Visa fullständig version : Träning-Förklyning-Gränsen?
Ja, så vart går eran gräns, där ni INTE väljer att träna när ni blivit förkylda?Själv blev jag förkyld i Söndags, säkert 2år sen minst och e super pigg och allt, bara en torrboll i halsen men funderar ändå på att dra till gymmet idag?!
Dessa vinter tider....*grr*
När jag har halsont och känner att kroppen inte är helt hundra. Lite snuva och torrhosta (vilket brukar finnas kvar ett tag efter förkylning) är inga problem. Tar inga chanser. Vänner har dött av det.
Robbmeister
2011-11-08, 07:30
Jag skiter i träningen om jag känner mig överdrivet hängig, febrig och/eller har ont i halsen. Och ibland också när jag har hosta fast då måste det vara rätt ordentlig för att man ska skippa ett pass för det.
Halsont, feber, muskelsmärtor = ej träna
Nysig, snorig, småhostig = träna
mattilainen
2011-11-08, 07:48
gjorde själv en tråd igår där jag frågade varför jag hade konstant huvudvärk. Jag tränade marklyft igår för att testa och idag har jag inte huvudvärken :D Men jag har vilat när jag känner mig sliten/trött, ont i halsen eller snuvig.
Fishtank
2011-11-08, 08:05
Halsont, feber, muskelsmärtor = ej träna
Nysig, snorig, småhostig = träna
This
Oftast hjälper det att träna då man är sjuk.
Iaf jag blir friskare fort känns det som.
Kan nog bero på dålig kcalintag om jag inte tränar då matlusten blir ganska noll som sjuk.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
martikainen
2011-11-08, 08:31
Hals = Nej
Näsa = Ja
Min grundregel, men rinner näsan för jävligt så kommer mitt pass bli värdelöst, då blir det oftast en långpromenad istället.
Har just nu faktiskt ganska ont i halsen, men endast när jag sväljer, lite småhosta också. Men känner mig inte alls hängig så jag har tränat 4 ggr sen jag först började känna så.
långochsvag
2011-11-08, 08:48
Jag har fått hjärtmuskelinflammation och efterkommande hjärtsvikt som det heter, och jag kan ju säga att det inte är värt att träna när man är sjuk eftersom det här är biverkningen.
skyll är själva när ni måste gå till läkaren med konstanta återbesök + käka daglig medicin i min två år.
Idioter.
Jag har fått hjärtmuskelinflammation och efterkommande hjärtsvikt som det heter, och jag kan ju säga att det inte är värt att träna när man är sjuk eftersom det här är biverkningen.
skyll är själva när ni måste gå till läkaren med konstanta återbesök + käka daglig medicin i min två år.
Idioter.
Än så länge är det bara du som är en idiot här? :)
Är väldigt sällan sjuk. Kan inte minnas sist jag ställde in ett pass pga sjukdom. Men har man väldigt ont i halsen/feber/är hängig känns det onödigt att träna.
Ja de roliga e att min torrklump i halsen e borta nu? e fan super taggad till träning sen, men jag kommer INTE ta ut mig till 110% idag iallafall men kanske 90%.
Känner mig typ helt normal igen iaf, mycket märkligt detta med förkylningar men antingen blir jag rejält sjuk med feber eller så e de bara något litet i någon dag.
Idioter.
och hur kom det sig att du fick det? Hur sjuk var du när du tränade.
idioter?
Sandra81
2011-11-08, 11:02
tror det snarare är konditionsträning som är farligt vid förkylning. gymträning om man tar det lugnt så tror jag inte det är samma fara. men jag tycker det endå är onödigt att träna om kroppen inte är okej. låt den få vila och återhämta sig.
Sparven från Minsk
2011-11-08, 11:45
Vid feber, rejäl halsont eller då jag känner mig väldigt seg så hoppar jag träning.
Annars kör jag på!
Sparven från Minsk
2011-11-08, 11:47
Idioter.
Att ha feber och träna leder inte per automatik till hjärtmuskelinflammation.
I know, har testat.
Det är risky, för det kan hända.
Det sista du skrev bortser vi ifrån då du är ny på forumet. Denna gången.
Silencer
2011-11-08, 11:49
Om jag inte har ont i halsen eller känner mig utslagen går jag till gymmet. Är man för sjuk för att träna märks det fort när man sätter igång. Här rinner näsan och halsen kliar sedan i helgen, men jag presterar lika bra på gymmet för det. Vet inte riktigt om jag är frisk eller sjuk, men uppenbarligen inte för sjuk för att träna.
Är väldigt sällan sjuk. Kan inte minnas sist jag ställde in ett pass pga sjukdom. Men har man väldigt ont i halsen/feber/är hängig känns det onödigt att träna.
+1
Dock chansar jag inte om jag känner mig dålig.
Är jag inte helt och hållet frisk så tränar jag inte. Jag ser hellre att kroppen ägnar alla resurser åt att bli frisk istället för att återhämta sig från halvtaskiga gympass om jag tränar sjuk. Ibland hamnar jag i förnekelse och vägrar inse att jag är sjuk och försöker träna ändå, vilket inte brukar sluta så bra. Jag brukar få ge upp och gå hem. Numera har jag insett mina gränsar och biter i det sura äpplet och försöker kura mig istället.
Sist jag träna med snuvig näsa (efter halsont) så hade jag bröstsmärtor i några veckor. Nu går min gräns vid att jag känner mig sliten så skippar jag ett pass.
Finns det några fler URI-virus/bakterier än Coxackie B som kan ge kardit? Feber med träning i sig ger ju inte kardit, hur skulle det komma sig?
Dock är min egen tumregel: ont i halsen/feber/allmänpåverkan = ingen träning.
Snuvig/småhostig/ont i huvudet = bara kör.
VoDaresVins
2011-11-10, 14:27
Har haft förkylning med halsont in 3 veckor. Nu när det börjar släppa i halsen börjar jag känna av öronvärk istället. Undrar hur det är om man har t.ex. öroninflammation, kan man bara vänta ut det med vila eller behövs antibiotika?
Vill inte gå till hälsovårdarn om jag inte är säker på det behövs. Är så fed up med attityden "jasså, du är här för att försöka bli sjukskriven" som jag mötts med här gång på gång. Förra gången blev det både öroninflammation och bihåleinflammation innan sjuksköterskan gav läkartid. :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.