handdator

Visa fullständig version : Bästa träning för armarna?

Nickz0
2011-11-12, 17:41
Hej Jag tränar armar enskild dag ( normallt fredag = Underarm,Triceps,Biceps ) Men nu kanske de är bättre att köra triceps på måndagar ?

Och jag undrar hur jag ska träna Underarm / biceps bäst ? vilka övningar, vilka vikter? högt rep ? högt set?

Jag tränade biceps drygt 3h igår och sprang runt o bytte övningar o så..

Jag undrar vad ni tycker är bäst, så jag kan få en bra träning?

frogmachine
2011-11-12, 17:46
3h biceps???

frogmachine
2011-11-12, 17:48
Jag kör (har alltid gillat och förespråkat många set) 3-4 övningar 3 set ungefär 10 reps.

Tex hammercurl / preachercurl / stångcurl / pumpbicepsmaskinofdooma'ladropset

Tokruska
2011-11-12, 18:05
3h biceps? Går du igenom alla övningar människan någonsin gjort eller har du lååååååång setvila? :O

Färssen
2011-11-12, 18:07
Tre timmar biceps? Det är nog lite i överkant. Testa att fokusera på chins, marklyft och stångrodd istället och komplettera med några set stång/hantelcurl. Mina armar fick volym och styrka först efter det att jag gav blanka fan i curls och började göra chins.

Nickz0
2011-11-12, 18:11
3h biceps???

:n00b

Jag kör (har alltid gillat och förespråkat många set) 3-4 övningar 3 set ungefär 10 reps.

Tex hammercurl / preachercurl / stångcurl / pumpbicepsmaskinofdooma'ladropset

3h biceps? Går du igenom alla övningar människan någonsin gjort eller har du lååååååång setvila? :O

Tre timmar biceps? Det är nog lite i överkant. Testa att fokusera på chins, marklyft och stångrodd istället och komplettera med några set stång/hantelcurl. Mina armar fick volym och styrka först efter det att jag gav blanka fan i curls och började göra chins.

Ja körde stång med vikter i början sen hantlar pyramiden, sen ngn maskin för biceps sen hantlar och viktmagasin med en stång och lite underarmar... tror jag vilade rätt så mkt ^^

Sheogorath
2011-11-12, 18:11
Vad många glömmer är att muskler väger. Att få någon signifikant ökning av armvolym utan att gå upp i vikt är ganska avlägset för någon som tränar rent.

vicarious
2011-11-12, 18:12
Sikta på kvalité på träningen istället för kvantitet.

Nickz0
2011-11-12, 18:15
Ja körde stång med vikter i början sen hantlar pyramiden, sen ngn maskin för biceps sen hantlar och viktmagasin med en stång och lite underarmar... tror jag vilade rätt så mkt ^^

Så de räcker medd 2-3 övningar fö biceps? Och ska jag köra tungt o lite elr lätt o många ? 4x10 elr typ 4x4-8

vicarious
2011-11-12, 18:31
Varför tror du att du får bättre resultat om du kör fler övningar? Det är inte bara mängden som räknas.

schröder
2011-11-12, 18:33
superset är den absolut bästa armträningen för volym, enligt mig själv iaf. om du har tränat ett tag och vet vad du sysslar med så spana in ehrling wahlgrens armprogram!

kramfle
2011-11-12, 19:35
Less is more, iallafall ibland. :D Mina biceps började framförallt växa när jag började köra Chins. Brukar hålla mig till max två olika varianter av curls.

benacii
2011-11-12, 19:46
hitta 2 övningar du gillar för biceps och 2för triceps. kör dessa flera set. och glöm inte att äta mer än du gör av med

Ernie McCracken
2011-11-13, 01:38
Hammercurls och koncentrationscurl är 2 riktigt sköna biceps övningar tycker jag.. Körs ofta med ryggpassen som komplement efter stångrodden

folkilsk
2011-11-13, 10:44
Jag tränar biceps kanske fem minuter i månaden, om ens det. Det räcker gott för mig. Den är ju med på ett hörn i så många andra rörelser.

