestern genom att se till att man grips vid landning?

har du inget att säga om det viktiga i tråden som inte handlar om kidney punch, håll dom för dig själv bror polis...

Frantic
2011-11-25, 15:01
Hade tråden varit så viktig hade du kunnat sätta en vettig rubrik.

Jazen
2011-11-25, 15:04
äsh lås trådfan, jävla moral poliser som strottar runt på kollo allt mer, börjar bli riktig jävla drygt med folk som leker internetpolis och inte ens håller sig till ämnet. Är ju så folk tröttnar på forumet mer o mer....

ceejay
2011-11-25, 15:04
Hur många gånger har detta hänt? Jag kan nog tänka mig att de flesta flyg förstår om det inte går att sitta bredvid en tjockis och ger en en första klass stol eller nåt.

Jazen
2011-11-25, 15:07
Hur många gånger har detta hänt? Jag kan nog tänka mig att de flesta flyg förstår om det inte går att sitta bredvid en tjockis och ger en en första klass stol eller nåt.

kul att nån som bryr sig om kontentan, men nu skiter jag i detta, ska bara börja bli dryg,sarkastisk och irriterande som dom flesta här inne från o med nu...

spoon
2011-11-25, 15:10
Var ska man dra gränsen då? När är man för fet? Kan man neka tjockisar att gå på planet om dom inte har bokat två platser?

ceejay
2011-11-25, 15:12
Var ska man dra gränsen då? När är man för fet? Kan man neka tjockisar att gå på planet om dom inte har bokat två platser?

man får fylla i ett "är du en tjockis"-test när man bokar flyget!

Proxy
2011-11-25, 15:14
Tycker att man kan boka i en "är du fet?"-ruta när man bokar biljetter, så kan alla tjockisar placeras bredvid varandra (korrekt utspridda så att inte planet störtar av snedbelastning).
När alla tjockisar inte kan sitta bekvämt på planen så kanske dom beslutar sig för att gå ner i vikt.

Problem fattys? :D

Åsberg
2011-11-25, 15:15

Svår fråga faktist..

I detta fallet tycker jag dock fel person fick stå upp. Kan man inte klämma sig ner i en stol utan behöver ta upp en del av någon annan persons plats får man skylla sig själv.

Åsberg
2011-11-25, 15:15
Tycker att man kan boka i en "är du fet?"-ruta när man bokar biljetter, så kan alla tjockisar placeras bredvid varandra (korrekt utspridda så att inte planet störtar av snedbelastning).

:laugh:

stevebc
2011-11-25, 15:16
äsh lås trådfan, jävla moral poliser som strottar runt på kollo allt mer, börjar bli riktig jävla drygt med folk som leker internetpolis och inte ens håller sig till ämnet. Är ju så folk tröttnar på forumet mer o mer....Ett tips till framtiden är att ange ämnet i rubriken.

I all välmening.

/mvh

Fd_Megatuttarna
2011-11-25, 15:16

Får väl ta BMI kopplat med särskilda mått?

Lite synd tycker man ju om överviktiga men samtidigt är det ju ingenting som andra människor ska lida för. Just utrymme är en stor kostnadsfaktor på flyg.

kettlebellGuden
2011-11-25, 15:17
Tyckte han fick bra erbjudande på 200 dollar tillbaka fastän han reste hela vägen.

Personligen hade jag väl sagt till min fete medpassagerare att han fick hålla sig utanför min stol, och så hade han fått stå upp.

pedersen1980
2011-11-25, 15:20
En tanke som slog min nu är : Vad händer en 2 "tjockisar" hamnar bredvid varandra?

Jazen>> Vi e nog på samma blad du o ja ang folks personlighet på nätet. Jag funderar på att undvika forum istället.

Sen ang problemet... Synd att folk e så tjocka att dom inte "får plats" i sitt säte, men let´s face it, du hade inte velat sitta bredvid Coleman eller Cutler heller...
Har ingen bra lösning på problemet

Jazen
2011-11-25, 15:21
Ett tips till framtiden är att ange ämnet i rubriken.

I all välmening.

