Visa fullständig version : Deff/Bulk under 18 år
Tjenare!
Surfat runt lite och försökt hitta svar på om kroppen på något sätt påverkas negativt av att deffa/bulka innan man fyllt 18 och inte hittat några bra svar alls, så jag vänder mig nu till er här på kollozeum.
Så för att komma till sak.. Jag har gymmat nu i 9månader och nu till vintern har jag tänkt att börja bulka upp mig lite för att senare på våren kunna deffa. Jag har fått höra av vänner att det är skadligt nästan otillåtet att deffa&bulka nu i mindre ålder eftersom kroppen fortfarande växer.
Är det verkligen så farligt som dom säger? Äta lite mer och att träna kondition&styrketräning har väl aldrig skadat någon i mindre ålder så allvarligt eller är jag helt ute och cyklar?
aranada05
2011-11-10, 21:50
Utan vetenskapliga bevis så säger jag här mitt:
Bulk lär troligtvis inte vara farligare medans man växer. Jag menar, tänk logiskt. Bulk i sig är inte jättehälsosamt, men en yngre kropp borde kunna använda energi från energi överskottet på ett bättre sätt än en äldre kropp.
Med deffen tror jag heller inte att det kommer påverka något så länge du inte deffar för länge och/eller på för stort underskott.
Nu kommer nåt lite hårddraget, men tror de flesta mellan t.ex 16 och 19 skulle må bättre av att deffa. Eller iallafall träna mer (gäller främst de som inte rör sig så mycket utöver det som blir i samband med skolan)
Jaja :-) kör hård och var förnuftig och tänk långsiktigt så kommer det bli bra ;-)
Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
Det beror på vad du menar med deff och vilket kön du är.
En kille som går ner och får magrutor men inte blir snorhård. Ingen fara. Siktar man på att bli snorhård så skulle jag vara lite orolig för utvecklingen på sikt även om en kort period kan funka.
En tjej som går ner och får magrutor kan vara ett problem beroende på hur lätt hon har för det. En del tjejer har magrutor med en hel del kroppsfett medan andra måste gå väldigt lågt för att nå det målet och då finns risken att de sabbar hormonproduktionen i kroppen. Är det en kort period så är det iofs bara tillfälligt men det känns dumt att leka med hormonerna som i alla fall kan vara lite instabila i den åldern.
the_matsson
2011-11-11, 08:28
Med tanke på din ålder och att du ännu är ganska ny till styrketräning så skulle inte jag tänka för mycket på bulk/deff än så länge. Ifall du tränar tungt flera gånger i veckan, vilket jag hoppas att du gör, så har du riktigt bra möjligheter att växa och bör satsa på att äta och vila mycket mellan träningarna.
Ifall ditt mål nu är att bli stor och stark så rekommenderar jag A Cold Slap in the Newbie Face (http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/a_cold_slap_in_the_newbie_face_recover_more_grow_m ore). :thumbup:
Eddie Vedder
2011-11-15, 19:58
Nöj dig med en tråd åt gången.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.