handdator

Visa fullständig version : Proteinmängd vid övervikt

Spridis
2011-11-22, 08:27
Normalt heter det ju enligt kollos standard; 2g protein per kilo kroppsvikt, men hur är det när man fettat till sej?
Om en person har bodyfat på låt oss säga 35% och väger 150kg vad säger dom lärda? Ska han ta in 300g protein per dygn eller räcker det med mindre om han ligger på kaloriminus? Borde han räkna ut sin lean bodymass och köra enligt den istället eller nåt däremellan?

DGARD
2011-11-22, 08:30
Det har jag också undrat länge men inte hittat svar på.

DGARD
2011-11-22, 08:30
Har för mig att jag läste i Lyle Mcdonalds "Rapid Fat Loss Handbook" att han räknade ut proteinmängden utifrån lean bm.

willtjam
2011-11-22, 08:40
Har för mig att jag läste i Lyle Mcdonalds "Rapid Fat Loss Handbook" att han räknade ut proteinmängden utifrån lean bm.

Men då är det en PSMF-diet som gäller, och inte en vanlig deff.

Sheogorath
2011-11-22, 08:43
Samma fråga kan ställas för kolhydrat. Jag intar x1,2 efter konditionsträning och skall alltså sänka mitt intag efter en tids deff, trots att jag inte förlorat någon muskelmassa. Det känns lite skevt eftersom det är musklerna som behöver kolhydrat, inte fettet. Eller så finns det någon mekanism jag inte känner till där andra delar av kroppen "stjäl" kollisarna/proteinet. Handlar det helt enkelt om högre kostnader för upprätthållandet av basala funktioner, kanske?

Pepz
2011-11-22, 08:45
enkelt- räkna utifrån din målvikt
dvs väger du 120kg men vill väga 90 så räkna på 90

annars så väger du 160kg och käkar 3g*kv så blir det lite löjliga mängder protein

Spridis
2011-11-22, 09:00
bla bla bla

En fin idé! :thumbup:

Sheogorath
2011-11-22, 09:00
enkelt- räkna utifrån din målvikt
dvs väger du 120kg men vill väga 90 så räkna på 90

annars så väger du 160kg och käkar 3g*kv så blir det lite löjliga mängder protein

Det är klart att man kan räkna så men är det det fysiologiskt mest korrekta sättet att se på saken? Det är lite det vi undrar tror jag.

Anders The Peak
2011-11-22, 09:04
Vid övervikt så är protein lite av katalysator för att få loss fett i form av FFA. Det handlar om att vid låga energinivåer, antagligen vid normala energinivåer också, att ett högt proteinintag(2-3 gr/kg) stimulerar frisättningen av glukagon (http://sv.wikipedia.org/wiki/Glukagon).
Det gör att kroppen börjar bryta ned TG till FFA för ökad fettoxidation. Om man vid lågt energiintag har ett lågt intag av protein så kommer även muskelproteinet att brytas ned över tid.

Pepz
2011-11-22, 09:15
Det är klart att man kan räkna så men är det det fysiologiskt mest korrekta sättet att se på saken? Det är lite det vi undrar tror jag.

3xkv på målvikten vid deff är fullt tillräckligt imho.
Någon studie behöver jag inte för att tycka det ;)

Sheogorath
2011-11-22, 09:21
3xkv på målvikten vid deff är fullt tillräckligt imho.
Någon studie behöver jag inte för att tycka det ;)

Tyck på! Jag vet inte heller och har hittills kört så att jag anpassar protein/kolhydrat/fett efter aktuell vikt. Anpassar för vart 5:e kg jag tappar/går upp. "Funkar för mig". :D

Anders The Peak
2011-11-22, 09:29
Tyck på! Jag vet inte heller och har hittills kört så att jag anpassar protein/kolhydrat/fett efter aktuell vikt. Anpassar för vart 5:e kg jag tappar/går upp. "Funkar för mig". :D

Vad är målvikten och fettprocenten? Hur lång är du?

Anpassar för vart 5:e kg jag tappar/går upp

Låter spännande hur fixar du det?

Bara Nicke nyfiken.

Sniggel
2011-11-22, 09:46
200g är nog gott och väl tilltaget för de allra flesta undantagsvis opti-onanister (för det nämnda exemplet på 150 kg).
Det är en mycket stor mängd protein om man inte tar på sig sina kolo-glasögon.
Visst, 300g kanske ger bättre resultat, men frågan är om det är märkbart och vilka andra konsekvenser det kan få för att lyckas genomlida dieten?
Jag kan tänka mig både positiva (mer mättnad) och negativa (mindre flexibilitet med vilka livsmedel man får använda).

Sheogorath
2011-11-22, 10:43
Vad är målvikten och fettprocenten? Hur lång är du?

Låter spännande hur fixar du det?

Bara Nicke nyfiken.

186 cm 85 kg. Fettprocenten vet jag inte. Omkring 10, förmodlish lite lägre. Kliver av den här deffperioden om 1 vecka.

Vad menar du med "hur fixar du det". Det är inte svårare än att jag äter 270 g protein när jag väger 90 kg och 255 g när jag väger 85. :)

Anders The Peak
2011-11-22, 10:52
186 cm 85 kg. Fettprocenten vet jag inte. Omkring 10, förmodlish lite lägre. Kliver av den här deffperioden om 1 vecka.

Vad menar du med "hur fixar du det". Det är inte svårare än att jag äter 270 g protein när jag väger 90 kg och 255 g när jag väger 85. :)

Tyckte bara att det var stora kliv upp och ned....

Antar eftersom du säger att du inte förlorar någon muskelmassa att du har samma proteinbehov oavsett om du väger 90 eller 85 dvs totalmängd och inte gr /kg.

Sheogorath
2011-11-22, 10:55
Tyckte bara att det var stora kliv upp och ned....

Antar eftersom du säger att du inte förlorar någon muskelmassa att du har samma proteinbehov oavsett om du väger 90 eller 85 dvs totalmängd och inte gr /kg.

Det är just precis det som är frågeställningen! Är den totala kroppsvikten väsentlig eller är det bara "lean muscle mass" som är det?

regus
2011-11-22, 11:36
Jag tror (detta är ur minnet och inte orkar jag leta reda på exempel igen) att på många amerikanska forum/träningssidor pratar man om 1 gram protein per kg i lean body mass. Alltså räknar man (de) med med kroppsvikt i lbs minus antal lbs fett på kroppen och gånger med hur mycket protein per lbs man vill ha.

Så för oss med vettiga mätintrument.
(Kv i kg - fettvikten i kg) X Antal gram protein/kg som man vill ha.

Tror även lyle mcdonald tycker såhär.