Visa fullständig version : Familj - Träna - Problem?
Hej.
Jag tänkte en sista utväg nu, det blir att skriva här. Har nämligen försökt med allt för att få min familj till ett aktivare liv och en bättre kost.
Igår satte jag mig bestämt och letade upp massa viktig fakta om fettförbränning, kost, motion, styrketräning etc etc och skrev ut på ett papper för att sedan visa familjen. På det hade jag till och med erbjudit mig att göra massa hushållssysslor bara för att dom skulle få tid att gå ut och motionera. Men inte, dom tyckte mer eller mindre det var roligt. Dom sa att dom redan kunde detta ( mamma är tidigare viktväktare..) Men uppenbarligen gör dom inte det. För vi äter ljust bröd, inte oljor etc etc. Jag vill försöka först ändra på kosten men även försöka få dom att motionera.
Själv kör jag gym 2 ggr / vecka (HIT), Kondition 2, dykning, reklamutdelning sen försöka gå ca 1 timme varje dag.
Däremot har jag en överviktig mamma, en överviktig storebror, en undernärd lillebror och en relativt normal pappa. Men dom villl inte lyssna vad ska jag göra? Vill hjälpa familjen till ett hälsosammare liv men dom vägrar helt enkelt att lyssna. Tex minimjölken drog jag upp om, men då snackade morsan om nåt ämne som inte va bra i den.. typ som vanlig cola - cola light ( light ska ha något annat ämne i sig..)
Någon som vet hur jag ska gå till väga? Kosten påverkar ju min träning med och det går inte lika bra att träna med den kost jag har. Dessutom har jag som sagt erbjudit dom att hjälpa till tex hemma mer bara för att dom ska kunna unna sig en promenad.
Tack på förhand, betyder EXTREMT mycket för mig,
Erik
Originally posted by warbird
Hej.
Jag tänkte en sista utväg nu, det blir att skriva här. Har nämligen försökt med allt för att få min familj till ett aktivare liv och en bättre kost.
Igår satte jag mig bestämt och letade upp massa viktig fakta om fettförbränning, kost, motion, styrketräning etc etc och skrev ut på ett papper för att sedan visa familjen. På det hade jag till och med erbjudit mig att göra massa hushållssysslor bara för att dom skulle få tid att gå ut och motionera. Men inte, dom tyckte mer eller mindre det var roligt. Dom sa att dom redan kunde detta ( mamma är tidigare viktväktare..) Men uppenbarligen gör dom inte det. För vi äter ljust bröd, inte oljor etc etc. Jag vill försöka först ändra på kosten men även försöka få dom att motionera.
Själv kör jag gym 2 ggr / vecka (HIT), Kondition 2, dykning, reklamutdelning sen försöka gå ca 1 timme varje dag.
Däremot har jag en överviktig mamma, en överviktig storebror, en undernärd lillebror och en relativt normal pappa. Men dom villl inte lyssna vad ska jag göra? Vill hjälpa familjen till ett hälsosammare liv men dom vägrar helt enkelt att lyssna. Tex minimjölken drog jag upp om, men då snackade morsan om nåt ämne som inte va bra i den.. typ som vanlig cola - cola light ( light ska ha något annat ämne i sig..)
Någon som vet hur jag ska gå till väga? Kosten påverkar ju min träning med och det går inte lika bra att träna med den kost jag har. Dessutom har jag som sagt erbjudit dom att hjälpa till tex hemma mer bara för att dom ska kunna unna sig en promenad.
Tack på förhand, betyder EXTREMT mycket för mig,
Erik
Tänkte bara på cola light exemplet, vilket ämne light än innehåller så lär det vara betydligt "nyttigare" än vanlig cola ivf.
Man kan inte tvinga andra till att lägga om sin livsstil. Personligen håller jag träningen mer på "fritidsintressenivå", jag äter dock mycket för ökad tillväxt osv. Mitt råd till dej är att du försöker hitta nåt dom tycker är roligt.
Lycka till:thumbup:
jo det är sant, men jag påverkas bl.a av att dom inte vill ändra kosten åtminstonde. Finns inget jag kan göra åt det heller.. det är VÄLDIGT jobbigt vill jag lova att vara studerande och bo hemma med icke-kostkunniga föräldrar.
