handdator

Visa fullständig version : Bäst proteinalternativ för att undvika acne

Alzie
2011-11-21, 10:16
Vilket proteinalternativ är bäst i samband träning om man vill undvika mjölkprotein och få en så liten insulinfrisättning som möjligt?

Eller ett bra alternativ kanske är Fairings Complete III, som är ett mjölk-blandprotein (kasein och vassleprotein i samma proportion som finns i modersmjölk), men innehåller laktoferrin som sägs vara bra mot acne?

Såg även att det fanns laktoferrin i kapselform, är det kanske värt att komplettera med det med?

Har prövat både vanligt vassleprotein (Whey-80/fx) och EAA, och båda har orsakat acne.

Vad tror ni? Har ni några egna erfarenheter eller förslag?

Alzie

King Grub
2011-11-21, 12:48
Soja eller ägg kanske.

Allt du beskriver är mjölkproteiner.

312
2011-11-21, 13:17
Ägg, kött, nötfärs, fisk och kyckling? Har samma problem som dig.

Finns äggproteinpulver, dock ganska dyrt.

polarvargen
2011-11-21, 14:16
Jag har haft problem med acne framförallt på ryggen. Jag slutade käka kvarg och keso, men fortsatte med proteinshakes, en vanlig dag 2 st + 1 efter träning och min acne försvann på 1-2 veckor och har inte kommit tillbaka sedan dess.

Tjulu
2011-11-21, 14:18
Jag har också lite smått problem med det, av någon konstig anledning kommer dom på ryggen vilket jag är ganska glad över :)

Alzie
2011-11-21, 15:24
Är inte ägg/soja protte ungefär lika mycket insulinfrisättande?

312: Har äggproteinet funkat för dig utan att orsaka finnar?

Är Complete Protein III lika insulinfrisättande om vanligt vassleprotein?

312
2011-11-21, 15:26
312: Har äggproteinet funkat för dig utan att orsaka finnar?
Nope, inga problem. Har läst att väldigt många har akneproblem just av komjölk, och det är just de som ger mig akne tror jag.

Alzie
2011-11-21, 16:44
Nope, inga problem. Har läst att väldigt många har akneproblem just av komjölk, och det är just de som ger mig akne tror jag.

Okej, men det är ju så förjävla dyrt tyvär..

Grub: jag tänkte mer på att blandproteinet kanske inte ger någon påverkan på acnen med tanke på att det innehåller Lactoferrin + att det är ett blandprotein, vilket inte resulterar i lika stor insulinfrisättning(?)

Några andra erfarenheter gott folk?

King Grub
2011-11-21, 16:46
Mjölk (80/20 kasein/vassle) ger stor insulinfrisättning.

NiHa
2011-11-21, 18:26
För det första: inget pulver, för det andra: undvik mjölkprodukter. Kyckling, fisk, ägg är nog det bästa alternativet då dessa påverkar insulinutsöndringen minst av proteiner.

Bizarro
2011-11-21, 18:42
Av ren lathet/stupidity skulle jag vilja be någon skriva på ett ungefär hur man skulle kunna få i sig 200g+ protein på en dag utan vassle eller så mycket mjölkprodukter(svårt att utesluta helt?).
Har nämligen samma insulinproblem.

312
2011-11-21, 19:34
Av ren lathet/stupidity skulle jag vilja be någon skriva på ett ungefär hur man skulle kunna få i sig 200g+ protein på en dag utan vassle eller så mycket mjölkprodukter(svårt att utesluta helt?).
Har nämligen samma insulinproblem.

+1

Blir riktigt jobbigt, ärligt talat. Det var så enkelt att klunka en liter mjölk och ta en vassleshake. Jag menar, bara 60-70g protein där. Jag har inte råd att äta 5367kg kyckling per dag heller, så.

Bizarro
2011-11-21, 19:41
+1

Blir riktigt jobbigt, ärligt talat. Det var så enkelt att klunka en liter mjölk och ta en vassleshake. Jag menar, bara 60-70g protein där. Jag har inte råd att äta 5367kg kyckling per dag heller, så.

