Logga in

Visa fullständig version : En beat som jag gjorde

Fugly
2011-11-16, 16:15
http://soundcloud.com/naderbeats/i-dont-know-naderbeats

Brukar inte göra den här sortens musik, därför jag postar den här eftersom jag vet att det finns gott om folk som lyssnar på sånt här här.

Konstruktiv kritik uppskattas!

Fugly
2011-11-16, 17:17
33 visningar och inga svar? Var den i alla fall bra?

Sundqvist
2011-11-16, 17:18
Inte min typ av musiksmak :) men de var lite för långt och samma typ av beat hela tiden! försök variera mer!

Sitter du i FL-Studio eller vad?

Fugly
2011-11-16, 17:19
Inte min typ av musiksmak :) men de var lite för långt och samma typ av beat hela tiden! försök variera mer!

Sitter du i FL-Studio eller vad?

det är det som typ är meningen med sån här musik, och ja jag använder fl studio :)

Sundqvist
2011-11-16, 17:20
KTT Battle va faktiskt rätt skön dock! :D

Kwon
2011-11-16, 17:22
Helt livlös/känslolös beat lol

Ingen feeling alls, låter som en robot har ont i magen och klappar

Fugly
2011-11-16, 17:23
Helt livlös/känslolös beat lol

Ingen feeling alls, låter som en robot har ont i magen och klappar

hahaha lol ok, vad menar du med feeling? skulle du kunna visa mig en låt med feeling?

Fugly
2011-11-16, 17:25
KTT Battle va faktiskt rätt skön dock! :D

tack :)

Kwon
2011-11-16, 17:26
Tour de France från 1983, en beat som funkar fortfarande anno 2011

QLiai4gg_0Q

Clear från 1983
I280cxs2jvA

Fugly
2011-11-16, 17:29
Tour de France från 1983, en beat som funkar fortfarande anno 2011

okej, vad menade du lite mer ''detaljerat'' med känslolös? var den för repetitiv eller?

storPines
2011-11-16, 17:32
Ledsen men....usch!

Fugly
2011-11-16, 17:35
Ledsen men....usch!

okej, var det av samma anledning kwon tyckte så?

Dirty South
2011-11-16, 18:59
Fyfan vad dåligt, hör du inte själv att det låter förjävligt?

Fugly
2011-11-16, 19:05

jag gillar faktiskt den. vad är det du inte gillar?

Dirty South
2011-11-16, 19:07
jag gillar faktiskt den. vad är det du inte gillar?

Jag ogillade allt.

Fugly
2011-11-16, 19:18
Jag ogillade allt.

jaha, det var som fan :D

du kanske gillar dirty south beats mer?

Dirty South
2011-11-16, 19:21
jaha, det var som fan :D

du kanske gillar dirty south beats mer?

Stämmer!

Sundqvist
2011-11-16, 19:22

Vafan är det för jävla kommentar då? ALLA har ju inte samma smaker, så vilken rätt har du i att ifrågasätta hans smak ?

fine att du tycker det är dåligt, men då kan du bara skriva det, inte något sånt onödigt!

Kwon
2011-11-16, 19:24
Fugly, din "beat" har ingen själ, den engagerar inte lyssnaren!

Försök igen med en ny kreation och låt kreativiteten och känslan flöda, och länka här när den är klar.

Gör en låt när du är arg, glad, ledsen, dansant och använd skapandets kraft till fullo!

Dirty South
2011-11-16, 19:31
Vafan är det för jävla kommentar då? ALLA har ju inte samma smaker, så vilken rätt har du i att ifrågasätta hans smak ?

fine att du tycker det är dåligt, men då kan du bara skriva det, inte något sånt onödigt!

Du är sjukt cool grabben! Ifrågasatte aldrig hans smak, frågade om han inte hörde att lät förjävligt.

Fugly
2011-11-16, 19:32
okej, tack för svaren! återkommer (kanske:devil:)

Fugly
2011-11-16, 19:33
det är lungt, känner många som inte gillar sån här typ av musik.

Kwon
2011-11-16, 19:34
Klart du skall återkomma, och när du väl återkommer med ett nytt alster kommer vi älska den!
Ha den målsättningen Fuggan!

Lägg ner din själ i kompositionen!