Du bör kanske se över dina prioriteringar?

Som svar på frågan: Bästa träningen för armarna är sannolikt inte armträning. Lägg mer tid på bänk, mark, rodd, pullups, dips osv. Och böj för systemstimuli och aptit.

Krogbyggaren
2011-11-13, 11:29
Viktade chinups

/thread/

vicarious
2011-11-13, 11:32
Viktade chinups

/thread/

Yes, mycket bra övning för biceps. Sen om man slänger in lite stångcurls också blir det perfekt.

Sniggel
2011-11-13, 11:42
Kör en övning (för biceps) 5 set x 5 reps, dvs tungt. Så fort du klarar en vikt i alla set så höj till nästa pass. Kör alltid samma övning och tillåt en del cheating på vägen upp. Kör detta 2 ggr i veckan även om du initialt kommer att bli svagare 2a, 3e och kanske 4e passet. Sen vänjer sig kroppen och du tycker att 2-3 dagars vila är fullt tillräckligt.

För triceps gör du precis samma sak. Välj ut en bra övning.

Om du är svagare vissa pass så tillåt dig att träna på en lägre vikt, tänk på att du kommer igen nästa pass istället.

Kör du fler övningar tappar du fokus och det blir helt enkelt inte lika bra träning. Dessutom finns det absolut ingen vits att attackera biceps, eller triceps "från olika vinklar". Även om det finns huvuden som urspringer lite olika, det är detaljer som inte spelar någon som helst (estetisk) roll i verkligheten.

NiHa
2011-11-13, 12:26
Tycker Sniggel är inne på bra spår då det gäller att hitta övningen som man får kontakt och pump på så snabbt det går typ andra tredje repsen för då är det övningen för dig. Chins med handflatorna mot sig är som sagt var bra övning om man får bra kontakt. Själv är jag så att jag får omedelbar kontakt i triceps så där räcker det med en övning som ibland kompletteras med någon annan övning. Med biceps är det tyvärr så att jag behöver fler övningar för att uppnå samma som i triceps. Är stark i ryggen och har får många år sedan lärt mig koppla bort biceps så därför måste jag absolut köra armar separat och då speciellt biceps. Hitta en eller två övningar som verkligen tar och som du har lätt att få kontakt med och kör dessa en prövotid för att sen eventuellt sortera ut vad du då kommit fram till

Nickz0
2011-11-13, 12:39
Kör en övning (för biceps) 5 set x 5 reps, dvs tungt. Så fort du klarar en vikt i alla set så höj till nästa pass. Kör alltid samma övning och tillåt en del cheating på vägen upp. Kör detta 2 ggr i veckan även om du initialt kommer att bli svagare 2a, 3e och kanske 4e passet. Sen vänjer sig kroppen och du tycker att 2-3 dagars vila är fullt tillräckligt.

För triceps gör du precis samma sak. Välj ut en bra övning.

Om du är svagare vissa pass så tillåt dig att träna på en lägre vikt, tänk på att du kommer igen nästa pass istället.

Kör du fler övningar tappar du fokus och det blir helt enkelt inte lika bra träning. Dessutom finns det absolut ingen vits att attackera biceps, eller triceps "från olika vinklar". Även om det finns huvuden som urspringer lite olika, det är detaljer som inte spelar någon som helst (estetisk) roll i verkligheten.

Chinups vet jag inte om ja klarar, men kan pröva ngn dag.

så jag ska göra typ 5x5 hantelcurl 2 dar i veckan? Tränar normallt armar på fredag , så nu på måndag och på fredag ska ja trycka in den övningen då.

Zaqwer
2011-11-13, 13:40
Vad många glömmer är att muskler väger. Att få någon signifikant ökning av armvolym utan att gå upp i vikt är ganska avlägset för någon som tränar rent.

