Visa fullständig version : Bör jag deffa? Hjälp en nybörjare med att deffa *BILDER*
Jaha, en sån här tråd igen. Vet att det finns flera liknande trådar med då ämnet kan vara väldigt induviduellt så tänkte jag att skapar en tråd som kan gynna mig :hbang:
Tränat i 6 månader, 5 månader seriöst och varav det senaste 8 veckor väldigt seriöst med tillmestadels på överskott.
Ålder 16 år
Längd:187cm
Vikt: 76
Höft (det bredaste, nedanför naveln) 92cm
Mage (vid naveln) 90cm
Biceps inte spänd: 30cm H och V
Kostillskott: Kreatin monohydrat, gainer och PWO innan träning.
Lite kort fakta om mig
För nästan exakt 1 år sedan var jag 175cm och vägde 55kg och hade ett BMI på ungefär 18. Skämdes mycket för min vikt och bestämde mig för att gå upp i vikt ENDAST genom mat, tänkte att jag redan var smal och att fettet skulle fördelas jämnt över kroppen. Men icke!. Jag gick upp 10kilo på 10 veckor, alltså 1 kilo i veckan!. Detta hamnade mest på magen och tyvärr en del på ansiktet. Sedan började jag gymma, första veckan lite slö men blev ändå 4 gånger i veckan, fortsatte med samma antal dagar och tog en 5 veckors paus på sommarlovet och drog sedan igång träningen rejält efter det. Bulkade hit och dit, sedan mer balanserat. Som sagt, det har har blivit mycket fett som samlats. Har tagit kreatin det senaste 8 veckorna, och har kanske gått upp 1kilo vatten, tror jag (?) Osäker om jag gick upp, om inte så är jag väll en Non-responder?. :smash:
Så nu har jag tänkt på att dra igång en deff, vad tror NI= Jag vill främst göra det för att få synligare muskler men också komma in på rätt spår och få bort fettet. Vill också få en snyggare kropp när jag inte spänner, man ser inte mycket muskler i avslappnat tillstånd. Sedan tänker fortätta träna mer kontrollerat där ifrån, dessutom har mitt ansikte fått sig en del, förhoppningsvis försvinner det om jag deffar.
Tänkte bulka 3 veckor till och deffa lagom till julen. Inga större resultat men har kämpat som fan och känner att jag är på väg. Största problemet är väll mina små armar framifrån, från sidan är de större men framifrån är det så små! Triceps som jag måste jobba på, right?
Bild på ryggen
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=84609&stc=1&d=1320869510
Bild på mage, inte spänd. En rätt tjock mage *gah!*
http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=84610&stc=1&d=1320869510
Finns tre till bilder till bifogats.
Nå vad tror ni, är det värt att deffa. Bygga vill jag skjälvklart men det är främst det anledningar jag skrev ovan varför jag vill deffa.
Spartansk
2011-11-09, 21:36
Jag röstar ja. Alltså att du borde deffa.
zeusden1
2011-11-09, 21:36
Lite fett finns det. Du kommer garanterat bygga bättre om du hade lite mindre fett. Ligg på kaloribalans till du deffar fram sommarform!
Reburn, kom ihåg att 5-6 månader inte är så mycket, men deffa om du känner dig fet.
vicarious
2011-11-09, 21:46
Personligen hade jag deffat.
hade deffat alla dagar i veckan på de där.
du kommer säkerligen trivas bättre med din kropp vilket kommer gynna ditt liv och din träning.
Om en person frågar "bör jag deffa?", så bör de oftast det.
Lita på ditt inre, droppa fläsket.
Näe, i 8 fall av 10 skulle jag nog säga "träna lite först"
Tycker du borde deffa. Och läsa på lite om vad som är bra att stoppa i sig, när, hur, vart (you get the point) för att inte begå fler misstag och gå upp/ner i vikt alldeles för fort.
Näe, i 8 fall av 10 skulle jag nog säga "träna lite först"
Förväntade mig att det flesta skulle säga det, men det blir en deff då. Om jag räknat rätt är det drygt 6 veckor till julen, vid juletiden så kommer det absolut inte att gå att deffa, julmat går inte att byta bort.
6 veckor blir isåfall en viktminsking på på högst 3kg, drygt ett halv kilo i veckan, vilket kanske inte är jätte mycket. Men isåfall är det lika bra jag börjar nu?
Köpte Jacked XX, får se om den håller måttet!
Förväntade mig att det flesta skulle säga det, men det blir en deff då. Om jag räknat rätt är det drygt 6 veckor till julen, vid juletiden så kommer det absolut inte att gå att deffa, julmat går inte att byta bort.
