handdator

Visa fullständig version : Kolisar och bulk

andradeff
2011-11-20, 22:09
Hej!

Kille på 20 bast som undrar om ja ska käka kolisar på kvällen eller inte(2-3 timmar innan läggdags). Jag håller just nu på att bulka och har lagt på mig 6 kg på 3 månader. Har deffat en gång tidigare och inte käkat kolisar på kvällen för att undvika att lägga på mig fett men hur gör jag nu? Bör ja käka koliar på kvällen under bulk?

Tacksam för svar!

Idefi
2011-11-20, 22:12
Du lägger inte på dig fett för att du äter kolhydrater på kvällen. Det där är bara en dum myt från t.ex aftonbladet etc.
Du lägger på dig fett om du äter mer än vad du förbrukar, alltså ligger på överskott.
Det spelar ingen roll när du äter. Men försök hålla dig inom din kcal budget om du nu har en sådan.

Nutrid
2011-11-21, 09:35
citerar ett inlägg av king_grub

Dåligt och dåligt. Du kan räkna med att en större andel av energin kommer att lagras som kroppsfett om du äter en brakmiddag fylld med kolhydrat direkt innan du går och lägger dig, än om du inte hade gjort det. Det är väl det dåliga, plus att frisättningen av tillväxthormon undertrycks vid stort kolhydratintag innan sänggående. Att gå och lägga sig med fulla glykogendepåer och dessutom en mage fylld med kolhydrat är ett av sätten att framtvinga de novo lipogenes. Det innebär inte nödvändigtvis att dygnets fettinlagring/förbränning påverkas.

Eddie Vedder
2011-11-21, 09:40
Det där är bara en dum myt från t.ex aftonbladet etc.

Jag har läst det oftare här än i Aftonbladet måste jag säga.

Sheogorath
2011-11-21, 10:02
Tränar man på seneftermiddagen är det naturligtvis bra att äta rejält med kolhydrat på kvällen. Beroende på hur sent man tränar kan det mycket väl vara helt nära inpå sänggåendet.

Tränar man tidigare kan man successivt omfördela intaget så att man äter förhållandevis mindre och mindre kolhydrat ju senare på dygnet det blir.

andradeff
2011-11-21, 18:56
Jag har läst det oftare här än i Aftonbladet måste jag säga.

Har King_grub fel??!

Eddie Vedder
2011-11-21, 20:56
Har King_grub fel??!

Nej han har rätt. Det är inte från han jag har hört det.