Visa fullständig version : Högreps eller lågreps
Jag vet att det inte till 100 % kanske går att svara på det, men om man söker efter volym, dvs. att bli större, är det högreps om 10-12 som gäller framför lågreps om 6 tex.? Tidigare har jag kört lågreps i 2 veckor (6 reps) och 1 vecka högreps (10-12).
Ska man kanske testa högreps i 4 veckor och lågreps 2 veckor, vad tycker ni? Kanske svårt att svara på direkt, men som sagt, söker efter volym först och främst. Högreps, eller inte?
Ja, varför inte? Testa och utvärdera. Förvänta dig inga konkreta svar annat än "det funkar för mig", "lågreps is the shit", eller kanske "men fatta ett beslut!!"
Testa, utvärdera, justera.
PS: Jag tillhör den andra kategorin.
Anders The Peak
2011-11-18, 21:32
Lågreps 4-6 reps på basövningarna och 12-30 reps på isolationsövningarna brukar fungera bra för att få god volymutveckling
stockinger
2011-11-18, 21:35
Lågreps 4-6 reps på basövningarna och 12-30 reps på isolationsövningarna brukar fungera bra för att få god volymutveckling
+1 :thumbup:
Som sagt, testa och se. Till e.x. på bröstpass så kör jag 5 reps i bänkpress och 8-10or i hantelpress, så man får med båda. :)
Kanske man ska variera i sina set och köra lågt på de två första och avsluta med ett högreps och sådär?
hur många såna här trådar i veckan skapas egentligen?
Birkharju
2011-11-18, 23:54
hur många såna här trådar i veckan skapas egentligen?
+1
Försök söka först TS. Det går inte att misslyckas att hitta information om denna fråga.
Mauriice
2011-11-19, 05:39
Jag fattar inte...Det är ju verkligen få ämnen som får så mycket uppmärksamhet inom träning som repsantal får! Med alla dessa trådar som skapas får man intrycket av att det är direkt avgörande till om man överhuvudtaget bygger några muskler.
Räcker det inte med att säga "träna TUNGT"?
Jag VET ju inte, men jag har bara svårt att acceptera att det skulle vara så jävla viktigt!
Folk hakar lätt upp sig på det. Seglivad myt.
Sheogorath
2011-11-19, 08:20
Jag lägger mig inte riktigt lika högt som Anders föreslår men kör efter en liknande princip. I övningar som väsentligen har rörelse över två eller fler leder (vi kan kalla det komplexa övningar, basövningar eller vad vi vill) kör jag ett styrkeintervall eftersom det är lämpliga övningar för ändamålet och i övningar som väsentligen går över en led (isolationsövningar) kör jag ett hypertrofi-intervall, 6-12 reps. Jag är inte främmande för att lägga mig högre i sistnämnda. Det skulle vara intressant att prova t.ex. 12-20 reps.
Sparven från Minsk
2011-11-19, 08:53
Nu vet jag att det inte är så svart och vitt men tycker det har funkat fint för mig.
Körde en period med tunga vikter 5-6 set 3-6 reps.
Bytte sen till en period med 3-4 set 8-12 reps.
Funkade bra! På den tunga perioden valde jag in lite fler "stora" övningar som böj, mark, bänk and so on, flerleds helt enkelt.
På en lite lättare perioden blev det typ frontböj/benspark, hantelpressar and so and so...
Variare lite o prova dig fram. Jag tror att det mesta bygger bara man lyfter :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.