/mvh

det kan jag hålla med om, lite hastigt via telefonen då jag satt och vänta på mat.

Men man behöver inte va nån dryg internethjälte som herrn ovanför och skriva
"Hade tråden varit så viktig hade du kunnat sätta en vettig rubrik. "

Tråden är inte viktig, den ligger i allmänt avdelningen, tycker han kanske att blaablaaablaaa tråden är viktigt ? eller att world of warcraft tråden är viktigt ?

Blir sne på folk som ska vara för coola för att kommentera vettigt men skriver dryga svar iaf för att få "titta på mig jag bryr mig inte" status.

ah whatever, är nog mensen som pratar, men snacka om att forumet blir drygare tyvär...

Mantus
2011-11-25, 15:22
Tyckte han fick bra erbjudande på 200 dollar tillbaka fastän han reste hela vägen.

Personligen hade jag väl sagt till min fete medpassagerare att han fick hålla sig utanför min stol, och så hade han fått stå upp.

Du menar att han skulle klivit av längs med vägen?:MrT:

mikaelj
2011-11-25, 15:23
det kan jag hålla med om, lite hastigt via telefonen då jag satt och vänta på mat.

Haha, att du ens bryr dig om inlägget då? Det är bara att ignorera. Blev du sårad av den dryga internethjälten, eller vad? Jisses.

Hur klarar du ens av en dag i verkligheten om du skall ta illa upp av allt?

Jazen
2011-11-25, 15:24
En tanke som slog min nu är : Vad händer en 2 "tjockisar" hamnar bredvid varandra?

Jazen>> Vi e nog på samma blad du o ja ang folks personlighet på nätet. Jag funderar på att undvika forum istället.

Sen ang problemet... Synd att folk e så tjocka att dom inte "får plats" i sitt säte, men let´s face it, du hade inte velat sitta bredvid Coleman eller Cutler heller...
Har ingen bra lösning på problemet

jag skriver enbart i allmänt avdelning för jag alltid tyckt att kollo varit ett av dom bättre forumen jag hängt på sedan 2005....har alltid stått på 500 posts som bevisar detta =)
Men som sagt börjar bli riktigt drygt o hänga här , förstår folk som inte ens skriver pga dryga kommentarer.

spoon
2011-11-25, 15:25
Jag har hört ett rykte om att när KK67 (SL-klubb med många i plussen) skulle flyga till Oslo så fick dom flytta om styrkelyftarna så att dom fick planet balanserat :D

Litet propeller flygplan men ändå skoj.

Åsberg
2011-11-25, 15:25
Haha, att du ens bryr dig om inlägget då? Det är bara att ignorera. Blev du sårad av den dryga internethjälten, eller vad? Jisses.

Hur fick du fram sambandet mellan att han blev "sårad" till att han inte är kapabel att klara sig en dag i verkligheten?

mikaelj
2011-11-25, 15:28
Hur fick du fram sambandet mellan att han blev "sårad" till att han inte är kapabel att klara sig en dag i verkligheten?

Det vet jag inte. Därför jag frågade.

Om han tar så illa vid sig av att någon kommenterar med tramsinlägg i "sin" tråd tyder det, i mina ögon, på att man tar saker väldigt personligt.

Jazen
2011-11-25, 15:28

ja o här va det en till....
jag har inte skrivit att jag blivit sårad, jag blir irriterad av folk som inte håller sig till ämnet. OK ämnet har fel rubrik, försök se över detta....

vet inte vart du får sårad ifrån, men ja du läser som du vill som resten...

om du gemför verkligheten med internet borde du tänka om....
folk är oftast helt annorlunda på nätet som du kanske förstår, skulle folk vara så dryga i verkligheten som på nätet så tror jag man har svårt att anpassa sig i nån vänkrets....om man nu inte är emo fjortis som är i nån sorts "jag bryr mig inte" stadie i sitt liv...

agazza
2011-11-25, 15:29
Har man köpt en stol har man rätt till endast det utrymmet, får man inte plats får man klaga till tillverkaren att stolen avviker från standarden, avviker den inte från standarden får man transportera sitt feta arsle med cykeln nästa gång så kanske man får flyga efter det.

