Visa fullständig version : 1000 och 1 sätt att äta gröt
Ny fundering :)
Tänkte blanda ner banan i havregrynsgröten. Min erfarenhet av banan, är att den lätt tar öven smaken helt, även vid mindre mängder.
Hade tänkt:
100g havregryn
500g Mjölk
1 mindre banan (typ 100g)
10g kakao
20g chokladprotein
Blanda allt och in i micron.
Vad tror ni?
Tänkte bara meddela att det blev helt okej.
Ibland kan jag dock tycka att man komplicerar saker i onödan.
Idag blir det havregryn, mjölk, salt och lite socker.
Dock roligt att testa lite.......
Same old masterpiece. Tyvärr ger inte riktigt bilden någon känsla för hur mkt det är, men skålen är fucking stor.
100g havregryn, 75g dinkelflingor, 15g chiafrön över natten. 175g äggvita, 15g choklad-casein, 40g cankao, 100g hallon och 65g granola under kokning. Hela kalaset toppades sedan med 40g flytande honung. Massor av kalorier.
103507
Testade mig på en davosgröt till imorse, har dock ingen bild på denna tyvärr.. men kommer det lovar jag. Den blev nämligen det godaste jag ätit i grötväg!
300g färdig risgrynsgröt ICA
100g satsumas
10g hackad mandel
10g russin
stevia
saffransarom
Smakade som lussebullar nerblandade i risgrynsgröt.. kändes mer som en junkbowl än frukost.
Testade mig på en davosgröt till imorse
Davosgröt? Wtf är youghurten nånstans?
250g eller 500g kvarg blandat med funlight till yoghurtkonstistens (ganska tjock).
Koka din traditionella gröt i micro/kastrull till önskad konsistens, gärna liiite lösare än vanligt.
Blanda ihop dessa i slutet och lägg i kylskåpet i 1-2h.
Resultat?
Riktigt mättande gröt med en god len smak från den "smaksatta" yoghurten och ev. "add-ins" (kanske lite vassleprotein, hackad banan, bär, kex, nötter, bars etc).
Iochmed att den låter sig stå i kylskåpet i 1-2h så drar havregrynen åt sig kvargen/vätskan bra och gör konsistensen RIKTIGT tjock och go. Ingen lösaktig slafsig gröt...
Gör denna väldigt ofta och variationen är oändlig med tanke på vad för topping och innehåll/funlight du använder.
Ikväll kokade jag gröten med mjölk samt funlight + vatten, kvargen är också smaksatt med funlight jordgubb.
Topping; Hackade mandlar, riven kokos, en jävla massa kakao, stevia, kanel, skivad banan, lite kolasås och flingor.
Så. Jävla. Win.
Bild pallar jag inte. Ser ut som ett bombnedslag just nu med allting på :D
R Scarpa27
2013-09-20, 20:48
ugnsbakad gröt.
testade från en sida för ett tag sedan mkt gott
INGREDIENSER (1 portion)
bottenlager
1 dl havregryn
1 ägg/1 äggvita
½ tsk bakpulver
ca. 1 tsk vaniljpulver
2 msk kvarg/yogurt
1 msk mjölk
1 msk sötning
cheesecakelager
2 msk cream cheese
1 rågad msk kvarg/yogurt
1-2 tsk sötning
en skvätt mjölk
valfritt: lite limesaft
blåbär (eller andra bär)
Blanda ingredienserna till bottenlagret i en skål och häll sedan ner i en liten ugnsfast form. Blanda ingredienserna till cheesecakelagret, utom blåbären, i en annan skål och häll i formen ovanpå botten. Häll på valfritt antal blåbär (tryck ner dem lite i smeten). Baka cirka 10-12 minuter på 225 grader.
@ R Scarpa27
Varför nytt konto "Wzup2u" ?
Mmm...
Yoghurt + havregryn + torkade fikon i bitar + 1 skivad + lite pepparkakskrydda= Låt svälla över natten.
Blanda på morgonen med lite amerikanska blåbär + keso och ätes med en klick lingonsylt.
Man kan ju koka vanlig havregrynsgröt också, ha i kokosflingor, eller ha annat till. Tror dt gott med rivna morötter med.
Mmm...
Yoghurt + havregryn + torkade fikon i bitar + 1 skivad + lite pepparkakskrydda= Låt svälla över natten.
Blanda på morgonen med lite amerikanska blåbär + keso och ätes med en klick lingonsylt.
Man kan ju koka vanlig havregrynsgröt också, ha i kokosflingor, eller ha annat till. Tror dt gott med rivna morötter med.Nä inte finns väl en krydda som smakar exakt som pepparkaka? :) :) :)
Nä inte finns väl en krydda som smakar exakt som pepparkaka? :) :) :)
Joho onigiri, har du missat det? Funkar supreme i kvarg också ;)
Jag äter min gröt med sked. Finns det 1000 sätt till?
Började med Önos Lågkalori jordgubbssylt, var nöjd i några veckor. Gick över till banan istället, godare, men svårare att sprida ut mellan skedarna :(. Kanel var tredje försöket, gott men saknar sötman.
Nu, önos lågkalori jordgubbssylt + banan + kanel *drool*
http://metrobloggen.se/metrobloggen/media/30680/pepparkakskrydda.jpg
Den kommer nog rätt nära ;)
vicarious
2013-09-22, 14:25
Jo, men det är ju bara kanel, ingefära, nejlikor och kardemumma blandat i en påse.
@ R Scarpa27
Varför nytt konto "Wzup2u" ?
hahah precis vad jag oxå skrivit
Ni som har jordnötssmör i havregrynsgröten, hur ser er fördelning ut.
Funderar på:
100g Havregryn
1 mosad banan
500g mjölk
typ 30-40g Jordnötssmör.
Koka ihop alltsammans och njuta.
Reaper123
2013-09-25, 10:26
Ni som har jordnötssmör i havregrynsgröten, hur ser er fördelning ut.
Funderar på:
100g Havregryn
1 mosad banan
500g mjölk
typ 30-40g Jordnötssmör.
Koka ihop alltsammans och njuta.Kör ganska snarlik din fördelning, men känns som det blir ganska fattigt med 30g j-smör per 100g gryn om man verkligen vill ha en tydlig smak.
Men jag använder det ofta mest för att "lyxa till" och sen få upp fettet något!
Jag skulle säga att 30g per 50g gryn är en säker väg till "jordnötsmörsgröt" för en som nu gillar den smaken! :thumbup:
70g havregryn, 10g kakao och 25g jordnötssmör var en favorit en gång i tiden.
TapaTalk, yo.
Tack för svaren!
Ja, har man i jordnötssmör vill man ju gärna känna en ordentlig smak från den, annars blir det ju lite bortkastat :)
Då dubblar jag för säkerhets skull.
Reaper123
2013-09-25, 10:34
Grötskålen from doom
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/13800500805110.jpg
Koka gröt på:
150g Havregryn (ICAs)
50g Rågflingor (AXAs)
ca1L vatten (vill ha den lite fastare än normalt innan ägget åker ner)
Smaka av med vaniljarom och kanel, rör sedan ner:
120g Ägg rått
Finhacka:
350g Äpple m skal
240g Lättglass GB (hackade i mindre bitar)
och rör ner i gröten, toppa sedan med:
15g Ljus sirap
+ ev. extra kanel och sötning!
Totalt:
1396 kcal
53g protein
193g kolhydrater
36g fett
Kombinationen av att röra ner (hela ägg) och vända ner glass var verkligen pricken över iet när det kommer till att få gröten krämig och len, smakade som himmelriket?
Fan nu måste jag snart äta gröt igen, de är nog 2 år sedan jag åt en ordentlig grötladdning.
TapaTalk, yo.
vicarious
2013-09-25, 16:02
Fan nu måste jag snart äta gröt igen, de är nog 2 år sedan jag åt en ordentlig grötladdning.
TapaTalk, yo.
Dude! Not OK :D
Gurkyngel
2013-09-25, 16:02
Finns tyvärr ingen bild då detta var matlådemat men måste få tipsa om min senaste risgrynsdavos. Bytte nämligen ut youghurt mot light kokosmjölk och jag måste säga att det var årets grej!!!
- 50 g grötris (koka i lättsaltat vatten på låg värme i 40 minuter, späd med vatten eftersom och låt sedan svalna)
- ½ msk psylliumfrön
- 1 dl light kokosmjölk
- 20 g vaniljvassle
- 10 g kokosflingor
VRÅLGOTT!!!
Perfekt konsistens idag, inge löst och rinnigt slafs här inte!
103815
125g havregryn, 75g rågflingor, 100g dinkelflingor, 20g chiafrön över natten. 200g äggvita, 1 banan samt diverse smaksättare och en cocos/caramel-bar.
Perfekt konsistens idag, inge löst och rinnigt slafs här inte!
103815
125g havregryn, 75g rågflingor, 100g dinkelflingor, 20g chiafrön över natten. 200g äggvita, 1 banan samt diverse smaksättare och en cocos/caramel-bar.
Är det där verkligen gott? Den enda "sötningen" är ju bananen och baren, men det måste ju försvinna i alla gryn och flingor?
Finns tyvärr ingen bild då detta var matlådemat men måste få tipsa om min senaste risgrynsdavos. Bytte nämligen ut youghurt mot light kokosmjölk och jag måste säga att det var årets grej!!!
- 50 g grötris (koka i lättsaltat vatten på låg värme i 40 minuter, späd med vatten eftersom och låt sedan svalna)
- ½ msk psylliumfrön
- 1 dl light kokosmjölk
- 20 g vaniljvassle
- 10 g kokosflingor
VRÅLGOTT!!!
En matsked jordnötssmör i det där borde bli kanon! Tror visserligen det redan är väldigt gott.
Är det där verkligen gott? Den enda "sötningen" är ju bananen och baren, men det måste ju försvinna i alla gryn och flingor?
"Diverse smaksättning" inkluderar stevia, sukrin gold, kanel, vaniljpulver. Glömde även att det är Granola där inne oxå. Så förbannat gott så det är läskigt.
"Diverse smaksättning" inkluderar stevia, sukrin gold, kanel, vaniljpulver. Glömde även att det är Granola där inne oxå. Så förbannat gott så det är läskigt.
Aaahh.......då lät det bättre :)
HerrLuta
2013-09-26, 19:10
Grötskålen from doom
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/13800500805110.jpg
Koka gröt på:
150g Havregryn (ICAs)
50g Rågflingor (AXAs)
ca1L vatten (vill ha den lite fastare än normalt innan ägget åker ner)
Smaka av med vaniljarom och kanel, rör sedan ner:
120g Ägg rått
Finhacka:
350g Äpple m skal
240g Lättglass GB (hackade i mindre bitar)
och rör ner i gröten, toppa sedan med:
15g Ljus sirap
+ ev. extra kanel och sötning!
Totalt:
1396 kcal
53g protein
193g kolhydrater
36g fett
Kombinationen av att röra ner (hela ägg) och vända ner glass var verkligen pricken över iet när det kommer till att få gröten krämig och len, smakade som himmelriket?
Ibland lockar PF bra mycket - inte en dålig skål det dära inte! Kan tänk mig att glassen verkligen kommer till sin rätta *drool*
Gurkyngel
2013-09-26, 19:17
En matsked jordnötssmör i det där borde bli kanon! Tror visserligen det redan är väldigt gott.
Där sa du något!! JS är aldrig fel :D
vicarious
2013-09-26, 19:58
Körde riven morot, vaniljprotein, kardemumma och kanel i havregrynsgröten idag. Blev bra, lite morotskaka över det hela.
Reaper123
2013-09-26, 20:12
Ibland lockar PF bra mycket - inte en dålig skål det dära inte! Kan tänk mig att glassen verkligen kommer till sin rätta *drool*Hehe, behövs inte pf för att äta så här :em:
Indeed, blev dock lite förvånad över hur pass mycket lättglassen trots allt kunde göra så mycket för är ju ganska "opti"
Skickat från min LG-E975 med Tapatalk 4
Körde riven morot, vaniljprotein, kardemumma och kanel i havregrynsgröten idag. Blev bra, lite morotskaka över det hela.
Riktigt vass kombo. Riktigt gott att kombinera den med skivad banan, jordgubbskvarg, topping av lite kakao samt valnötter och russin.
