handdator

Visa fullständig version : D-vitamin

potte
2004-01-05, 01:35
hur är det egentligen med överdosering av D-vitamin...

enligt hälsovakten är det giftigt, även vid måttligt överskott, och man bör inte ligga över RDI någon längre period.

men nu är det ju så att i en styrketränande person slinker det ju ner en och annan tonfiskburk i kistan. en sån burk ger hela dagsbehovet av D-vitamin, vilket även gäller en burk makrill i tomatsås.

jag äter, så gott som varje dag, två burkar tonfisk och en burk makrill. om man därtill lägger att jag dricker minst 1,5 liter minimjölk om dagen så innebär detta att jag får i mig mer än 4ggr det rekomenderade dagliga intaget av D-vitamin - varje dag!!

jag tvivlar på att jag är den enda på detta forum som får i sig så mycket D-vitamin så det borde finnas folk som reflekterat över detta... hittade inget med sökfunktionen dock så jag hör med er vad ni tror om denna överdosering.

Assazel
2004-01-05, 02:59
Originally posted by potte
hur är det egentligen med överdosering av D-vitamin...

enligt hälsovakten är det giftigt, även vid måttligt överskott, och man bör inte ligga över RDI någon längre period.

men nu är det ju så att i en styrketränande person slinker det ju ner en och annan tonfiskburk i kistan. en sån burk ger hela dagsbehovet av D-vitamin, vilket även gäller en burk makrill i tomatsås.

jag äter, så gott som varje dag, två burkar tonfisk och en burk makrill. om man därtill lägger att jag dricker minst 1,5 liter minimjölk om dagen så innebär detta att jag får i mig mer än 4ggr det rekomenderade dagliga intaget av D-vitamin - varje dag!!

jag tvivlar på att jag är den enda på detta forum som får i sig så mycket D-vitamin så det borde finnas folk som reflekterat över detta... hittade inget med sökfunktionen dock så jag hör med er vad ni tror om denna överdosering.

för att svara på den första meningen:
"Det är vidare klarlagt att höga doser D-vitamin (ca 15-25 ggr det rekommenderade dagliga intaget) är toxiska och kan leda till njurskador på grund av kalciumöverskott."

-Källa: Livsmedelsverket

Och jag tror det kvittar om man är hårt idrottande eller inte.

Dock tror jag att en frisk person inte behöver oroa sig för den mängd du räkna upp. För säkerhetsskull så gör en medicinsk check någon gång om året.

Sverker
2004-01-05, 07:52
Du har inte funderat på att ändra din kost lite och sprida ut proteinkällorna på fler livsmedel.

Mer än 1 L mjölk per dag är ju lite onödigt. Två burkar tonfisk kan du ju byta mot lite mager kött t e x.

På lång sikt är 50 ug ( 2000 IE ) giftigt och ger förhöjda kalciumvärden i blodet => illamående, huvudvärk, deressioner osv.

potte
2004-01-05, 11:47
Originally posted by Sverker
Du har inte funderat på att ändra din kost lite och sprida ut proteinkällorna på fler livsmedel.

Mer än 1 L mjölk per dag är ju lite onödigt. Två burkar tonfisk kan du ju byta mot lite mager kött t e x.

På lång sikt är 50 ug ( 2000 IE ) giftigt och ger förhöjda kalciumvärden i blodet => illamående, huvudvärk, deressioner osv.

jag tolkar ditt svar som att jag inte oroat mig i onödan

jag lär nog få fundera över kosten lite mer... synd när man diggar tonfisk:cryout:

tack för era svar

FUn-tex SSwinger
2004-01-05, 13:53
Nu jävlar ger jag mig ut på hal is här.....

Denna informationen har jag fått från MIn ~ privata läkare~

Att där finns en stor skillnad mellan att överdosera vitamin A och D naturligt, kontra kemiskt, piller etc, att det är omöjligt att överdosera vitaminer enbart via naturlig föda såsom, standard mjölk, fisk, kött, osv, altso råvaror utan vitamin tillsatser.

