Visa fullständig version : IMORN är det invägning efter 26 dagar.
Från 10 oktober har jag fått i mig 33981 kcal. 26 dagar alltså.
Om jag räknar ett kcalintag på 2000 kcal per dag skulle jag ha ätit 52000 kcal.
Alltså 18019 kcal underskott.
Jag har tränat 18727 kcal. Så 33981-18727=15254 kcal på 26 dagar.
52000-15254=36746
Alltså "borde" jag gått ner ungefär 5 kg.
Hos mig är klockan 22.45. Så om 12 timmar ska jag väga mig på gymmet.
Dock har jag gått ner en hel del fett och fått mer muskler. Hm. Spännande i alla fall.
prOtotype
2011-11-04, 13:19
Räkna sen med att när du sänker ditt intag så kan din spontana aktivitet samt smårörelser samt TEF minska lite så att förbrukningen kan ha blivit lite lägre.
Och om du lagt på dig lite muskler så väger dom upp.
Så jag säger att en nedgång på 3kg är ett bra resultat. Allt över det kan du nog se som bonus.
Räkna sen med att när du sänker ditt intag så kan din spontana aktivitet samt smårörelser samt TEF minska lite så att förbrukningen kan ha blivit lite lägre.
Och om du lagt på dig lite muskler så väger dom upp.
Så jag säger att en nedgång på 3kg är ett bra resultat. Allt över det kan du nog se som bonus.
Tack för infliken. Ska tänka på det ;)
Lychgate
2011-11-04, 13:32
Eller att inte lägga mycket vikt på vågens resultat ifall du känner att fettmassan minskat och muskelmassan ökat. Räcker med att man druckit ett glas vatten mer än vanligt så är resultatet sabbat.
Eller att inte lägga mycket vikt på vågens resultat ifall du känner att fettmassan minskat och muskelmassan ökat. Räcker med att man druckit ett glas vatten mer än vanligt så är resultatet sabbat.
Det är sant. Jag är nöjd med mitt resultat hittills, men det är ändå lite lockande att se vikten också. Ska ta det med en nypa salt:)
Så om 12 timmar ska jag väga mig på gymmet.
Tycker alltid man skall väga sig på morgonen efter tömning. Minimerar felmarginalerna markant.
Du snittar alltså ~1400 kcal underskott per dag? ända sättet att du kan ha gått ner 5kg FETT är om du har 20kg eller mer kilo kroppsfett
(http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3579710&postcount=2)
exempel på det är: en kille på 100kg 20%bf eller mer
hur som helst så tycker jag att om du har kunnat stå ut med att ligga på ett så stort underskott så skall du känna dig nöjd för att det är många, MÅNGA som skulle stupat innan 26 dagar och du ska absolut inte känna dig missnöjd om vågen visar -3 kg eller -2kg för att du har ju enligt dig fått muskler också vilket är det man är ute efter i slutändan i alla fall! :thumbup:
Ge inte upp här utan kör på tills du är nöjd! (du kanske iofs är nöjd här men du förstår min poäng iafl) Om du nu skall fortsätta deffa/banta så skulle jag iafl kört något långsammare så att du inte råkar ut för otrevligheter såsom lös hud eller ännu värre.... muskelförlust!
prOtotype
2011-11-04, 13:56
Mycket sant! Jag försöker ta nypissad morgonvikt några dagar i rad och se ett snitt av det.
Du snittar alltså ~1400 kcal underskott per dag? ända sättet att du kan ha gått ner 5kg FETT är om du har 20kg eller mer kilo kroppsfett
(http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3579710&postcount=2)
exempel på det är: en kille på 100kg 20%bf eller mer
hur som helst så tycker jag att om du har kunnat stå ut med att ligga på ett så stort underskott så skall du känna dig nöjd för att det är många, MÅNGA som skulle stupat innan 26 dagar och du ska absolut inte känna dig missnöjd om vågen visar -3 kg eller -2kg för att du har ju enligt dig fått muskler också vilket är det man är ute efter i slutändan i alla fall! :thumbup:
Ge inte upp här utan kör på tills du är nöjd! (du kanske iofs är nöjd här men du förstår min poäng iafl) Om du nu skall fortsätta deffa/banta så skulle jag iafl kört något långsammare så att du inte råkar ut för otrevligheter såsom lös hud eller ännu värre.... muskelförlust!
Vad gulligt av dig, tack :). Jag tror inte jag har gått ner 5 kg, eftersom jag inte är överviktig. Men jag märker stor skillnad på kroppen, vilket är helt galet. Jag är van att träna varje dag. Tar kanske en paus dag i veckan.
