Visa fullständig version : Gallsten pga kosten?
thethoos
2011-11-03, 14:57
Igår fick jag extrema magsmärtor, nästan så att jag svimmade. Helt klart något av det värsta jag varit med om. Kan det vara gallsten fast jag bara är 24år gammal? kan en proteinrik diet ge gallstens problem?
Någon som har haft några liknande problem?
thethoos
2011-11-03, 15:02
Okej, jag har gått ner 5kg ungefär, tror du att det kan bero på det? Jag äter en del ägg också och en hel del mjölkprodukter. Bör jag undvika några av dessa tror du?
Visst kan man få gallsten som ung. Jag fick det som normalviktig icke-bantande med vad jag skulle kalla normalkost. Tror jag var runt 22. Tycker att du ska kontakta sjukvården för att få utrett om det är gallsten.
Edit: ägg rekommenderas man att undvika om det är gallsten, men ta reda på om det är det du har.
Andreas Guiance
2011-11-03, 15:31
Min polare fick gallsten när vi var 15–16, som dessutom vandrade ut i bukspottskörteln vilket resulterade i pankreatit (en rätt otrevlig åkomma: http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Akut-bukspottkortelinflammation-/). Han fick också gulsot på kuppen, och levern var trasig.
Så visst går det. Men i hans fall var det så ovanligt att läkaren som bodde på samma gata redan hade hört talas om hans fall via kollegor.
thethoos
2011-11-03, 15:52
Jag har varit i kontakt med sjukvåprdsupplysningen och kvinnan ajg pratade med sa att jag skulle avvakta och se ifall jag får ont igen och i sånna fall åka in till sjukhuset. Finns det stora risker om jag har gallsten och inte gör något åt det? Jag menar, nu har jag ju inte ont längre.
thethoos
2011-11-03, 15:58
Jag antar att jag får undvika alkohol och fet mat ett tag framöver, det var en ganska läskig upplevelse måste jag säga.
Jag har varit i kontakt med sjukvåprdsupplysningen och kvinnan ajg pratade med sa att jag skulle avvakta och se ifall jag får ont igen och i sånna fall åka in till sjukhuset. Finns det stora risker om jag har gallsten och inte gör något åt det? Jag menar, nu har jag ju inte ont längre.
Genrellt inte, jag känner flera i min ålder som haft gallsten, får man upprepade problem brukar de operera bort gallblåsan.
Problemet är väl om det inte var gallan utan något annat som kanske är dåligt att inte göra något åt. Men det är nog att oroa sig i onödan
thethoos
2011-11-03, 16:16
Så jag borde inte oroa mig? och ifall det blir ett till smärtanfall så tar jag direkt kontakt med sjukvården?
Så jag borde inte oroa mig? och ifall det blir ett till smärtanfall så tar jag direkt kontakt med sjukvården?
Det är vad jag hade gjort.
Skuggvargen
2011-11-03, 16:49
Jag fick gallsten då jag var kring 16. Det kändes ungefär som att min vänstra lunga stektes i en stekpanna i perioder. Fick operera bort stenarna genom kikhålsmetoden så det blev minimalt med ärr. Ta kontakt med sjukvården dirr nästa gång du har ont så du minimerar risken för att det förvärras.
Hade njursten för ca 1 år sen, var 16 då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.