handdator

Visa fullständig version : efterträning macka

Jonna
2004-01-05, 19:24
Hej,
jag tänkte bara fråga om det är smart att äta en vanlig frukostfralla, ni vet, vitt bröd med lite smör och ost och en gurkskiva, såna som säljs i cafeer o liknande, jaja, alltså om det är bra att äta efter styrketräningen? jag äter inte skumgodis, och riskakor måste man väl äta så mycket av?

jaja, virrig fråga, hoppas på mindre virrigt svar.

King Grub
2004-01-05, 19:27
Vitt bröd är en utmärkt kolhydratkälla efter träningen. Däremot kanske inte smöret och osten är så lyckade, då fettet i dessa dels saktar ner proteinupptaget och dels sänker GI:t på målet som helet kraftigt. Målet närmast efter träningen är det enda man bör sträva efter att ha så fettfritt som möjligt. Dessutom behöver du en ren proteinkälla till brödet, och vid det här tillfället får nog en proteindrink anses vara det optimala. Men proteindrink+vitt bröd (utan en massa pålägg) är ypperligt.

Vitt bröd väger inte heller så mycket per skiva eller fralla, så det blir kanske mer än en det är frågan om.

Jonna
2004-01-05, 19:29
Tack för svaret!
men, hur mycket bröd ska jag stoppa i mig?
finns det inget som är lika bra protein som en proteindrink, jag är krånglig och är vegetarian. jag tänkte på typ ägg?

King Grub
2004-01-05, 19:34
Originally posted by Jonna
Tack för svaret!
men, hur mycket bröd ska jag stoppa i mig?
finns det inget som är lika bra protein som en proteindrink, jag är krånglig och är vegetarian. jag tänkte på typ ägg?

Vitt bröd (frallor) innehåller 49 gram kolhydrater per 100 gram bröd. Du behöver cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Utgå från den siffran, och justera upp eller ner beroende på passets längd och intensitet, och beroende på hur stora muskelgrupper du tränat. Ben kräver mer än axlar, t ex.

Det näst snabbaste proteinet efter vassle är ren äggvita (inga gulor). Problemet här är att äggvita bara innehåller 10 gram protein per 100 gram, så du får sitta och äta ett halvkilo för att få i dig några vettiga mängder, och det kanske du inte har någon lust med efter träningen.

Men vassle är ett mjölkprotein, så om du är laktovegetarian kan du använda vassleprotein.

Jonna
2004-01-05, 19:41
det får helt enkelt bli vassleprotein då.

Tack igen för svaret, det kan hända att jag frågar en hel del nu närmsta tiden, jag har som "årsarbete" i skolan att träna styrketräning, då följer ju näringsläran automatiskt med.
perfekt att kombinera nytta med nöje.

tack o hej.

King Grub
2004-01-05, 19:52
Det kallar jag årsarbete! :bpump: :hbang:

TCOG
2004-01-05, 20:14
jag brukar ta en vassledrink efter träning (45-50 gram protein)....och 3-4 riskakakor men räcker riskakorna?....kanske finns något annat som e bättre ? för jag kommer nog inte orka dra i 10-15 riskakor efter träningen...ett paket innehåller ju typ 10-15 st

King Grub
2004-01-05, 20:43
Originally posted by TCOG
jag brukar ta en vassledrink efter träning (45-50 gram protein)....och 3-4 riskakakor men räcker riskakorna?....kanske finns något annat som e bättre ? för jag kommer nog inte orka dra i 10-15 riskakor efter träningen...ett paket innehåller ju typ 10-15 st

3-4 riskakor är ju nästan bara luft. Andra alternativ är druvsocker, skumgodis, potatismos, russin, cornflakes, vitt bröd, mm.

hajder
2004-01-05, 20:47
Har följt tipset med att ta skum & gele-godis och det brukar bli Ahlgrens Bilar. Hur mycket räcker efter ett pass? Brukar käka ett halvt paket ungefär med en prottedrink till också.

King Grub
2004-01-05, 20:48
Originally posted by hajder
Har följt tipset med att ta skum & gele-godis och det brukar bli Ahlgrens Bilar. Hur mycket räcker efter ett pass? Brukar käka ett halvt paket ungefär med en prottedrink till också.