En av dagarna fick jag för mig att äta upp 0,5 l glass och den innehöll 1200 kcal haha. Men jag hade energi som en tok dagen efter ;)
2,5 kg!! Låg på stranden igår och kände mig rätt nöjd faktiskt ;)
Ristretto
2011-11-06, 10:19
Det finns ju dock en miljon andra faktorer som påverkar vikten och gör att man inte kan utgå från att en siffra var 26:e dag är att lita på.
StampChamp
2011-11-06, 11:17
Det finns ju dock en miljon andra faktorer som påverkar vikten och gör att man inte kan utgå från att en siffra var 26:e dag är att lita på.
Håller med, därför har jag helt sluta väga mig under deffen.. går bara efter mått och spegel.
Men bra jobbat med 2,5kg viktnedgång! Ska du fortsätta nu eller?
Inge Enveten
2011-11-06, 12:29
Håller med, därför har jag helt sluta väga mig under deffen.. går bara efter mått och spegel.
Vilket är lika dumt som att väga sig varje dag och få panik pga något kilo upp eller ner per dag. Utan att veta vad du väger vet du inte hur stort underskott du kan ha som mest utan att vara under större risk för muskelförlust. Kör man på -500 är det dock lugnt tills man kommer ner på ensiffrigt för dem flesta.
Stranden? Inte i sverige hoppas jag, för då tror jag inte att du hade varit ett dugg nöjd :D
Gz till viktnedgången
Sheogorath
2011-11-06, 12:40
Vilket är lika dumt som att väga sig varje dag och få panik pga något kilo upp eller ner per dag. Utan att veta vad du väger vet du inte hur stort underskott du kan ha som mest utan att vara under större risk för muskelförlust. Kör man på -500 är det dock lugnt tills man kommer ner på ensiffrigt för dem flesta.
Å andra sidan är det omöjligt uppskatta sitt faktiskt underskott någorlunda korrekt om man inte väger sig. Jag skulle säga att vågen är A och O för att i slutet av veckan kunna utvärdera om man ska sänka energiintaget eller ligga kvar på föregående veckas nivå. Jag tror du håller med mig. :)
Inge Enveten
2011-11-06, 13:07
Å andra sidan är det omöjligt uppskatta sitt faktiskt underskott någorlunda korrekt om man inte väger sig. Jag skulle säga att vågen är A och O för att i slutet av veckan kunna utvärdera om man ska sänka energiintaget eller ligga kvar på föregående veckas nivå. Jag tror du håller med mig. :)
Precis. Särskilt om man inte är riktigt duktig på att titta sig i spegeln och komma ihåg hur man såg ut en vecka sen (om man nu inte har bilder). Kan vara svårt att uppskatta "skillnaden" också.
Jag skulle rekommendera vågen främst faktiskt. Högt proteinintag, tung styrketräning, lämpligt kalori-underskott, ner i vikt = allt går planenligt. Allt är mätbart i siffror dessutom, lätt att hålla koll.
Tar man bort vågen från den ekvationen och istället kör endast på spegeln.. tja.. jag skulle i alla fall inte rekommendera det, särskilt inte då det är så enkelt. En gång i veckan eller varannan vecka under identiska omständigheter, tar fem sekunder.
Sheogorath
2011-11-06, 13:13
Precis. Särskilt om man inte är riktigt duktig på att titta sig i spegeln och komma ihåg hur man såg ut en vecka sen (om man nu inte har bilder). Kan vara svårt att uppskatta "skillnaden" också.
Jag skulle rekommendera vågen främst faktiskt. Högt proteinintag, tung styrketräning, lämpligt kalori-underskott, ner i vikt = allt går planenligt. Allt är mätbart i siffror dessutom, lätt att hålla koll.
Tar man bort vågen från den ekvationen och istället kör endast på spegeln.. tja.. jag skulle i alla fall inte rekommendera det, särskilt inte då det är så enkelt. En gång i veckan eller varannan vecka under identiska omständigheter, tar fem sekunder.
Jag skulle rekommendera varje dag under identiska omständigheter, sen utvärderar man veckan med hjälp av veckans medianvikt. En gång i veckan eller månaden är alldeles för trubbigt. Det är inte svårt att väga sig varje morgon efter att man pissat och det är inte svårt att lägga in siffrorna i ett Excel-dokument och använda funktionen "Median". Tycker man att det är svårt och inte är värt att lägga 2 min på för att lära sig så har man sina prioriteringar fel.
Landström
2011-11-06, 13:22
För att sammanfatta: Att väga sig ofta (gärna varje dag) är ett grymt effektivt sätt att kontrollera sin vikt på. Oavsett om det gäller viktnedgång eller viktuppgång.
