Visa fullständig version : Argumentativt tal tips!
Tjena! jag ska hålla ett argumentativt tal imorgon i retoriken, jag har brist på idéer... jag funderar på att tala om varför alkohol borde bli olagligt? Om någon har någon bra idé eller tycker att alkohol borde bli olagligt är ett bra ämne så säg gärna ett argument varför alkohol borde bli olagligt :)
Finns det inget du har en åsikt om eller något annat där du känner till argumenten? Annars: fail.
Tricklew
2011-11-15, 17:37
Kommer ihåg när jag läste något liknande, vi hade en lärare som ville att man hela tiden skulle ta till simpla retoriska knep, ala politiker. Jag skulle argumentera för den fria marknaden, och hans tips var att skrika kommunistjävlar! varje gång motsatta sidan sa något.
Gesendet unter Verwendung meines iPhone.
Varför i helvete skulle du argumentera för att göra alkohol olagligt? Vill du ha stryk av dina kursare
Ta något av intresse som du kan lite halvt utantill ifall du tappar bort dig, när jag höll mitt tal argumenterade jag för ekonomi, främst sparande som obligatoriskt i utbildning. Men som sagt du kan prata om precis vad som helst, kom ihåg att presentera några motargument, för att sedan krossa dem :D
Dexterity
2011-11-15, 19:39
Kommer ihåg när jag läste något liknande, vi hade en lärare som ville att man hela tiden skulle ta till simpla retoriska knep, ala politiker. Jag skulle argumentera för den fria marknaden, och hans tips var att skrika kommunistjävlar! varje gång motsatta sidan sa något.
Gesendet unter Verwendung meines iPhone.
Har fått samma tips faktiskt. Kör på det!
Birkharju
2011-11-15, 20:26
Jag argumenterade mot rökning. Passiv rökning dödar ca 600.000 människor varje år, varav 10.000 av de är barn under 10 år. Ganska lätt att hitta bra argument.
Ristretto
2011-11-15, 20:35
Argumentera mot att ni fått i uppgift att hålla ett argumenterande tal.
Inge Enveten
2011-11-15, 20:55
Tal imorgon? Du vet ej ännu vad du tänkt tala om ens?
Gj!
Höll också argumenterande tal i retoriken nyligen, jag inspirerades av Tankesmedjan i P3 och höll ett ganska drygt tal med glimten i ögat om DNs ledarredaktion och deras syn på demokrati. Det uppskattades.
Ironi är bra, det gör det lätt för dig eftersom du kan låtsas säga vad motståndaren säger och därmed både definera frågan och driva med motståndaren. Om det dessutom är en känd aktör som gjort något publiken inte riktigt har koll på så blir det löjligt lätt att framstå som både rolig och smart. Så gör många komiker när de sågar något.
Ämne? Seriöst, ta vad som hellst. Allt blir mycket bättre om det är rykande färskt, hinner du så föreslår jag något som står i tidningarna imorgon bitti. Jag gissar att du bara några minuters taltid ändå, det tar typ en timma att slänga ihop ett sånt tal. Actio är det svåra.
Det var faktiskt en tjej i min klass som argumenterade emot rökning också :)
Gabriel174
2011-11-15, 22:17
argumentera mot att ni fått i uppgift att hålla ett argumenterande tal.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.