Visa fullständig version : SSF har akut domarbrist! Blir det några tävlingar alls nästa år?
Nitrometan
2011-11-22, 10:24
Akut! Larm!
Vi är i akut behov av nya domare och planerar därför utbildning i hela landet. För att kunna planera detta vill vi omgående ha besked om vilka som är intresserade. Intresserade eller de som vill ha mer information skall snarast anmäla intresse till vårt kansli så kan vi börja planera för detta. Både klubbar och enskilda personer kan anmäla men allt kräver planering så ju snabbare vi vet desto bättre.
http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Domarutbildning/
Utbilda er! Anmäl er! Anmäl grannar, vänner och klubbkamrater!
Det ställdes en bra fråga på facebooksidan också. Varför slutar domare? Och varför vill inte fler nya utbilda sig?
Nitrometan
2011-11-22, 11:05
Varför slutar domare? Och varför vill inte fler nya utbilda sig?
Mycket bra fråga. Gör domarkommittén nåt för att behålla domare?
Vad innebär det att inneha domarlicens? Vilka skyldigheter har man? Får man någon ersättning? Osv osv..
Trots att jag tävlat några år jag väldigt dålig koll på vad det faktiskt innebär.
Eftersom det finns perioder där domarutbildningar inte har bedrivits i någon större utsträcks så känns det också ganska så naturligt att det blir luckor vad gäller aktiva domare. Om det sen beror på brist på intresse av att arrangera eller intresse av att gå kurserna vet jag inte men en gissning är att de faktorerna samverkat. Med få utbildade domare så ger även ett litet bortfall stora effekter på sikt.
Under de ca 10 åren jag på något sätt har varit involverad har jag också sett färre och färre ur den stora gruppen av äldre domare som "bara" dömde utan att tävla och de är svåra att ersätta även om det skulle utbildas så många nya som krävs för att numerärt ersätta dem.
Kan man tjäna snabba cash?
Nitrometan
2011-11-22, 11:53
Vad innebär det att inneha domarlicens? Vilka skyldigheter har man? Får man någon ersättning? Osv osv..
Bra frågor. Man går en kurs (eller två beronde på hur de väljer att ändra upplägget) och sen gör men ett teoretiskt och ett praktiskt prov. Som distriktsdomare har man ett aktivitetskrav (nu får jag dra det ur minnet här men man ska döma minst tre tävlingar eller två tävlingar och ett "övrigt uppdrag" (t.ex. tävlingsledare eller speaker). Som förbundsdomare tillkommer att man ska döma minst ett SM vartannat år.
Som distriktsdomare utgår ingen ersättning om inte ditt distrikt tycker att de har pengar att lägga på det. Jag vet att vi härnere ibland har betalat reseersättning för domare, men jag vet inte hur det ser ut nu. Som förbundsdomare betalar förbundet en viss ersättning (resa och hotell?) för SM-uppdragen.
Det är det jag kommer på såhär på rak arm.
Jag är intresserad av att bli domare. Måste man gå en massa andra utbildningar först eller är det bara att bli domare direkt?
Nitrometan
2011-11-22, 12:34
Jag är inte säker. Förut var det en domarkurs. Sen var det tal om "Bästa Klubben" plus en domarkurs. Men jag vet inte vad det blev av det.
Maila patrikbjork@hotmail.com, han stod som avsändare på meddelandet om domarbristen så han vet nog.
Carolinew
2011-11-22, 13:02
Eftersom många domare även är aktiva lyftare så kan säkert ändringen till att serieomgångarna bara fick pågå under en helg det här året ha bidragit till att några har fått välja bort domaruppdragen pga tävling och därmed tappat sin licens, eller? Det känns som en naturlig effekt i alla fall. Bra att man gå tillbaka till två helger 2012.
Som man bäddar får man ligga.
Att det skulle bli svårare för aktiva att kombinera sitt lyftande med dömande när förbundet införde det föga genomtänkta beslutet om att serien skulle genomföras under en helg, det krävdes det knappast någon Einstein för att räkna ut.