Nu är jag lite skeptisk till henne, då hon har en förmåga att felbehandla mig plus sätter sig på tvären avrje gång jag försöker få loss ett recept på deca, men ni kan ju jonglera med tanken ett tag,

King Grub
2004-01-05, 14:16
Omöjligt är det ju inte; det är bara att äta tillräckligt mycket av D-vitaminrika livsmedel. Däremot tror jag att det är väldigt sällsynt att i praktiken lyckas med det. Överdoseringar beror nästan alltid på okunskap vid bruk av tillskott.

Danne
2004-01-05, 14:22
Originally posted by FUn-tex SSwinger

Nu är jag lite skeptisk till henne, då hon har en förmåga att felbehandla mig plus sätter sig på tvären avrje gång jag försöker få loss ett recept på deca, men ni kan ju jonglera med tanken ett tag,

Muahaha , du är fan otrolig mannen :D

Sverker
2004-01-05, 18:50
Originally posted by FUn-tex SSwinger
Nu jävlar ger jag mig ut på hal is här.....

Denna informationen har jag fått från MIn ~ privata läkare~

Att där finns en stor skillnad mellan att överdosera vitamin A och D naturligt, kontra kemiskt, piller etc, att det är omöjligt att överdosera vitaminer enbart via naturlig föda såsom, standard mjölk, fisk, kött, osv, altso råvaror utan vitamin tillsatser.

Det går alldeles utmärkt att överdoser och förgiftas sig med D-vitamin från fiskLEVERolja.

Annars är det nog rätt svårt.

2000 IE är ju naturligtvis satt efter den 70 kg tunge normalmannen som lever av 2500 kcal / dag och inte någon hårt tränande kroppsbyggare som gör av med 4000+ kcal.

Däremot skulle jag inte tag någon extra multivitamin med D-vitamin ifall jag redan låg högt på intaget.

Wain
2004-01-05, 19:15
Finns det någon bra multivitamin helt utan D-vit?

pettan85
2004-01-05, 20:28
Originally posted by Sverker

Det går alldeles utmärkt att överdoser och förgiftas sig med D-vitamin från fiskLEVERolja.

Annars är det nog rätt svårt.

2000 IE är ju naturligtvis satt efter den 70 kg tunge normalmannen som lever av 2500 kcal / dag och inte någon hårt tränande kroppsbyggare som gör av med 4000+ kcal.

Däremot skulle jag inte tag någon extra multivitamin med D-vitamin ifall jag redan låg högt på intaget.

Vet inte om jag är helt fel ute nu men är inte D-Vitamin en fettlöslig vitamin ? Om så är fallet så kommer man väl inte ta upp all D-Vitamin man äter om man inte äter relativt stora mängder fett till ? Så t ex D-Vitaminerna i minimjölk kommer väl inte kroppen ta upp i några större mängder om man inte äter fett till vill säga.
Så är det egentligen så str risk att få i sig för mycket D-Vitamin om man nu tränar hårt och därmed äter mycket + tar vitamin tillskott eller är detta något man verkligen borde oroa sig för att man kanske överdosera Vitamin D ?

Sverker
2004-01-06, 09:13
Har också funderat på det pettan85.

Teoretiskt borde D-vitamin absorberas mycket dåligt utan fett men jag har inte hittat någon fakta kring det.
Det flesta livsmedel med D-vitamin brukar även vara ganska feta.

Vitaminerna som tillsätts till mjölk är redan från början upplösta i en olja för att lättare kunna doseras i de stora mjölktankarna på mejeriet.
Nu får man ju inte så mycket D-vitamin från en liter mjölk i alla fall.

potte
2004-01-06, 11:25
men RDI och toxiska doser är väl ändå beräknat på själva intaget, inte på den absorberade mängden...? kan tänka mig att man tagit fram något medeltal för hur mycket som absorberas i kroppen för att därifrån bestämma hur mycket man bör få i sig.

ni kanske menar att en hårt tränande får i sig mindre fett och därmed minskar absorptionen av D-vitamin? tror inte det gäller för mig dock eftersom jag ser till att få i mig fett till alla måltider då jag hört/läst att näringsämnen bäst tillgodogörs i kroppen om de upptas tillsammans...