Visa fullständig version : För oss helst inte äter kyckling & tonfisk.
Ajsomfan
2011-11-09, 09:24
Ok.
Jag äter aldrig kyckling pga vissa saker, men främst handlar väl det om att jag fått för mig att levnadsförhållandena för dessa djur är bland det värsta som någonsin existerat... Men skulle ju inte vara helt fel att ha ett alternativ till kyckling om ma. Ligger på tight kcal/ekonomi budget. Finns det det?
Sen så är det detta med tonfisken som sägs hålla på försvinna. Att man ska köpa msc-märkt tonfisk osv. Men jag har inte ens hittat sådana burkar. Vart finns dessa och vad kostar dem? Återigen är matbudgeten oerhört liten. Men skulle nog kunne betala upp till 15:- burken om det gynnar arten. Finns det msc-märkt tonfisk till det priset?
Sen så äter jag dock mängder med oekologisk mjölk/keso/kvarg från tyskland som ej heller hjälper till att minimera min miljöpåverkan. Tyvärr.
Jag förstår inte riktigt. Vill du inte äta oekologiskt och animaliskt så är det ju bara att inte göra det. Köp ekologisk mjölk och koka lite baljväxter.
Baljväxter är rika på protein (inte fullvärdigt, oftast) och billiga.
Ajsomfan
2011-11-09, 09:49
Jag förstår inte riktigt. Vill du inte äta oekologiskt och animaliskt så är det ju bara att inte göra det. Köp ekologisk mjölk och koka lite baljväxter.
Baljväxter är rika på protein (inte fullvärdigt, oftast) och billiga.
Problemet är min mat budget som enligt uträkning ligger på 30:-/dag. Blir tight att börja köpa ekologiskt då tyvärr. Men skall kolla in baljväxter.
Problemet är min mat budget som enligt uträkning ligger på 30:-/dag. Blir tight att börja köpa ekologiskt då tyvärr. Men skall kolla in baljväxter.
Men då är det ju inget du kan klaga på, då har du ju inte möjligheten bara. Ekologisk mjölk är inte så mycket dyrare än vanlig dock.
Nitrometan
2011-11-09, 09:59
Jag äter aldrig kyckling pga vissa saker, men främst handlar väl det om att jag fått för mig att levnadsförhållandena för dessa djur är bland det värsta som någonsin existerat...
Nåja. Grisar har det värre. Dessutom lever kycklingar inte mycket mer än en månad innan de de slaktas. Det är lite förmildrande tycker jag.
I Danmark dör 50% av smågrisarna innan de hinner uppnå rätt ålder/vikt för att slaktas.
Ajsomfan
2011-11-09, 11:00
Dubbelpost
Ajsomfan
2011-11-09, 11:03
Nåja. Grisar har det värre. Dessutom lever kycklingar inte mycket mer än en månad innan de de slaktas. Det är lite förmildrande tycker jag.
I Danmark dör 50% av smågrisarna innan de hinner uppnå rätt ålder/vikt för att slaktas.
Men det blir många månader om man lägger ihop alla under ett år :/.
Jo har förstått att det är någe lurt med de tokbilliga fläskköttet från danmark. Men tyvärr faller man ju dit ibland på fläskfilen i lockannonserna. Har inget försvar, är en egoistisk djävel.
vicarious
2011-11-09, 11:06
Du får väl äta nötkött då. Måste det vara fettsnålt? Då blir det knepigare. Nötfärs brukar oftast inte vara så dyrt. Sen finns det andra partier som man kan hitta relativt billigt. Innan/ytterlår och fransyska till exempel, de är hyfsat magra.
Fishtank
2011-11-09, 11:09
Men skit i allt detta ekologiskt om du nu inte har möjlighet till det.
Allt går inte att göra.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Bli bara vegetarian/vegan. Så svårt är det inte och om du springer runt med ångest så blir det nog jävla skönt att slippa det. När jag bestämde mig så var det konstant lyckorus i några månader, bara av att slippa lasten som köttätandet i slutet gav mig.
Billiga alternativ? Privatimportera sojakött och glutenmjöl som du gör seitan på. Sett till PPK så är glutenmjöl från tyskland absolut bäst. 150 kronor för 5 kg, varav 4000 gram protein. 27 PPK, typ.
PM om du vill ha namn på butiken och lite recept.
Bolleten
2011-11-09, 13:29
Grisar och kycklingar har det värst. Själv så äter jag bara ekologiskt kött vilket det tyvärr inte finns i överflöd när det gäller kyckling. När det kommer till tonfisken tycker jag att du kan byta ut den mot MSC-märkt makrill istället
Jokester
2011-11-09, 13:47
Inte för att kapa din tråd men vill bara påpeka att ekologiskt inte per automatik betyder bättre för miljön. Många ekologiska produkter är sämre för miljön.
Om man nu bryr sig om sånt.
flashigt
2011-11-09, 18:14
Skit i etik, slakta en gris i panik.
Skämtåtsido men som du säger har du kanske inte råd med ekologiska varor, kolla qournfärs, biffar osv. finns ju djupfryst ganska billigt och hyfsat med protein. Istället för ekologiska varor kan du väl välja produkter ifrån lokala företag så länge de inte sticker iväg för mycket i pris jämfört med alla andra.
Finns det något du kan prioritera bort för att kunna lägga lite mer pengar på mat? Det känns oerhört svårt att få i sig tillräckligt för 30 kr om dagen, speciellt om man har ditt etiska perspektiv.. kan bara säga all cred till dig för att du försöker :)
Skipjack är väl ingen utrotningshotad tonfisk? Det är väl bara de stora arterna?
Skipjack är det som är i de flesta tonfiskburkar.
Sojabönor är väldigt billigt protein dessutom. En sojamjölksmaskin kan vara en investering.
Jochitko
2011-11-20, 14:00
Skitbra av dig att väga in det etiska vid val av mat :) Kvarg är ju annars en ypperlig billig proteinkälla :) (Lidls)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.