handdator

Visa fullständig version : Halsont på morgonen

lofito
2011-11-24, 13:39
Nu i helvete har jag inte kunnat träna på 1,5 vecka och det är det längsta "uppehållet" för min del sen jag började träna riktigt seriöst för 8 månader sen. Aldrig varit ifrån träningen mer än 2 dagar. Fan. Blir så less.

Saken är den att ja har halsont och jag vet att man då inte ska träna. Jag har främst ont i halsen på morgonen men dricker jag lite te och får i mig lite mat under dagen så försvinner den lixom men återkommer när jag fått sova.
Är det ändå farligt att träna trots detta om jag inte känner av den under några timmar? Tydligen kanske viruset finns kvar, men vet inte vad jag ska göra. Springer på väggarna här och det är sjukt frustrerande att inte få träna.

Fasiken :(

312
2011-11-24, 13:45
Jag har sådär lite då och då, jag tränar ändå. Brukar dricka vatten och vänta en timme, så är det över. :)

Sparven från Minsk
2011-11-24, 13:53
Nu i helvete har jag inte kunnat träna på 1,5 vecka och det är det längsta "uppehållet" för min del sen jag började träna riktigt seriöst för 8 månader sen. Aldrig varit ifrån träningen mer än 2 dagar. Fan. Blir så less.

Saken är den att ja har halsont och jag vet att man då inte ska träna. Jag har främst ont i halsen på morgonen men dricker jag lite te och får i mig lite mat under dagen så försvinner den lixom men återkommer när jag fått sova.
Är det ändå farligt att träna trots detta om jag inte känner av den under några timmar? Tydligen kanske viruset finns kvar, men vet inte vad jag ska göra. Springer på väggarna här och det är sjukt frustrerande att inte få träna.

Fasiken :(

Hade lite halsont igår och i morse, samt snorig, tränade trots det för någon timme sedan. Nu är halsontan borta och halsen känns bra :D
Kör på så länge jag inte känner mig hängig alt har feber.

Lite bära eller brista tänk, och det håller nästan alltid ;)

Linjedomarn
2011-11-24, 14:10
Har haft samma till och från sen sommaren fast det kommer på kvällen också. Har dock tränat ändå och det har gått över av sig själv.

lofito
2011-11-24, 14:39
Man har ju hört om att det kan vara farligt att träna med symtomer som förkylning alternativt halsont, därför jag velat vara på den säkra sidan. Men mått dåligt över att inte kunnat få träna. Skitjobbigt ju.

Nils.R
2011-11-24, 14:58
Halsont på morgonen, då skulle jag vilja säga allergi.
Mot förslagsvis pollen eller damm.
Damm kan även irritera luftvägarna även om du inte äer allergisk.

Sen kan det vara att du sover med öppen mun med och blir torr i halsen och därför får ont.

Idefi
2011-11-24, 16:16
Jag har alltid ont (inte nu jätteont, lite irriterad osv) i halsen när jag vaknar, brukar ta ett tuggummi och ett glas vatten, sen är det lugnt tills jag vaknar nästa dag.

Springer
2011-11-24, 16:30
Håller med Nils, det kna vara allergi. enligt min läkare så var det bara att träna på (har liet andra allergier i och för sig). Räcker med att du är lite svullen i näsan, så torkar slemhinnorna i halsen och så får du ont. Om du känner dig i övrigt pigg, träna på.

Zaqwer
2011-11-24, 18:14
Jag vaknar alltid med lite halsont om jag sovit när det är kallt i rummet. Även om jag är väldigt torr i mun och hals.

Holabandola
2011-11-24, 19:18
kan vara allergi, kvalster är en mycket kraftig allergen. Köp ny kudde, tvätta täcke, släng på att kvalsterskydd på madrassen eller köp ny madrass. Gick det över!? Då vet du.

Bakterier och virus växer till under natten och kan göra ont på morgonen, särskitl om slemhinnan har torkat ihop. Dvs förkylning.

oscape
2011-11-24, 19:49
kan också få ont i halsen lite då och då, har dock tränat på ändå. Tunga marklyft botar de flesta sjukdomar. :)

Nutrid
2011-11-24, 19:56
EXAKT samma sak för mig TS!

Efter att ha skummat igenom tråden så är det dock ganska tydligt vad det beror på för i alla fall min del. Jag har kvalsterallergi och en drös andra allergier och jag känner bara av det på morgonen när jag just vaknat. För mig går det över under dagen precis som för dig men när jag vaknar så är man sliten som få.

Först trodde jag att det berodde på överträning men det blir ingen skillnad när jag har vilodag. Blir till att tvätta alla sängkläder rejält och hänga ute dem i den såkallade kylan som denna mesiga vintern gett hittills.

Filipb
2011-11-24, 20:01
Jag vaknar alltid med lite halsont om jag sovit när det är kallt i rummet. Även om jag är väldigt torr i mun och hals.

+1 på den. Händer mig jätteofta i samband med vintern

lofito
2011-11-25, 02:30
Måste nog vara någon infektion jag har. För jag är typ aldrig sjuk.
Men halsont har jag haft i en vecka nu, verkar inte ge med sig. Det är ganska farligt att träna med halsont va? På många av er verkar det som att ni kör på ändå. Jag hade också gärna velat göra det, men man tar väl en del risker i och med att man kan få inflammationer och annat? Känner att jag vill vara 100 % innan man ger sig ut. Gav mig ut nu i tisdags och kände mig ganska svag på något vis, orkade inte lika mycket i övningarna. Och då har jag bara som sagt haft halsont, är det att kroppen försöker bearbeta bort det och blir sämre vilket gör att man inte orkar lika mycket?

C.E.J.
2011-11-25, 03:41
Har samma, tränar ändå. Allergier har jag inte.

zeusden1
2011-11-25, 10:39
Rökar man kan man få halsont på morgonen.
Som andra skrivit beror det oftast på allergier eller att man sover med öppen mun (vilket har tydligare symtom på vinter pga. lägre luftfuktighet).
Ett glas vatten eller två så är det borta.