Har det likadant med min tjej, jag käkar absolut så bra jag kan
rätt mat ofta tränar mycket osv. Föreslog att tjejen också kunde haka på den så kunde vi peppa varandra men nej.
Hon tycker det är helt meningslöst.
Så nu köper vi istället 2 sorters mjölk 2 sorters flingor 2 sorters yogurt osv. Så jag äter nyttigt och hon gör det inte.
Viktigast för mig är att jag får äta på de vis jag vill...antar att det är samma för henne så jag kunde vara mer nöjd men detta får duga.
Man kan inte göra mer än vad man har huvud till...
Men jag tror också att i framtiden säg om en 10-20 år så kommer
hälsoproblemen vara så stora i väst värdeln att det kommer
ske stora ändringar i gemenemans kylskåp. Tror även att
skolan kommer att informera mycket mer om kost än va de
gör nu.
Hare bra, ät det du vill och må bra...
//Garnax
tack för de välsagda orden Garnax. Dock är problemet, jag är 17 år, studerar, har en inkomst på 950 kronor i månaden + lite reklamutdelarpengar, har ej råd att köpa eget, nån som har nåt tips på det?
Tack på förhand, hare bra!
erik
Bara säga till familjen din att dom får se till att köpa den maten du vill ha. Maten dom äter är inte nyttig och du vill inte ha den.
Låter inte dina föräldarar dig få välja bra mat istället för dålig
mat så är väl nästa steg att dom försöker trycka in ciggen i munnen på dig istället för att vilja ta bort den.
Du lär dock få räkna med att laga din egen mat.
I mitt hushåll lagar jag all mat så den är nyttig och bra
och tjejen äter den (hon gillar ris o kyckling )
Men sen i övring äter hon fel då jag inte lagar maten.
Så i din familj där kanske någon annan lagar onyttig mat
så lär du nog få ställa dig vid spisen fore\efter och göra det du själv vill ha.
Du kan alltid förklara att det blir inte dyrare för dom att låta dig äta annan mat och se för böven till att du följer med o handlar så du får hem det du vill ha.
//Garnax
Bra sagt garnax =) det inlägget ska ja printa ut och sätta upp på anslagstavlan.
Problemet är ju då att DOM tycker vi äter rätt fast tja för min träning så äter vi inte direkt rätt.. vi ätar ju dock inte skräpmat några dagar i veckan ( kanske 1 gång / vecka) annars är det pappa som lagar mat, potatis, pasta, fisk, kyckling etc etc men det är ändå lite fel sätt att tillaga ( mkt fetter..)
Därför är det så svårt att kunna få den mat jag vill ha, men ja ska skriva ut ditt inlägg i alla fall skriv gärna något mer sånt bra garnax ;)
Tack,
Erik
Steka o olja istället för smör...fråga din pappa hur mycket det skulle störa honom i matlagningen (stör det mycket så när han är klar så diska pannan och stek en bit av vad du nu vill ha i olja)
om du börjar krångla på det viset kanske pappa tycker jaja okey då kan väl steka i olja så går det fortare så vi alla äter samtidigt.
Om de andra äter yogurt till frukost så antar jag att pappa äter jordgubbar mamma gillar inte det så hon äter banan och ett ev syskon föredrar persika? Då kan juh du få föredra naturel mini yogurt? Men helst ska det vara havregrynsgröt (vilket är så nära
gratis något blir)
Köper dom mörk bröd till dig så räcker deras ljusa längre.
Här blir det någe dyrare då mörkt i allmänhet kostar någe mer än en bergis ) men det är bagateller.
Jag käkar mycket fisk som mellanmål (tonfisk\makrill) tonfisk i
vatten är inte dyrt per burk och frukt är det inte heller.
Du försöker göra något bra, du är UNG och vill göra något bra.
Det ger dig en bättre hälsa genom hela livet. Dina försäldrar borde stötta dig så gott det går, genom att fråga dig vad du vill äta och vad du inte vill och vad dom kan göra för att hjälpa dig.
Var och en av oss ansvarar för vår egen hälsa, då din ekonomi inte fixar det på egen hand pga din ålder så är det dina föräldrars ansvar att måna om din häsla...och alltså dina kostvanor.
Förklara att du måste äta på ett visst vis för att få någon utdelning av din sport, förklara att du behöver mycket kolydrater
proteiner vitaminer och miniraler och endast nyttiga fetter.
