Visa fullständig version : Hjälp mig att hitta ny motivation.
God eftermiddag, kamrater!
Det är så att jag har deffat i snart fyra månader nu och jag vill nog ändå påstå att det har gått hyfsat enligt planen hittills. Har lyckats hålla mig till ca -0,5 kg i veckan mer eller mindre konstant under denna period. Väger nu ca 79 kg på 182 cm. Försöker få bukt med resultatet av en alldeles för optimistisk grisbulk. :em:
Mitt problem är att, efter dessa 4 månader av hård träning och underskott, så börjar jag känna mig ganska sliten och för första gången något omotiverad till min träning.
Min fråga till er är nu: Hur ska jag återfå min motivation?
Först och främst så tänkte jag ta en liten paus i deffen. Ingen mer träning på resten av veckan (alt. lättare träning) och ligga på kaloribalans. Det kan ju mycket väl vara så att jag har återfått orken och motivationen efter denna mini-paus. Men om så inte är fallet så skulle jag vara tacksam för några tips för att hålla motivationen uppe. Nytt upplägg, längre tid på balans eller helt enkelt bara bita ihop och köra på med deffen?
Peace!
Först och främst så tänkte jag ta en liten paus i deffen. Ingen mer träning på resten av veckan (alt. lättare träning) och ligga på kaloribalans.
Mycket bra idé. Men jag tycker du ska ta en längre paus en så. Ta en paus i en månad ungefär ifrån viktnedgången. Gymma som vanligt eller något mindre, försök hitta tillbaka till dina positiva känslor med träning. En månad är ingenting, men under den tiden hinner kroppen vänja sig efter viktnedgången och du lär få tillbaka motivationen.
Det är långt till Beach 2012 om du bryr dig om sånt i vilket fall.
Mycket bra idé. Men jag tycker du ska ta en längre paus en så. Ta en paus i en månad ungefär ifrån viktnedgången. Gymma som vanligt eller något mindre, försök hitta tillbaka till dina positiva känslor med träning. En månad är ingenting, men under den tiden hinner kroppen vänja sig efter viktnedgången och du lär få tillbaka motivationen.
Det är långt till Beach 2012 om du bryr dig om sånt i vilket fall.
Tack för tipset! :) Man kanske skulle skippa deffen tills efter jul och sedan fortsätta deffa i januari. Skulle visserligen vara skönt att inte behöva bry sig så mycket om vad man stoppar i sig nu vid alla julbord och liknande.
Beach 2012 bryr jag mig inte så mycket om, men däremot så vill jag komma igång och bygga på riktigt igen och bli starkare så snart som möjligt. *flex*
Jag har egentligen alltid haft bra motivation när det gäller träningen. Tycker att det är det roligaste som finns. Egentligen är det bara nu den senaste veckan som jag känt mig svag och omotiverad.
Jag är likadan, har alltid varit motiverad vad gäller träning förutom under en kort period då jag var väldigt nere (livskris). Med tiden känner man sig rastlös och då infinner sig motivationen.
För de som aldrig har tränat just är det förstås annorlunda, men det är en helt annan kategori det.
1, Gå in på youtube.
2, Sök på Zyzz.
3, Klicka på valfri video.
1, Gå in på youtube.
2, Sök på Zyzz.
Min högst personliga åsikt är att han ska vila från deffen ett litet tag nu. 4 månader på underskott är ganska så lång tid det.
Tycker du ska ta en vecka vila från träningen där du äter fritt (inget grisande) och sen fortsätter du deffen som vanligt. Så jag orkade dieta i nio månader :P
Tycker du ska ta en vecka vila från träningen där du äter fritt (inget grisande) och sen fortsätter du deffen som vanligt. Så jag orkade dieta i nio månader :P
Det var ju lite det här spåret jag var inne på från början. Dock så är jag nu lite osäker på om jag faktiskt vill deffa i december. Älskar ju julmat och är bjuden på ett antal julbord. Jag har definitivt tränat upp tillräckligt med disciplin för att inte falla för frestelsen att grisa igen, men jag tror jag kommer ha svårt att ligga på det vanliga underskottet den månaden.
Tror jag ska satsa på att ta en paus från träningen och äta "fritt" en vecka, som du sa. sen ska jag nog ligga på balans och träna hårt i december om motivationen är tillbaka. Kanske ändra träningsupplägget lite också. Ibland kan man ju få tillbaka motivationen av att byta ut några övningar.