mikaelj
2011-11-25, 15:30
ja o här va det en till....
jag har inte skrivit att jag blivit sårad, jag blir irriterad av folk som inte håller sig till ämnet. OK ämnet har fel rubrik, försök se över detta....

vet inte vart du får sårad ifrån, men ja du läser som du vill som resten...

om du gemför verkligheten med internet borde du tänka om....
folk är oftast helt annorlunda på nätet som du kanske förstår, skulle folk vara så dryga i verkligheten som på nätet så tror jag man har svårt att anpassa sig i nån vänkrets....om man nu inte är emo fjortis som är i nån sorts "jag bryr mig inte" stadie i sitt liv...

Men första inlägget, kommentaren av CEJ, var i allra högsta grad relaterat till ämnet. Men eftersom du startade det hade du ensamrätt på vilka inlägg som är godkända? Annars hamnar de i "dryga och off-topic". Låter som att du tar saker personligt i onödan.

Andra kommentaren, av Frantic, gissar jag hade den tonen eftersom du själv gick ut väldigt hårt i ursprungsinlägget och beskrev det som något för dig ett stort problem.

Varpå du efter de två kommentarerna tyckte att "åååååh NI E SÅ DUMMA!". Din debatteknik lämnar rätt mycket därhän.

kettlebellGuden
2011-11-25, 15:32

Tror du att hans feta stolsgranne kom flygande och klev på halvvägs genom resan?

Fd_Megatuttarna
2011-11-25, 15:32

Typisk juristanmärkning...

Jazen
2011-11-25, 15:33
Men första inlägget, kommentaren av CEJ, var i allra högsta grad relaterat till ämnet. Men eftersom du startade det hade du ensamrätt på vilka inlägg som är godkända? Annars hamnar de i "dryga och off-topic". Låter som att du tar saker personligt i onödan.

den här disskutionen kan gå hur långt som helst, jag säger dittan du säger dattan, tråden blir 4 sidor med ointressant trams vilket avslutas med att du också är dryg och alltid varit anser jag...

som sagt så kan nån moderator låsa tråden.

Åsberg
2011-11-25, 15:34
Eller så låter man tråden vara kvar och så kan vederbörande fortsätta via PM. :)

mikaelj
2011-11-25, 15:34
den här disskutionen kan gå hur långt som helst, jag säger dittan du säger dattan, tråden blir 4 sidor med ointressant trams vilket avslutas med att du också är dryg och alltid varit anser jag...

som sagt så kan nån moderator låsa tråden och så kan alla va negg, vem fan bryr sig liksom...

Eller så slutar du att kommentera på de inlägg du tycker verkar stötande, och fokuserar på de inlägg du tycker bidrar något till diskussionen. Får se om du klarar det...

Jazen
2011-11-25, 15:38
Eller så slutar du att kommentera på de inlägg du tycker verkar stötande, och fokuserar på de inlägg du tycker bidrar något till diskussionen. Får se om du klarar det...

har gjort det många gånger, men jag lär mig med o mer om kollo, man ska vara dryg o sarkastisk....kanske den rätta vägen o gå =)

Åsberg: ingen konflikt har löst sig via internet =D

MasterChief
2011-11-25, 15:42
Du pratar om att krossa njurar på människor sen gråter du som en bebis för att folk hackar på din tråd? Tja, undrar vem som har fel attityd...

Jazen
2011-11-25, 15:46
Du pratar om att krossa njurar på människor sen gråter du som en bebis för att folk hackar på din tråd? Tja, undrar vem som har fel attityd...

en kidney punch behöver inte betyda att man krossar någons njure. Inte många fall i UFC,MMA,PRIDE nån krossat någons njure bara för att man riktar slag just där, om jag ska vara noga med min besrivning. Att hans njure krossas är nått du antar, vilket inte ligger nån fakta bakom.

Eller så sitter man i sin stol med ca 180kg tryck mot ens vänstra sida. du kanske gillar dom stora vem vet...

ställ dig i ledet bara...