Win
slimjim10
2013-09-26, 21:33
Ni som kör med proteinpulver i gröten, blandar ni i det innan ni börjar koka den? Och kör ni vassle eller kasein?
Jag blandade i kaseinpulver när gröten i princip var klar, som jag brukar göra med äggvitan, men det blev sjukt mycket klumpar bara ;) Så undrar om det var när jag blandade i det eller om det var pga. kaseinet.
Ni som kör med proteinpulver i gröten, blandar ni i det innan ni börjar koka den? Och kör ni vassle eller kasein?
Jag blandade i kaseinpulver när gröten i princip var klar, som jag brukar göra med äggvitan, men det blev sjukt mycket klumpar bara ;) Så undrar om det var när jag blandade i det eller om det var pga. kaseinet.
Jag brukar blanda ihop alla ingredienser innan och låta det stå i kylen någon timme innan jag kokar ihop allt.
Upplever att smakerna kommer fram mer, samt att konsistensen blir mer "fyllig"
Kanske skall tillägga att jag alltid blandar med kasein.
Var proteinet enda "sötningskällan"?
Provade detta tema idag, fullträff!
100g havregryn
100g veteflingor
150g äggvita
ca 100g riven morot
125g banan
20g vaniljcasein
60g granola müsli
120g lättglass i botten
+ Kanel, stevia, vaniljpulver
103929
Provade detta tema idag, fullträff!
100g havregryn
100g veteflingor
150g äggvita
ca 100g riven morot
125g banan
20g vaniljcasein
60g granola müsli
120g lättglass i botten
+ Kanel, stevia, vaniljpulver
103929
Thick!
Har du någon aning på hur mycket DL vätska du använder per DL (40g havregryn)?
Ratio?
Har du någon aning på hur mycket DL vätska du använder per DL (40g havregryn)?
Ratio?
Mäter aldrig upp varken gryn eller vätska per volym. Häller i önskad vikt av gryn i kastrullen (brukar köra på 175-250g gryn om det är middag efter träning), sen fyller jag på med vatten så att vattennivån är ca 1cm över grynen. Sen låter jag det stå i rumstemperatur med lock över natten innan det tillagas. Chiafrön gör det hela ännu bättre, sen är det lite hantverk för att få rätt konsistens, och tillvägagångssättet är en aning olika varje gång.
Gurkyngel
2013-10-01, 07:29
Inte den tydligaste bilden men i alla fall min fastebrytare igår där gröt var en beståndsdel
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/09/DSCN0190-300x225.jpg
1 dl rågflingor, 50 g riven zucchini, ½ msk psylliumfrön, 10 g solrosfrön, 20 g päronsplikasen, mandelarom. La i blöt i 2 dl vatten, for och tränade någon timme, tillsatte lite mer vatten samt salt och började sedan koka. I kastrull så klart!!
Börjar på högsta värmen tills det börjat bubbla och slår sedan av plattan och låter koka klart på eftervärmen. Duttar i lite mer vatten då och då om det behövs. Just på slutet tillsätts 5-10 g jordnötssmör. Blir perfekt krämigt varje gång!
Tillbehör denna gång: osötad mandelmjölk, färska jordgubbar, lågkalori lingonsylt och ½ Questbar - Cinnamon roll.
vicarious
2013-10-01, 15:26
Var proteinet enda "sötningskällan"?
Yes. Bara köra i sötningsmedel om man vill ha sötare.
Jag tror jag ska göra risgrynsgröt ikväll :)
vicarious
2013-10-03, 17:29
Btw, dela gärna med er av era favoritrecept på risgrynsgröt.
Tror aldrig jag gjort risgrynsgröt. Äter jag gröt blir det alltid havre av någon anledning.
Däremot har jag gjort risgrynsdavos ett par gånger, det är ju förbannat gott.
Utvecklade, förfinade och förbättrade. Så mycket, så gott.
Havregryn, veteflingor, chiafrön, grötris, äggvita, banan, morot, vanilj-whey, vanilj-kasein, vaniljpulver, stevia, kanel, kardemumma, lättglass. Tror det va allt...
104044
R Scarpa27
2013-10-07, 19:49
massa safransarom och stevia och krossade pepparkakor i =D
även krossad snickers eller jordnötssmör =)
bara en ren orgasm =)
sen ska den ju vara gjord på grädde med.
toppa med kellogs frosties =)
massa safransarom och stevia och krossade pepparkakor i =D
även krossad snickers eller jordnötssmör =)
bara en ren orgasm =)
sen ska den ju vara gjord på grädde med.
toppa med kellogs frosties =)
Fast med dom där tillbehören kan du ju ha vilken bas som helst och det skulle bli gott.
Har inte så mycket med risgrynsgröt att göra.
Gurkyngel
2013-10-10, 14:57
Woho, idag 10 oktober är det grötens dag :D
Jag firar järnet med bland annat en low carb blåbärs-kokosgröt:
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/wpid-DSC_0484.jpg
Till middag vankan chokladbollsgröt och till kvällsfika grötplättar.
Hurrahurra!
vicarious
2013-10-10, 18:00
Hurrahurra!
What, var det inte grötens dag nyss?
Och definitionskriget är igång igen! *popcorn*
Gurkyngel
2013-10-10, 18:35
Nä, nu ska du få höra hur det är. Jag och en kompis kom i somras att det vore kul med en grötdag och instifade själv en sådana 15 augusti. Min kompis mejlade då till temadagar.se och frågade om det inte gick att gör det "officiellt" och fick då svaret att det redan fanns en grötdag och den är idag 10/10. Så vi fick fira två gånger på samma år ;)
Gurkyngel
2013-10-11, 07:37
Ursäkta för kakkiga mobilbilder men här är resten av mitt grötdagsfirande
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/wpid-DSC_0485.jpg
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/wpid-DSC_0486.jpg
vicarious
2013-10-12, 14:37
Nä, nu ska du få höra hur det är. Jag och en kompis kom i somras att det vore kul med en grötdag och instifade själv en sådana 15 augusti. Min kompis mejlade då till temadagar.se och frågade om det inte gick att gör det "officiellt" och fick då svaret att det redan fanns en grötdag och den är idag 10/10. Så vi fick fira två gånger på samma år ;)
Då är jag med :)
I morse åt jag risgrynsgröt med pepparkaksglass.. gröten var varm så glassen smälte sådär härligt.. mmmmmmm. Skönt att vara vuxen så man får äta glass till frukost. :naughty:
Gurkyngel
2013-10-12, 14:48
Haha, börjar du få julkänslor? Eller ska jag säga som äter pepparkakor året runt ;)
Riktigt gott lät det i alla fall och ska nog inmundigas av mig med inom kort :) Kanske lite saffransfluff på det också?
vicarious
2013-10-12, 18:46
Haha, börjar du få julkänslor?
Riktigt gott lät det i alla fall och ska nog inmundigas av mig med inom kort :) Kanske lite saffransfluff på det också?
Japp! :thumbup: Jag tjyvstartar alltid några månader tidigt.. Saffran har jag också redan köpt :D
Gurkyngel
2013-10-12, 19:02
Japp! :thumbup: Jag tjyvstartar alltid några månader tidigt.. Saffran har jag också redan köpt :D
Aah, nu är det uppskrivet på listan :) Ska prova göra egen pepparkaksglass :)
Saffran har jag alltid hemma. Bästa kryddan!
R Scarpa27
2013-10-12, 19:51
Hurrahurra!
ok... därför min jobbarkamrat serverade gröt den 10e nu hajar jag...
varför ska varenda jaekla bakelse och rätt snart ha en egen dag???
fetaostens dag, semeldag, kanelbullens dag,grötdagen, våffeldagen, mjöldagen, fruktens dag, ostron dagen, gräddtårtans dag, kladdkakans dag, m.m
jo för att handeln ska tjäna pengar.
grötdagen jahopp ska man äta mer gröt än vanligt då ?
våffeldagen jahopp de äter jag när jag är sugen på det...
=) ni fattar poängen... :laugh:
Gurkyngel
2013-10-12, 20:45
ok... därför min jobbarkamrat serverade gröt den 10e nu hajar jag...
varför ska varenda jaekla bakelse och rätt snart ha en egen dag???
fetaostens dag, semeldag, kanelbullens dag,grötdagen, våffeldagen, mjöldagen, fruktens dag, ostron dagen, gräddtårtans dag, kladdkakans dag, m.m
jo för att handeln ska tjäna pengar.
grötdagen jahopp ska man äta mer gröt än vanligt då ?
våffeldagen jahopp de äter jag när jag är sugen på det...
=) ni fattar poängen... :laugh:
Givetvis är det ett sätt för handeln att dra in lite extra men jag tycker faktiskt att det är lite kul ändå. Nog för att jag äter precis hur mycket gröt jag vill resten av året med... Men jag gillar gröt och har en mental ålder på 5 år så som sagt, en kul grej :)
R Scarpa27
2013-10-12, 20:58
Givetvis är det ett sätt för handeln att dra in lite extra men jag tycker faktiskt att det är lite kul ändå. Nog för att jag äter precis hur mycket gröt jag vill resten av året med... Men jag gillar gröt och har en mental ålder på 5 år så som sagt, en kul grej :)
jo för min del rätt kul på fiket, mkt teman...
och planerar nu halloween bakelser och kakor.
men tkr endå det är för mkt tema dagar för att lura av folk på pengar.
tänk allt annat med mors/fars dag alla hjärtans dag, m.m
StarkaUlf
2013-10-19, 22:05
Alltså vad tusan kan man blanda detta Pina Colada-pulvret med i gröten?
Lär ju bli less på att bara blanda ner det i gröten som det är.
Nä, nu ska du få höra hur det är. Jag och en kompis kom i somras att det vore kul med en grötdag och instifade själv en sådana 15 augusti. Min kompis mejlade då till temadagar.se och frågade om det inte gick att gör det "officiellt" och fick då svaret att det redan fanns en grötdagoch den är idag 10/10. Så vi fick fira två gånger på samma år ;)
Detta engagemang för gröten gör mig nästan tårögd ;)
Gurkyngel
2013-10-20, 15:19
Alltså vad tusan kan man blanda detta Pina Colada-pulvret med i gröten?
Lär ju bli less på att bara blanda ner det i gröten som det är.
Jag gjorde en risgrynsdavos på kokosmjölk igår och toppade denna med en pudding på Piña colada-kaseinet. Älskar kokos och the more the merrier :)
Kanske du kan göra en chokladgröt (om det nu är vanlig varm gröt du vill ha) och toppa med en liknande pudding? Lite kokosflingor på det? Hackad/krossad ananas?
Nu gjorde jag mig själv sugen ;)
Detta engagemang för gröten gör mig nästan tårögd ;)
Är man ett true fan så är man! Vissa gillar Iron maiden... ;)
StarkaUlf
2013-10-21, 19:24
Bra förslag där med chokladen gurkyngel :)
Blev vaniljgröt med chokladpudding och så proteinpudding av Pina Coladan. Riktigt smarrigt!
Lyckades idag med att få till en kanelbullegröt till frukost! Davos såklart, är fasen en favorit i mitt kök just nu :)
250g yoghurt
35g havregryn
20g granola kanel - Risenta
stevia
kanel
toppade med lite extra granola och en banan. Blev riktigt bra kan jag säga! Crunchykonsistensen från granolan gör att det blir extra spännande :)
Simonbaws
2013-10-24, 22:04
brukar slänga i lite musli innan gröten åker in i micron! rätt gott och lite mer tuggmotstånd!
Brooklyn
2013-10-24, 22:35
Jag brukar lägga i lite okokt pasta (valfri sort/form) i gröten, gillar "al-dente" konsistensen som gifter sig bra med gröten *popcorn*
Jag brukar lägga i lite okokt pasta (valfri sort/form) i gröten, gillar "al-dente" konsistensen som gifter sig bra med gröten *popcorn*
This. Ska prövas, haha.
Gurkyngel
2013-10-25, 12:05
Rårivna grönsaker/rotfrukter är också trevligt att fylla ut gröten med: morot, blomkål, zucchini, aubergine, pumpa, rödbeta... Gottgott!
Gurkyngel
2013-10-28, 13:09
Vicarious berättade för ett tag sedan om en risgrynsgröt toppad med pepparkaksglass. Som ett stort fan av julens smaker kunde min hjärna inte låta bli att börja spinna på en egen version och i skrivande stund sitter jag och njuter av resultatet.
