handdator

Visa fullständig version : Pullups eller annan övning?

b1gdude
2011-11-16, 18:23
Tja! jag tycker inte om att köra pullups - den övningen man drar sig upp med handflatorna mot sig och undrar om man byta ut den övningen mot t.ex T-stångsrodd eller finns det bättre val?

latsdrag bakom nacken, kan det vara en bättre övning?

mitt upplägg för rygg/traps

Skivstångsrodd 4×8
Marklyft 4×8
Latsdrag 4×12
Pull Ups 4×12 (byta ut mot T-stångsrodd eller annan övning?)
Sittande kabelrodd 4×12
Shrugs 6×10

Sheogorath
2011-11-16, 18:27
Tja! jag tycker inte om att köra pullups - den övningen man drar sig upp med handflatorna mot sig och undrar om man byta ut den övningen mot t.ex T-stångsrodd eller finns det bättre val?

mitt upplägg för rygg/traps

Skivstångsrodd 4×8
Marklyft 4×8
Latsdrag 4×12
Pull Ups 4×12 (byta ut mot T-stångsrodd eller annan övning?)
Sittande kabelrodd 4×12
Shrugs 6×10

Du har två roddövningar och även mark. Kanske är vettigt att ha någon mer övning där du gör ett vertikaldrag om du ska byta bort dina chinups. Har du testat latsdrag med V-handtag, eller latsdrag med underhandsfattning? Eller varför inte vanliga breda räckhäv? Latsdrag bakom backen? Man behöver inte köra smalt i någon övning. Det finns t.o.m. risk att det krockar med bröstträningen beroende på hur passen ligger och var man är muskulärt svag.

b1gdude
2011-11-16, 18:55
Mitt träningsupplägg:

Måndag:Bröst/Vader
Tisdag: Rygg/Traps
Onsdag: Axlar/Mage
Torsdag: Vila
Fredag: Triceps/Biceps
Lördag: Ben/Mage
Söndag: Vila

Sheogorath
2011-11-16, 18:58
Mitt träningsprogram:

Måndag:Bröst/Vader
Tisdag: Rygg/Traps
Onsdag: Axlar/Mage
Torsdag: Vila
Fredag: Triceps/Biceps
Lördag: Ben/Mage
Söndag: Vila

Jepp, det där är ett typiskt upplägg där jag inte skulle ha varken pullovers eller smala vertikaldrag* med. Bättre då tycker jag är om du väljer breda drag för ryggdagen. Roddvarianter kan du göra som du vill eftersom det inte blir särskilt mycket bröst hur du än gör.

* Vertikaldrag = räckhäv (chins, pullups) och latsdrag. "Smala" avser axelbred fattning eller smalare, som med V-handtag, egentligen alla varianter där armbågarna är framför kroppen istället för vid sidan av.