+1 fattar inte varför majoriteten av inlägg i dessa trådar handlar om hur man ska träna.

Körde förut massa specialprogram för armarna hit och dit och avancerade metoder man läst om utan att ett skit hände med armmåttet.

Sen började jag äta mer samtidigt som jag omotiverat körde lite armar efter rygg och presspassen och armarna växte 5cm i omkrets på ett halvår.

exor
2011-11-13, 17:13
Jag kör 9 set biceps fördelat på 3 övningar. Triceps 9 set på 2 övningar.

Scratch89
2011-11-13, 17:24
Man kan titta på hur byggarna tränar. Visst har de med chins, roddar, bänkpressar och dips, men också renodlade armövningar som stång- och koncentrationscurl, liggande extensioner och pushdowns.

Jag skulle nog säga; kör basövningarna, sen en övning för biceps och triceps vardera, där man tillåter lite mer sving/ostrikthet (t.ex stångcurl för biceps och liggande extensioner för triceps), och en där man strikt tränar muskeln utan att hålla på och jucka, cheata eller liknande (koncentrationscurl/pushdowns).

Mjölkprotein
2011-11-13, 19:12
För mig så gjorde SL5x5 under för mina armar, såg förjävliga ut när jag höll på med curls och allt, men när jag bytte till SL5x5... Då hände det grejer!

Så jag rekommenderar övningarna därifrån, som i dagsläget alltid hänger med i mina program, oavsett hur jag ändrar det.

Skivstångsrodd och (STÅENDE) militärpress är dom bästa bicepsövningarna, för mig.
Kompletera med chins/pull-ups så blir det guld.

Stångcurls är överflödigt, men det händer att jag gör det också. Hantelcurl gör illa mina armbågar, fan för den övningen.

McLR
2011-11-13, 19:16
militärpress ? biceps?

regus
2011-11-13, 19:19
This

And this
Man kan titta på hur byggarna tränar. Visst har de med chins, roddar, bänkpressar och dips, men också renodlade armövningar som stång- och koncentrationscurl, liggande extensioner och pushdowns.

Jag skulle nog säga; kör basövningarna, sen en övning för biceps och triceps vardera, där man tillåter lite mer sving/ostrikthet (t.ex stångcurl för biceps och liggande extensioner för triceps), och en där man strikt tränar muskeln utan att hålla på och jucka, cheata eller liknande (koncentrationscurl/pushdowns).

Not this
För mig så gjorde SL5x5 under för mina armar, såg förjävliga ut när jag höll på med curls och allt, men när jag bytte till SL5x5... Då hände det grejer!

Så jag rekommenderar övningarna därifrån, som i dagsläget alltid hänger med i mina program, oavsett hur jag ändrar det.

Skivstångsrodd och (STÅENDE) militärpress är dom bästa bicepsövningarna, för mig.

Stångcurls är överflödigt, men det händer att jag gör det också. Hantelcurl gör illa mina armbågar, fan för den övningen.

Sheogorath
2011-11-13, 19:45

Alltså, nej, du får fan inte militärpress till en bicepsövning. Någon måtta får det vara.

mycketbrännvin
2011-11-13, 19:56

Så är det.jag skulle t.ex köra såhär ifall jag hade en armdag i veckan

smalbänk 3x5
liggande tricepsex 3x8
pushdowns 3x8-12

hantelcurl 3x5
sottcurl 3x10-12

omvända curl 3 set

Bara ett exempel.Jag tycker att armträningen skall bestå av 2/3 triceps

Dennis93
2011-11-13, 20:01

:laugh:

--

Stämmer för övrigt in på de senare inläggen, visst är tunga "basövningar" bra men varför inte lägga in några sett stångcurls för biceps osv.