Risgrynsdavos (grötris som kokades mjukt i vatten, fick svalna och sedan blandades med soygurt och keso) smaksatt med kanel och Fun light - orange. Fick stå ett halvt dygn i kylen och toppades strax innan servering med ett fluff på vaniljkasein, jordgubbar och saffran plus tranbär, mandlar, solrosfrön och quinoapuffar. Löjligt gott och väääldigt mättande :)
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/DSCN0665.jpg
Syns inte på bild men för att ytterligare förstärka julkänslan fixade jag också två hårdbrödmackor med vegansk senapssill. En mugg lättglögg hade inte varit fel heller ;)
I princip bara gjort min havregrynsgröt i mikron senaste tiden, hittat ett sätt som gör den sjukt tjock och krämig. Jag vill att man nästan ska kunna tugga skiten, då äre som godast!
Havregryn, äggvita, hallon + ett lager av fage 5% youghurt och banan samt stevia och kanel. Man tröttnar aldrig på gröt, det är bäst!
104449
Gurkyngel
2013-10-31, 21:45
Som sagt Köpenhamnssemester going on och jag måste få tipsa om dagens lunchställe: Grød. Alltså en grötrestaurang! Fantastisk idé och fantastisk mat också :)
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/DSCN0773.jpg
Mamma tog rågbrödsgröt - rågbröd, malt och sött öl (porter typ) toppad med päron, rostade nötter, skyr och kardemummasirap.
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/DSCN0770.jpg
Jag tog 3-kornsgröt kokt på sojamjölk och toppad med äpple, blandade nötter och skyr.
StarkaUlf
2013-10-31, 22:21
I princip bara gjort min havregrynsgröt i mikron senaste tiden, hittat ett sätt som gör den sjukt tjock och krämig. Jag vill att man nästan ska kunna tugga skiten, då äre som godast!
Havregryn, äggvita, hallon + ett lager av fage 5% youghurt och banan samt stevia och kanel. Man tröttnar aldrig på gröt, det är bäst!
104449
Får man fråga hur du gör gröten? :D Exakt sådär jag vill ha den, men lyckas typ aldrig... Så grymt god med lite att tugga på. (Du kan PMa om du vill)
Vicarious berättade för ett tag sedan om en risgrynsgröt toppad med pepparkaksglass. Som ett stort fan av julens smaker kunde min hjärna inte låta bli att börja spinna på en egen version och i skrivande stund sitter jag och njuter av resultatet.
Risgrynsdavos (grötris som kokades mjukt i vatten, fick svalna och sedan blandades med soygurt och keso) smaksatt med kanel och Fun light - orange. Fick stå ett halvt dygn i kylen och toppades strax innan servering med ett fluff på vaniljkasein, jordgubbar och saffran plus tranbär, mandlar, solrosfrön och quinoapuffar. Löjligt gott och väääldigt mättande :)
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/10/DSCN0665.jpg
Syns inte på bild men för att ytterligare förstärka julkänslan fixade jag också två hårdbrödmackor med vegansk senapssill. En mugg lättglögg hade inte varit fel heller ;)
Holey hell, ser ut som fest där!
Får man fråga hur du gör gröten? :D Exakt sådär jag vill ha den, men lyckas typ aldrig... Så grymt god med lite att tugga på. (Du kan PMa om du vill)
Delar så gärna med av min "visdom" till alla som är intresserade. Hur man gillar sin gröt är djävligt personligt!
Häller upp havregryn i skål/tallrik, på med lite salt och sedan fyller jag försiktigt på med vatten genom att "ringla" det långsamt över så alla gryn blir blöta. Tricket är att ha lite vatten, vätskenivån ska inte gå över grynen. Jag rör inte om någonting alls, sedan kör jag 1-1,30min i mikron på full effekt. Ut och häll på äggvita och rör om (ca hälften så mkt som mängden gryn, viktmässigt). In i mirkon igen i 1min på full effekt. Ut och rör om, häll på lagom mängd frysta hallon och in i mikron igen på 1-1.30min. Done. Det är la iof bara att testa sig fram, men jag tror tricket ligger i att använda relativt lite vatten samt ration gryn/äggvita.
Gurkyngel
2013-11-01, 08:16
Holey hell, ser ut som fest där!
aaah, typ fast det var en vanlig måndag ;)
StarkaUlf
2013-11-01, 08:57
Delar så gärna med av min "visdom" till alla som är intresserade. Hur man gillar sin gröt är djävligt personligt!
Häller upp havregryn i skål/tallrik, på med lite salt och sedan fyller jag försiktigt på med vatten genom att "ringla" det långsamt över så alla gryn blir blöta. Tricket är att ha lite vatten, vätskenivån ska inte gå över grynen. Jag rör inte om någonting alls, sedan kör jag 1-1,30min i mikron på full effekt. Ut och häll på äggvita och rör om (ca hälften så mkt som mängden gryn, viktmässigt). In i mirkon igen i 1min på full effekt. Ut och rör om, häll på lagom mängd frysta hallon och in i mikron igen på 1-1.30min. Done. Det är la iof bara att testa sig fram, men jag tror tricket ligger i att använda relativt lite vatten samt ration gryn/äggvita.
Grymt, tackar! Ska testa detta ikväll :)
Hur funkar det att göra gröt på kvällen och sedan värma på till lunch dagen efter?
Tänkte göra en matlåda till jobbet nämligen.
Reaper123
2013-11-07, 12:38
Hur funkar det att göra gröt på kvällen och sedan värma på till lunch dagen efter?
Tänkte göra en matlåda till jobbet nämligen.Vad för gröt har du i åtanke?
För alla grötsorter går ju utmärkt att göra direkt i mikron och vissa är ju rentav klockrena att återvärma i mikron, men något säger mig att det inte är risgrynsgröt du frågar om? :D
Feelgood
2013-11-07, 12:50
Risgrynsgröt smakar absolut bäst att göra dagen innan och återvärma till frukost! Fyhelvette så gött.
Gurkyngel
2013-11-07, 12:59
Risgrynsgröt smakar absolut bäst att göra dagen innan och återvärma till frukost! Fyhelvette så gött.
Jaaa! +1 +1 +1 +1!!!
På jul förr i tin gjorde mamma alltid en bautagryta med risgrynsgröt och sedan var det bara att gå och ta en portion och värma på när andan föll in. Bästa med hela julen :)
Vad för gröt har du i åtanke?
För alla grötsorter går ju utmärkt att göra direkt i mikron och vissa är ju rentav klockrena att återvärma i mikron, men något säger mig att det inte är risgrynsgröt du frågar om? :D
Havregrynsgröt var tanken. Orkar inte släppa med mig alla ingredienser till jobbet, så därför tänkte jag göra den hemma och ta med och värma upp.
Vet att den brukar "sätta sig" ganska mycket efter ett tag. Är rädd för att det bara är en hård klump dagen efter :)
Reaper123
2013-11-07, 13:43
Havregrynsgröt var tanken. Orkar inte släppa med mig alla ingredienser till jobbet, så därför tänkte jag göra den hemma och ta med och värma upp.
Vet att den brukar "sätta sig" ganska mycket efter ett tag. Är rädd för att det bara är en hård klump dagen efter :)Då har du ju en gyllene chans till att göra en "uppvärmd overnightouts".
Blanda allt i i matlåda kvällen innan enligt recept, värm upp i mikron dagen efter (med omrörning 2 ggr) så har du fräsch gröt på 2-3 min :) Om den skulle se torr ut fyll på så du har vätska precis i höjd med grynen.
Att göra gröten kvällen innan och värma upp lär bli likt tapetklister, om du inte tillsätter vätska och rör om väldigt ofta och då har man ju tappat charmen helt med att förbereda när den står sig lika bra otillagad i kylen!
Då har du ju en gyllene chans till att göra en "uppvärmd overnightouts".
Blanda allt i i matlåda kvällen innan enligt recept, värm upp i mikron dagen efter (med omrörning 2 ggr) så har du fräsch gröt på 2-3 min :) Om den skulle se torr ut fyll på så du har vätska precis i höjd med grynen.
Att göra gröten kvällen innan och värma upp lär bli likt tapetklister, om du inte tillsätter vätska och rör om väldigt ofta och då har man ju tappat charmen helt med att förbereda när den står sig lika bra otillagad i kylen!
Är bara orolig för mina förpackningar. Dom är nämligen inte riktigt täta :)
Har hänt att man kommit till jobbet med ryggsäcken full av grönpepparsås :)
Kanske borde investera i bätte lådor helt enkelt.
Gurkyngel
2013-11-07, 14:07
När jag tar gröt som matlåda brukar jag hälla alla torra ingredienser i en burk och bara slå över lite vatten så det det får börja svälla. Väl på jobbet tillsätter jag resten av vattnet och kokar som vanligt på spisen. Har du inte tillgång till sådant på ditt jobb så går det nog lika bra med micro :)
Går fortare än att koka helt från början och det dräller inte ett enda dugg i väskan.
När jag tar gröt som matlåda brukar jag hälla alla torra ingredienser i en burk och bara slå över lite vatten så det det får börja svälla. Väl på jobbet tillsätter jag resten av vattnet och kokar som vanligt på spisen. Har du inte tillgång till sådant på ditt jobb så går det nog lika bra med micro :)
Går fortare än att koka helt från början och det dräller inte ett enda dugg i väskan.
"Problemet" är att jag kör med mjölk, men det är väl bara att köpa en liter och ha stående på jobbet antar jag.
Så får det nog bli.
Denna gröten gör jag ibland:
drygt 1 dl havregryn blandas med 2,5 dl vatten och 1/2 krm salt, in i mikron i 2 minuter (nästan högsta värmen). låt stå i några minuter sen mikra 2 minuter till. Rör i 1/4 dl mjölk och 1/2 skivad banan och låt svalna något (sjukt varm). Toppa med blåbär och en står sked jordnötssmör = Perfect.
SirTobys
2013-11-10, 15:03
axa fibergröt med linfrö, några russin och en massa kanel.
Just nu brukar jag bara köra bara köra havregrynsgröt med lite sylt. Men funderar på att lägga i lite saker så att jag får i mig mer protein samtidigt som jag blir lite mättare. Har ni något att rekommendera? Ska man kanske testa slänga i proteinpulver,jordnötssmör eller liknande?
Jag kör nästan alltid med äpple och kanel + en shake med vassle med vaniljsmak och mjölk till eller Kvarg med funlight och jordgubbar som topping. Smakar gudomligt och så får du upp proteinet med :)
Rafflan: Testa att köra ner ett ägg/dl gryn. Toppen :)
Jag kör nästan alltid med äpple och kanel + en shake med vassle med vaniljsmak och mjölk till eller Kvarg med funlight och jordgubbar som topping. Smakar gudomligt och så får du upp proteinet med :)
Gillar inte kvarg som är riktigt bra. Skulle nog inte heller vilja ta en proteindryck till frukost om den inte är riktigt god(köper en ibland på gymmet efter ett pass som smakar som pucko som innehåller en del socker men man får i sig 53g protein).
Rafflan: Testa att köra ner ett ägg/dl gryn. Toppen :)
Brukar äta 2 ägg efter träningn så det kanske blir för många ägg på en dag(3 isåfall men det kanske inte är så farligt) men ska testa. Slänger jag bara i det innan jag micrar med havregryn och vatten?
Jag älskar jordnötssmör(crunchy) men det är ju ganska onyttigt men samtidigt innehåller det, men är det bra att slänga i innan man micrar? Eller kan man slänga i proteinpulver innan man värmer det i micron?
ägg rör du i efter att du micrat ca 2 min sen mmicra 2 till. jornötssmör spelar nog ingen roll men protein pulver är bäst att röra i när gröten är klar.
R Scarpa27
2013-11-12, 21:20
mot juletid blir det ju risgrynsgröt gjord på grädde med pepparkakskrydda, stevia och med pepparkaksbitar och russin i =) inte varje dag haha... men vid godare tillfällen.
perfekt med glögg..
sen ett tips är att ha ädelost i risgrynsgröt.
ägg rör du i efter att du micrat ca 2 min sen mmicra 2 till. jornötssmör spelar nog ingen roll men protein pulver är bäst att röra i när gröten är klar.
