handdator

Visa fullständig version : Diabetesrisken

Silencer
2011-11-01, 15:53
Jag får intrycket att det inte är helt ovanligt att kroppsbyggare drabbas av diabetes. Hur stor är risken egentligen vid långvarig överätning och då speciellt av kolhydrater? Kompenseras det av att man dietar någon månad varje år? Vad finns det för strategier mot diabetes mer än att röra på sig mycket och äta de mesta kolhydraterna direkt efter träning (något som inte fungerar för mig).

stridis
2011-11-01, 16:06
Naturella byggare som ställer upp och tävlar någon gång då och då, de borde inte ligga i någon som helst riskzon?

Scratch89
2011-11-01, 16:18
Anledningen till att byggare får diabetes beror troligen inte på överätningen oavsett kompositionen utan p.g.a diverse substanser som påverkar blodfetter och socker- och insulinnivåer.

Eddie Vedder
2011-11-01, 16:19
Är man orolig över hur ens kost- och träningsvanor (mycket "tillväxtgynnsam kost" och väldigt lite konditionsträning exempelvis) så kan man ju göra klokt i att sikta mot att motverka andra riskfaktorer som stress, dålig sömn, nedstämdhet etc. Och de tre går ju till väldigt stor del hand i hand. Men det finns väldigt välbeskrivna modeller för hur den negativa cirkeln kan öka risken för diabetes och även andra livsstilsrelaterade sjukdomar.

För egen del är jag nog mer orolig för den delen. Och det värsta är ju att oron då i sig blir en förstärkande riskfaktor. :Virro

Anledningen till att byggare får diabetes beror troligen inte på överätningen oavsett kompositionen utan p.g.a diverse substanser som påverkar blodfetter och socker- och insulinnivåer.

Fast även då kan ju skadan göras mer eller mindre stor. Bara för att man gör något som är värre så tillintetgörs ju inte de andra (mindre) dåliga vanorna. :)

Stefan J
2011-11-01, 16:41
Jag får intrycket att det inte är helt ovanligt att kroppsbyggare drabbas av diabetes. Hur stor är risken egentligen vid långvarig överätning och då speciellt av kolhydrater? Kompenseras det av att man dietar någon månad varje år? Vad finns det för strategier mot diabetes mer än att röra på sig mycket och äta de mesta kolhydraterna direkt efter träning (något som inte fungerar för mig).

Insulin är ett anabolt hormon. Att leka med insulin kan ge diabetes. Att byggare utvecklar diabetes oftare än andra (om det nu är så) har isåfall snarare med det att göra (att de använder insulin) än att de skulle äta ohälsosam kost. För en gångs skull måste jag halvt hålla med orsor och säga att diabetes i samband med ohälsosam kost isåfall snarare drabbar lyftare i de tyngsta klasserna som i vissa fall blir monstruöst feta än kroppsbyggare som i regel äter ganska nyttig mat, om än i stora mängder.

von huff
2011-11-01, 16:47
Vad är skillnaden på det isnulin man har i kroppen och det man tar genom spruta?Jag menar att det man tar genom spruta ger ju högst lite extra fett till en diabetiker?

Eddie Vedder
2011-11-01, 16:50
Vad är skillnaden på det isnulin man har i kroppen och det man tar genom spruta?Jag menar att det man tar genom spruta ger ju högst lite extra fett till en diabetiker?

Skillnaden är att du adderar hästdoser utöver det som din friska kropp redan tillverkar. Om en frisk insulinkänslighet portionerar ut mängden x är det kanske inte helt klokt att sedan skjuta i sig mängden x gånger 100.

TheIsh
2011-11-01, 16:56
Hur funkar det där egentligen? Om jag som typ 1 får i mig för mycket insulin, så riskerar jag ju att bli hypoglycemisk? Hur sjutton kan en frisk människas kropp som kommer spotta ut så mycket som krävs klämma i sig mer än vad som krävs, så att säga(?).

von huff
2011-11-01, 17:01
Antaglifen så tar dom det efter stora måltider och små doser i början för att undvika att det går för lågt.Jag är dum när det gäller det här men nån får gärna förklara.

En frisk persons kropp ger ju mer insulin om du äter mer för att hålla blodsockret på en bra nivå.BB´s tar ut över det ännu extra insulin.Hur är det då för diabetiker som räknar kolisar och tar insulin därefter så varför kan man inte ta mer insulin och få ut samma effekt som byggarna?

TheIsh
2011-11-01, 17:46
Du ställer ju bara frågan igen ;)

von huff
2011-11-01, 18:13
Du ställer ju bara frågan igen ;)

Då har jag helt missat svaret

Scratch89
2011-11-01, 18:27
Hur funkar det där egentligen? Om jag som typ 1 får i mig för mycket insulin, så riskerar jag ju att bli hypoglycemisk? Hur sjutton kan en frisk människas kropp som kommer spotta ut så mycket som krävs klämma i sig mer än vad som krävs, så att säga(?).

Antaglifen så tar dom det efter stora måltider och små doser i början för att undvika att det går för lågt.Jag är dum när det gäller det här men nån får gärna förklara.

En frisk persons kropp ger ju mer insulin om du äter mer för att hålla blodsockret på en bra nivå.BB´s tar ut över det ännu extra insulin.Hur är det då för diabetiker som räknar kolisar och tar insulin därefter så varför kan man inte ta mer insulin och få ut samma effekt som byggarna?

Insulin trycker ner blodglukosnivåerna, men andra supplement kommer se till att hålla nivåerna höga hela tiden. De mängder som byggarna doserar med är helt löjliga, och det är egentligen bara i sådana doser som insulin är anabolt i vuxen ålder. Så anledningen till att de inte blir hypoglykemiska är för att de har andra saker också, som komplement.
Någon mer insatt får gärna gå djupare.

Silencer
2011-11-01, 21:09
Jag fortsätter proppa i mig ris och malto då. Bästa bulkmaten!

young_george
2011-11-01, 22:50
Insulin är ett anabolt hormon.

Vilken vävnad är det anabolt för?

Bozar
2011-11-01, 23:48
Vilken vävnad är det anabolt för?

Subkutan fettvävnad? Mer direkt adipocyterna men jag vet inte om anabolt är rätt ord...