Jag kan inte göra annat än att citera mig själv:

"Du behöver cirka 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt. Utgå från den siffran, och justera upp eller ner beroende på passets längd och intensitet, och beroende på hur stora muskelgrupper du tränat. Ben kräver mer än axlar, t ex."

hajder
2004-01-05, 20:50
men idiot :smash:
läste inlägget sekunden innan jag posta ..aja men tack

Hnke
2004-01-05, 21:06
Men du grub... som kan allt :D :bow:

Om man nu råkar ha slut på protein/gainer-drinkar m.m.
hur bra är det att dricka en massa mjölk..? och då menar jag lättmjölk såklart

King Grub
2004-01-05, 21:10
Originally posted by Hnke
Men du grub... som kan allt :D :bow:

Om man nu råkar ha slut på protein/gainer-drinkar m.m.
hur bra är det att dricka en massa mjölk..? och då menar jag lättmjölk såklart

Du menar efter träningen? Du får i dig protein och kolhydrater, men både proteinerna och kolhydraterna är långsamma. Har du inget annat att tillgå för tillfället är det ju femtioelva gånger bättre än inget, och du får en insulintopp i alla fall.

Hnke
2004-01-05, 21:13
ok, ja, jag menade efter träning.. men det e bättre än inget iaf.. tack för svar :kickass:

TCOG
2004-01-05, 21:23
Originally posted by King Grub

3-4 riskakor är ju nästan bara luft. Andra alternativ är druvsocker, skumgodis, potatismos, russin, cornflakes, vitt bröd, mm.

hur mycket druvsocker då? jag väger typ nu 103 kg, ska börja deffa.....räcker 1 dl blandat i vatten?

King Grub
2004-01-05, 21:25

hur mycket druvsocker då? jag väger typ nu 103 kg, ska börja deffa.....räcker 1 dl blandat i vatten?

Du får väl skaffa en matvåg och väga upp. Jag vet inte vad en dl väger. 60 gram? Obs: gissning. Du behöver inte minska mängder kolhydrater efter träningen något speciellt efter deff: vid det tillfället går kolhydraterna till glykogeninlagring och återhämtning, och stimulerar inte fettinlagring i någon nämnvärd utsträckning.

TCOG
2004-01-05, 21:27

Du får väl skaffa en matvåg och väga upp. Jag vet inte vad en dl väger. 60 gram? Obs: gissning. Du behöver inte minska mängder kolhydrater efter träningen något speciellt efter deff: vid det tillfället går kolhydraterna till glykogeninlagring och återhämtning, och stimulerar inte fettinlagring i någon nämnvärd utsträckning.

så 1 gram druvsocker är 1 gram kolhydrater?

King Grub
2004-01-05, 21:30

så 1 gram druvsocker är 1 gram kolhydrater?

Inte riktigt. 91 gram kolhydrater per 100 gram, har jag för mig. Det innehåller en aning fukt också.

TCOG
2004-01-05, 21:35

Inte riktigt. 91 gram kolhydrater per 100 gram, har jag för mig. Det innehåller en aning fukt också.

blir nästan 2 dl ju, finns det inget som litet man kan ta? men fortfarande har önskade kolhydrater. för om jag ska dra 2 dl druvsocker efter varje pass måste jag köpa hela tiden och riskakor också om jag måste ta 10 st efteråt. Finns det inget som är mycket kolhydratrikt men man kan ta lite av för sitt behov?...

King Grub
2004-01-05, 21:36

blir nästan 2 dl ju, finns det inget som litet man kan ta? men fortfarande har önskade kolhydrater. för om jag ska dra 2 dl druvsocker efter varje pass måste jag köpa hela tiden och riskakor också om jag måste ta 10 st efteråt. Finns det inget som är mycket kolhydratrikt men man kan ta lite av för sitt behov?...

Det går inte att pressa in mer än 100 gram i 100 gram. ;) Och druvsocker är nästan så nära du kan komma.

Adrian
2004-01-05, 21:44
Tjaa på er allihopa

asså detta kanske låter dumt och knäppt men nuförtiden brukar jag köra med bakelser direkt efter träningen,, asså är detta något bra alternativ?