Ibland här på kolo får man känslan (från vissa) att det nästa är lite "fult" att köra isolationsövningar, det ska vara tunga basövningar och få reps hej och hå. Allt annat är som att stå med silverhantlar och "fjanta" runt med vinklar och tryck/tut osv. Som vanligt är det så svart/vit, ofta tycker jag att mellanvägen är bäst.

mycketbrännvin
2011-11-13, 21:43
Det är fullständifr löjligt att det skulle räcka med bänk,böj å mark för att bygga en bra fysik.Ok, bra går säkert men väldigt mycket brister skulle där finnas.Samma tycker jag när det gäller enskilda muskler, vill ma ha stora bicceps så tränar även curl förutom roddar

folkilsk
2011-11-13, 22:17
Isolerande övningar i all ära, men de kommer till sin rätt först som komplement till basövningar som nötts länge och tungt av någon som blivit stark av desamma. Man blir varken stor eller stark av curls. Punkt.

Scoffan
2011-11-13, 22:30
Isolerande övningar i all ära, men de kommer till sin rätt först som komplement till basövningar som nötts länge och tungt av någon som blivit stark av desamma. Man blir varken stor eller stark av curls. Punkt.

Ja precis för alla bodybuilders har spinkiga armar och alla styrkelyftare har jättearmar:smash:

Visst ryggövningar med dålig teknik tränar biceps men för att dom skall bli stora krävs riktig armträning.

Krogbyggaren
2011-11-13, 23:12
Ja precis för alla bodybuilders har spinkiga armar och alla styrkelyftare har jättearmar:smash:

Visst ryggövningar med dålig teknik tränar biceps men för att dom skall bli stora krävs riktig armträning.

Olika fibrer.
Olika sporter.
Olika pr*ppd*ser.
Olika genetik.

Sluta jämföra Byggare och SL:are, det är som att jämföra Hockeyspelare och Konståkare.

filmjölk
2011-11-13, 23:33
För att få stora armar, skall du träna armarna mycket, och lägga fokus på armträning. Samt dra ner på övrig träning om det blir för jobbigt. Testa att köra ett par set biceps med isolationsövningar efter ryggträningen, ett par set isolerade tricepsövningar efter bröstträningen, och träna armarna på ett eget pass utöver detta.

tex sånhär split:

Dag1: 7 set bröst, 5 set axlar, 8set triceps
Dag2: 12 set rygg, 8 set biceps
Dag3: 12 set ben, 3 set mage
Dag4: 8 set triceps, 8 set biceps, 4 set underarmar
Dag5-6 vila- repetera

Nu tränar jag inte så mycket, och när jag väl tränar vill jag lägga den tiden på annat än att curla/köra frenchpress, men jag har ägt ett par rejäla överarmar en gång i tiden, då växte de som bäst när jag tränade dem ofta, isolerat, mycket och hårt utan att gå till överdrift.

Tungt och strikt, 4-8 reps, kontrollerat tempo, kör inte till fail (inga superset, dropset, forced reps etc), men jävligt nära i vartenda arbetsset.

Matsa
2011-11-13, 23:42
Curls bygger bra biceps, inget snack om den saken. Man får en hel del bicepsaktivering i bl.a chins och rodd och det kan rentav vara tillräckligt för att bygga ett par imponerande armar, det förändrar dock inte det faktum att direkt träning av bicepsmuskeln inte bara funkar utan sannolikt är vad som ger bäst stimuli av just bicepsmuskeln. Det är dumt att slösa tid på onödigt mycket direkt bicepsträning om ens rygg är bred som en tandborste, då är det bättre att lägga det mesta krutet på basövningar som bygger både rygg och armar med lite lagom bicepsträning som komplement (om nödvändigt) men inte ens detta innebär att direkt bicepsträning på något magiskt sätt inte funkar bara för att man är svag.