Okej jag ska testa köpa Whey-80 ckoklad smak och röra i lite i gröten efter jag micrat 2 min. Brukar köra lingonsylt så det lär dock bli en riktig äcklig kombo haha
Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
tankoovich
2013-11-15, 06:58
En fråga till er som kör ner ett rått ägg i gröten.. förändrar det någonting gällanade konsistens och smak eller använder ni det enbart för att få i er ett ägg?
/ tankOOvich
Gurkyngel
2013-11-15, 08:25
En fråga till er som kör ner ett rått ägg i gröten.. förändrar det någonting gällanade konsistens och smak eller använder ni det enbart för att få i er ett ägg?
/ tankOOvich
Var länge sedan jag själv kokade gröt med ägg men ja, det förändrar konsistensen. Ägget blir ju varmt -> ändrar struktur -> gröten blir krämigare och matigare. Smaken tycker jag inte förändras.
tankoovich
2013-11-15, 08:26
Var länge sedan jag själv kokade gröt med ägg men ja, det förändrar konsistensen. Ägget blir ju varmt -> ändrar struktur -> gröten blir krämigare och matigare. Smaken tycker jag inte förändras.
Jag gjorde en sats men var fan tvungen att kasta skiten . fyfan va de smaka illa!
/ tankOOvich
Reaper123
2013-11-15, 09:13
Jag gjorde en sats men var fan tvungen att kasta skiten . fyfan va de smaka illa!
/ tankOOvichLåter som du gjort något stort fel, för som gurkyngel skriver så påverkas smaken inte (åtminstone inte mycket, jag tycker den blir "godare" utöver bara krämigare, men kan vara inbillning). Riktigt klockrent att ha ägg i när man vill få en komplett måltid (gärna tillsammans med lite mjölk och bär/sylt/frukt) men ej orkar göra något avancerat :thumbup:
Gurkyngel
2013-11-15, 09:42
Låter som du gjort något stort fel, för som gurkyngel skriver så påverkas smaken inte (åtminstone inte mycket, jag tycker den blir "godare" utöver bara krämigare, men kan vara inbillning). Riktigt klockrent att ha ägg i när man vill få en komplett måltid (gärna tillsammans med lite mjölk och bär/sylt/frukt) men ej orkar göra något avancerat :thumbup:
Jaa, ett major mistake måste ha begåtts...
tankoovich
2013-11-15, 12:06
Jaa, ett major mistake måste ha begåtts...
Gammalt ägg kanske? För fyfan va det smakade
/ tankOOvich
Reaper123
2013-11-15, 12:15
Jaa, ett major mistake måste ha begåtts...Japp...
Gammalt ägg kanske? För fyfan va det smakade
/ tankOOvichLåter som en trolig orsak eller så är det kanske så att du helt enkelt inte gillar det, för smaklökarna kan spela än ett spratt ibland.
Detta förutsätter dock att du gjorde tillredning korrekt, men är ju ingen raktetforskarteknik bakom detta så gissar du fick till den biten rätt, sen finns det ju dom som rentav hackar ner kokt ägg i gröten så att få lite äggklumpar i gröten (om man slarvar med omrörningen) verkar iaf inte påverka smaken!
Har ni förslag på någon musli eller liknande som innehåller en del protein som man kan slänga i gröten?
/ tankOOvich
Ett helt ägg i gröten höjer smaken och gör den lite krämigare som det sagts ovan.
Tycker jag upplevar en ganska stor smakskillnad med helt ägg eller bara äggvitor i gröten.
Var noga med att du vispar ned ägget utan att det blir massa "ägg"-bitar i gröten, den ska ha sex med gröten.
tankoovich
2013-11-17, 11:28
Ett helt ägg i gröten höjer smaken och gör den lite krämigare som det sagts ovan.
Tycker jag upplevar en ganska stor smakskillnad med helt ägg eller bara äggvitor i gröten.
Var noga med att du vispar ned ägget utan att det blir massa "ägg"-bitar i gröten, den ska ha sex med gröten.
Får göra ett nytt försökt ikväll låter det som. Gröt is thé shit!
/ tankOOvich
Vispa lätt upp ägget innan du slår i den i gröten, så det inte råkar bli en hel äggula i gröten, det är INTE najs. Kanske säger sig själv.. Men aja!
Lycka till ikväll
Ett helt ägg i gröten höjer smaken, den ska ha sex med gröten.
Nio månader senare föds en proteinpannkaka :)
tankoovich
2013-11-20, 07:46
Var tvungen att testa göra morotsgröt idag. Gjorde den på rågflingor!
http://img.tapatalk.com/d/13/11/20/gybe9u4e.jpg
40g rågflingor
1 medelstor morot
1/2 msk kanel
Rörde bara ihop som vanligt och toppade med mjölk samt kokosflingor (kokosflingorna förstörde bara)
Betyg: 2/5 , annorlunda smak annars helt ok.
/ tankOOvich
Reaper123
2013-11-20, 07:54
Var tvungen att testa göra morotsgröt idag. Gjorde den på rågflingor!
http://img.tapatalk.com/d/13/11/20/gybe9u4e.jpg
40g rågflingor
1 medelstor morot
1/2 msk kanel
Rörde bara ihop som vanligt och toppade med mjölk samt kokosflingor (kokosflingorna förstörde bara)
Betyg: 2/5 , annorlunda smak annars helt ok.
/ tankOOvich+ kardemumma och vanilj och man får en (enligt mig) morotskakelik smak *drool*
tankoovich
2013-11-20, 08:02
+ kardemumma och vanilj och man får en (enligt mig) morotskakelik smak *drool*
Hehe, ja man kanske tillochmed kan göra någon typ av frosting av kvarg? Opti gröt!
/ tankOOvich
Reaper123
2013-11-20, 10:51
Hehe, ja man kanske tillochmed kan göra någon typ av frosting av kvarg? Opti gröt!
/ tankOOvichBättre att använda det många gör en riktig frosting på, alltså färskost/cream cheese där tex philadelphia har lågfettvarianter som smakar bra.
Bara tillsätta lite limesaft och sötningsmedel och du har en bra frosting till morotskakan/gröten :thumbup: (har använts flitigt på bakverk både av mig och flera som hänger här)
Bättre att använda det många gör en riktig frosting på, alltså färskost/cream cheese där tex philadelphia har lågfettvarianter som smakar bra.
Bara tillsätta lite limesaft och sötningsmedel och du har en bra frosting till morotskakan/gröten :thumbup: (har använts flitigt på bakverk både av mig och flera som hänger här)
vet inte om det är sötningsmedel eller lågfett philadephian som förstör, men det smakar mycket sämre än fullfet philadephia med florsocker.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Reaper123
2013-11-20, 11:03
vet inte om det är sötningsmedel eller lågfett philadephian som förstör, men det smakar mycket sämre än fullfet philadephia med florsocker.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Är mest troligt en kombination, men kör man 12%-ig och rätt sorts sötningsmedel (finns ju en del att välja på och viss anser x smakar skit medans y smakar bra) blir det OK (enligt mig) men inget slår the real deal med florsocker!
För övrigt är ju morotskakan ganska opti som bakverk, om man jämför med en kladdkaka :D
Är mest troligt en kombination, men kör man 12%-ig och rätt sorts sötningsmedel (finns ju en del att välja på och viss anser x smakar skit medans y smakar bra) blir det OK (enligt mig) men inget slår the real deal med florsocker!
För övrigt är ju morotskakan ganska opti som bakverk, om man jämför med en kladdkaka :D
hmm jag började faktiskt fundera på vad morotskaka har för stats... förutom riktigt kladdiga chokladbomber av olika slag är morotskakan en av mina favorit bakverk.
Reaper123
2013-11-20, 11:33
hmm jag började faktiskt fundera på vad morotskaka har för stats... förutom riktigt kladdiga chokladbomber av olika slag är morotskakan en av mina favorit bakverk.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2En men traditionell glasyr landar på runt 20% fett, så blir cirka 400 kcal per 100 gram. (Största boven är ju att man häller i redigt med olja i den!)
Med andra ord inget deffmaterial, men tycker det mättar ganska bra i förhållande till tex en kladdkaka som man måste äta rätt mycket av innan man känner sig nöjd imho (och dessutom behöver tillbehör, som tex grädde till)! :em:
En men traditionell glasyr landar på runt 20% fett, så blir cirka 400 kcal per 100 gram. (Största boven är ju att man häller i redigt med olja i den!)
Med andra ord inget deffmaterial, men tycker det mättar ganska bra i förhållande till tex en kladdkaka som man måste äta rätt mycket av innan man känner sig nöjd imho (och dessutom behöver tillbehör, som tex grädde till)! :em:
okej det var väl inte så farligt! måste vli mindre fett än kladdkakan?
nu börjar man ju bli sugen på saffransbakverk dock... jäkligt jobbigt att göra bulldeg bara annars tycker jag olika varianter av vetebullar med mandelmassa/vanilj fyllning är godast!
Reaper123
2013-11-20, 11:46
okej det var väl inte så farligt! måste vli mindre fett än kladdkakan?
nu börjar man ju bli sugen på saffransbakverk dock... jäkligt jobbigt att göra bulldeg bara annars tycker jag olika varianter av vetebullar med mandelmassa/vanilj fyllning är godast!
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Nu kan man ju göra kladdkaka på lite olika sätt, men tror dom flesta landar på runt 20-25% i fett så är väl inte så stor skillnad. Det som däremot skiljer är ju att volymen är lika med noll på en platt kladdkaka vs en morotskaka (eller tex sockerkaka).
Hehe, jag har redan planerat in en bakhelg med syrran där jag ska göra en ny omgång med "saffransbullar" på kvarg eller kanske rentav philadelphia! :D Det är dock som du säger en del meck med detta, men lätt värt det när man sedan har hela frysen full :)
Nu kan man ju göra kladdkaka på lite olika sätt, men tror dom flesta landar på runt 20-25% i fett så är väl inte så stor skillnad. Det som däremot skiljer är ju att volymen är lika med noll på en platt kladdkaka vs en morotskaka (eller tex sockerkaka).
Hehe, jag har redan planerat in en bakhelg med syrran där jag ska göra en ny omgång med "saffransbullar" på kvarg eller kanske rentav philadelphia! :D Det är dock som du säger en del meck med detta, men lätt värt det när man sedan har hela frysen full :)
haha härligt :D
kvarg (10%) är ju faktiskt en vanligt förekommande ingrediens i saffransbullar, men hur blir det med philadelphia i degen!? :p
Reaper123
2013-11-20, 11:59
haha härligt :D
kvarg (10%) är ju faktiskt en vanligt förekommande ingrediens i saffransbullar, men hur blir det med philadelphia i degen!? :p
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Nu är vi så OT att jag snart börjar skämmas, så detta får bli sista avsticket ;)
Ja, kvarg gör sig riktigt bra och hurvida philadelphia gör en saffransbulle bättre eller sämre vet jag ej. Men valde mellan ett kvargrecept och detta i julas:
http://philadelphia.alltommat.se/philadelphias-saftiga-saffransbullar/
Så borde rimligen prova detta i år ;)
machine gun
2013-11-20, 19:18
Är mest troligt en kombination, men kör man 12%-ig och rätt sorts sötningsmedel (finns ju en del att välja på och viss anser x smakar skit medans y smakar bra) blir det OK (enligt mig) men inget slår the real deal med florsocker!
Sukrin melis har florsockerkonsistens och fungerar utmärkt att göra frosting med.
All in med göttigheterna idag.
Havregryn och äggvita mikrad till perfekt konsistens där frysta hallon samt en "Caramel Coco" proteinbar gick med i slutet. Därefter ett lager av Fage 5% youghurt, en banan samt Stevia och kanel. Daaaaamn.
104827
vicarious
2013-11-23, 15:05
Missbrukar saffran i gröten nu *cupid*
Gurkyngel
2013-11-23, 16:44
Missbrukar saffran i gröten nu *cupid*
Aaah, julkänslorna börjar komma krypande :)
Tänkte först använda saffran i min gröt idag men juligheten fick stanna vid kanel/apelsinfluff, äpple och mandlar samt virgin glühwein/dietglögg (receptlänk (http://emmysliv.shapemeup.se/2013/11/22/virgin-gluhwein/) för den nyfikne) och clementin på sidan av.
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/11/DSCN1173.jpg
Saffransarom i gröten är fan livsfarligt gott, toppa med lite russin och sötströ också så smakar det verkligen lussebulle :d
vicarious
2013-11-24, 18:24
Och russin såklart ;) Under december månad blir det nog risgrynsgröt till frukost varje morgon för min del.