Fugly
2011-11-16, 19:35
det var fö. min första i denna kategorin, so yeah..

Adama
Hur krångligt är det att få till en .. typ trancelåt i det här verktyget? Gjorde en hel del musik i ProTracker och FastTracker .. men det är ju ett tag sedan :)

Sandra81
vad använder du för program?

Fugly
Klart du skall återkomma, och när du väl återkommer med ett nytt alster kommer vi älska den!
Ha den målsättningen Fuggan!

Lägg ner din själ i kompositionen!

tänkte du att jag skulle göra ett helt nytt projekt eller göra om denna?

Fugly
2011-11-16, 19:36
det är fl studio med några udda vst/vsti

Kwon
2011-11-16, 19:39
tänkte du att jag skulle göra ett helt nytt projekt eller göra om denna?

Det som känns bäst för dig.

Det viktigaste är att det känns bäst för dig, då det är DU som är i fokus och är det viktiga Fuggan.

Skapa inte musik för oss, gör musik för dig själv.

Om andra sedan gillar musiken, är det bara en bonus.

Men lägg när lite känsla när du skapar, det är viktigast.

mn8eii
2011-11-16, 19:40
Det där var tyvärr ingen höjdare.

Blackened57
2011-11-16, 19:52
Bastrumman är på tok för dov enligt mig. Behöver mer smäll i den!

Klappen ligger för långt fram så att allt annat låter som det är i bakgrunden. Du borde även se till att få in lite atmosfär i låten då den känns lagom platt.

Se om du kan få till lite olika melodier eller harmonier eller nåt, blir enformigt jävligt fort...

Sandra81
2011-11-16, 19:55
det är fl studio med några udda vst/vsti

prova cubase 5 istället den har en samling av VST-syntar (Software-syntar)..

har iof alltid fått rekommendationer av studionissar att man ska välja cubase. samt att uppgradera sitt ljudkort och fixa bra högtalare (monitorer). men jag tror väl inte att de är så hundra procent viktigt om man bara vill leka lite. :confused:

Sundqvist
2011-11-16, 19:56
Du är sjukt cool grabben! Ifrågasatte aldrig hans smak, frågade om han inte hörde att lät förjävligt.

"hör du inte själv att det låter förjävligt?"

Fast de gjorde du ju?

Dirty South
2011-11-16, 19:58
" du inte själv att det låter förjävligt?"

Fast de gjorde du ju?

Syftade inte på hans smak i det här fallet, uppbyggnaden av låten/ljuden osv låter förjävligt.

Sundqvist
2011-11-16, 20:00
Syftade inte på hans smak i det här fallet, uppbyggnaden av låten/ljuden osv låter förjävligt.

fast de blir ju hans smak, då han gör en låt han själv tycker låter bra? och du kommer med en så jävla dryg och omogen kommentar?

ByggarBertil
2011-11-16, 20:03

har iof alltid fått rekommendationer av studionissar att man ska välja cubase. samt att uppgradera sitt ljudkort och fixa bra högtalare (monitorer). men jag tror väl inte att de är så hundra procent viktigt om man bara vill leka lite. :confused:

Vad har Cubase som FL inte har?

MasterChief
2011-11-16, 20:11
Fruktansvärt dåligt. Ledsen, men det där var talanglöst. Bara på det igen, det kan inte bli sämre i alla fall.

Fugly
2011-11-16, 20:29
Okej, är det en enda som ärligt talat gillar den?

C h r i s
2011-11-16, 20:44

Spelar inte direkt någon roll vilken DAW man använder... så konstig rekommendation. Flyttade själv från FL-studio till Ableton för ett tag sedan och tycker det senare är många gånger bättre, finns massor som tycker tvärtom.

hanushans
2011-11-16, 20:45
Jag gillar den, låter som nintendomusik.

C h r i s
2011-11-16, 20:56
Okej, är det en enda som ärligt talat gillar den?

Tyvärr så måste jag instämma med andra inlägg, det var inget vidare.
Tänker inte ge någon direkt konstruktiv kritik utan hänvisar dig till att se lite tutorials på youtube, finns mycket att lära. :)

Fugly
2011-11-16, 21:32
Det här är faktiskt ganska intressant. Nästan ingen gillar den här men jag har fått positiv respons på andra ställen. But fuck it, I like it. Tack för att ni tog er tid att kommentera i alla fall!

