Visa fullständig version : minibulk/deff gör en lönnig i längden?
Slartibartfast
2011-11-03, 08:24
Jag håller mig inom intervallet 80-85 kg under året, vanligen ligger jag kring 82. Jag har dock dom senaste åren märkt att jag fått sämre form vid samma vikt. Förstör man för sig själv på nåt sätt genom att gå upp och ner på dethär sättet? Är det "bättre" att gå upp rejält, och ner rejält? Alltså större svängningar, men över längre tid.
Ram Dass
2011-11-03, 08:43
Jag tycker det låter ologiskt att att man skulle få sämre form för att man håller sig inom ±5 kg "oberoende" av dåvarande vikt.
Känns mer som om det beror på något annat än just ditt viktspann.
Men vad vet jag. :)
martikainen
2011-11-03, 08:55
Du har helt enkelt ändrat dina kriterier Slarti :) Tvivlar på att din kroppssammansättning ändrats speciellt mycket om du fortfarande tränar som förr + några % till för att kompensera för åldern ;)
Slartibartfast
2011-11-03, 10:23
Du blir gammal.
Jo, det är väl den avgörande faktorn, men frågan kvarstår ändå. Är det sämre med korta bulk/deff-perioder, än längre?
Nej, skulle nog påstå det motsatta.
Definiera sämre? Du får förmodligen mer muskler på 500 överskott än 100 men då finns det en baksida och det är just det att du även blir en säl
Skulle också tro att mindre fluktuationer i kroppsvikt är mer gynnsamt.
Inge Enveten
2011-11-03, 17:08
Skulle också tro att mindre fluktuationer i kroppsvikt är mer gynnsamt.
Utan att ha någon vetenskap att backa upp med måste jag säga att jag tror samma
Slartibartfast
2011-11-03, 17:31
Definiera sämre? Du får förmodligen mer muskler på 500 överskott än 100 men då finns det en baksida och det är just det att du även blir en säl
Mindre muskelmassa och högre kroppsfett på samma vikt som tidigare. Tidigare, ifall jag var knasterhård på 80 kg, har jag nu på 80 kg fortfarande en fettvalk nederst kring mage/sidor.
Mindre muskelmassa och högre kroppsfett på samma vikt som tidigare. Tidigare, ifall jag var knasterhård på 80 kg, har jag nu på 80 kg fortfarande en fettvalk nederst kring mage/sidor.
Skulle nog tippa på att det är andra saker som ändrats, åt du tex. SSRI när du var knasterhård på 80 kg? Tränade du lika mycket/hårt? Kosten densamma? Stess? Sömn? etc...
Spartansk
2011-11-03, 17:43
Har du fått mindre fett någon annanstans då?
Hur är det med styrkan, är den samma? Samma styrka borde betyda samma muskelmassa (ungefär).
Slartibartfast
2011-11-04, 09:33
Skulle nog tippa på att det är andra saker som ändrats, åt du tex. SSRI när du var knasterhård på 80 kg? Tränade du lika mycket/hårt? Kosten densamma? Stess? Sömn? etc...
Har aldrig ätit SSRI, men väl NRI. Har ingen koll på vad jag stoppar i mig :) Dom har jag knaprat hela tiden, så ingen skillnad där. Kan inte peka på nåt annat heller. Blev väl nån öl i veckan under min singelperiod, men tror knappat det hade nån inverkan. Tränar gör jag nästan ännu mera nu än då.
Har du fått mindre fett någon annanstans då?
Hur är det med styrkan, är den samma? Samma styrka borde betyda samma muskelmassa (ungefär).
Jo, jag har blivit gubbdeffad, dvs armar och framför allt vader är riktigt knapriga, medan magområdet är flöffigt. Styrkan är densamma.
Jo, jag har blivit gubbdeffad, dvs armar och framför allt vader är riktigt knapriga, medan magområdet är flöffigt. Styrkan är densamma.
Tror svaret är där, är lika för mig.
Tror svaret är där, är lika för mig.
Måste ju vara vätskan man drar på sig efter lång tids underskott.
exevision
2011-11-08, 09:23
Styrkan är densamma.
Har du inte kunnat öka i styrka under perioden så har du ju gjort något fel. Du kan ju rent av ha lite mindre massa nu, men samma styrka.
Tycker det är bättre att dra lite rejälare perioder. Tror att man måste våga gå upp på minst tvåsiffrigt bf för att kunna göra några framsteg. Att jojo-banta vet väl de flesta är värdelöst, men det beror på hur man klarar det. Sen hur man definierar korta perioder är nog ganska subjektivt. Tror att Eddie Vedder har snackat en del om detta.
minst tvåsiffrigt bf
Rätt jobbigt att nå tresiffrigt :D.
Eddie Vedder
2011-11-08, 21:16
Tror att Eddie Vedder har snackat en del om detta.
Mitt resonemang bygger mest på att jag inte tror att de flesta i praktiken lyckas så bra med att hela tiden bromsa och gasa samtidigt. En bulk med konstant rädsla för minsta lilla fettökning tror jag i praktiken leder till ett nollresultat för majoriteten. Har man järnkoll och lång erfarenhet går det nog bättre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.