Hakar såklart på saffrans-temat. Åh jävlar ja, 100% approved!
Havregryn & äggvita, saffransarom och sukrin gold blandades ner, ovanpå är det Fage Total youghurt, banan, kanelknäcke samt extra sukrin gold och kanel. Och just ja, där emellan gömmer det sig hallon.
104874
tankoovich
2013-11-25, 19:21
Finns "saffransarom" i vanliga butiker? Ica, konsum, osv?
/ tankOOvich
Magnus N
2013-11-25, 19:23
/ tankOOvich
Ja, iaf häromkring där jag bor.
De kan nog säkert ta in annars
Gurkyngel
2013-11-25, 19:34
/ tankOOvich
Yeeeez, det finns i bakhyllan. Märket - Dr Oetker.
Havregryn & äggvita, saffransarom och sukrin gold blandades ner, ovanpå är det Fage Total youghurt, banan, kanelknäcke samt extra sukrin gold och kanel. Och just ja, där emellan gömmer det sig hallon.
104874
ja du, ser ok ut men för mkt smaker i min samma? hallon e ju starka, kanelen, saffranet?
kanel å sffran? ptja...
saffran å blåbär eller banan kan jag dock tänka mig.
tankoovich
2013-11-25, 19:39
Ja, iaf häromkring där jag bor.
De kan nog säkert ta in annars
Yeeeez, det finns i bakhyllan. Märket - Dr Oetker.
Blir och införskaffa till kvällsgröten! Tack
/ tankOOvich
ja du, ser ok ut men för mkt smaker i min samma?
Smaken är som baken, jag gillar när det är en jävla massa olika smaker på samma gång.
wilhelmblomgren
2013-11-25, 20:08
104874
Ser sjukt smaskigt ut *drool*
Passande tema också :thumbup:
Feelgood
2013-11-25, 20:10
Saffransrisgrynsgröt is the shit! Då man kokar ihop sin gröt så häller man ner 1-2 påsar beroende på mängd och så sötning på det, risgrynsgröten smakar lussebulle då! *drool*
Imorn ska det även testat att krydda med pepparkakskrydda i risgrynsgröten!
tankoovich
2013-11-26, 13:24
Ska och handla för att testa på jultema jag också!
Har funderat på antigen Saffransarom eller pepparkakskrydda till gröten!
Vilken rekommenderar ni? *drool*
Reaper123
2013-11-26, 14:55
Ska och handla för att testa på jultema jag också!
Har funderat på antigen Saffransarom eller pepparkakskrydda till gröten!
Vilken rekommenderar ni? *drool*Varför välja? Köp båda!
Dock funkar dom enligt mig ej ihop (har testat), så jag föreslår två olika grötar och risgrynsgröt smaksatt med saffran är att dö för!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/13854740221491.jpg
Påminde mig om min Gotländska Saffranspannkaka jag gjorde förr-förra söndagen! (den görs konstigt nog på risgrynsgröt, så udda namn!)
SJUKT GOTT!
tankoovich
2013-11-26, 15:20
Varför välja? Köp båda!
Dock funkar dom enligt mig ej ihop (har testat), så jag föreslår två olika grötar och risgrynsgröt smaksatt med saffran är att dö för!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/640925/kolozzeum/mat/13854740221491.jpg
Påminde mig om min Gotländska Saffranspannkaka jag gjorde förr-förra söndagen! (den görs konstigt nog på risgrynsgröt, så udda namn!)
SJUKT GOTT!
Blir väl så endå rå ;)
/ tankOOvich
Gurkyngel
2013-11-26, 17:03
Håller med Reaper, blanda inte de två kryddorna i samma gröt men att göra t ex en gröt med saffranssmak och toppa med ett pepparkaksfluff/glass/kvarg DET är gott :D
Fick hem risflingor och qunioaflingor idag. Någon som gjort gröt på dessa nån gång och har tips?
http://images.iherb.com/m/EDN-02160-2.jpg
http://images.iherb.com/m/ANC-41200-5.jpg
tankoovich
2013-11-26, 22:27
Blev en ugnsbakad gröt med pepparkakssmak.
Detta hade jag i:
50g banan
50ml lättmjölk
40g havregryn
1-2tsk Pepparkakskrydda
Mosade ihop allt ordentligt sen körde jag in den i en liten form 20 minuter på 200 grader i ugnen. Detta serverades med kesella och vaniljpulver!
Jag har ätit godare, luktade pepparkaka i hela huset men smakade inte speciellt mycket. Nästa gång blir det mer krydda, eller vad tror ni saknades? :)
Gurkyngel
2013-11-27, 08:56
Detta hade jag i:
50g banan
50ml lättmjölk
40g havregryn
1-2tsk Pepparkakskrydda
Mosade ihop allt ordentligt sen körde jag in den i en liten form 20 minuter på 200 grader i ugnen. Detta serverades med kesella och vaniljpulver!
Jag har ätit godare, luktade pepparkaka i hela huset men smakade inte speciellt mycket. Nästa gång blir det mer krydda, eller vad tror ni saknades? :)
Pepparkakor blir ju inte pepparkakor bara för kryddornas skull. Jag tror det är smör och sirap du saknade smaken av och hur härma det? Kanske smörarom (jag har köpt från iHerb) och Sukrin Gold?
tankoovich
2013-11-27, 09:00
Pepparkakor blir ju inte pepparkakor bara för kryddornas skull. Jag tror det är smör och sirap du saknade smaken av och hur härma det? Kanske smörarom (jag har köpt från iHerb) och Sukrin Gold?
Mjo, helt sant.. får testa mig på det! Tack för tipsen!
Reaper123
2013-11-27, 09:46
Detta hade jag i:
50g banan
50ml lättmjölk
40g havregryn
1-2tsk Pepparkakskrydda
Pepparkakornas smak och de som gör dom så goda är dess höga fett- och sockerhalt så som gurkyngel säger, att få en gröt att smaka som pepparkaka kräver nog en hel del extra "jobb" om man fortfarande vill vara opti...
Tycker pepparkakskryddan gör sig rätt bra i "proteinpannkakor" men just i gröten är det svårt att få det sjukt gott. Då gillar jag kanel och kardemumma (eller saffran) bättre :thumbup:
Kakao + pepparkakskrydda + stevia i gröten.
Jordgubbssötad kvarg som topping.
Helvete vad gött.
tankoovich
2013-11-28, 16:38
Kakao + pepparkakskrydda + stevia i gröten.
Jordgubbssötad kvarg som topping.
Helvete vad gött.
Låter fint!
/ tankOOvich
Gurkyngel
2013-11-28, 21:54
Inte så pjåkigt
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/11/DSCN1217.jpg
Gröt på dinkelflingor, blomkål, jordnötter, psylliumfrön och kanel.
I botten på tallriken lågkalori blåbär/hallonkräm.
Toppad med blåbärskvarg, blåbär och JS-sås.
tankoovich
2013-11-28, 22:27
Inte så pjåkigt
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/11/DSCN1217.jpg
Gröt på dinkelflingor, blomkål, jordnötter, psylliumfrön och kanel.
I botten på tallriken lågkalori blåbär/hallonkräm.
Toppad med blåbärskvarg, blåbär och JS-sås.
Deam, MÄKTIG!
/ tankOOvich
framtidalegend
2013-11-28, 23:17
Jag kan verkligen inte göra mannagrynsgröt, någon som har tips? När jag följer beskrivningen på baksidan så blir den för blaskig eller bränd. Pratar om kokning i mirco
tankoovich
2013-11-28, 23:54
Har ett gäng kiwi som lär ätas upp snarast märkte jag precis!
Tänkte slänga ner någon i gröten imorgon bitti, någon som testat detta och kanske har tips på fler grejer att blanda i för att få den där ultimata smakupplevelsen enbart gröt?
Sååå vad fungerar tillsammans med gröt och kiwi?
Gurkyngel
2013-11-29, 07:49
Jag kan verkligen inte göra mannagrynsgröt, någon som har tips? När jag följer beskrivningen på baksidan så blir den för blaskig eller bränd. Pratar om kokning i mirco
Men snälla!! Gröt ska kokas på spisen!
Gurkyngel
2013-11-29, 07:51
Har ett gäng kiwi som lär ätas upp snarast märkte jag precis!
Tänkte slänga ner någon i gröten imorgon bitti, någon som testat detta och kanske har tips på fler grejer att blanda i för att få den där ultimata smakupplevelsen enbart gröt?
Sååå vad fungerar tillsammans med gröt och kiwi?
Jag tycker att du gör en gröt med blåbär och kokos i och sedan lägger kiwi som topping kanske några hallon också och så JS för att få lite sälta.
framtidalegend
2013-11-29, 16:58
Och knullas ska det göra utan kondom. Nej, men har ingen ork till att göra på spisen
Tycker faktiskt det blir bättre konsistens på havregrynsgröt om man kokar i micron, fast jag gillar när gröten är nästan hård och inte blaskig och det får man till mycket lättare i micron.
Gurkyngel
2013-11-29, 20:09
Och knullas ska det göra utan kondom. Nej, men har ingen ork till att göra på spisen
Ja, Herre Gud vem gillar friktion? Men det har ju faktiskt inget med lathet att göra...
Att däremot skjutsa in i micron istället för att koka gröten ordentligt och få ett mycket bättre resultat är verkligt laaazy ;) Är ju inte ens jobbigt att stå där och titta på kastrullen och kanske peta lite med sleven. Man riskerar dessutom inte några oat-explosions ;)
Tycker faktiskt det blir bättre konsistens på havregrynsgröt om man kokar i micron, fast jag gillar när gröten är nästan hård och inte blaskig och det får man till mycket lättare i micron.
Konstigt... *screwy*
tankoovich
2013-11-29, 22:49
SHIT!
Nu fattar jag hysterin kring saffransarom, fan kommer missbruka den där burken! *drool*
Körde den ungsbakade jag brukar men bytte ut kanel mot saffransarom och la även i lite russin!
AAH!!!! :Virro:Virro LUUUUSSSEEBULLE!
Blev sugen på en rejält sliskig gröt idag, tur det fanns rikligt med macros kvar att fylla ut.
160g havregryn
80g äggvita
50g jordnötssmör
20g honung
104966
R Scarpa27
2013-12-02, 22:04
Blev sugen på en rejält sliskig gröt idag, tur det fanns rikligt med macros kvar att fylla ut.
160g havregryn
80g äggvita
50g jordnötssmör
20g honung
104966
jordnötssmör och honung går fan att trolla och göra llt gott med :)
kimozabe
2013-12-02, 22:07
1dl havregryn + 2dl vatten
125gr keso+sötningsmedel +vaniljarom
1/2 maxim 54% bar, hackad
1/2 paket Lättglass
*burp*
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
tankoovich
2013-12-02, 22:23
Hur mycket saffransarom kör ni i per 40g havregryn?
Någon med fint recept?
/ tankOOvich
Reaper123
2013-12-03, 08:08
Hur mycket saffransarom kör ni i per 40g havregryn?
Någon med fint recept?
/ tankOOvichEfter smak? Ett par droppar brukar göra susen :)
Sent from my LG-E975 using Tapatalk
jon lord
2013-12-03, 13:37
Efter smak? Ett par droppar brukar göra susen :)
Får jag fråga vad ni kör för "saffransarom" och vart det är inköpt. ren saffran är gott men dyrt i längden :)
Ontopic: Ikväll blir det en rejäl mix med Havre & Råg, ägg, får se vad det blir för smaksättning, kanske mandel eller kanske lite frysta jordgubbar *cupid*
Får jag fråga vad ni kör för "saffransarom" och vart det är inköpt
Dr.Oetker, finns i bakavdelningen på de flesta mataffärer.
Reaper123
2013-12-03, 15:51
Davosgröt, start (crisp n crunch vanilj), russin, krossade pepparkakor och clementin är min nya drog...
Helvete vad gott!
start (crisp n crunch vanilj)
Köpte hem ett sådant paket för att testa för ett tag sedan.
Kommer aldrig innanför min dörr igen. Slukade hela paketet på en dag.
Tyvärr alldeles för gott för att ha hemma :)
Reaper123
2013-12-03, 18:34
Tyvärr alldeles för gott för att ha hemma :)Hehe, känns som ett bra val om du deffar eller iaf inte bulkar likt mig :D
Som sagt, jag gillar när det är massa olika smaker på samma gång!