Att väga sig ofta är INTE sama sak som att ha noja eller tendens till panik. Det är precis tvärtom. Genom att räkna ut medelvikter (t ex per vecka) behöver jag inte reflektera över enstaka avvikelser i en dagsvikt.
Så enkelt, så effektivt. Varför krångla till det?
Detta var inte riktat till TS, utan bara ett allmänt konstaterande. :)
Sheogorath
2011-11-06, 13:22
För att sammanfatta: Att väga sig ofta (gärna varje dag) är ett grymt effektivt sätt att kontrollera sin vikt på. Oavsett om det gäller viktnedgång eller viktuppgång.
Att väga sig ofta är INTE sama sak som att ha noja eller tendens till panik. Det är precis tvärtom. Genom att räkna ut medelvikter (t ex per vecka) behöver jag inte reflektera över enstaka avvikelser i en dagsvikt.
Så enkelt, så effektivt. Varför krångla till det?
Detta var inte riktat till TS, utan bara ett allmänt konstaterande. :)
This. :thumbup:
Inge Enveten
2011-11-06, 13:36
Jag skulle rekommendera varje dag under identiska omständigheter, sen utvärderar man veckan med hjälp av veckans medianvikt. En gång i veckan eller månaden är alldeles för trubbigt. Det är inte svårt att väga sig varje morgon efter att man pissat och det är inte svårt att lägga in siffrorna i ett Excel-dokument och använda funktionen "Median". Tycker man att det är svårt och inte är värt att lägga 2 min på för att lära sig så har man sina prioriteringar fel.
Jo sant. Jag gör faktiskt så. Jag tänkte mer på att om man nu verkligen inte vill väga sig av någon anledning så är det kanske inte det bästa förslaget att göra det varje dag men en gång i veckan är bättre än aldrig. Hur som helst så håller jag med dig :thumbup:
Även om jag ligger på mer än 500 kcal i underskott så växer mina muskler alldeles lagom tycker jag. Jag har tagit bilder från innan jag började och nu. Jag har ökat kaloriintaget till 1700 kcal vissa dagar, kanske 3 gånger i veckan. Men jag tränar varje dag minst 2 timmar om dagen. Jag har förstått hela konceptet med träning nu, tack vare detta forum. Jag unnar mig saker varje som gillar. Min favorit just nu är färdigköpt vegoburgare med en skiva toast, hummos light/philadelphia light och massa sallad;) Så gott! Det blir en del proteinbars (lågkalori), för att det är gott och jag blir inte konstig i magen av det som av sötingsmedel.
Det här med vågen, så länge jag märker förändring på kroppen så väger jag mig inte så ofta. Har en tendens att bli besviken och tappa motivationen annars.
Vad var det för glass?
Haha, ska ta reda på det. Men det var en chock!!
Stranden? Inte i sverige hoppas jag, för då tror jag inte att du hade varit ett dugg nöjd :D
Gz till viktnedgången
Nä inte i Sverige ;)
Fredrik_S
2011-11-09, 16:38
Medianvikt äger
har vägt mig varje dag i ett halvår
83,57 83,26 83,34 83,42 senaste fyra veckornas snitt
Men det har pendlat mellan 82,2 som minst och 84,2 som mest hela perioden varje vecka.....
morgonvikter naken....
Plockar jag separata vikter kan jag få ut en graf som ger en viktökning 300-500 gram i veckan och jag kan även plocka ut vikter för att få en viktminskning på 300-500 gram i veckan....
DÄRFÖR MÅSTE medianvikterer användas för att eliminera såna missbedömningar.
Hade jag vägt mig en gång i veckan hade jag kunnat råka tajma vägningarna till maxvärden i början och mini värden i slutet eller tvärtom och då gjort hel felaktiga omvärderingar.
Springer
2011-11-09, 17:35
Tar ni veckans snitt eller de 7 senaste vägningarna? Det händer ju att man inte har möjlighet att väga sig varje dag.
Eddie Vedder
2011-11-09, 17:44
Medianvikt äger
har vägt mig varje dag i ett halvår
83,57 83,26 83,34 83,42 senaste fyra veckornas snitt
Men det har pendlat mellan 82,2 som minst och 84,2 som mest hela perioden varje vecka.....
morgonvikter naken....
Plockar jag separata vikter kan jag få ut en graf som ger en viktökning 300-500 gram i veckan och jag kan även plocka ut vikter för att få en viktminskning på 300-500 gram i veckan....
DÄRFÖR MÅSTE medianvikterer användas för att eliminera såna missbedömningar.
Hade jag vägt mig en gång i veckan hade jag kunnat råka tajma vägningarna till maxvärden i början och mini värden i slutet eller tvärtom och då gjort hel felaktiga omvärderingar.