Det är också min mest spelade låt på soundcloud, så tack för det :D

Grotesk
2011-11-16, 21:34
Den enda bra musiken som någonsin skapats i FL Studio är Das Schnüggles:

http://www.myspace.com/dasschnuggles

krappen
2011-11-16, 22:00
Det här är faktiskt ganska intressant. Nästan ingen gillar den här men jag har fått positiv respons på andra ställen. But fuck it, I like it. Tack för att ni tog er tid att kommentera i alla fall!

Det är ingen röd tråd i melodin eller vad man nu föredrar att kalla det, ingen struktur och det är också ganska udda tonvändningar här och där, det får det att låta som en datorspelsslinga från DOOM eller castle wolfenstein från mitten av 80-talet snarare än något man skulle producera eller lyssna på i dagsläget.

Tillbaka till ritbordet kompiz, inget illa menat.
Ett tips är att plagiera någon annan artist lite i början, då får du upp lite känsla för vad för sorts struktur man har i uppbyggnaden av en låt. Det är ingen skam i att plagiera, även de bästa gör det.

Grotesk
2011-11-16, 22:06
det får det att låta som en datorspelsslinga från DOOM eller castle wolfenstein från mitten av 80-talet snarare än något man skulle producera eller lyssna på i dagsläget.

Är du full eller? Denna låten har inget att komma med i samma rum som en datorspelsslinga från DOOM eller Wolfenstein!

Jag har skadat folk för mindre.

C h r i s
2011-11-16, 22:36

Men det är ju ingenting i låten som sticker ut, det du har gjort är att du har en lead, en pad, en kick, en clap + en sinewave bas och kör det oavbrutet i samma stil i 3 minuter. Inte ens de mest använda effekterna så som cutoff, reverb? Känns som du bara tryckt ihop allt på 5 minuter, och därför låter det som %&)#. :)

krappen
2011-11-16, 22:41
Är du full eller? Denna låten har inget att komma med i samma rum som en datorspelsslinga från DOOM eller Wolfenstein!

Jag har skadat folk för mindre.

Nej det håller jag med om och det var väl inte riktigt så jag menade heller, jag menade att själva "melodin" i sig är något som hade kunnat passa in i ett liknande spel.

Robbelibob
2011-11-17, 01:59
Gillar soundet, men det känns som den inte släpper loss helt:/

Fugly
2011-11-17, 08:39
Jag ändrade lite grejer, inget stort dock mest volymen på olika grejer och ta till lite mer ''bakgrund'' på leaden. Here we go: http://soundcloud.com/naderbeats/i-dont-know-changed-naderbeats

manekin
2011-11-17, 10:09
detta är den mest avancerade trolltråd som någonsin skapats....

ByggarBertil
2011-11-17, 10:58
Jag ändrade lite grejer, inget stort dock mest volymen på olika grejer och ta till lite mer ''bakgrund'' på leaden. Here we go: http://soundcloud.com/naderbeats/i-dont-know-changed-naderbeats

Först och främst, byt ut kicken, låter förjävligt. Låten är väldigt enformig, försök variera mer. EQ:a spåren och använd effekter men inte för mycket.

Juxta
2011-11-17, 11:11
Ska man ha sång på funkar hela vers->refräng grejen, men inte om det är instrumental elektronisk musik då det bara blir repetetivt. Du måste variera dig och få mer flyt i låten. Hålla lyssnaren intresserade. Trance finns av en anledning men det är också en annan typ av genre än din musik.

- Ljudnivåerna är jättekonstiga.
- Beatet är tråkigt och dött.
- Känns som du behöver flera instrument och mer som händer.

krappen
2011-11-17, 16:05

Ytterligare ett tips: Öva på övergångar, syftar främst på runt 00:15 när det lilla beatet helt plötsligt börjar ticka på och sen några taktslag senare plötsligt byter takt igen, utan någon övergång alls. För att vara brutalt ärlig (något jag tror du behöver) så låter det fruktansvärt illa och är amatörmässigt så det bara tjongar om det. Testa att fippla lite med höjningar av vissa slingor innan övergången och en bas som går i baktakt, typ 4/4-takt.

Dirty South
2011-11-17, 17:09

Vad är detta för stil ens?