handdator

Visa fullständig version : Början på ett deffschema, vad sägs?

Simpy
2011-11-24, 21:48
Tjena, jag tänkte att ni skulle kunna komma med några tips om saker jag kan ändra på. Det största problemet enligt mig är proteinintaget, hur jag skall kunna få i mig 2g/kg protein. Sen känns det som om jag behöver tre proteindrinkar per mål (Frukost,lunch,efter träning), men blir dyrt i längden.

Morgon:
-Proteindrink - 30g protein, eller?
-Gröt?
-Omega 3
-Kreatin

Lunch: (skolmat)
-Sallad
-Proteindrink - 30g protein (känns som ett måste pga att jag ej kan bestämma maten)
-Proteinrik mat
-Omega 3

Efter träning:
-Proteindrink - 30g protein

Middag:
-Kycklingfilé/ägg/kött (hur många g bör ätas för att de ska räcka?)
-Sallad
- Ris

Detta ser förhoppningsvis bedrövligt ut, så kom med tips!!!!! de är anledningen till varför jag skapar en ny tråd :smash:

Har inte lust någon vidare lusta att väga maten, utan går helt enkelt efter ett högt proteinintag och "lägre" energiintag.

Vikt: 84.5 kg
Längd: 1.80 cm
Ålder: 16 år

Tack för mig

Lillleif
2011-11-24, 22:01
90g protein från drinkar, räknar du bara med att få i dig 79g från maten då?

LeBron
2011-11-24, 22:57
Jag går själv i skolan och har då aldrig haft några problem med att deffa, tycker det är LYX att gå i skolan under deff. Det finns alltid kött/fisk och hur mycket sallad som helst. Brukar dra i mig 30st köttbullar och massvis med sallad under deff i skolan. Ännu bättre är det när man får kycklingfilé! :D

Sen så har du oändligt med mjölk. 3.4g protein/DL

vicarious
2011-11-25, 10:29
Du får ju i dig massor av protein från dina drinkar.

Dessutom är proteinpulver en av de billigaste rena proteinkällorna som finns, förutsatt att det är vassle och inte något onödigt dyrt märke.

Jag antar att du fortfarande bor hemma, hade jag varit du hade jag begränsat proteindrinkarna till en enda som du tar direkt efter träning. Resten av dygnet äter du vanlig mat som bjuds hemma och i skolan.

Alelale
2011-11-25, 16:27
Jag går själv i skolan och har då aldrig haft några problem med att deffa, tycker det är LYX att gå i skolan under deff. Det finns alltid kött/fisk och hur mycket sallad som helst. Brukar dra i mig 30st köttbullar och massvis med sallad under deff i skolan. Ännu bättre är det när man får kycklingfilé! :D

Då måste du ha gott på en LYX skola...

På våran skola får man ta 4 små fiskpinnar och de har väl 3 gram protein/100 gram säkert.

Alla kött och kyckling är hårt portionerade och de är av det billigaste möjliga fabrikat säkerligen och då väldigt väldigt lite protein utan mest fett då t.ex köttbullarna simmar i fett ibland...

På skolan äter jag lite av kött/fisk/kyckling varianten och tar bara kolhydrater om det är av pasta men väldigt lite för det är lätt att det går över styr.
Jag äter mig mätt på morötter haha och dricker runt 1.5 L mellanmjölk vilket ger runt 50 gram protein :)

LeBron
2011-11-25, 17:08
Får man inte ta mer än 4 fiskpinnar? Fan är det för skitskola :O Aldrig varit med om något sånt där, bara när det serveras äppelpaj eller dyl (1 gång om året).

Lasta på en massa fiskpinnar, dra av det mesta av paneringen med kniv och hugg i. Köttbullar är fortfarande bättre än en proteindrink om du ska tänka långsiktigt ur hunger synpunkt.

Alelale
2011-11-25, 17:27
Får man inte ta mer än 4 fiskpinnar? Fan är det för skitskola :O Aldrig varit med om något sånt där, bara när det serveras äppelpaj eller dyl (1 gång om året).

Lasta på en massa fiskpinnar, dra av det mesta av paneringen med kniv och hugg i. Köttbullar är fortfarande bättre än en proteindrink om du ska tänka långsiktigt ur hunger synpunkt.

Ja FYRA stycken små fiskpinnar men som tur var så käkade vi sent idag och fick ta TVÅ till...

Jag käkar mig mätt på morötterna och äter riktig mat hemma.

Lurch
2011-11-25, 17:58

Vissa hade det bra i skolan, själv fick man bara massa grytor, helt okej faktiskt, men dåligt med kött, väldigt dåligt.

Annars var det jäkligt fint med unlimited sallad och mjölk.

Btw, var försiktig med mjölken, 45kcal/ DL för mellanmjölk, inte mycket men blir en del om man dricker en 2 liter.

JJOHANSSON
2011-11-28, 14:58

samma på min skola, t ex när det är hamburgare. 2 bröd / elev.

Går 3an i gymnasiet och jag har ätit i skolan 4ggr under mina 3 år.

daloatf
2011-11-28, 15:01
För mig fanns det inga begränsningar i hur mycket mat man fick ta i skolan. Det var riktigt nice!

TheIsh
2011-11-29, 17:10
Vi fick mat utkörd från en krog till skolan. Smaka på den typ (pun intended).