handdator

Visa fullständig version : Laptop ipluggad hela tiden = batteriet suger

kharon
2011-11-23, 12:42
yo

Ponera att man köper en laptop som ändå står kopplad till AC uttag i princip hela tiden.

Det är inte bra för batteriet, eh? Men man vill ändå ha batteriet kvar utifall att strömmen går av så hinner man änså skicka inlägget man skrivit på kolozzeum???

Om ni inte förstår frågan så får ni i er tur fråga via PM.

Chaaarles
2011-11-23, 13:14
Avdelning glasklar fråga. Stoppa inte köttbullar i näsan Markus.

JoeyJ
2011-11-23, 13:49
Asus har ett litet program som gör att batteriet aldrig laddas till mer än 95% eller nått sånt, inte testat det själv, och så ligger den där och laddar lite eftersom det behövs, ska tydligen spara på batteriets livslängd en hel del

eller om batteriet börjar bli dåligt så köper man ett nytt från kina för 50 spänn ;)

Dreas
2011-11-23, 13:52
Det är inga problem att köra med strömmen i numera. Inte på de tre laptops jag gått igenom de senaste fyra åren iaf.

Min äldsta laptop har fortfarande nästan 3h batteritid.

kharon
2011-11-23, 14:36
Min förra laptop stod också ikopplad 99% av tiden och efter cirka 3 år så presterade batteriet ändå acceptabelt, kanske 1h...? För mig helt tillräckligt för ändamålet.

Jugoslaven jag pratade med häromdan sa att det var helt kört, man skulle aldrig ha den kopplad i väggen. "Batteriet dör genast då"...

Köpa nytt batteri från kina är nog bra idé. Man kunde rent av köpa ett reserv. Var gör man det? Asus K53U snackar vi om.

Dav0d
2011-11-24, 00:45
Har inte de kringgått detta problem för flera år sedan?

Matsa
2011-11-24, 01:06
Har inte de kringgått detta problem för flera år sedan?

Det verkar så, min laptop har nästan alltid laddaren inkopplad och batteriet räcker ändå till en tågresa på ett par timmar. En sunkig 10" budgetdator som jag har haft ett par år, duger inte till så mycket men den är liten och bra att resa med. Om den tål det tycker man ju att nyare/bättre datorer inte borde ha några problem.

MtotheM
2011-11-24, 01:07
Finns program som ger dig möjligheten att inte ladda upp batteriet till 100% utan istället till något värde du antigen kan själv välja eller förvalt. Detta ska i sin tur slita mindre på batteriet.

Cla
2011-11-24, 07:35
Det är väll bara att ta ur batteriet. Sä många gånger kan det inte vara som strömen går.
Annars är det program som styr laddningen som gäller

yooii
2011-11-24, 08:18
Har min laptop ipluggad i princip hela tiden när jag är hemma och har en batteritid på ungefär 7 timmar vid ordbehandling så för mig har inte det varit något problem ännu.

Skulle rekommendera ett nytt batteri helt enkelt.

chidde
2011-11-24, 13:28
anvand batteriet fran Kina och spara ditt ordinarie for en annan regnig dag
hur ar det med apples datorer? visst kan man inte byta ut batteriet bara sadar?

aijou
2011-11-24, 13:35
Jag tror att det handlar om ett klassiskt fall av optinojja. :D

Hardrocker
2011-11-24, 13:36
Det som kan hända med moderna batterier är att de blir okalibrerade. Med det menas att batterimätaren inte stämmer med den faktiska laddningen i batteriet. Därför kan det vara bra att kalibrera om batteriet genom att ladda ur det helt och låta det vila nån timme för att sen ladda det fullt.

På Apples dator kan man inte byta batterier men i gengäld ska man inte behöva det då batterierna i dem ska klara betydligt fler laddcykler. De ska klara datorns livslängd. Har för mig att de ska ha en livslängd på 5 år så man får väl se hur länge de klarar då det är de senaste 3 åren som de har funnits.

gymrat
2011-11-24, 14:04
Det som kan hända med moderna batterier är att de blir okalibrerade. Med det menas att batterimätaren inte stämmer med den faktiska laddningen i batteriet. Därför kan det vara bra att kalibrera om batteriet genom att ladda ur det helt och låta det vila nån timme för att sen ladda det fullt.

Detta är också vad jag har hört av de personer som brukar ha koll. Någon podcast i 5by5-nätverket var det som gick igenom det i ett avsnitt.

Hardrocker
2011-11-24, 15:44
Kan tillägga att det är bra att låta batteriet i datorn jobba lite ibland trots allt. Låt datorn jobba en stund på batteriet så att 10-20% laddas ut och sätt sedan i strömmen igen.