6 veckor blir isåfall en viktminsking på på högst 3kg, drygt ett halv kilo i veckan, vilket kanske inte är jätte mycket. Men isåfall är det lika bra jag börjar nu?
Köpte Jacked XX, får se om den håller måttet!
6 veckor är 6 veckor. Tar du dom nu slipper du dom sedan.
Kent Herbert
2011-11-10, 18:22
Du är 16 år och säger själv att du har vuxit 12 cm på ett år. Kommer du börja deffa nu så kommer du att garanterat inte gå fullt ut i din pubertetsutveckling. Ät propert och kör på o försök bygg muskler istället. Och tänk på var försiktig då din kropp fortfarande håller på att utvecklas och gör så troligtvis ytterligare ett par år till
Deffa fram vadå? Träna vidare!
Springer
2011-11-10, 19:46
Det där valplfläsket tränar du bort snart, tycker varken deff eller bulk tills om något/några år.
Edit "valpläsk" kanske lät lite hårt, men det var menat med glimten i ögat. ;)
Deffa fram vadå? Träna vidare!
Deffa bort och deffa fram det som finns. Jag säger inte att jag har mycket muskler men har mycket fett som jag gärna ser försvinner, ska ge det ett försök. Har inget emot att testa och förhoppningsvis jag slim ut och inte bara tanig, det finns faktiskt en del muskler i armarna, även fast det kanske inte syns på bilder. Förstår vad du menar *flex*
Du är 16 år och säger själv att du har vuxit 12 cm på ett år. Kommer du börja deffa nu så kommer du att garanterat inte gå fullt ut i din pubertetsutveckling. Ät propert och kör på o försök bygg muskler istället. Och tänk på var försiktig då din kropp fortfarande håller på att utvecklas och gör så troligtvis ytterligare ett par år till
Vuxit en jävla bit på 1 år, men det är börjat sakta ned. Fötterna har slutat växa och längden går långsammare. Men brukar inte "myten" säga att man inte ska bygga muskler när man fortfarande växer, så varför skulle det vara skillnad att deffa. Visst ska man äta mycket när man växer, men det ett väll mer sunt förnuft. Vad är det som förändras om jag deffar nu?
Man ska heller inte ta kreatin eller PWO när man under 18 eller fortfarande växer, men den risken tog jag. Brukar aldrig finnas något konkret bevis på att det är farligt, men visst är det bättre att vara på den säkra sidan.
Finns det något som säger att det går att bygga muskler när man deffar, är det lönlöst att satsa extra på en muskel, om det ändå inte går att bygga?
Finns inget att deffa fram, men tror det kan vara ett måste. Du kommer dock bli sjukt besviken men köra deff så kan du börja träna sen.
Finns inget att deffa fram, men tror det kan vara ett måste. Du kommer dock bli sjukt besviken men köra deff så kan du börja träna sen.
Tror det blir lättare att träna efter jag deffat och känner mig småfet runt ansiktet, självförtroendet är inte på topp när jag bulkat som en galning.
Fy helvete vad jobbigt det är, vill äta hela tiden :(. Men hur gör ni för att räkna kalorier, det är rätt svårt att mäta sin mat portion vid middagen. Har verkligen ingen aning hur mycket jag får i mig, känns som jag knappt ätit något idag. Vill inte hamna på för stort underskott. Försöker få i mig mycket protein, men det som innehåller protein, är mat vilket ofta har mycket kcal. Tar 2 st whey-80 om dagen, vilket är ungefär 40 gram protein.
ThisIsTheOne
2011-11-13, 09:43
Tror det blir lättare att träna efter jag deffat och känner mig småfet runt ansiktet, självförtroendet är inte på topp när jag bulkat som en galning.
Fy helvete vad jobbigt det är, vill äta hela tiden :(. Men hur gör ni för att räkna kalorier, det är rätt svårt att mäta sin mat portion vid middagen. Har verkligen ingen aning hur mycket jag får i mig, känns som jag knappt ätit något idag. Vill inte hamna på för stort underskott. Försöker få i mig mycket protein, men det som innehåller protein, är mat vilket ofta har mycket kcal. Tar 2 st whey-80 om dagen, vilket är ungefär 40 gram protein.
Du kan äta stora mängder mat, men ändå upptäcka att det i slutändan inte blir särskilt många kalorier. Se till att välja rätt grejer bara. Magert nöt- och fläskkött, kyckling, torsk och grönsaker. Det är inte svårt att dieta. Skaffa dig grundläggande kunskaper och följ dem så är du i hamn sen.