Menar du medianvikt, alltså vikten som är (n+1)/2, i det här fallet 83,3 kg eller pratar du om medelvikten? :em: I faktiska siffror blir ju de båda centralmåtten nästan identiska med så små variationer men jag har fått för mig att man normal utgår från genomsnittsvikten, alltså medelvärdet. Jag gör det själv i alla fall.
Springer
2011-11-09, 18:09
Medianvikten av 7 värden är den "mittersta" vikten. Dvs, väger du dagarna i en vecka 80, 81, 80, 82, 81, 80, 80, så är medianvikten 80 kg. Medelvikten är ca 80,6 kg.
Har för mig Fredrik och Sheo kör median.
Eddie Vedder
2011-11-09, 18:12
Medianvikten av 7 värden är den "mittersta" vikten. Dvs, väger du dagarna i en vecka 80, 81, 80, 82, 81, 80, 80, så är medianvikten 80 kg. Medelvikten är ca 80,6 kg.
Har för mig Fredrik och Sheo kör median.
Jo jag vet vad median är, jag drömmer om det på nätterna just nu för jag läser statistik. :D Men det slog mig mest om han skrev fel eller om han använder just median för det var nytt för mig. Och siffrornas differens i ett sånt här exempel blir ju som sagt minimala eftersom man aldrig får några extremvärden (vilket ju påverkar medelvärdet).
Springer
2011-11-09, 18:18
Oops, nu såg jag att du skrev rätt från början, mea culpa.
Fördelen med median är väl att en enstaka morgonvägning efter dubbel inbakad framför TV:n inte spelar in.
Sheogorath
2011-11-09, 19:22
Jo jag vet vad median är, jag drömmer om det på nätterna just nu för jag läser statistik. :D Men det slog mig mest om han skrev fel eller om han använder just median för det var nytt för mig. Och siffrornas differens i ett sånt här exempel blir ju som sagt minimala eftersom man aldrig får några extremvärden (vilket ju påverkar medelvärdet).
Medianen är väldigt viktig för mig eftersom jag går ut och kör skiten ur mig på dansgolvet någon eller några gånger i månaden, har ätardagar (förvisso med samma överskott varje gång men olika fördelning beroende på vad jag känner för att äta; dvs olika vätskeretention) och dessutom kör spinning som gör mig vätsketömd. Det känns irrelevant (än värre: missvisande) att ta med de värdena i ett medelvärde och därför använder jag veckans normalvikt för utvärdering, d.v.s. medianen.
Silencer
2011-11-09, 19:40
Jag tycker det är bättre att väga sig ofta och korrigera eventuella "fel" snarare än att göra en beräkning och sen låta det bära eller brista.
Landström
2011-11-09, 19:42
Det känns irrelevant (än värre: missvisande) att ta med de värdena i ett medelvärde och därför använder jag veckans normalvikt för utvärdering, d.v.s. medianen.
Ja, medianen är nog många gånger kanske strået vassare än medelvärdet. Men jag använder mig dock ändå av medelvärdet eftersom det i slutändan ändå bara brukar skilja nån eller några decimaler. Min morgonvikt brukar dock inte fluktuera så mycket mellan olika dagar.
Medianen kommer nog till sin rätt om förhållandena mellan olika dagar skiljer sig mycket åt.
Eddie Vedder
2011-11-09, 20:18
Medianen är väldigt viktig för mig eftersom jag går ut och kör skiten ur mig på dansgolvet någon eller några gånger i månaden, har ätardagar (förvisso med samma överskott varje gång men olika fördelning beroende på vad jag känner för att äta; dvs olika vätskeretention) och dessutom kör spinning som gör mig vätsketömd. Det känns irrelevant (än värre: missvisande) att ta med de värdena i ett medelvärde och därför använder jag veckans normalvikt för utvärdering, d.v.s. medianen.
Ah okej. Ja då skulle jag också ha kört på medianen. :)
Sheogorath
2011-11-09, 20:21
Jag tycker det är bättre att väga sig ofta och korrigera eventuella "fel" snarare än att göra en beräkning och sen låta det bära eller brista.
Uppenbart! Man väger sig varje dag för att få ett så representabelt värde som möjligt för veckan (eller vilket mätperiod man nu valt).
Fredrik_S
2011-11-09, 21:57
Jag har använt medelvärdet som ni säger. inte median.. men ska nog köra median också och kolla.. har någon skum vägning för 6 veckar sen som makes no sence där jag vägde 82,7 fast veckosnittet var på 84,11 då ..
Springer
2011-11-09, 22:06
Uppenbart! Man väger sig varje dag för att få ett så representabelt värde som möjligt för veckan (eller vilket mätperiod man nu valt).
Att Mäta är att Veta. ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.