Några av de aktiva lyftare som jag känner som även har varit domare har i slutet av året fått slita för att "döma ihop" behörighet.
Att det då av någon magisk försyn skulle bli enklare för dem att få ihop uppdrag när serieomgången hålls över en helg - det känns långt borta.
Om vi - för vi medlemmar är ju faktiskt SSF - är intresserade av att aktiva också ska kunna vara domare då ska vi ju inte försvåra för lyftare att döma. Utan tvärtom.
Deceiver85
2011-11-22, 13:08
att det skulle bli svårare för aktiva att kombinera sitt lyftande med dömande när förbundet införde det föga genomtänkta beslutet om att serien skulle genomföras under en helg, det krävdes det knappast någon einstein för att räkna ut
+1
Nitrometan
2011-11-22, 13:19
Eftersom många domare även är aktiva lyftare så kan säkert ändringen till att serieomgångarna bara fick pågå under en helg det här året ha bidragit till att några har fått välja bort domaruppdragen pga tävling och därmed tappat sin licens, eller?
Att det skulle bli svårare för aktiva att kombinera sitt lyftande med dömande när förbundet införde det föga genomtänkta beslutet om att serien skulle genomföras under en helg, det krävdes det knappast någon Einstein för att räkna ut.
Ja, det känns rimligt. Och det var många som påpekade det så fort det blev känt att det diskuterades att köra serien på bara en helg.
Men det kanske är så att SSF vill att domarna inte ska vara lyftare? jag ser det som en fördel att både lyfta och döma (för båda uppgifterna) men det kanske inte är alla som ser de synergieffekterna.
Låter ju onekligen som att det kostar mer än det smakar att vara domare. Är det så många som är jätteintresserade av lyftandet utan att lyfta själva?
sweetkarolina
2011-11-22, 13:51
Som man bäddar får man ligga.
Några av de aktiva lyftare som jag känner som även har varit domare har i slutet av året fått slita för att "döma ihop" behörighet.
Att det då av någon magisk försyn skulle bli enklare för dem att få ihop uppdrag när serieomgången hålls över en helg - det känns långt borta.
Om vi - för vi medlemmar är ju faktiskt SSF - är intresserade av att aktiva också ska kunna vara domare då ska vi ju inte försvåra för lyftare att döma. Utan tvärtom.
+1! Det enda uppdrag jag fick ihop i år var SM, o är man inte förbundare blir det svårt att kombinera lyftning med dömning.
Ja, det känns rimligt. Och det var många som påpekade det så fort det blev känt att det diskuterades att köra serien på bara en helg.
Men det kanske är så att SSF vill att domarna inte ska vara lyftare? jag ser det som en fördel att både lyfta och döma (för båda uppgifterna) men det kanske inte är alla som ser de synergieffekterna.
Jag ser en fördel för lyftandet att va domare, men ingen direkt fördel för dömandet att va aktiv. Men smaken är som baken.
Fördelen för lyftaren kanske är något som behöver lyftas fram. Att erbjuda alla i klubben en riktig genomgång av reglerna och vad en domare tänker och tittar på är en stor fördel och underlättar både vid egen lyftning, när man hjälper andra och vid andra aktiviteter som klovning etc. Om det sen innebär att några väljer att faktiskt bli domare kan man ju se det som en bonus.
Nitrometan
2011-11-22, 14:21
Jag ser en fördel för lyftandet att va domare, men ingen direkt fördel för dömandet att va aktiv. Men smaken är som baken.
Visst kan man ha olika åsikter. Jag ser att en aktiv lyftare vet hur lyften utförs och därmed kanske ser/dömer lyften på ett annat sätt än en domare utan egen erfarenhet av att lyfta. Om en domare aldrig har haft utrustning på sig kanske det kan påverka hur denne ser ett lyft (att veta hur lyftet påverkas och vad man ska titta på).
Men det är som sagt bara som jag känner det.