Det är så otroligt sant att träningsvärlden är som en stor pendel, den är antingen jättemycket åt ena hållet eller jättemycket åt andra hållet. Svårt att fånga den i ett mittläge. Antingen skall det bökas med femtioelva olika varianter av bicepscurl eller så ska det bara vara basövningar hurr durr. Hitta ett mellanläge någon jävla gång och gör det som behöver göras utan att överdriva åt något håll alls, det vore uppfriskande. Om armjäveln växer utan direkt träning så finns det uppenbarligen inget behov av direkt träning men om den inte växer så kan det ju alltid vara värt att prova. Det är inte alls ett svårt koncept!

Dennis93
2011-11-13, 23:48
Curls bygger bra biceps, inget snack om den saken. Man får en hel del bicepsaktivering i bl.a chins och rodd och det kan rentav vara tillräckligt för att bygga ett par imponerande armar, det förändrar dock inte det faktum att direkt träning av bicepsmuskeln inte bara funkar utan sannolikt är vad som ger bäst stimuli av just bicepsmuskeln. Det är dumt att slösa tid på onödigt mycket direkt bicepsträning om ens rygg är bred som en tandborste, då är det bättre att lägga det mesta krutet på basövningar som bygger både rygg och armar med lite lagom bicepsträning som komplement (om nödvändigt) men inte ens detta innebär att direkt bicepsträning på något magiskt sätt inte funkar bara för att man är svag.

Det är så otroligt sant att träningsvärlden är som en stor pendel, den är antingen jättemycket åt ena hållet eller jättemycket åt andra hållet. Svårt att fånga den i ett mittläge. Antingen skall det bökas med femtioelva olika varianter av bicepscurl eller så ska det bara vara basövningar hurr durr. Hitta ett mellanläge någon jävla gång och gör det som behöver göras utan att överdriva åt något håll alls, det vore uppfriskande. Om armjäveln växer utan direkt träning så finns det uppenbarligen inget behov av direkt träning men om den inte växer så kan det ju alltid vara värt att prova. Det är inte alls ett svårt koncept!
Precis vad jag försökte säga tidigare, men du skrev det jävligt bra så det blir en stor +1 här :thumbup:

Crocker
2011-11-14, 00:04
Vem har sagt att böj,bänk,mark räckre för en bra fysik?

MtotheM
2011-11-14, 01:52

Inte läst det, men jag tror det stämmer. Optimalt kanske det inte är men det räcker utan tvekan.

Sundqvist
2011-11-14, 01:57
Inte läst det, men jag tror det stämmer. Optimalt kanske det inte är men det räcker utan tvekan.

fast de bror ju på dock, en "bra fysik" är inte lika i allas ögon :)

Mjölkprotein
2011-11-14, 07:24
Alltså, nej, du får fan inte militärpress till en bicepsövning. Någon måtta får det vara.

Hahahah, oj... *skämms* :smash:

folkilsk
2011-11-14, 08:40

Stora, starka pojkar har inte blivit sådana av isolerande övningar. De har använt sig av dessa för att komplettera sin träning.

Det kryper i mig när jag ser pojkar och unga män, som har fysik som vandrande pinnar, stå med ena armen över en bänk och isolera biceps. Samma grabbar ses aldrig lyfta marklyft eller knäböja.

Slartibartfast
2011-11-14, 09:25
Min direkta armträning (biceps + triceps) tar 10 minuter, var femte dag. Och då är armarna rejält före resten av kroppen. 3 set bic, 3 set tric. Done.

Den mängden tror jag är fullt tillräcklig direkt träning för armarna.

benacii
2011-11-14, 09:50
Min direkta armträning (biceps + triceps) tar 10 minuter, var femte dag. Och då är armarna rejält före resten av kroppen. 3 set bic, 3 set tric. Done.

Den mängden tror jag är fullt tillräcklig direkt träning för armarna.

beror ju på gener osv. hur många år man tränat tidigare spelar oxå roll. att 10minuter räcker för dej betyder inte att det räcker för en annan. mig räcker det defenitivt inte för..

pwnyou
2011-11-14, 12:08
Inte läst det, men jag tror det stämmer. Optimalt kanske det inte är men det räcker utan tvekan.Nej.