Deras mat kanske passar dom som inte gör något men att
din styrketräning kräver en annan kost.
//Garnax
Dagens ros för att du försöker iaf?
Min mor fick bl.a. "viktminskning utan träning" i julklapp, den verkade tillräckligt enkel och inte alltför omständig för att man skall klara av att läsa igenom den. Fast hon är väl inte mer överviktig än någon annan, men hon vill väl ändå inte lägga på sig alltför mycket så hon försöker iaf. Annars äter hennes gubbe inget vidare, och troligtvis inte min far och hans tant heller. Han har dessutom lite strul med hjärta och blodfetter, har inte kvar något korttidsminne osv, så han borde väl försöka lite men att försöka få honom att hälla i sig lite linfröolja eller dylikt är dömt att misslyckas redan innan man försöker. Hur min syster äter vet jag inte riktigt, men hon klagar väl lite på att gossen äter pizza o dylikt lite väl ofta. Problemet med samtliga är väl att dom inte rör sig så mycket, syster går dock på friskis&svettis ibland.
Vad gäller minimjölken så innehåller den väl bara mindre fett, och troligtvis en större tillsats utav A- och D-vitaminer då dessa försvinner tillsammans med fettet, något aspartam eller annat sötningsmedel tror jag inte den innehåller.
Och angående sötningsmedel generellt så kan säkert något utav dom vara dåligt för en om man konsumerar tillräckligt stora mängder, men näringsfattigt vitt socker eller ett för stort kaloriintag är säkert bra mycket värre för hälsan.
Annars vad gäller deras kost och liv så tror jag du får acceptera att du inte kan bestämma vad dom gör med det. Det du kan göra är väl att tala om varför du skulle välja ett annat livsmedel än det dom väljer, men det blir nog svårt att tvinga dom till förändring.
Gällande brödet så är ju vitt bröd "bara bukfyllnad" precis som vitt ris och vit pasta, det mesta utav vitaminerna och mineralerna sitter ju i skalet(och grodd) och kvar är i princip bara stärkelsen, det borde ju gå att förklara för dem utöver skillnaden i glukemiskt index. Kanske vore trevligt att få dom att äta mer grönsaker och frukt också?
Gällande fettet så det väl inte särskilt farligt med en hög andel fett i sig sålänge inte det totala kaloriintaget blir för stort, så det kan man kanske kosta på sig, men det skall ju helst vara bra fett då.
Nu går det ju att hitta kallpressad rapsolja, hittar du inte det finns det ju iaf kallpressad olivolja som ni väl skulle kunna införskaffa till matlagning? Vanliga grädden om sådan används till maten kanske du kan be dom ersätta med benevitas havregrädde (18% fett och detta kommer ifrån rapsolja istället för mejeriprodukter). Kanske kan dom göra typ flygande jakob eller andra måltider där fettet kommer ifrån naturliga livsmedel?
Själv kan du ju använda hummus, jordnötssmör, avokado eller något liknande som pålägg på bröd istället för vanligt margarin.
Nåja, lycka till.
acidbl00d
2004-01-04, 11:43
Du kan ju ändra din kost utan att din familj gör det så är det för mig åtminstone. Se bara till att äta ofta och hyffsat nyttigt. Sen om du får i dig mycket mättat fett till kvällsmat kan du ju kompensera det genom att äta lite resten av dagen osv.
Warbird - jag hade gett dig en smäll på käften.. :D
Att tvinga på folk sin livsstil är i mina ögon det värsta man kan göra, att sen bli gnällig äver det hela brukar bara bottna i en vilja i att vara "bättre" än de man gnäller på.
Visst kan du ta upp diskussionen, ge tips och sånt - men förfan, håll det på en låg nivå annars kommer din familj till slut slänga ut dig när dom tröttnat på dig och dina tips från senaste B&K... jag tvivlar tom på dina kunskaper då du inte ens har koll på sötningsmedel och dylikt.
Detta inlägg må vara surt och lemony, men det är för att balansera det faktum att alla andra sitter och lapar bakom sina tangentbort...
/pez
Originally posted by Pez
Warbird - jag hade gett dig en smäll på käften.. :D
Att tvinga på folk sin livsstil är i mina ögon det värsta man kan göra, att sen bli gnällig äver det hela brukar bara bottna i en vilja i att vara "bättre" än de man gnäller på.