Havregryn, äggvita, saffransarom, russin, hallon, fage total, kokosflingor, stevia och kanel.
104976
Gurkyngel
2013-12-03, 19:33
Nej men sluta nu med dessa julgrötar!! Jag hinner ju inte med! To much work :( men nästa vecka är jag grymt sugen på att testa min idé med lussebulle-boatmeal :D
R Scarpa27
2013-12-03, 20:09
Tyvärr alldeles för gott för att ha hemma :)
mm jag käkar 2-3 paket pauluns granola i veckan nu.
dyrt......
körde mkt start vanilla innan billigare om inte annat, men mkt mer socker., får man inte i sig socker från mkt annat funkar väl det mesta, men jag får i mig socker från så mkt annat så plussa starten med det övriga och mina tänder ruttnar =) =O
tankoovich
2013-12-03, 20:25
Som sagt, jag gillar när det är massa olika smaker på samma gång!
Havregryn, äggvita, saffransarom, russin, hallon, fage total, kokosflingor, stevia och kanel.
104976
Den tar jag efter ikväll, kan du dela med dig av exakta mått? :sly:
/ tankOOvich
Den tar jag efter ikväll, kan du dela med dig av exakta mått?
Jag kör i mikro => epic konsistens
Den där tallriken är: (brukar siktar på ~2:1 ratio med gryn/äggvita)
160g havregryn
80g äggvita (dunk)
200g fage total yoghurt
Resterande är höftat, men kanske 50-75g hallon, 30-40g russin, 10-15g kokosflingor och en lagom skvätt saffransarom.
tankoovich
2013-12-03, 20:36
160g havregryn
80g äggvita (dunk)
200g fage total yoghurt
Resterande är höftat, men kanske 50-75g hallon, 30-40g russin, 10-15g kokosflingor och en lagom skvätt saffransarom.
Gött tackar :-)
/ tankOOvich
R Scarpa27
2013-12-03, 20:59
160g havregryn
80g äggvita (dunk)
200g fage total yoghurt
höjdare mot deffen nästa år.
höjdare mot deffen nästa år.
Eller som efterrätt under nuvarande bulk :)
Reaper123
2013-12-03, 21:13
Eller som efterrätt under nuvarande bulk :)Gör sig inte lättglass bättre?
Nu har jag inte provat det där påhittet du kallar fage (kanske inte är lowfat?), men tycker 1/2-1 paket lättglass till gröt på 150g gryn gör att gröten blir sjukt jävla god! :thumbup:
Gör sig inte lättglass bättre?
Nu har jag inte provat det där påhittet du kallar fage (kanske inte är lowfat?), men tycker 1/2-1 paket lättglass till gröt på 150g gryn gör att gröten blir sjukt jävla god! :thumbup:
Njaa, det är lite till och från. När jag kör gröt i mikron så vill jag ha riktigt tjock och näst intill hård konsistens, då gillar jag inte att köra glass för det bara smälter och blir en sörja av allt. När jag kokar gröt på spisen blir konsistensen lösare, och då går det ofta ner ett paket glass. Och nej, det är inte för att jag är rädd för kalorier eller fett eller socker... Fage är low fat, 5% grekisk youghurt som i min mening kan vara den godaste mjölkprodukten som existerar.
Reaper123
2013-12-03, 21:42
Njaa, det är lite till och från. När jag kör gröt i mikron så vill jag ha riktigt tjock och näst intill hård konsistens, då gillar jag inte att köra glass för det bara smälter och blir en sörja av allt. När jag kokar gröt på spisen blir konsistensen lösare, och då går det ofta ner ett paket glass. Och nej, det är inte för att jag är rädd för kalorier eller fett eller socker... Fage är low fat, 5% grekisk youghurt som i min mening kan vara den godaste mjölkprodukten som existerar.Okej, då är jag med på noterna och trodde fage var nån sån där max 1% fettgrejj men 5% borde ju rimligen vara helt okej :) (och blev faktiskt lite nyfiken, så hoppas kunna hitta detta på ica maxi?)
(och blev faktiskt lite nyfiken, så hoppas kunna hitta detta på ica maxi?)
Bara hittat det på Ica Maxi (där jag iof handlar 90% av gångerna), och det är bara 5% varianten som finns så det är inte så mycket att välja på. Åt 0% varianten i England i somras och fastnade direkt, det är så jävla gott så det är läskigt. Ibland finns det även någon smaksatt variant men som oftast när det gäller mjölkprodukter så är ju naturell + egen smaksättning näst intill alltid godare! Davosgröt på Fage är fucking magiskt!
Reaper123
2013-12-03, 22:02
Bara hittat det på Ica Maxi (där jag iof handlar 90% av gångerna), och det är bara 5% varianten som finns så det är inte så mycket att välja på. Åt 0% varianten i England i somras och fastnade direkt, det är så jävla gott så det är läskigt. Ibland finns det även någon smaksatt variant men som oftast när det gäller mjölkprodukter så är ju naturell + egen smaksättning näst intill alltid godare! Davosgröt på Fage är fucking magiskt!låter suveränt och handlar all min mat på Ica så vid nästa storhandling på maxi ska jag försöka komma ihåg att hålla ögona öppna! :D
Davosgröt, start (crisp n crunch vanilj), russin, krossade pepparkakor och clementin är min nya drog...
Helvete vad gott!
shiiiiit. hur gör du din davos förresten?
ni som kör på saffransarom, för mkt saffran e ju faktiskt giftigt men... hur mkt tar ni då på ja... 1dl havregryn tillexempel?
mm jag käkar 2-3 paket pauluns granola i veckan nu.
dyrt......
körde mkt start vanilla innan billigare om inte annat, men mkt mer socker., får man inte i sig socker från mkt annat funkar väl det mesta, men jag får i mig socker från så mkt annat så plussa starten med det övriga och mina tänder ruttnar =) =O
Har testat Pauluns Granola, men jag blir skum i magen av den.
Reaper123
2013-12-04, 08:10
shiiiiit. hur gör du din davos förresten?Gör helt vanlig Davos!
Sen smaksättning efter behag. Idag smaksatt med "kanelbulle", så får se om det blir bättre än gårdagens.ni som kör på saffransarom, för mkt saffran e ju faktiskt giftigt men... hur mkt tar ni då på ja... 1dl havregryn tillexempel?1-2ml kanske, rör sig om "ett par droppar" för att jag ska få fram tillräckligt med saffranssmak.
tankoovich
2013-12-04, 08:26
http://img.tapatalk.com/d/13/12/04/tyzuvuru.jpg
Min första Davos, smaksatt med stekt banan , hallon, hackad mandel och stekta russin.
Tyckte inte Davos var något, faller inte mig i smaken..
/ tankOOvich
Reaper123
2013-12-04, 14:39
Helvete vad gott!
Sent from my LG-E975 using TapatalkVaniljyoghurt smaksatt med kardemumma och kanel med samma hemmagjorda "müsli" var ännu bättre och får se om nästa smaksättning blir ännu bättre! :D
Reaper123
2013-12-04, 14:56
Vaniljyoghurt smaksatt med kardemumma och kanel med samma hemmagjorda "müsli" var ännu bättre och får se om nästa smaksättning blir ännu bättre! :D
Sent from my LG-E975 using Tapatalkdet är alltså en davosgröt som bas, glömde visst den detaljen...
Pretorian
2013-12-04, 14:57
Japp, så var det dags för denna. Har sneglat ett tag och sen när SUPERGRÖTEN introducerades så kunde jag inte säga nej:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202013-12-04%2014%2038%2015.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202013-12-04%2014%2038%2016.jpg
Gröten är helt ok men den doftar mer än vad den smakar så jag har adderat egna äpplen och lite Stevia:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7501234/Koloz/Photo%202013-12-04%2014%2038%2017.jpg
Visst Pauluns grejer är hyfsat "bra" osv, men det är såna jävla överpriser på det så att det inte är värt att köpa tycker jag. Vanliga hederliga havregryn funkar bra för mig :d
Den perfekta gröten
104988
Läs mer på http://juliaju.shapemeup.se/2013/09/24/underbara-morgon-recept/
// Julia www.juliaju.shapemeup.se
Energi proteingröt
104989
Läs mer på http://juliaju.shapemeup.se/2013/11/09/en-seg-morgon-borjar-med-en-bra-start/
// Julia www.juliaju.shapemeup.se
Skriv hellre ut receptet och lägg in bilden direkt här tråden än att fiska besökare till din blogg...
tankoovich
2013-12-04, 17:37
Skriv hellre ut receptet och lägg in bilden direkt här tråden än att fiska besökare till din blogg...
Håller med! Läser inte det där!
/ tankOOvich
vicarious
2013-12-04, 18:14
Visst Pauluns grejer är hyfsat "bra" osv, men det är såna jävla överpriser på det så att det inte är värt att köpa tycker jag. Vanliga hederliga havregryn funkar bra för mig :d
Instämmer. Vad exakt är det som är super? Det superhöga priset? :D Skämt åsido, kan säkert vara god (och nyttig?) men jag är för snål.
Gurkyngel
2013-12-04, 18:57
Risgrynsdavos FTW!!!
Och dagens lunch: morotskakegröt var inte fel det heller :)
Reaper123
2013-12-04, 19:13
Risgrynsdavos FTW!!!
Och dagens lunch: morotskakegröt var inte fel det heller :)Instämmer, synd det kräver lite planering/engagemang i köket...
För skulle äta det oftare om det var lika enkelt att slänga ihop som en vanlig davos. Borde kanske börja planera lite bättre :em:
Gurkyngel
2013-12-04, 20:21
Kanske man kan koka en större batch med grötris och ha stående i kylen eller kanske frysa in portioner rent av?
vicarious
2013-12-04, 20:31
Kanske man kan koka en större batch med grötris och ha stående i kylen eller kanske frysa in portioner rent av?
Stående i kylen absolut. Frysa ned vet jag inte hur det blir. Jag tog just ut en stor laddning risgrynsgröt ur ugnen :)
Gröt varje dag!
Vilodag och högt på fettet => jordnötssmör, mandlar och kokos. I botten är det såklart havregryn och äggvita, och det ringlades även på en del honung.
104995
Håller med! Läser inte det där!
/ tankOOvich
Åh, sorry.. Så mkt lättare att bara direkt länka till bloggen. Ta mer mig detta till framtiden. Jag skapade ett konto bara för någon dag sen, så är väldigt ny här. Tänkte inte på att det var sån hård shargång liksom, ville bara dela med mig. :(
Ne klart, ni behöver inte följa länken. Synd att ni reagerade så, ska förbättra mig i fortsättningen.
vicarious
2013-12-05, 20:12
Åh, sorry.. Så mkt lättare att bara direkt länka till bloggen. Ta mer mig detta till framtiden. Jag skapade ett konto bara för någon dag sen, så är väldigt ny här. Tänkte inte på att det var sån hård shargång liksom, ville bara dela med mig. :(
Ne klart, ni behöver inte följa länken. Synd att ni reagerade så, ska förbättra mig i fortsättningen.
Du kan alltid lägga in en länk till startsidan på din blogg i din signatur så syns den ändå i varje inlägg du postar. Så brukar de flesta göra.
Du kan alltid lägga in en länk till startsidan på din blogg i din signatur så syns den ändå i varje inlägg du postar. Så brukar de flesta göra.
Tack för tipset, inte kollat något på "utseendet" på min sida än. Gjort någon typ inställning, var inne och snabbt kollade men kan verkligen inte med den här sidan. Var mest nyfiken på alla roliga recept o.s.v Jätte kul inspiration :-) Men tack för tipset, min tanke var inte att bli allt för seriös utan bara kika in. Men kanske får kolla på min startsida . Se vad jag kan luska ut :-)
HerrLuta
2013-12-05, 21:14
Mellan 100-150 gram gryn verkar vara min sweet spot när det gäller gröten.
Denna variant med:
125 g gryn
2 råa ägg
1 mosad banan (vevas i då gröten är klar)
1 tärnat äpple
200 g ananas
150 ml mandelmjölk (vaniljsmak)
Kanel
tankoovich
2013-12-06, 08:32
Gjorde en bort glömd klassiker imorse och fyfan vad gott det var!
Helt vanlig havregrynsgröt med hemmagjord lingonsylt :thumbup::thumbup:
/ tankOOvich
Gjorde en bort glömd klassiker imorse och fyfan vad gott det var!
