Visa fullständig version : Övre bröst träning
iamdisapuint
2011-11-15, 19:43
Jag lyckas aldrig få till bra tryck i övre bröst. Har testat en massa övningar och det går fan inte... Jag behöver en failsafe övre bröst övning.
Lutande hantelpress t.ex?
Militärpress och bänkpress är det ända du behöver för bröstdelen. Att du inte märker nån skillnad kan de bero på att alla utvecklas olika.
Känner du att de jag föreslog först inte funkar så är sned-bänkpress de du ska satsa på!
Ristretto
2011-11-15, 20:27
Incline-bänkpress nyper bra i övre bröst, om det är det du är ute efter.
Att helt enkelt öka i whatever plan pressövning är en garanti för större övre bröst, likväl som bröst överlag. Bänkpress, hantelpress, m.m. Sneda pressar fungerar också bra om man vill ha lite mer fokus på övre bröst, jag tycker att man borde använda båda, men med fokus på plana pressar.
Risken för "lutande" pressar är att ofta lutar folk för mycket. Hamnar man över 30 grader lutning (vilket är ganska lite) så förflyttas väldigt mycket av belastningen till axlarna och bröstet får sämre träning än en plan bänk övning.
Med tanke på hur rädda folk var för att råka koppla in övre bröst i axelpressar med ryggstöd i tråden som handlade om det så känns det ju nästan som man vill svara just "axelpress med ryggstöd". ;)
För att vara lite seriös så kan det löna sig att "väcka" muskeln (mind-muscle-connection på engelska) genom att utföra nån typ av t.ex. lutande kabelflyes eller annan valfri övning man lätt hittar muskeln i och kan kontrahera den hårt i. I många fall tar axlar och triceps över jobbet i pressövningar om man inte råkar vara en naturbegåvning som bänkar 200 och har pecs som badbollar bara av det.
Vad jag har lärt mig så kan man inte påverka hur brösten ska växa. Det är genetiskt och spelar ingen roll om du kör lutande eller platt bänkpress.
Det är som att köra väldigt olika övningar för triceps i hopp att muskeln ska växa genom den övning man fokuserar på. Samma sak med biceps, du kan inte påverka utseéndet.
För vissa tar det längre tid att bygga "övre" bröstmuskeln, inklusive mig :)
Men den syns mer under deff.
Detta är vad jag lärt mig och tycker man inte behöver avancera det för mycket genom att köra alla möjliga vinklar :)
Vad jag har lärt mig så kan man inte påverka hur brösten ska växa. Det är genetiskt och spelar ingen roll om du kör lutande eller platt bänkpress.
Det är som att köra väldigt olika övningar för triceps i hopp att muskeln ska växa genom den övning man fokuserar på. Samma sak med biceps, du kan inte påverka utseéndet.
För vissa tar det längre tid att bygga "övre" bröstmuskeln, inklusive mig :)
Men den syns mer under deff.
Detta är vad jag lärt mig och tycker man inte behöver avancera det för mycket genom att köra alla möjliga vinklar :)
Man har ingen kontroll över bröstens utseende och muskelfästen, men storleken kan man påverka. Tekniskt mumbo-jumbo säger att man kan aktivera övre delen av bröstmuskeln med lutande pressar. Mer aktivering än plana pressar.
Det känns i alla fall som om militärpress tar enormt mycket på övre bröst. Speciellt om man tänker på bröstet, står stadigt, inte nödvändigtvis med helt raka ben heller, själv sitter jag aldrig, och drar tillbaka axlarna så man nästan hamnar lite bakåt med överkroppen och sedan pressar uppåt som nån gammal herkules från forntiden. (?).
Edit, sedan kan man väl krama ihop armarna med bröstet precis som i bänk för att stressa bröst ännu mer.
Men frågan är hur mycket mer man aktiverad övre bröst vid lutande bänk jämfört med liggande. Jag tror brösten växer endast på ett sätt och det spelar ingen roll vilka vinklar man kör. Övre bröst tar helt enkelt längre tid att bygga jämfört med undre brösten. Sen är det genetiskt hur fort övre bröst växer på vissa.
Men frågan är hur mycket mer man aktiverad övre bröst vid lutande bänk jämfört med liggande. Jag tror brösten växer endast på ett sätt och det spelar ingen roll vilka vinklar man kör. Övre bröst tar helt enkelt längre tid att bygga jämfört med undre brösten. Sen är det genetiskt hur fort övre bröst växer på vissa.
vi är både ense och oense du och jag; man kan träna övre bröst och dom aktiveras mer i tillexempel militärpress och lutande bänkpress än vanlig plan men dock tycker jag inte man ska lägga ner någon massiv tid åt detta, helt onödigt om man inte ska stå på Mr o scenen och det finns knappast någon med nämnvärt utvecklat övre bröst som har små pecs.
....
Kanske det, fast själv inbillar jag mig att t ex mina nyckelben sticker ut mer än på andra när jag gick ned en del i vikt förr. Specifik övrebröstträning känns som ett utjämnande bot på detta stora problem :). Somliga (få) byggare och andra atleter tycks ha ett övre bröst som verkligen sticker ut mer än undre bröst, fast jag tror fibrerna ligger lite så med. Är inte Brock lesnar byggd eller skapad på det viset? Ser lite överdrivet ut.
Ha ha, kan egentligen inget om det här.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.