Visst kan du ta upp diskussionen, ge tips och sånt - men förfan, håll det på en låg nivå annars kommer din familj till slut slänga ut dig när dom tröttnat på dig och dina tips från senaste B&K... jag tvivlar tom på dina kunskaper då du inte ens har koll på sötningsmedel och dylikt.
Detta inlägg må vara surt och lemony, men det är för att balansera det faktum att alla andra sitter och lapar bakom sina tangentbort...
/pez
Alltså, grejjen är inte den att jag vill tvinga någon att va som jag. Men att inte röra sig förutom i hushållssysslor / arbetet tycker jag är för lite. Kan berätta att min bror, som vägde ca 90 för 1 år sen väger 105 nånstans nu. Han har gått upp MINST 15 kilo på 1 år och han har inte utfört någon slags aktivitet varken gå, cykla, gym eller dyl.
Jag däremot, vägde 123 ca när jag bestämde mig för att det inte alls funkade. Utan att ändra kost eller något genom att intensivt träna, lyckades ja dra ner till 110 kilo på en sommar genom att springa (2-3 gånger / vecka.) Men med BÄTTRE kost hade detta säkerligen gått ännu bättre. Det är inte alls kul att se sin bror gå upp så mkt i vikt.
Mamma däremot är redan överviktig och hon har säkert villjan att gå ner men tänker ändå inte ändra kost / motionvanor.
Jag har inte tvingat någon, jag lägger bara fram att åtminstonde JAG vill ha ändrade kostvanor, så länge jag kan få annan kost så är jag nöjd. Men det är ju det att dom vill inte köpa något annat åt mig det jag får höra är.. "Vi äter redan bra mat...." men det gör vi INTE. I alla fall inte för mig som tränar.
Att ha levt som överviktig i 17 år har varit ett h*lvete ska jag tala om, Därför har jag nu på dom 2 senaste åren utfört massa aktiviteter för en starkare kropp och mindre kroppsfett, än så länge har det gott bra men vill ändå ha en bättre kost.
Angående det där med kunnigheten av kosten, nej, jag är inte 100 påläst, men jag läser dagligen artiklar, och dylikt för att lära mig, rom byggdes inte på en dag :hbang:
Tack för alla svaren i alla fall skriv gärna mer,
Erik
Du verkar ha bra intentioner, men "good intensions aren't always enough" som en vis man en gång sade.
Om dom inte vill förändra sin nuvarande situation så kommer det inte funka i det långa loppet tyvärr. Den styrka du fick att förändra ditt liv och leverne fann du inom dig själv, inte genom påtryckningar utifrån. Simple.
/pez
Sant, sant. Men finns det inget sätt man kan få dom att inse det då? Vore kanon i sånna fall.
Erik
acidbl00d
2004-01-04, 13:31
Sant, sant. Men finns det inget sätt man kan få dom att inse det då? Vore kanon i sånna fall.
Erik
Ge dom en spegel...
warbird: Laga maten åt hela familjen några gånger i veckan, om grundråvarorna redan finns där är det ju bara att laga något gott av det, till slut hittar du recept som alla kan tänka sig att äta regelbundet och som de t o m gillar. Spar en del som matlåda till dagen efter så får i alla fall du mat som du vill ha och vad gäller familjehälsan så kanske det gör någon skillnad i alla fall.
Köp en bra kokbok så blir det lättare.
Sen kan du alltid kompletera och variera den mat som ni äter i normala fall genom att välja hur mycket du äter av allt. Går ju utmärkt att förse sig själv med egna grönsaker om det nu är en brist i en måltid osv.
Vad gäller motionen så är det inte din sak att tjata men om du jobbar lite mer långsiktigt så gäller det att hitta sånt som folk tycker är kul för att de ska lyckas med ändrade motionsvanor.
Till sist håller jag kanske med om att du ska läsa på en del innan du börjar propagera för vad som är sunt, det är t o m kanske så enkelt att du går lite väl extremt tillväga? Det går inte att hux-flux byta ut allt som man är van vid utan det kräver en ganska lång tid hos de flesta männskor att få till en förändring.