Nitrometan
2011-11-22, 14:23
Fördelen för lyftaren kanske är något som behöver lyftas fram.
Ja!
Att erbjuda alla i klubben en riktig genomgång av reglerna och vad en domare tänker och tittar på är en stor fördel och underlättar både vid egen lyftning, när man hjälper andra och vid andra aktiviteter som klovning etc. Om det sen innebär att några väljer att faktiskt bli domare kan man ju se det som en bonus.
Mycket bra.
Man kan som sagt hjälpa sina kompisar med att tala om vad som gäller när det gäller reglerna.
Man kan hjälpa de som lyfter med en bedömning av lyftet så att de är förberedda till nästa tävling.
Jag fick höra att jag inte skulle få samma ersättning, dvs resa och boende, som de andra domarna på tävlingarna där jag även deltar(såsom SM). Blev inte supermotiverad att anmäla mig som domare då när jag faktiskt inte sitter för min egen skull utan enbart för de andra lyftarna.
Nitrometan
2011-11-22, 21:37
Varför inte detta? Låter mycket konstigt.
Varför inte detta? Låter mycket konstigt.
Jag vet, utgår från att han tänkte fel.
Det är ju inte så att jag "passar på" att tävla när jag ändå är där och dömer. Har ganska mycket högre mål än så med mitt tävlande.
MagnusLindqvist
2011-11-23, 08:54
Nu har jag ingen aning om hur många domare som betraktas som få/lagom/många men i databasen finns 103 domare registrerade. I min värld låter det som en ganska hyfsad siffra som bör täcka behovet, även om det givetvis kan bli bättre. Eller har jag helt fel? :confused:
Finns det någon statistik på hur många domare vi har haft som mest?
sweetkarolina
2011-11-23, 09:32
Jag fick höra att jag inte skulle få samma ersättning, dvs resa och boende, som de andra domarna på tävlingarna där jag även deltar(såsom SM). Blev inte supermotiverad att anmäla mig som domare då när jag faktiskt inte sitter för min egen skull utan enbart för de andra lyftarna.
Alltså, om man åker till SM enbart som domare får man hotell+resa+traktamente för hela tiden. Åker man och tävlar lördag och dömer söndag så får man (vad jag vet) 50%, alltså typ hotell ELLER resa samt traktamente den dag man dömer. Det handlar inte om att man passar på och dömer, eller passar på och tävlar, utom om att man inte är disponibel som domare under båda dagarna.
Lillgrabben
2011-11-23, 09:55
Här i NNSF har många domare slutat sista året / åren. Med tanke på att kvarvarande domare får högre arbetsbelastning finns risk att även vissa av dem börjar droppa av, om nya inte tillkommer.
envisgryn
2011-11-23, 11:34
Jag var förbundsdomare och skulle gå på en fortbildningskurs men inte kunde under dom två gångerna det arrangerades pga jag arbetar 3 skift och har mkt svårt att byta en hel helg. Vad händer då ??? Jo, man drar in hela domarlicensen för mig. Det fanns ingen som helst vilja att lösa problemet på något sätt utan det som var bestämt var bestämt. Det är ju ett jättebra sätt att behålla domare ?
Man kanske ska ta upp en dialog med den domaren som har förhinder och försöka lösa det ändå, OM man är rädd om sina domare, INTE stänga dörrar. Det är ju ändå skillnad på att inte vilja gå fortsättningskurs och att vara förhindrad att gå just på dom datumen som förbundet har bestämt. Med lite vilja från bådas håll måste det gå att lösa ??
Var det så det gick till?
envisgryn
2011-11-23, 11:43
Det var iaf så det gick till när Jag var tvungen att sluta döma.
Ett förslag är att domaransvarig hör av sig till dom domare som fått licensen indragen av ovanstående skäl och hör om han/hon vill vara kvar som domare. Tillsammans kan man säkert komma fram till någon konstruktiv lösning på det problemet
Nitrometan
2011-11-23, 12:01
Jag var förbundsdomare och skulle gå på en fortbildningskurs men inte kunde under dom två gångerna det arrangerades pga jag arbetar 3 skift och har mkt svårt att byta en hel helg.