Nuthead
2011-11-25, 15:50
Klart man betalar för två platser om man tar upp två platser. I de flesta fall är det val att vara tjock, väldigt få kan skylla på medfödda defekter.

No mercy for fatties!

Erik Eriksson
2011-11-25, 15:52
Jag tror stor del av problemet är att många av oss inte ser övervikt som en sjukdom eller ett handikapp. Vid de flesta kroppsavvikelser eller andra typer av handikapp så har vi förståelse för problemet och vi letar lösningar åt dem som lider av det. Är du t.ex. rullstolsbunden så bygger vi ramper och anpassar toaletter etc.

Som överviktig så läggs du inte alltid in i sjukdomsfacket och förmodligen är en stor anledning till det eftersom det anses ganska ofta som självförvållat. I och med att du inte tillhör "de behövande", eller de som anses ha ett handikapp, så får du heller inte den hjälp du behöver. Flygplan, bussar, eller andra transportmedel kan vi utan tvivel utrusta för att stödja individer som på olika sätt har svårt för att ta sig fram. Överviktiga räknar vi inte därtill och därför undgår de den hjälp som finns.

Hade vi haft en annan syn där grav övervikt räknas som vilket handikapp som helst så hade vi kunnat hantera det genom att bygga faciliteter och transportmedel som stödjer detta, utan att för den saken skull de som lider av övervikt ska behöva betala extra. Dock så är vägen till att övervikt ska klassas som en sjukdom eller handikapp av gemene man lång och kantad av både motstånd och risk för etiska övertramp. Dessutom är processen fylld med ytterst svåra definitionsfrågor så som: "Vem är överviktig?", "Var går gränsen för en individ som har kontroll över sin vikt och en som inte har det?", etc.

Barstar
2011-11-25, 15:54
en kidney punch behöver inte betyda att man krossar någons njure. Inte många fall i UFC,MMA,PRIDE nån krossat någons njure bara för att man riktar slag just där, om jag ska vara noga med min besrivning. Att hans njure krossas är nått du antar, vilket inte ligger nån fakta bakom.

Eller så sitter man i sin stol med ca 180kg tryck mot ens vänstra sida. du kanske gillar dom stora vem vet...

ställ dig i ledet bara...

Har vi en bra dag idag?

OnT: Jag tycker att det daltas för mycket med folk överlag. Frågan är väl vad som kan anses vara en rättighet. Varför skall övervikt ses som en sjukdom eller ett handikapp när det mer är ett resultat av ett missbruk. Skulle överviktiga kunna omfattas av lagen om vård av missbrukare?

Mantus
2011-11-25, 15:56
Tror du att hans feta stolsgranne kom flygande och klev på halvvägs genom resan?

Nej, men vad jag utläst av artikeln kom stolsgrannen dit relativt sent, alltså antagligen precis innan take-off. Om man även tar i beaktande att passageraren först försökte vänja sig sig vid situationen och sedan förhandla fram en ny plats så tror jag att planet hunnit en bit från rampen innan han insett vilken situation han var i. Om man även gör ett fiktivt antagande att han kanske var tvungen att vara på sin slutdestination på utsatt tid kanske det inte fanns annat val än att följa med planet, särskilt då han troligtvis inte hade några andra omedelbara alternativ till att resa med planet planerade.
Han hade antagligen inte heller blivit ersatt av flygbiolaget om han bestämt sig för att gå av planet varför han, med ditt resonemang, kan välja mellan 200 dollar tillbaka eller en förlust på 800 dollar+ den extra kostnad ny flygbiljett med annat flyg hade kostat honom.
Jag antar att flygbolaget i och med biljetten även lovat honom sittplats, då ståplats inte är särdeles vanligt på flyg, när omständigheter som flygbolaget rår över gör att han inte kan använda den tillhandahållna sittplatsen tycker i alla fall jag att full ersättning borde utbetalts.

Mantus
2011-11-25, 15:57
Typisk juristanmärkning...

Du menar att jag var någon minut före dig med att anmärka?:D

rooz
2011-11-25, 15:58
Har du legat med en tjockis jazze?

hahavaffan
2011-11-25, 15:59
Varför förstöra semestern genom att se till att man grips vid landning?Hur har du det på ålderdomshemmet, bäste herr C.E.J.?