I vilket fall tycker jag att du gör helt rätt som försöker! Tänk om fler i denna värld gjorde det. :thumbup:
Men försök att "smyga" in förändringarna långsamt. Det är väldigt jobbigt för dem om allt ska ändras direkt och att du skäller och gnäller på dem om så inte sker. Vad fick dig att inse att du behövde börja röra på dig och äta på ett annat sätt? Tänk efter, vad var det...? Försök sedan att försiktigt franföra dessa tankar till din familj...
En annan tanke som dök upp: Vad tycker de överviktiga i din familj om din viktnedgång och ändrade livsstil? De MÅSTE ju ha tänkt på det och kommenterat det...
Originally posted by z_bumbi
warbird: Laga maten åt hela familjen några gånger i veckan, om grundråvarorna redan finns där är det ju bara att laga något gott av det, till slut hittar du recept som alla kan tänka sig att äta regelbundet och som de t o m gillar. Spar en del som matlåda till dagen efter så får i alla fall du mat som du vill ha och vad gäller familjehälsan så kanske det gör någon skillnad i alla fall.
Köp en bra kokbok så blir det lättare.
Sen kan du alltid kompletera och variera den mat som ni äter i normala fall genom att välja hur mycket du äter av allt. Går ju utmärkt att förse sig själv med egna grönsaker om det nu är en brist i en måltid osv.
Vad gäller motionen så är det inte din sak att tjata men om du jobbar lite mer långsiktigt så gäller det att hitta sånt som folk tycker är kul för att de ska lyckas med ändrade motionsvanor.
Till sist håller jag kanske med om att du ska läsa på en del innan du börjar propagera för vad som är sunt, det är t o m kanske så enkelt att du går lite väl extremt tillväga? Det går inte att hux-flux byta ut allt som man är van vid utan det kräver en ganska lång tid hos de flesta männskor att få till en förändring.
Laga maten skulle gå, dock har jag fortfarande inte allt som krävs, tex olja istället för margarin.
Skulle dock kunna skriva hur en dag med mat ser ut här iofs. Idag blev det kroppkakor (hemmagjorda ).
Det första jag skulle vilja byta är vitt bröd mot fullkornsbröd och nåt bättre pålägg än ost / lätta smör (40% fett..). Äter än så länge havregrynsgöt till frukost.
Motionen trro jag redan har löst sig, dom tar 30 min promenader nu varje dag ska bara peppa dom lite att fortsätta i den stilen :thumbup:
Ska försöka fixa käket nån gång i veckan, nån som har något gott och bra som man kan bjuda på? Vore kanon med ett par fina recept.
Det sista du nämnde om att man inte kan göra allt på en gång det håller jag med om, men att göra allt eller inget är väl inget av dom bra? bättre att göra för mkt än att inte göra något alls.. ;)
Dock är jag inte som någon nämnde att jag tar fram nyaste B&K och drar upp massa bra tips ( har bara 3 nummer av den ändå...:D )
Så desperat är jag inte. Men alla tips är välkomna så fortsätt skriva :)
Tack,
Erik
Originally posted by JAM
I vilket fall tycker jag att du gör helt rätt som försöker! Tänk om fler i denna värld gjorde det. :thumbup:
En annan tanke som dök upp: Vad tycker de överviktiga i din familj om din viktnedgång och ändrade livsstil? De MÅSTE ju ha tänkt på det och kommenterat det...
Ja, det gör dom, dom säger "ååå va smal och fin du har blivit..." eller "Du tränar för mycket..."
Många säger så, men det tycker inte jag om mig själv, vill få ännu bättre form, men kost är som många säger a och o i träningssammanhang. Det håller jag verkligen med om.
Kommer dock aldrig bli nöjd förrens i alla fall jag får min kost som jag vill ha den.. om inte annat får någon av er på forumet adoptera mig :kickass:
Vad din familj behöver är lite motivation. Din farsa behöver komma ut, träffa brudar. Din mor behöver behöver gå på mellandagsrea... :notme:
Originally posted by Evelenin Stalinskaja
Vad din familj behöver är lite motivation. Din farsa behöver komma ut, träffa brudar. Din mor behöver behöver gå på mellandagsrea... :notme:
:furious: :thefinger
Laga maten skulle gå, dock har jag fortfarande inte allt som krävs, tex olja istället för margarin.
En flaska olja kostar 20 kr.. antingen köper du hem det själv eller så får du väl fråga om de kan köpa hem en flaska nästa gång de handlar eller något liknande.