Precis, just därför undrade jag hur man kunde få i sig det billigt och snabbt. Fick förut tips om omelett med något innehåll som skulle innehålla 70g protte eller något. Värt att kolla upp.

Annars får man väl helt enkelt införskaffa sig lite äggvitepulver, känns "bortkastat" dock.

Alzie
2011-11-21, 19:43
Inte bara att det blir svårt att få i sig så mycket protein man behöver, utan känns drygt att behöva dra med sig tonfisk eller liknande till gymmet och käka efter passet..

Borde väl finnas nån typ av proteinpulver man skulle kunna dra i sig utan att få finnar?

Bizarro
2011-11-21, 20:00
Inte bara att det blir svårt att få i sig så mycket protein man behöver, utan känns drygt att behöva dra med sig tonfisk eller liknande till gymmet och käka efter passet..

Borde väl finnas nån typ av proteinpulver man skulle kunna dra i sig utan att få finnar?

Mjo, förutsatt att det har så stor effekt att inta det DIRR efter gym och inte resvägstid efter(?)

Inväntar svar f.ö.

NiHa
2011-11-21, 20:32
Behövs ingen tonfisk direkt efter gymmet! Ta lecuin direkt efter för du har troligtvis aminosyror i blodet av tidigare kostintag i form av kyckling, ägg, fisk och kött.

Alzie
2011-11-21, 20:35
Behövs ingen tonfisk direkt efter gymmet! Ta lecuin direkt efter för du har troligtvis aminosyror i blodet av tidigare kostintag i form av kyckling, ägg, fisk och kött.

Leucin = inte mycket insulinfrisättande alls, eller?

Pepz
2011-11-21, 22:59
Leucin = inte mycket insulinfrisättande alls, eller?

jodå rejält per gram men eftersom dosen är låg så blir det inget i praktiken
insulinfrisättningen är väldigt beroende på dos/kalorier.

en dos EAA/vassle/kaseinyounameit) på 10g frisätter lite insulin.
en dos på 100g extremt mycket (självklart med variation beroende på vad det är)

att du får acne av EAA borde inte bero på insulinet eftersom dosen är så liten.

Alzie
2011-11-21, 23:03
jodå rejält per gram men eftersom dosen är låg så blir det inget i praktiken
insulinfrisättningen är väldigt beroende på dos/kalorier.

en dos EAA/vassle/kaseinyounameit) på 10g frisätter lite insulin.
en dos på 100g extremt mycket (självklart med variation beroende på vad det är)

att du får acne av EAA borde inte bero på insulinet eftersom dosen är så liten.

Alright, vad kan det vara då isf?

Pepz
2011-11-21, 23:21
Alright, vad kan det vara då isf?

under perioden med EAA
åt du protein i övrigt från pulver?
Drack du mjölk?

har du stora problem så bör du gå till en hudläkare

312
2011-11-22, 10:34
Jag får f.ö. inte något problem av EAA/BCAA, dock får jag det av HÖGA doser mjölk, vi snackar 1 liter eller mer/dag.

Dock har jag acne även om jag struntar helt i mjölk, så..

flashigt
2011-11-22, 15:17
Jag har också lite smått problem med det, av någon konstig anledning kommer dom på ryggen vilket jag är ganska glad över :)

Samma, att ha någon enstaka på ryggen är ju inget problem under vintern. Börjar de klättra mot fejjan är det en annan femma däremot ;)

Baserat på mig själv så brukar jag märka att jag får lite fler ifall jag ligger på överskott och har ätit "dåligt", alltså halvfabrikat och eller godis/ motsvarande. Är det vanliga livsmedel spelar det ingen roll.

dmjardell
2011-11-22, 19:36
Nötter, massor av nötter!

Bizarro
2011-11-22, 20:00
Nötter, massor av nötter!

Hört att det är värdelöst.

Eddie Vedder
2011-11-22, 20:33
Hört att det är värdelöst.

I något specifikt sammanhang eller bara allmänt värdelöst på alla sätt och vis?

Bizarro
2011-11-22, 20:57
I något specifikt sammanhang eller bara allmänt värdelöst på alla sätt och vis?

Hört att proteinet är dåligt, det är vad jag syftade på.. ^^