Jazen
2011-11-25, 16:06
Har vi en bra dag idag?

OnT: Jag tycker att det daltas för mycket med folk överlag. Frågan är väl vad som kan anses vara en rättighet. Varför skall övervikt ses som en sjukdom eller ett handikapp när det mer är ett resultat av ett missbruk. Skulle överviktiga kunna omfattas av lagen om vård av missbrukare?

Min dag är det inge fel på =)

Håller med dig i din text. Oftast är övervikten självförvållad, t.om experterna säger att mat beroende kan gemföras med med en narkomans beroende.

Folk har ingen förståelse för narkomaner,inkl jag själv, men ska man då ha förståelse för nån som är sjukligt överviktig och som en annan får lida för ?

vad är problemet, om jag inte kommer in i ett flygplans stol som har haft samma bredd sen jag vet inte hur många år tillbaka så är det inget fel på stolarna , utan mig....

Jazen
2011-11-25, 16:07
Har du legat med en tjockis jazze?

nej har inte haft den "turen" att få ligga med en tjockis

kettlebellGuden
2011-11-25, 16:12
Nej, men vad jag utläst av artikeln kom stolsgrannen dit relativt sent, alltså antagligen precis innan take-off. Om man även tar i beaktande att passageraren först försökte vänja sig sig vid situationen och sedan förhandla fram en ny plats så tror jag att planet hunnit en bit från rampen innan han insett vilken situation han var i. Om man även gör ett fiktivt antagande att han kanske var tvungen att vara på sin slutdestination på utsatt tid kanske det inte fanns annat val än att följa med planet, särskilt då han troligtvis inte hade några andra omedelbara alternativ till att resa med planet planerade.
Han hade antagligen inte heller blivit ersatt av flygbiolaget om han bestämt sig för att gå av planet varför han, med ditt resonemang, kan välja mellan 200 dollar tillbaka eller en förlust på 800 dollar+ den extra kostnad ny flygbiljett med annat flyg hade kostat honom.
Jag antar att flygbolaget i och med biljetten även lovat honom sittplats, då ståplats inte är särdeles vanligt på flyg, när omständigheter som flygbolaget rår över gör att han inte kan använda den tillhandahållna sittplatsen tycker i alla fall jag att full ersättning borde utbetalts.

Ja som sagt hade jag bara bett min stolsgranne att hålla sig utanför min stol.

Fd_Megatuttarna
2011-11-25, 17:11
Efter att ha sett The Office hade jag tagit med en linjal och dragit den för gränsen mellan stolarna. Tills passageraren får skavsår.

http://3.bp.blogspot.com/_7f6Pp5ZMhO4/TCshrIPxioI/AAAAAAAABLY/h1WJeGPwqVg/s1600/dwight-schrute-bobblehead.jpg

High1ander
2011-11-25, 17:13
Jag fick flyga 11 timmar med en siamesisk tvilling, inte så kul att bli fastklistrad i 11 timmar till någons fett. Var inte kul för henne eller mig. Händer det igen så kommer jag eventuellt hävda att personen taffsar på mig, då den faktiskt vidrör mig hela tiden, utan att jag vill.

Adama
2011-11-25, 17:22
Flygbolagen får väl införa ytterligare ett fält under biljettbeställningen. Får man plats inom givna mått? Ja/Nej?

Fd_Megatuttarna
2011-11-25, 17:24
Jag fick flyga 11 timmar med en siamesisk tvilling, inte så kul att bli fastklistrad i 11 timmar till någons fett. Var inte kul för henne eller mig. Händer det igen så kommer jag eventuellt hävda att personen taffsar på mig, då den faktiskt vidrör mig hela tiden, utan att jag vill.

En siamesisk tvilling som därtill var fet bredvid dig av alla platser på planet? Vadfan är oddsen för det?!

Morrris
2011-11-25, 17:31
Hade du lappat till Marcus Ruhl i njuren om du hamnat brevid honom?