Om din nuvarande kroppsvikt får dig att må dåligt tycker jag du ska strunta i oinitierat dravel om att du "inte har något att deffa fram". Det enda rätta är att gå ner det antalet kilo som behövs för att du ska känna dig bekväm.
LillSkalman
2011-11-13, 10:17
Jag tycker själv det är bra mycket roligare att styrketräna efter att jag gick ner i vikt och blev av med en hel del fett. Nu ser jag musklerna under huden när jag spänner mig framför spegeln och kan ryggdunka mig själv efter varje pass när jag är blodfylld och ser mäktig ut. True story, har vart toppen för min motivation. :)
Därför rekomenderar jag en sund viktnedgång/deff tills magrutorna syns i spegeln.
Lychgate
2011-11-13, 10:20
Gå ner i vikt först och bygg sen.
Jag tycker själv det är bra mycket roligare att styrketräna efter att jag gick ner i vikt och blev av med en hel del fett. Nu ser jag musklerna under huden när jag spänner mig framför spegeln och kan ryggdunka mig själv efter varje pass när jag är blodfylld och ser mäktig ut. True story, har vart toppen för min motivation. :)
Därför rekomenderar jag en sund viktnedgång/deff tills magrutorna syns i spegeln.
Tills magrutorna syns *rolleyes*. Svårt att se mig själv med magrutor, hade inte det när jag vägde som minst. Men nu är dock bättre tränad, hur stor BF% tror ni jag har? Och hur stor viktminsking kommer det krävas för att magrutorna ska synas?
Lite offtopic, men varför ser min kropp så himla mycket snyggare när jag vaknar på morgonen. Vad beror på? Man ser så slät och snyggt slim ut, fettet är också mycket fastare och mindre synligt
Tills magrutorna syns *rolleyes*. Svårt att se mig själv med magrutor, hade inte det när jag vägde som minst. Men nu är dock bättre tränad, hur stor BF% tror ni jag har? Och hur stor viktminsking kommer det krävas för att magrutorna ska synas?
Lite offtopic, men varför ser min kropp så himla mycket snyggare när jag vaknar på morgonen. Vad beror på? Man ser så slät och snyggt slim ut, fettet är också mycket fastare och mindre synligt
Jag har svårt att se hur din kropp kan förändras speciellt mycket under en natt, speciellt med tanke på den höga BF% du besitter.
Se till att deffa ordentligt innan du gör någonting annat. Du kommer förmodligen bygga en del muskler på vägen också så oroa dig inte allt för mycket om det.
Jag känner igen mig med det där på morgonen. :D
StNicholaus
2011-11-13, 20:41
Jag känner igen mig med det där på morgonen. :D
För egen del är det precis tvärtom. Upplever mig vara mer vaskulär på kvällen än på morgonen. På morgonen känner jag mig rentav svullen.
SvingarN
2011-11-13, 21:01
Slänger in en fråga. På vilket sätt är det lättare att bygga när man har deffat? Är det bara psykiskt eller finns det mer?
Jag har svårt att se hur din kropp kan förändras speciellt mycket under en natt, speciellt med tanke på den höga BF% du besitter.
Se till att deffa ordentligt innan du gör någonting annat. Du kommer förmodligen bygga en del muskler på vägen också så oroa dig inte allt för mycket om det.
Hur hög BF% skulle du gissa jag har?
Förstår inte själv hur det fungerar, men det är som att kroppen vilat och när jag vaknar är alla musklerna vakna och spända, menar verkligen att kroppen ser väldigt mycket bättre ut på morgonen och det är något jag grubblat på väldigt länge.
Hur hög BF% skulle du gissa jag har?
Förstår inte själv hur det fungerar, men det är som att kroppen vilat och när jag vaknar är alla musklerna vakna och spända, menar verkligen att kroppen ser väldigt mycket bättre ut på morgonen och det är något jag grubblat på väldigt länge.
Kan det ha med ljuset att göra?
Du kanske har fönster i rummet du speglar dig själv i vartifrån det på morgonen är mycket ljusare än på kvällen när dina lampor lyser upp rummet istället? Mer ljus innebär mindre skuggor från fettvalkar osv.
Jag skulle säga runt 25% kroppsfett.
Lychgate
2011-11-14, 07:20
Max 20% skulle jag säga. Svårt att bedöma då det ser något "sladdrigt" ut.
Jag tvivlar starkt på att han har under 20%.
Kan det ha med ljuset att göra?
Du kanske har fönster i rummet du speglar dig själv i vartifrån det på morgonen är mycket ljusare än på kvällen när dina lampor lyser upp rummet istället? Mer ljus innebär mindre skuggor från fettvalkar osv.