Helt vanlig havregrynsgröt med hemmagjord lingonsylt :thumbup::thumbup:
/ tankOOvich
Simpelt men ruggigt gott, brukar köra önos lågkalorisylt med jordgubbar eller hallon och så lite stevia strö på det och iskall mjölk.
Gurkyngel
2013-12-27, 17:43
Proteintomtegröt
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2013/12/wpid-DSC_0551.jpg
Min fastebrytarmåltid på julafton. Vilken fröjd!
Recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2013/12/27/recept-i-efterskott-proteintomtegrot/)
Gurkyngel
2014-01-04, 21:32
Mandel/kokosgröt
Här smaksatt med choklad (orginalreceptet var med saffran) samt toppad med lågkalori blåbär/hallonkräm, chokladkaseinfluff, JS, hallon och quinoapuffar.
Kändes lite som att äta kladdkakesmet :)
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/01/DSCN1748.jpg
Recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2014/01/04/kramig-mandelkokoschokladgrot/)
Spikmattan
2014-01-04, 21:53
Mandel/kokosgröt
Såg den på din blogg, ska helt klart provas någon dag!
Gurkyngel
2014-02-03, 20:12
Har återupptäckt gröten som middagsmat. Alldeles för sent för oj så bra det är!!! Har gått miste om så många härliga måltider... Nåväl, gjort är gjort, bara att sätta igång och kompensera nu då ;) Som i förra veckan när jag fick trycka i mig nedanstående efter en lång jobbdag + sent träningspass
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/01/DSCN2110-300x225.jpg
Morotskakegröt (dinkelflingor, chiafrön, riven butternutpumpa, salt, kanel, kardemumma och vatten) toppad med vaniljkaseinkräm, klyftat äpple, jordnötssmör, och smulade valnötter.
Riktigt bra som sagt :D
Min favorit just nu, oh yes.. Kan man ju ha i kokosflingor också, olikasmaksättningar som kakao, sylter men e så förbääännat gott med diverese grejer i davosgröten.
* ca ½ dl kallt kaffe
* 1 dl, 45g havregryn
* 250g kvarg/kesella/keso
* 2-3 st torkade fikon i små bitar
* 1 skivad mogen banan
Blanda, låt stå & svälla.
Spä ut eventuellt med någon vätska och blanda sedan i:
*1 rivet äpple eller Amerikanska blåbär + pyttteelite kanel
* Fetaost i tärningar
* Branflakes flingor/Knäckebrödsbitar (för tuggmostånd + crispighet)
* Ekströms aprikoskräm funkar fint också eller klick jordgubbsylt.
Hos oss äter vi mycket vanliga pannkakor, så ibland om det finns kan jag ta 1 stor rejäl pannkaka och blanda ner i sörjan i större bitar med.
Detta blir en stor portion för mig, som jag e mätt på i några timmar så givetvis får man väl tjustera.
tankoovich
2014-02-04, 08:04
Min favorit just nu, oh yes.. Kan man ju ha i kokosflingor också, olikasmaksättningar som kakao, sylter men e så förbääännat gott med diverese grejer i davosgröten.
* ca ½ dl kallt kaffe
* 1 dl, 45g havregryn
* 250g kvarg/kesella/keso
* 2-3 st torkade fikon i små bitar
* 1 skivad mogen banan
Blanda, låt stå & svälla.
Spä ut eventuellt med någon vätska och blanda sedan i:
*1 rivet äpple eller Amerikanska blåbär + pyttteelite kanel
* Fetaost i tärningar
* Branflakes flingor/Knäckebrödsbitar (för tuggmostånd + crispighet)
* Ekströms aprikoskräm funkar fint också eller klick jordgubbsylt.
Hos oss äter vi mycket vanliga pannkakor, så ibland om det finns kan jag ta 1 stor rejäl pannkaka och blanda ner i sörjan i större bitar med.
Detta blir en stor portion för mig, som jag e mätt på i några timmar så givetvis får man väl tjustera.
Frågan är om du kan kalla det där gröt ;)
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Inte värre än tillexmpel Emmys ihop klaffs :) INGET ILLA MENAT EMMY!!!
Kalla de vad du vill, Davos sörja Hihi. Men gooott!!!
Gurkyngel
2014-02-04, 13:56
Hahaha! "Ihopklaffs" var nog den finaste komplimang jag kunde få <3
Hahaha! "Ihopklaffs" var nog den finaste komplimang jag kunde få <3
jag gillar dina gröt blandingar :) Morotskaksgröten e en annan variant av favorit ;) <3
gröt e så bra, går å mixa och kombinera på så mycket =))
tankoovich
2014-02-10, 18:37
Vet inte om jag kan kalla det gröt men denna frukost innehöll alla de ingredienser jag brukar använda när jag gör gröt...
Smet
2dl havregryn
2dl lättmjölk
2 st ägg
mixade havregryn till ett mjöl och blandade med resten av ingredienserna, värmde sedan plättgärnet o stekte 4 fina havregrynsplättar
Fyllning/pålägg:
Mosad banan och jordnötssmör
Keso,äppelmos och kanel
Hallon och keso .
Hur gött som helst som variation till gröten :) http://img.tapatalk.com/d/14/02/11/e5u7umyh.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/02/11/na9udada.jpg
tankoovich
2014-02-23, 17:43
Läste någonstans häromdagen om messmör på gröten, någon som provat detta?
Köpte nämligen en tub messmör nyligen för det är ju värdens godaste pålägg på knäckebröd, letade efter fler användningsområden och fann att några använde det på gröten..
StarkaUlf
2014-02-23, 17:55
Köpte nämligen en tub messmör nyligen för det är ju värdens godaste pålägg på knäckebröd, letade efter fler användningsområden och fann att några använde det på gröten..
Inte testat det. Men mitt förslag: Testa ;)
Om jag är osäker på hur något kommer smaka i kombination med t.ex gröt, så brukar jag först tillaga gröten, skopa upp en sked med gröt, sedan lägga på en bit av den nya ingrediensen (messmöret i detta fallet för dig). Smakar det bra, så kör jag på och sätter det i/på gröten :) Tycker jag att det smakar skit så gör jag helt enkelt en variant som jag tycker är god, eftersom jag inte har förstört gröten.
Typ det bästa man kan ha på gröt! *drool*
Heddaway
2014-02-23, 19:04
Börjat köra Axa müsli, "Berries" i gröten. 50/50 müsli och fiberhavre + vatten o salt. Rör ner en 1/2 dl vaniljcasein när det är klart och det blir en sjukt god konsistens!
http://www.axa.se/Handlers/TransformedImage.ashx?h=411&w=340&url=%2FGlobal%2F%C3%96ppna+produktbilder%2FAxa_Ber ries_mysli_600G_ovanifran.png
Gurkyngel
2014-02-23, 20:20
Det är galet! Du måste testa!
tankoovich
2014-02-23, 20:29
Typ det bästa man kan ha på gröt! *drool*
Det är galet! Du måste testa!
Har provat nu, jag körde en klick på toppen och det var helt klart något jag kommer köra på igen. Kanske inte varje dag men perfekt som omväxling till klassiska favoriterna.
Hur brukar ni förresten servera det på gröten ? Rör ni i det när ni kokar eller gör ni som jag gjorde idag och klickade en matsked på toppen? :) Och har ni något mer tillbehör? *drool*
tankoovich
2014-02-23, 20:31
Inte testat det. Men mitt förslag: Testa ;)
Om jag är osäker på hur något kommer smaka i kombination med t.ex gröt, så brukar jag först tillaga gröten, skopa upp en sked med gröt, sedan lägga på en bit av den nya ingrediensen (messmöret i detta fallet för dig). Smakar det bra, så kör jag på och sätter det i/på gröten :) Tycker jag att det smakar skit så gör jag helt enkelt en variant som jag tycker är god, eftersom jag inte har förstört gröten.
Du är allt en vis man Ulf! Jag löd ditt tips och rekommenderar även dig att prova lite messmör på gröten om det faller dig i smaken på andra saker :)
Gurkyngel
2014-02-23, 21:54
Har provat nu, jag körde en klick på toppen och det var helt klart något jag kommer köra på igen. Kanske inte varje dag men perfekt som omväxling till klassiska favoriterna.
Hur brukar ni förresten servera det på gröten ? Rör ni i det när ni kokar eller gör ni som jag gjorde idag och klickade en matsked på toppen? :) Och har ni något mer tillbehör? *drool*
Kul :)
Jag brukar (fast det var pinsamt länge sedan nu) på gröten. En rejäl klick ska det vara. Övrig topping kan t ex vara äpple (eller päron?) och kanel. Kanske hasselnötter, valnötter, mandlar... En klick JS... The more the merrier ;)*popcorn*
Messmör på gröt var längesen, men något jag saknar är messmöret med kolasmak som Milko (?) hade. Fy så gott det var!
tankoovich
2014-02-24, 07:02
Messmör på gröt var längesen, men något jag saknar är messmöret med kolasmak som Milko (?) hade. Fy så gott det var!
Har läst om det messmöret men är nog.för ung för att minnas att jag smakat det..sett ett gäng trådar angående om att återinföra det! ,Låter ju fantastiskt!!
Gurkyngel
2014-03-03, 19:09
Har börjat intressera mig för raw food men är ju också i själ och hjärta en grötälskare. Vilken tur då att de båda intressena går att förena :) Här är två tips:
RAW fruktgröt
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/02/DSCN2406.jpg
Recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2014/02/14/raw-fruktgrot/)
RAW bovetegröt
http://emmysliv.shapemeup.se/files/2014/02/DSCN2572.jpg
Recept (http://emmysliv.shapemeup.se/2014/02/23/raw-bovetegrot/)
jon lord
2014-03-04, 20:31
Kanske inte lika snyggt uppsatt som vissa andras men ack så god :)
Standard post-workout gröt som göttat sig i kylen under natten för att värmas upp efter träningen i mikron:
http://i.imgur.com/4fVBPUB.jpg
Havre & Quinoa-flingor 160g
Rågflingor 10g
Vassle(blåbär) 15g
Russin 30g
Gojibär 15g
Mellanmjölk 5dl
Kanel(!)
Messsmör + gröt smaksatt med vaniljkasein, kardemumma, riven morot = Fucking WIN
http://img.tapatalk.com/d/14/03/05/9equjaje.jpg
80g havregryn
300g äggvita
15g mandlar
Kanel
Walden Farms strawberry syrup
Smakar som risgrynsgröt för den deffskadade. :D
Reaper123
2014-03-05, 10:01
80g havregryn
300g äggvita
15g mandlar
Kanel
Walden Farms strawberry syrup
Smakar som risgrynsgröt för den deffskadade. :DTycker innerligt synd om din smaklökar, för jag äter dagligen liknande setup och kan inte förstå att du får havregryn ens jämförbart med risgryn *screwy*
Nu är detta (havregryn, ägg och/eller äggvita + diverse smaksättare) gott, men inget slår riktig risgrynsgröt med mjölk och kanel! *drool*
Gurkyngel
2014-03-05, 10:43
Går ju att göra grymt bra och deffvänliga risgrynsgrötar också... Havregryn och risgryn kan väl inte skilja så mycket i kcal/100 g?
tankoovich
2014-03-05, 10:53
Går ju att göra grymt bra och deffvänliga risgrynsgrötar också... Havregryn och risgryn kan väl inte skilja så mycket i kcal/100 g?
Görs den på lättmjölk så kommer man undan med ganska låg kcal per portion. Dock är väl havregryn mer opti i deff tider då risgrynen knappt mättar!
Har fullständigt glömt av risgrynsgröt, äter det endast vid juletider men varför inte till kvällsmål idag ? BULK.
Reaper123
2014-03-05, 10:53
Går ju att göra grymt bra och deffvänliga risgrynsgrötar också... Havregryn och risgryn kan väl inte skilja så mycket i kcal/100 g?Skiljer inte mycket sett till kcal per 100 gram, men tex E%-en protein är nästan dubbel så hög i havregryn...
Men stora skillnaden är ju mättnad per kcal, vilket troligen främst är pga att risgrynsgröt innehåller "noll" fibrer.
Förra deffen åt jag risgrynsgröt flera ggr per vecka, så inga som helst problem att göra dom deffvänliga om man har lite fantasi :)
tankoovich
2014-03-05, 10:57
När vi endå är inne i detta snack så kan jag meddela att jag fortfarande inte vågat köra i ägg i havregrynsgröten.. äter det alltid på sidan om !