Men lägg till chins/rodd så kanske det räcker.

Sheogorath
2011-11-14, 12:52
Jag skulle vilja sammanfatta den här tråden som följer. Det här är vad som är rätt, så om ni blir osäkra kan ni läsa här. OK?

1. Det krävs nästan alltid att man går upp i vikt för att lägga på sig signifikant med massa på armarna, för någon som tränar rent.

2. Vissa människor har bra genetiska förusättningar för armar. Dessa kan klara sig utan isolationsövningar och ändå få bättre armar än någon som tränar satan i 50 olika vinklar, 2 dagar i veckan osv osv. För andra kan det behövas ett par set isolation som komplement för att få de där bra armarna. Vad som gäller för dig måste du själv försöka ta reda på.

3. En bra utgångsstrategi kan vara att hålla nere antalet set armövningar för att inte ödsla tid som kunde ha använts bättre samt att se till så att vikterna på stång och våg ökar; därefter utvärdera efter en tillräckligt lång period. Nu: Ligger armarna långt före resten? Då kanske du inte behöver träna dem specifikt (men kan göra det om du gillar det såklart). Ligger dem efter resten av kroppen? Ja, då behöver du helt klart kötta på dem hårdare! Då är det INTE mer press- eller dragövningar som gäller eftersom du redan har rejält mycket av de varorna i ditt program.

It's time to curl like a gurl.

Så. Kan vi låsa tråden nu?

MtotheM
2011-11-14, 14:46
Nej.

Men lägg till chins/rodd så kanske det räcker.

Jo. Men som sagt är det förmodligen inte optimalt.

Förövrigt så sammanfattar sheo det ganska perfekt.

Nickz0
2011-11-14, 21:08

Okay nu blev de jätte mycket svar jag fick :) glad man blir ^^

Iallfall, Ja tänkte köra tri,biceps och underarmar på fredag ( eget pass ) och sen köra triceps och biceps och underarmar igen på måndagar med mitt bröst pass.

Jag har svårt o ta 15kg i hantelcurl med vänster får ont i typ handleden då :/ men kan köra stång drygt 30-35kg utan smärta :) någon idé vrf de är så?

stång med vikter + hantelcurl ( Biceps )

(Triceps) Rep med viktmagasin, ligga på bänk med en stång.

underarmar ( stång bakom rygg som man drar upp + hantel man vrider upp på )* vet inte hur jag ska förklara nå bra *

Vad tycker ni om det?

Ska ja köra som vanligt på arm övningarna med alllstå 4x10 eller ta tyngre vikter o köra 4x6 ?

Måndag ( bröst + arm )
onsdag ( rygg )
Torsdag ( Axlar + ben )
Fredag ( armar )

Scratch89
2011-11-15, 07:23
Måndag ( bröst + arm )
onsdag ( rygg )
Torsdag ( Axlar + ben )
Fredag ( armar )

Jag skulle nog hellre lagt:

Måndag bröst + triceps
Onsdag rygg + biceps
Torsdag ben
Fredag axlar + armar

Men om du kan flytta upp tre senare passen så att du kan träna måndag, tisdag, torsdag och fredag så tror jag att det blir bättre för återhämtningen.

Nickz0
2011-11-15, 12:29
Jag skulle nog hellre lagt:

Måndag bröst + triceps
Onsdag rygg + biceps
Torsdag ben
Fredag axlar + armar

Men om du kan flytta upp tre senare passen så att du kan träna måndag, tisdag, torsdag och fredag så tror jag att det blir bättre för återhämtningen.

Du menar att ja ska träna måndag,tis,torsdag och fredag? Ja har idrott på onsdagar med skolan fast de är inte direkt " krävande " mest springa runt.

för skulle nog kunna pröva de du säger :)

Crocker
2011-11-15, 17:19
+1 på scratch!