Jag trodde att det fanns fyra tillfällen (ev. med det uppsamlingsheat man hade på slutet). Jag uppfattade det som att man försökte se till att alla kunde ta sig till nåt av tillfällena.
Nitrometan
2011-11-23, 12:19
Fast jag kan hålla med om att det kommunicerades (och kanske hanterades) lite fyrkantigt.
Det första meddelandet som gick ut lät nästan som ett hot "gå kursen annars får du inte fortsätta döma".
Men sen anordnades kurserna på ett bra sätt tycker jag.
envisgryn
2011-11-23, 12:37
Jag ifrågasätter inte vilken kvalitet kursen höll utan sättet att behandla den/dom som av legitima skäl inte hade möjlighet att gå då det arrangerades fortbildning. Jag förstår att det är viktigt att domarna håller en viss standard osv men kan man inte ta ledigt från arbetet kan man inte då borde det finnas alternativ. Men som jag ser det valde förbundet att förlorna domare istället för att behålla dom.
Nitrometan
2011-11-23, 13:19
Ja, lite fyrkantigt var det.
Vi blev av med en domare som valde att inte åka hem från sin skola för kursen utan satsa på det kurstillfälle som var i närheten av dennes utbildning. Sen blev en av hans tentor flyttad till samma dag som kursen och han kunde inte gå.
Alltså, om man åker till SM enbart som domare får man hotell+resa+traktamente för hela tiden. Åker man och tävlar lördag och dömer söndag så får man (vad jag vet) 50%, alltså typ hotell ELLER resa samt traktamente den dag man dömer. Det handlar inte om att man passar på och dömer, eller passar på och tävlar, utom om att man inte är disponibel som domare under båda dagarna.Givetvis är det så, men det var inte det som det handlade om. Det är ingen som har haft invändningar emot att vi både anmält oss disponibla samt flera gånger dömt samma dag som vi tävlat själva.
Det verkar väldigt krångligt med alla nivåer av domare, där man har distrikt, förbund och internationella domare. Om jag förstod en förklaring rätt kunde det leda till bisarra situationer där man inte fick döma vid vissa tillfällen, trots att man borde få ha. Det verkar vara en anledning. Kanske är relevant om man har en triljon domare som bara ligger och skräpar, men högsta prioritet vid brist är att minska allt byråkratiskt krångel runtomkring! (Om än bara tillfälligt)
En annan anledning är utbildningstillfällena. Här i Göteborgsområdet har det inte funnits några utbildningar som varit någorlunda i närheten. Jag har kontaktat klubbarna i vårat distrikt, och visst finns det intresse. Min förhoppning är att Patrik Björk tar itu med informationen jag skickat honom.
Nitrometan
2011-11-23, 14:54
Min förhoppning är att Patrik Björk tar itu med informationen jag skickat honom.
Bra! Mycket bra! :thumbup:
Landström
2011-11-23, 19:04
Jag hade gärna varit domare men alla tävlingar ligger så jävla långt bort så inte fan orkar jag åka så långt, och betala för det, för att döma.
Dessutom... Följer jag med så prioriterar jag i första hand att vara coach till klubbkamraterna. :)
Nog har vi nog med tävlingar här upp Landström (: Jag har snart lyckats få ihop 13 sl (har 12 nu) uppdrag nu och satsar på att försöka gå upp till förbundsdomare.
Jag tycker att det är roligt att döma och tävlar lite då och då bara så för mej är det inga problem alls. Vi i JSLK har flera licensierade domare och vi känner att det är bra för hela klubben och även för hela NNSF. Vi har alltid minst en som har domarutbildning på våra träningar och som snabbt kan reda ut om det är frågor som gäller regler osv.
Vill man bli domare så går man en kurs och därefter är det ett teori och praktiskt prov. Man måste klara båda för att få licensen.
Hoppas att fler tar chansen att bli domare i världens bästa sport! (:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.