Min favvo på morgonen består av havregryn,rågflingor som kokas med vatten och en banan.. Jag toppar detta med PB, tror ni det skulle bli ännu krämigare med ett ägg som får koka med resterande ingredienser?
krämigare med ett ägg som får koka med resterande ingredienser?
garanterat. kasta i 1-2 ägg när det kokat klart och rör ner dom. eventuellt 30-60s kvar på kokning.
tankoovich
2014-03-05, 11:42
garanterat. kasta i 1-2 ägg när det kokat klart och rör ner dom. eventuellt 30-60s kvar på kokning.
måste våga imorgon!
måste våga imorgon!
blanda i chokladprotein är också riktigt gott. men det har du antagligen testat? kan tänka mig att det passar med jordnötssmör/banan.
tankoovich
2014-03-05, 11:54
blanda i chokladprotein är också riktigt gott. men det har du antagligen testat? kan tänka mig att det passar med jordnötssmör/banan.
Äger inga protein pulver, har kört i kakao men det är inte riktigt samma sak skulle jag tro?
Brukar köra på kakao, hallon,banan och keso .. Mums!
Äger inga protein pulver, har kört i kakao men det är inte riktigt samma sak skulle jag tro?
Brukar köra på kakao, hallon,banan och keso .. Mums!
okej nej då måste du addera socker/sötningsmedel också. eller köra oboy istället.
tankoovich
2014-03-05, 11:56
okej nej då måste du addera socker/sötningsmedel också. eller köra oboy istället.
Får se hur det blir imorgon, oboy o sötningsmedel är det dåligt med hemma.. ev. kör jag i nån tsk socker men samtidigt ger bananen en hel del sötma enligt mig :)
Reaper123
2014-03-05, 11:57
måste våga imorgon!
Skickat från min GT-I9305 via TapatalkMinns knappt senast jag åt havregrynsgröt UTAN ägg i, helt magiskt gott. Dock brukar jag köra 1ägg + 1-2dl äggvita under deff i förmån för att få mer protein per kcal då hela ägg trots allt har en del fett i sig.
Blir riktigt trevlig konsistens på gröten (om man gör det rätt), samt förbättrar smaken, så hoppas innerligt du vågar prova detta! (nu är detta såklart hur JAG upplever det)
tankoovich
2014-03-05, 12:00
Minns knappt senast jag åt havregrynsgröt UTAN ägg i, helt magiskt gott. Dock brukar jag köra 1ägg + 1-2dl äggvita under deff i förmån för att få mer protein per kcal då hela ägg trots allt har en del fett i sig.
Blir riktigt trevlig konsistens på gröten (om man gör det rätt), samt förbättrar smaken, så hoppas innerligt du vågar prova detta! (nu är detta såklart hur JAG upplever det)
Har haft funderingen ett flertal gånger men aldrig vågat, men om ni säker att det är en sådan smakupplevelse så måste jag ju bara prova .
Lovar att posta vad jag tyckte imorgon !
Men man ska alltså dra i ägget det sista man gör och röra om ordentligt? :)
Reaper123
2014-03-05, 12:06
Har haft funderingen ett flertal gånger men aldrig vågat, men om ni säker att det är en sådan smakupplevelse så måste jag ju bara prova .
Lovar att posta vad jag tyckte imorgon !
Men man ska alltså dra i ägget det sista man gör och röra om ordentligt? :)
Skickat från min GT-I9305 via TapatalkHehe.
Om du kokar gröten i en kastrull rekommenderar jag att dra av kastrullen från plattan (och stäng av den) när gröten är klar, knäck ner ditt/dina ägg i kastrullen under omrörning, ställ tillbaka på plattan och rör runt i max 1-2 min = SERVERA!
Nu spelar det väl ingen roll om det skulle bli klumpar i gröten, för smaken skull, men ser ju inte så kul ut. Så var alltså noga med omrörningen :)
Kör själv oftast gröten i mikron och då kör jag ner ägget när gröten är klar och samma procedur som ovan men kör korta 30s-intveraller på full effekt mellan omrörningarna (brukar dock bli lite småklumpigt ibland).
tankoovich
2014-03-05, 12:22
Hehe.
Om du kokar gröten i en kastrull rekommenderar jag att dra av kastrullen från plattan (och stäng av den) när gröten är klar, knäck ner ditt/dina ägg i kastrullen under omrörning, ställ tillbaka på plattan och rör runt i max 1-2 min = SERVERA!
Nu spelar det väl ingen roll om det skulle bli klumpar i gröten, för smaken skull, men ser ju inte så kul ut. Så var alltså noga med omrörningen :)
Kör själv oftast gröten i mikron och då kör jag ner ägget när gröten är klar och samma procedur som ovan men kör korta 30s-intveraller på full effekt mellan omrörningarna (brukar dock bli lite småklumpigt ibland).
GRATE :D
johnnie434
2014-03-05, 12:45
bara jag som hatar att äta varm havregrynsgröt, alltså direkt från spisen/mikron tycker de inte alls smakar så bra, jag brukar låta min gröt stå typ 1 timme för att sedan värma på den en snabbis i micron ;) tycker de blir trevligare konsistens också efter att havregrynen fått svälla lite extra
StarkaUlf
2014-03-05, 13:14
bara jag som hatar att äta varm havregrynsgröt, alltså direkt från spisen/mikron tycker de inte alls smakar så bra, jag brukar låta min gröt stå typ 1 timme för att sedan värma på den en snabbis i micron ;) tycker de blir trevligare konsistens också efter att havregrynen fått svälla lite extra
Jag brukar koka min gröt med ägg, dra av den + slänga i keso. Sedan låter jag den stå 20-30 minuter innan jag häller ner smaksättning. Jag tycker smakerna (t.ex banan från proteinpulver, som är favoriten just nu) kommer fram betydligt bättre när gröten är sval/kall :)
johnnie434
2014-03-05, 13:18
Jag brukar koka min gröt med ägg, dra av den + slänga i keso. Sedan låter jag den stå 20-30 minuter innan jag häller ner smaksättning. Jag tycker smakerna (t.ex banan från proteinpulver, som är favoriten just nu) kommer fram betydligt bättre när gröten är sval/kall :)
Precis :), så är de dock med all mat tycker jag, smakar bäst ljummen :)
tankoovich
2014-03-06, 07:25
Hehe.
Fan va bra det blev! Jäkla va gott!!
Reaper123
2014-03-06, 08:15
Fan va bra det blev! Jäkla va gott!!
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk:thumbup:
Skickat från min LG-E975 via Tapatalk
Gurkyngel
2014-03-06, 09:17
Görs den på lättmjölk så kommer man undan med ganska låg kcal per portion. Dock är väl havregryn mer opti i deff tider då risgrynen knappt mättar!
Har fullständigt glömt av risgrynsgröt, äter det endast vid juletider men varför inte till kvällsmål idag ? BULK.
Skiljer inte mycket sett till kcal per 100 gram, men tex E%-en protein är nästan dubbel så hög i havregryn...
Men stora skillnaden är ju mättnad per kcal, vilket troligen främst är pga att risgrynsgröt innehåller "noll" fibrer.
Förra deffen åt jag risgrynsgröt flera ggr per vecka, så inga som helst problem att göra dom deffvänliga om man har lite fantasi :)
Om man nu inte köper risgrynsgröt på korv (som väl innehåller 2 risgryn + 100 kg socker?) och alltså kokar själv tycker jag att risgrynsgröt mättar ganska bra. Faktiskt bättre än havre där jag upplever att grynen "smälter ihop" och blir mer slätt än tuggigt. I risgrynsgröt är ju grynen förhållandevis hela och det upplever jag mättar bättre...
Sen kan jag rekommendera davosgröt på risgryn. Där kan vi snacka mättnad! Jag gör det såhär (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/12/17/risgrynsdavos/) och brukar även röra i 1 msk psylliumfrön (som ju sväller och binder en massa vätska) + 1 skopa vassle/sojaprotein (för proteinets skull). Eller så kan man byta youghurt mot kvarg... Jättegott, jättemätt, jätteopti ;)
Reaper123
2014-03-06, 09:30
Om man nu inte köper risgrynsgröt på korv (som väl innehåller 2 risgryn + 100 kg socker?) och alltså kokar själv tycker jag att risgrynsgröt mättar ganska bra. Faktiskt bättre än havre där jag upplever att grynen "smälter ihop" och blir mer slätt än tuggigt. I risgrynsgröt är ju grynen förhållandevis hela och det upplever jag mättar bättre...
Sen kan jag rekommendera davosgröt på risgryn. Där kan vi snacka mättnad! Jag gör det såhär (http://emmysliv.shapemeup.se/2012/12/17/risgrynsdavos/) och brukar även röra i 1 msk psylliumfrön (som ju sväller och binder en massa vätska) + 1 skopa vassle/sojaprotein (för proteinets skull). Eller så kan man byta youghurt mot kvarg... Jättegott, jättemätt, jätteopti ;)Ica/Felix eller liknande, på tub, får nästa exakt samma makros som när jag kokar egen (utan tillsatt socker) så antingen har du lyckats köpa något märke jag aldrig sett innan eller så överdriver du bara ;)
Men som sagt, koka egen och ev. tillsätta proteinpulver är ju ganska opti. Även om jag nu personligen tycker det mättar dåligt och kan med lätthet äta mer än 500g medans jag får kämpa betydligt mer med att få i mig 4 portioner havregrynsgröt (vilket då blir ungefär samma kcalmängd).
Risgrynsdavos är riktigt kanon och nu har jag bara provat med yoghurt, men det är opti nog för mig under deff (åt det ofta förra deffen) :)
Dammit, nu är jag sugen på risgrynsgröt och måste nog koka mig en utan komjölk då jag fått för mig att dra ner på mejeriprodukterna (helt och hållet i den mån det går).
Gurkyngel
2014-03-06, 10:07
Ica/Felix eller liknande, på tub, får nästa exakt samma makros som när jag kokar egen (utan tillsatt socker) så antingen har du lyckats köpa något märke jag aldrig sett innan eller så överdriver du bara ;)
Men som sagt, koka egen och ev. tillsätta proteinpulver är ju ganska opti. Även om jag nu personligen tycker det mättar dåligt och kan med lätthet äta mer än 500g medans jag får kämpa betydligt mer med att få i mig 4 portioner havregrynsgröt (vilket då blir ungefär samma kcalmängd).
Risgrynsdavos är riktigt kanon och nu har jag bara provat med yoghurt, men det är opti nog för mig under deff (åt det ofta förra deffen) :)
Dammit, nu är jag sugen på risgrynsgröt och måste nog koka mig en utan komjölk då jag fått för mig att dra ner på mejeriprodukterna (helt och hållet i den mån det går).
Givetvis överdriver jag lite men den jag provat på korv (Felix och Coop) upplever jag mättar betydligt sämre än mammas hemgjorda. Den är för "slät", nästan drickbar...
Risgrynsdavos är något av det bättre jag kommit på!! ;) Och ska du koka djurfri risgrynsgröt så använd kokosmjölk. Jösses!!! *drool*
Reaper123
2014-03-06, 10:32
Givetvis överdriver jag lite men den jag provat på korv (Felix och Coop) upplever jag mättar betydligt sämre än mammas hemgjorda. Den är för "slät", nästan drickbar...
Risgrynsdavos är något av det bättre jag kommit på!! ;) Och ska du koka djurfri risgrynsgröt så använd kokosmjölk. Jösses!!! *drool*Hehe, förstod din tanke bakom det hela för håller med om att den är rentav sönderkokt av vad jag kan minnas från min senaste "korv", så kokar alltid egen för blir iaf roligare konsistens även om jag då personligen ej märker skillnad på mättnadsgraden.
Defintivt! :thumbup:
Lite komiskt att jag under vecka 1 av "börja äta mer vegetariskt" köpte hem en konservburk med kokosmjölk och funderat på vad fan jag ska använda den till. Dock är det en 8%-ig så kan tycka det blir lite väl lyxigt i gröten, men kanske går att späda ut med tex havedryck/soja eller liknande :) Problem 2 är att jag egentligen inte gillar kokossmak, så hade väl initialt tänkt trolla bort den smaken genom en asiatisk stark gryta eller liknande :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.