Nu har jag fått svar på varför vi inte äter typ mörkt bröd å så. P.g.a ekonomin enligt morsan, hon sa att vi alltid bakar brödet själva och det är ju sant. men så j*vla dyrt kan det väl inte va med att byta typ margarin mot olja t.ex? blir det några kronor mer i månaden? kanske men det är det värt.
Så tja, ska något hända får jag köpa det själv med min lilla ekonomi, i alla fall, skriv gärna mer tips och idéer om ni har det gärna recept med.
Tack,
Erik
King Grub
2004-01-04, 18:43
Att baka mörkt bröd med gryn och kross i kostar väl knappast många ören mer än att baka bröd på vetemjöl?
Det räcker du säger till dem att det du vill ha är nyttigt, mycket nyttigare än det dina föräldrar köper.
Fråga din far om han så gärna vill ha en hjärtattack, försök få dem att tänka i dina banor.
annars kan du alltid börja gråta & tigga.
Hej warbird
Det är en ska jag inte förstår, om ni bakar brödet själva hemma varför kan du inte köpa eget råg mjöl tex. och baka själv.
Köp olja och ta lite mat ur fysen och gör matlådor till dig själv
köp lite grönsaker och tonfisk i vatten och pasta och laga maten själv
finns lite recept här på forumet och du har internet och söka på, jag vet hur det är och inte ha så mycket pengar men då får man göra något åt det.
om du inte kan på verka din familj så får du ta saken i egna händer det är bäst så.
jag skriver inte detta för att vara elak eller gnällig men ibland måste man ta saken själv, det har du gjort med en grej ju så varfor inte med en till
Hoppas det går bra för dig.
M.V.H.
Hempa
Hempa71 du är inte gnällig och elak :) det va bra förslag, ska titta på det nästa gång vi bakar, tror det ska gå för sig mer eller mindre tror att i sinomtid kommer dom fundera på allt jag visat dom, tänker inte påverka dom mer nu utan låter dom smälta det jag sagt så får vi se helt enkelt,
Tack alla ni som svarade med så bra saker, speciellt garnax som hotade med smäll på käften:D *väntar* :smash: :hbang:
/erik
rom byggdes inte på en dag :hbang:
Nej..det byggdes på en natt :angel:
Originally posted by Speec
Nej..det byggdes på en natt :angel:
:thefinger
Erbjud dig att gå och handla, och laga mat. På det sättet har du koll på vad som kommer i maten, och dina föräldrar uppskattar säkert en paus från matlagningen. De kanske tom upptäcker att nyttig mat kan vara gott.
Dock håller jag med vissa tidigare talare om att det inte är din sak att tvinga på din livsstil på dem (Vilket jag vet att du sa att du inte ville, men ändå). Vi gör alla val här i livet, och det måste vi respektera. Någonstans ligger det bortom ens kontroll, och man måste låta de själva rycka upp sig.
Jag är sjukt djup ibland.
Kallingen
2004-01-15, 22:08
Hej!
Ska väl berätta om min situation, är 18 år, hade en mor och far som hade lite extra att bära på under en tid. Min mor gick med i viktväktarna, köpte kokböcker osv. Hon har väl tappat nästintill 20kilo bara på att ändra kosten! Kosten är A-O för en överviktig att ändra på i första hand. Det gäller övrig träning också, kosten är viktigast! Att pusha på din familj att röra sig är deras egna beslut, men om du vill kan du sno bilnycklarna eller något sånt, men det funkar ju inte i längden, det förstår alla - förhoppningsvis! :naughty:
Tillbaka till ämnet, vi har väl idag ca 5-6kokböcker från viktväktarna idag, maten där är jävligt god! Kan inte säga något annat än att maten är godare, nyttigare samt lätt att göra! Att inspirera din mor via maten är nog lättast tror jag, nog det effektivaste också.:cool:
Åse Columbus
2004-01-17, 17:09
Faktum e att denna artikel har aftonbladet ändå träffat rätt på...
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,417434,00.html
sen kan din familj kanske läsa lite på
www.staffanlindeberg.com
eller gå in på
http://www.slv.se/
och sök på ordet paleo
så får du upp en sida med lite fakta som du kan stoppa under näsan på dina föräldrar...
Hälsa från mig..(forumets 50 åriga kvinna)
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.