handdator

Visa fullständig version : viktnedgång vid lchf

SannaK
2011-11-09, 23:43
funderar på att testa detta. mest för att man får mer näring för sina kalorier.
man går ju ner ca 1 kg/vecka. det borde betyda att det blir ca 1200 kcal?

äter man 1200 kcal med normal kost, blir det inte mycket protein och man förlorar mycket muskelmassa. men detta känns som en bra metod för att gå ned mer men med mer och viktigare näringsämnen, fett och protein. så man kan gå ned 1kg i veckan och ändå behålla all muskelmassa

Proxy
2011-11-09, 23:53
Varför lägger du inte ned lite tid på att lära dig lite, du som har så mycket frågor, istället för att ställa massvis med frågor i 100 olika trådar? Då kan du ju förstå helheten och hur det fungerar, istället för att vandra i ovisshet som du tydligen tycker är så förfärligt (men tydligen inte gör någonting åt).

funderar på att testa detta. mest för att man får mer näring för sina kalorier.

Vadå mer näring för sina kalorier? Om du menar näringsämnen då borde du om något få "mindre" näring av att äta mycket fett. Fett är ju det som innehåller mest kalorier per gram. Du kan ju äta över dubbelt så mycket (sett i gram) kolhydrater och protein som fett.

man går ju ner ca 1 kg/vecka.

Beror inte på vad du äter för diet, utan endast hur stort ditt kaloriunderskott är. Ett underskott på något över 1000kcal om dagen och ja, du går ner ungefär 1kg i veckan.

det borde betyda att det blir ca 1200 kcal?

Hur ska vi veta hur gammal, lång, och tung du är, samt exakt vad du gör under en dag?

äter man 1200 kcal med normal kost, blir det inte mycket protein och man förlorar mycket muskelmassa.

Det beror sig helt och hållet på hur du delar upp din kost. Med ett högt intag av fett, som är det HF (high fat) står för, så försvinner din kaloribudget ganska fort.

så man kan gå ned 1kg i veckan och ändå behålla all muskelmassa

Det kan du inte dra som slutsats bara för att du äter LCHF. Dels så får du inte i dig mer protein per se, än dom som inte äter LCHF, och dels så beror muskelförlust långt ifrån bara på hur mycket protein du får i dig.
Kostmässigt så beror det mer på hur stort ditt kaloriunderskott är, än hur många gram protein per kilo kroppsvikt du får i dig.

SannaK
2011-11-10, 00:04
Varför lägger du inte ned lite tid på att lära dig lite, du som har så mycket frågor, istället för att ställa massvis med frågor i 100 olika trådar? Då kan du ju förstå helheten och hur det fungerar, istället för att vandra i ovisshet som du tydligen tycker är så förfärligt (men tydligen inte gör någonting åt).

Vadå mer näring för sina kalorier? Om du menar näringsämnen då borde du om något få "mindre" näring av att äta mycket fett. Fett är ju det som innehåller mest kalorier per gram. Du kan ju äta över dubbelt så mycket (sett i gram) kolhydrater och protein som fett.

Beror inte på vad du äter för diet, utan endast hur stort ditt kaloriunderskott är. Ett underskott på något över 1000kcal om dagen och ja, du går ner ungefär 1kg i veckan.

Hur ska vi veta hur gammal, lång, och tung du är, samt exakt vad du gör under en dag?

Det beror sig helt och hållet på hur du delar upp din kost. Med ett högt intag av fett, som är det HF (high fat) står för, så försvinner din kaloribudget ganska fort.

Det kan du inte dra som slutsats bara för att du äter LCHF. Dels så får du inte i dig mer protein per se, än dom som inte äter LCHF, och dels så beror muskelförlust långt ifrån bara på hur mycket protein du får i dig.
Kostmässigt så beror det mer på hur stort ditt kaloriunderskott är, än hur många gram protein per kilo kroppsvikt du får i dig.

ska jag söka bland ja. tusentals trådar. titta vad snabbt du svarade, behöver ju inte leta :P skämt åtsido. jag är nyfiken och vill lära mig, därför jag ställer så mycket frågor. "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar" :)

jag vet att det är kalorier in och ut som betyder något. men äter jag kolhydrater (alltså fettsnålt) som bara är socker vid 1200 kcal, får jag ju inte mycket protein i mig. och då förlorar jag mer muskelmassa.

kettlebellGuden
2011-11-10, 05:25
LCHF betyder inte på något sätt att du äter mer protein.

Sätt dig ner och räkna ut med sån avancerad matematik hur många gram protein du behöver, och sen fyller du upp till 1200kcal med socker eller fett beroende på smak.

Rahf
2011-11-10, 05:56
Jag sökte med ordet "LCHF" i trådtitlar och fann 103 startade trådar, varav två hade startats av dig. Det är väldigt enkelt att använda ett nyckelord för att sen hitta ett hav av information som du kan ta del av. Det är även bra för karaktären att kunna arbeta lite mot sitt slutmål, istället för att hela tiden behöva luta sig mot andra.

Du verkar inte ta tid att behandla informationen. Det förefaller mer som att text läses igenom, en väldigt snabb slutsats dras, och sen kommer frågorna som kunde ha besvarats med lite tålamod.

Lycka till.

Sheogorath
2011-11-10, 06:58
LCHF betyder inte på något sätt att du äter mer protein.

Sätt dig ner och räkna ut med sån avancerad matematik hur många gram protein du behöver, och sen fyller du upp till 1200kcal med socker eller fett beroende på smak.

Kolhydrater, om jag får be. ;)

Eddie Vedder
2011-11-10, 08:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=171968