handdator

Visa fullständig version : om man är ungdom

lillfubbe
2011-11-21, 17:11
Jag är en tjej på 15 år som vill minska i fett. Jag försöker att inte tänka för mycket på mat då jag har haft problem med ätstörningar, men jag är fortfarande inte nöjd med mig själv (det är inte självhat längre utan mer som de flesta känner) och jag vill verkligen komma i form! jag behöver bara lite riktlinjer.

Hur ska en tonåring tänka och göra om man vill minska i fett?
Måste jag tänka jättemycket på mat eller räcker det om jag tränar 4 gånger i veckan?

Jag försöker göra så bra val som möjligt (nyckelhålsmärkt o.s.v.) men jag äter pizza och sånt på helgen, och då äter jag aldrig mer än vad jag orkar. Dessutom äter jag hyfsat små portioner, men jag äter ofta.

Vill inte ha anorexitips utan jag vill bli av med fett och biffa till mig lite;)

mini
2011-11-21, 17:15
Hur mycket väger du och hur lång är du? Hur länge sedan var det du hade ätstörningsbeteende?

lillfubbe
2011-11-21, 20:47
jag väger ca 52 kg och är 156 cm lång, det var ca 6 månader sen tror jag

ollieh
2011-11-23, 19:34
Dra ned på kolhydrater dvs bröd, pasta, potatis, ris osv och ät kött och grönt istället. Ät oftare ( runt 5 gånger per dag ) men ät små portioner. Låt det inte komma till det stadiet att du blir "svälthungrig" utan försök ligga på en behaglig nivå under hela dagen. Motionera och gymma, kör dock inte sönder dig med för tunga hantlar utan kör med vikter du känner att du klarar av. Träna med en kompis, det håller motivationen uppe och kom ihåg att det är kosten som är A och O, träningen är bara ett plus.

Synpunkter på mina råd är välkomna!

Tolkia
2011-11-23, 20:53
När du är normalviktig och det inte är mer än sex månader sedan du hade manifesta ätstörningar rekommenderar jag inte någon bantningssatsning, oavsett om du kallar det "minska i fett" eller något annat som låter bättre än bantning. Träna för att det är kul, och för prestation (bli starkare, snabbare, bättre på vad det nu är du tycker är roligt), men vänta med att styra kosten för utseende. Du är femton år, du har ett helt liv på dig.