Oj!, låter mycket! Dock tänker jag fortfarande att vara fet är lika med FETT. Skulle aldrig säga att om man jämnför med denna att jag skulle vara 20-25 BF%.
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages
Men kan förstå att det finns en de. En något dum fråga, men hur mycket, om ni ser på mina bilder, hur många kg vikt minskning tror ni skulle behövas för att mina magmuskler ska synas?
Oj!, låter mycket! Dock tänker jag fortfarande att vara fet är lika med FETT. Skulle aldrig säga att om man jämnför med denna att jag skulle vara 20-25 BF%.
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages
Men kan förstå att det finns en de. En något dum fråga, men hur mycket, om ni ser på mina bilder, hur många kg vikt minskning tror ni skulle behövas för att mina magmuskler ska synas?
Skulle säga ~10kg. Dock väldigt svårt att säga, eller rent utav omöjligt.
Sportfiskaren
2011-11-17, 15:10
+1
Hellre deffad än "skinnyfat". (Påstår inte att du är det herr TS, det var mer ett tillägg)
Blir att vänta och se, kan återkomma med en bild när jag gått ned tillräckligt. Kan ibland vara bra och se resultat på en som jag som inte har jätte mycket muskler.
Men känner mig oerhört torr i munnen hela tiden :(
Three pigs
2011-11-17, 20:12
Jag hade inte deffat. Finns nog inget tråkigare än att deffa utan att ha muskler.
Jag tycker du ska lägga på dig ett par kilon muskler till innan du deffar.
Jag hade inte deffat. Finns nog inget tråkigare än att deffa utan att ha muskler.
Jag tycker du ska lägga på dig ett par kilon muskler till innan du deffar.
Tveksamt om han skulle bygga bra nu, dessutom verkar han ju inte trivas och då är det bara skönt och slimma till sig.
Det beror på mat och vätskebrist :)
Ram Dass
2011-11-18, 14:09
Har i princip samma mått och vikt som dig, 186 cm och 76 kg. Men har skulle säga att jag har lite bättre fördelat, mindre BF och mer muskler. Men absolut inte mycket skillnad.
Har dock sett ut mer som dig när jag låg på runt 82 kg. Men utan att tänka på någon speciell kost men med mer träning så har jag fått ett mycket bättre resultat.
Personligen hade jag aldrig deffat när jag låg på 82 kg, då jag skulle tappa för mycket av den lilla muskelmassan jag hade då.
Ät bara "vanligt" och träna hårdare, i din ålder så kan man tom. ligga på kaloriunderskott och du kommer förlora BF samtidigt som du bygger muskler. Fint med puberteten.
Seriöst, den andra bilden är verkligen inte bra. När jag lade ut bilder försökte jag ta ut de sämsta bilderna, för att vara så ärlig som möjlig. Men den är verkligen dålig, ser inte ut så..
Iaf så började jag deffa förra veckan, det går väll sådär. Sjukt svårt är det och känns som jag ligger på för lite underskott, räknar inte kalorier då jag får det som serveras till middagen :cool:
Ska ta och väga mig snart och se om jag gått ned. Har också slutat med kreatinet, då jag vill försöka få en ärlig vikt. Men det har blivit mycket svårare på gymmet, klarar färre reps och det känns allmänt mycket svårare att träna. Antingen är det kreatinet som jag "vant" mig vid som nu försvunnit eller så är det svårare att gymma när man ligger på underskott?
Drygt 1 vecka har gått och nu på morgonen visade vågen 74kg!. Då har jag alltså gått ned över 1.5kg. Det är omöjligt att jag har legat på att underskott mer än 1000kcal per dag!
Hoppas fan att 1kg av detta är kreatinet som försvunnit, dvs vattnet. För jag slutade med kreatinet för 8 dagar sedan, bör det mesta av vatten försvunnit då?
Spartansk
2011-11-19, 10:43
Drygt 1 vecka har gått och nu på morgonen visade vågen 74kg!. Då har jag alltså gått ned över 1.5kg. Det är omöjligt att jag har legat på att underskott mer än 1000kcal per dag!
Hoppas fan att 1kg av detta är kreatinet som försvunnit, dvs vattnet. För jag slutade med kreatinet för 8 dagar sedan, bör det mesta av vatten försvunnit då?
Det är vanligt att man går ner ett par kilo jättesnabbt i början av en deff. Mycket av det kan som du säger vara vatten, oavsett om man har ätit kreatin eller inte.
IMO så skippa optinojjan och hänge dig åt nöjena med att öka snabbt i styrka och muskler istället för att pina dig igenom en deff :) inte för att en deff behöver vara en pina, men det är ju helt klart skönare att ligga på balans/lite överskott
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.