Tackar ödmjukast för svar!
Kent Herbert
2011-11-22, 20:31
Det som får mig att komma upp igen när jag hamnar i dina tankebanor är:
Just nu, i detta skede du befinner dig i just nu ; är dig själv i ett väldigt SVAGT psykiskt tillstånd. Och det här är chansen för dig att lära dig kämpa emot när livet är som tyngst. Se det som en träning att kämpa emot vågorna. Det här är det som skiljer dig från dom svagaste, maximera dig själv.
Kent Herbert
2011-11-22, 20:32
Med andra ord, Fuck vila, Kör bara kör.
Det var ju lite det här spåret jag var inne på från början. Dock så är jag nu lite osäker på om jag faktiskt vill deffa i december. Älskar ju julmat och är bjuden på ett antal julbord. Jag har definitivt tränat upp tillräckligt med disciplin för att inte falla för frestelsen att grisa igen, men jag tror jag kommer ha svårt att ligga på det vanliga underskottet den månaden.
Tror jag ska satsa på att ta en paus från träningen och äta "fritt" en vecka, som du sa. sen ska jag nog ligga på balans och träna hårt i december om motivationen är tillbaka. Kanske ändra träningsupplägget lite också. Ibland kan man ju få tillbaka motivationen av att byta ut några övningar.
Tackar ödmjukast för svar!
Gör istället så att du ligger på balans nu de här få veckorna innan jul, eller ett litet överskott den närmsta veckan eller så för att bli i harmoni. Sen kan du tillåta dig att äta lite mer under julhelgen; blir enklast så. Det är mitt tips i alla fall.
Mår han dåligt och är allmänt slutkörd efter 4 månaders deff så är det ett utmärkt sett att döda motivationen. I värsta fall kan han dra på sig skador pga tristess eller dåligt fokus.
Kent Herbert
2011-11-22, 20:54
Mår han dåligt och är allmänt slutkörd efter 4 månaders deff så är det ett utmärkt sett att döda motivationen. I värsta fall kan han dra på sig skador pga tristess eller dåligt fokus.
Det är också möjligt att TS inställning sitter psykiskt och då förespråkar jag den här lite mer 'otypiska' lösningen. Jag menar att det är så lätt att ge upp, TS ta inte det på fel sätt. Styrketräning är enligt mig mer psykiskt än fysiskt, hur banalt de än låter
1, Gå in på youtube.
2, Sök på Zyzz.
:thumbup:
Det som får mig att komma upp igen när jag hamnar i dina tankebanor är:
Just nu, i detta skede du befinner dig i just nu ; är dig själv i ett väldigt SVAGT psykiskt tillstånd. Och det här är chansen för dig att lära dig kämpa emot när livet är som tyngst. Se det som en träning att kämpa emot vågorna. Det här är det som skiljer dig från dom svagaste, maximera dig själv.
Det är också möjligt att TS inställning sitter psykiskt och då förespråkar jag den här lite mer 'otypiska' lösningen. Jag menar att det är så lätt att ge upp, TS ta inte det på fel sätt. Styrketräning är enligt mig mer psykiskt än fysiskt, hur banalt de än låter
Till Kent Herbert: Normalt sett så brukar jag försöka tänka exakt som du skriver. Brukar försöka se dessa frestelser eller mentala motgångar som ett test eller en utmaning som jag ska övervinna. Dock så tror jag, i det här fallet, att jag kan prestera bättre i framtiden om jag bara får återhämta mig lite. Med andra ord så tror jag att resultatet i min träning kommer att bli bättre med lite vila. Och resultatet har ju ändå en ganska stor roll i själva motivationen.
Dels så är det sjukt stressigt på jobbet för tillfället (och fram till jul) och dels så har ökningarna i träningen börjat stagnera mer och mer (troligtvis pga de långvariga kaloriunderskottet.) Känner mig som sagt ganska sliten både psykiskt och fysiskt. Jag tror inte att det, i detta fallet, kommer att bli bättre genom att fortsätter träna, äta och jobba som jag gör nu. :)
Men tack så mycket för ditt svar. I de allra flesta fall så tror jag att ditt sätt att se på det hela är det bästa sättet. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.