Frantic
2011-11-25, 17:47

Dryg, sarkastisk, irriterande, internethjälte, internetpolis och moralpolis? Många påhopp där du Jazen.

Jag tycker att ämnet är väldigt intressant och det är lite synd att du inte gjorde en vettig tråd om det istället för att sätta en riktigt dålig rubrik och skriva att du vill slå en tjockis på njurarna. En poll, huruvida kolo tycker att det är rätt eller fel att överviktiga ska betala för 2 platser, hade suttit bra till tråden.

hultman
2011-11-25, 19:37
äsh lås trådfan, jävla moral poliser som strottar runt på kollo allt mer, börjar bli riktig jävla drygt med folk som leker internetpolis och inte ens håller sig till ämnet. Är ju så folk tröttnar på forumet mer o mer....

Plus ett. Om man nu får skriva så utan att få en varning.

Inge Enveten
2011-11-25, 20:10
Då många nämner proffsbyggare kan jag passa på att påpeka att dessa ofta bokar två sittplatser när de flyger

Jazen
2011-11-25, 20:26
Dryg, sarkastisk, irriterande, internethjälte, internetpolis och moralpolis? Många påhopp där du Jazen.

Jag tycker att ämnet är väldigt intressant och det är lite synd att du inte gjorde en vettig tråd om det istället för att sätta en riktigt dålig rubrik och skriva att du vill slå en tjockis på njurarna. En poll, huruvida kolo tycker att det är rätt eller fel att överviktiga ska betala för 2 platser, hade suttit bra till tråden.

Du kommenterar min rubrik... Det är rubriken du hänger upp dig på.du behöver inte kommentera det, måste vara jobbigt för folk i din krets att prata med dig om dom framför nått lite fel i sitt uttaland då du ska påpeka allt... Men du kanske inte är så när du inte sitter på forum..

Jag vill inte ha en poll, jag framförde tråden som jag själv ville, vill man inte diskutera så dont.

Jadu Hultman det är bara uttrycka dig som du vill, dom flesta gör som dom vill och är kvar :)

Stoltz
2011-11-25, 20:27
Kommenterade artikeln på FB tidigare idag, så jag klistrar rakt av:

Alltså, helt fel person som stog upp. Den som är fet nog att täcka 1 ½ säte men bara har betalat för ett är ju den som gör fel. Samma sak gäller ju mig, skulle jag vara blåst nog att ta en fönsterplats med mina två meter så hade ju personen bredvid mig blivit lidande pga att jag fått bre ut benen och det är ju på mitt ansvar med min kropp att då ta en plats längst ut så att jag kan fösa ut storkbenen i gången när det är möjligt.

shut teh face
2011-11-25, 20:33
Sen är det ju sjukt små säten på flygen så en normalbyggd person precis får plats, samma med alla nya bussar i storstäderna.

ceejay
2011-11-25, 20:41
Kommenterade artikeln på FB tidigare idag, så jag klistrar rakt av:

Alltså, helt fel person som stog upp. Den som är fet nog att täcka 1 ½ säte men bara har betalat för ett är ju den som gör fel. Samma sak gäller ju mig, skulle jag vara blåst nog att ta en fönsterplats med mina två meter så hade ju personen bredvid mig blivit lidande pga att jag fått bre ut benen och det är ju på mitt ansvar med min kropp att då ta en plats längst ut så att jag kan fösa ut storkbenen i gången när det är möjligt.

det är inge kul o flyga de flesta plan när man är 2m+ alltså... sitter med knäna i sätet framför

clappen
2011-11-25, 22:12
det är inge kul o flyga de flesta plan när man är 2m+ alltså... sitter med knäna i sätet framför

Brukar oftast finnas platser att köpa (lite dyrare) som har mer benutrymme. Om inte det passar får du använda ett annat färdmedel eller helt enkelt stå (sitta) ut..

High1ander
2011-11-26, 03:10
En siamesisk tvilling som därtill var fet bredvid dig av alla platser på planet? Vadfan är oddsen för det?!

Dvs. jag och tjockisen blev siamesiska tvillingar under flyget...