,,, jag vet ju att bakelser innehåller Mycket fett och fettet sänker ju GI markan , kan jag tänka mig ,, men jag kör efter detta recept (jag vet varför inte bara sticka till affären och kosta på sig lite gelehallon, MEN SAKEN ÄR ATT JAG ÄLSKAR Å BAKA SAKER+ så får familjen lite oxå)

här är ett exe

100g kesella 1% < bra proteinkälla
3 dl socker < Snabba kolhydrater
1 ägg < bra proteinkälla
1 msk grovt stött kardemumma
5 dl vetemjöl< snabba kolhydrater
2 tsk bakpulver
2 1/2 dl mjölk< bra proteinkälla
3 msk pärlsocker < samma gär snabba kolhydrater

blir ca 8 bitar.. brukar ta c 2-3 bitar med mig och så käkar jag det efter träningen, med ca 2-3dl KALL Mjölk,,, ASSÅ då undrar jag är detta nått vettigt å käka efter träninen eller är jag LÅÅÅÅNG ute och cyklar Nu?

Tro mig det finns ingen härligare känsla döe mig än att sitta i bastun och frossa i sig lite bakelser med gott samvete,, iaf Hittils ?

Nå är detta oki?

MVH Adrian

Hnke
2004-01-05, 21:47
vad kostar druvsocker då?? och vad brukar de säljas i för mängd??

King Grub
2004-01-05, 22:01
Originally posted by Hnke
vad kostar druvsocker då?? och vad brukar de säljas i för mängd??

Dextropur finns i varje matvaruaffär; 400 gram för 20 kronor ungefär.

Hnke
2004-01-05, 22:06
okej, hur ser det ut då? så man slipper leta runder i hela butiken :D

potte
2004-01-05, 23:09
...och kan man inte få tag på större förpackningar, typ beställa på nätet eller nåt?

400gram kan ju inte räcka länge om man ska få i sig ett gr/kg kroppsvikt efter varje träning

TCOG
2004-01-05, 23:38
Originally posted by potte
...och kan man inte få tag på större förpackningar, typ beställa på nätet eller nåt?

400gram kan ju inte räcka länge om man ska få i sig ett gr/kg kroppsvikt efter varje träning

d e d jag menar....då måste man köpa hela tiden....jag vill ha nåt litet som är kolhydratrikt och billigt.

potte
2004-01-05, 23:43

d e d jag menar....då måste man köpa hela tiden....jag vill ha nåt litet som är kolhydratrikt och billigt.

men som grubben sa så finns det nog knappast något man kan stoppa i sig som innehåller mer än 90gr kolisar/100gram

man får nog trycka i sig de mängderna, men man skulle ju slippa handla nytt hela tiden om man kunde få tag på större förpackningar...

Kimball
2004-01-05, 23:47
kompensera druvsockret med vitt bröd, riskakor eller liknande? tex X g kolhydrater från vitt bröd och ca 45 från ½dl druvsocker? Beror ju på kroppsvikten dock som sagt.

Ervin
2004-01-06, 00:08
allt godis är väl bra efter träningen förutom chokolad väl?

Skumgodiset är väl det ultimata?

Men nappar o cola flaskor o råttor är väl näst bäst efter skummet?

Ludvig
2004-01-06, 01:43
grubben, du skrev "skumgodis" .. är det nått fel att äta gelegodis?!?!?!??! jag brukar trycka 100gram av det efter träningen.. anser det som snabba kolisar av rätt sort.. Men jag undrar om kostguron har några invändningar?!?!

Garnax
2004-01-06, 02:51
En enkel fråga, potatismos, snackar vi riktig potatismos eller sånt där "runk" pullver?

Och om man får 400g druvsocker för 20kr betyder det att man
om man väger 85kg får 4 "portioner" vilket blir 5kr per gång, och det är juh en mycket ringa summa. :hbang:

//Garnax

King Grub
2004-01-06, 11:19
Originally posted by Ludvig
grubben, du skrev "skumgodis" .. är det nått fel att äta gelegodis?!?!?!??! jag brukar trycka 100gram av det efter träningen.. anser det som snabba kolisar av rätt sort.. Men jag undrar om kostguron har några invändningar?!?!

Skum och gelé går alldeles utmärkt.

King Grub
2004-01-06, 11:20
Originally posted by Garnax
En enkel fråga, potatismos, snackar vi riktig potatismos eller sånt där "runk" pullver?

Pulvermos är betydligt snabbare.