Visa fullständig version : Vad fyller man ut med?
Hej.
Jag skulle nog kunna påstå att jag har hyfsad koll på kost och jag har uppnått goda resultat under den tiden jag har tränat (ungefär 1,5 år) men om jag ska vara ärlig så slarvar jag ganska mycket under bulkperioder.
Jag brukar oftast se till att jag får i mig tillräcklig mängd protein och fett så tidigt under dagen som möjligt och sedan fyller jag ut med skräp (godis och kakor) under kvällen för att uppnå önskad kalorimängd. Jag skulle uppskatta att jag snittar runt 500 kcal från skräp varje dag.
Det jag undrar är hur pass stor skillnad jag kan förvänta mig om jag väljer att strypa intaget av skräp och byta ut det mot ostmackor, potatis, ris eller frukt. Är det "okej" att göra som jag eller leder det till mer fläsk än om jag använde mig av mer hälsosamma alternativ?
Målet är att bygga så mycket muskelmassa som möjligt.
Mvh.
Möjligvis skulle du uppleva en tråkigare tillvaro eftersom du tar bort något du gillar.
det är nog omöjligt att säga, men jag tror att du lägger på dig kanske pytte lite mer fett genom att fylla ut med skräp, men det är vad jag tror utan någon som helst vetenskaplig referens att komma med ;)
Sheogorath
2011-10-30, 14:45
Hej.
Jag skulle nog kunna påstå att jag har hyfsad koll på kost och jag har uppnått goda resultat under den tiden jag har tränat (ungefär 1,5 år) men om jag ska vara ärlig så slarvar jag ganska mycket under bulkperioder.
Jag brukar oftast se till att jag får i mig tillräcklig mängd protein och fett så tidigt under dagen som möjligt och sedan fyller jag ut med skräp (godis och kakor) under kvällen för att uppnå önskad kalorimängd. Jag skulle uppskatta att jag snittar runt 500 kcal från skräp varje dag.
Det jag undrar är hur pass stor skillnad jag kan förvänta mig om jag väljer att strypa intaget av skräp och byta ut det mot ostmackor, potatis, ris eller frukt. Är det "okej" att göra som jag eller leder det till mer fläsk än om jag använde mig av mer hälsosamma alternativ?
Målet är att bygga så mycket muskelmassa som möjligt.
Mvh.
500 kcal från "skräp" är ju inga mängder så jag tror skillnaden hade blivit obetydlig. Förutsatt att du tillgodosett ditt behov av mikronutrienter, naturligtvis. Men att "fylla ut" på det sättet du gör (äter allt bra först, sen allt dåligt) låter ganska ovettigt. Placera istället dina sockerkällor där du kan dra bäst nytta av dem (förslagsvis efter träningen). Nu kanske du tränar sent på dagen så att det naturligt blir så, men som allmänt tips, tänk på att kroppen kan hantera socker bäst när levern inte är proppfull med glykogen. "Efterätter" är därför bra dumt att ha för vana, bortsett från det faktum att det kan göra att man äter lite mindre socker än om man hade haft sockret som "stand alone"-mål. Men har man bestämt sig för en viss mängd och håller sig till det så...
Påminner om den ökända tråden med heinz och Grub.
Sammanfattningsvis är det bästa om du inte äter något skräp överhuvudtaget, även om du kan bygga med skräp så är det inte att föredra.
En liknelse: du ska bygga ett högt och stadigt hus.
Om du bygger med betong, stål och glas av hög kvalité och sedan börjar föra in material med sämre kvalité i konstruktionen. Blir slutresultatet bättre eller sämre än om du hade genomgående hög kvalité på materialet?
Exakt hur stor skillnaden blir skiljer sig antagligen från fall till fall. Men att det är bättre att bulka med mjölk, kött, ägg, pasta eller ris istället för kakor eller godis är självklart.
Man kan ju också välja sitt godis med lite omsorg. Mjölkchoklad innehåller ju faktiskt lite mjölkprotein (det står till och med whey på Cloettas förpackningar) till skillnad från en påse gott och blandat som bara är socker i princip.
Herregud vad ni överdriver, om man fyller ut med 500kcal godsaker, hur mångra gram tror ni det är i socker och hur mycket fruktos blir det?
Däremot att få äta något man gillar kan göra hela skillnaden för motivationen.
Herregud vad ni överdriver, om man fyller ut med 500kcal godsaker, hur mångra gram tror ni det är i socker och hur mycket fruktos blir det?
Inte så mycket kanske, men många bäckar små.
Sheogorath
2011-10-30, 15:27
Exakt. 500 kcal från godsaker är inte mycket i min värld. Kanske 50 g fruktos? Sprids det ut över dygnet eller äts efter träning är det verkligen ingenting och det var därför jag skrev att han kunde tänka på placeringen, snarare än mängden/sorten. 50 g fruktos på stöten när levern är sprängfylld är däremot en hel del om det görs varje dag över en längre tid.
Tack allesammans för svaren.
50 g fruktos på stöten när levern är sprängfylld är däremot en hel del om det görs varje dag över en längre tid.
Och då blir det väldigt ohälsosamt? Jag äter vanligtvis godiset på kvällen (21-23 tiden), ungefär 4-5 timmar efter senaste måltiden, funkar det? Jag tycker poängen med att käka godiset försvinner lite om jag lägger det efter träningen i och med att det är på kvällen jag kan slappna av och njuta av det.
Tack återigen
Mvh.
Om levern tillförs ytterligare socker om den är full redan med glykogen så bildas det fett rätt så snabbt.
Sheogorath
2011-10-30, 17:59
Tack allesammans för svaren.
Och då blir det väldigt ohälsosamt? Jag äter vanligtvis godiset på kvällen (21-23 tiden), ungefär 4-5 timmar efter senaste måltiden, funkar det? Jag tycker poängen med att käka godiset försvinner lite om jag lägger det efter träningen i och med att det är på kvällen jag kan slappna av och njuta av det.
Tack återigen
Mvh.
4-5 timmar efter senaste måltiden kan du nog hantera 500 kcal sötsaker på ett ganska vettigt sätt. Din lever har brutit ner glykogen till glukos i ett par timmar för att hålla blodsockret jämt och då finns det ju plats för mer glykogen där. "Problemet" är att både fruktosen och glukosen från sockret ombildas till glykogen i levern (och glukosen även i musklerna) och glukosen konkurrerar därför om leverplats, särskilt om muskelglykogenet är relativt väl påfyllt redan. Som sagt: 500 kcal från bröd, potatis, ris eller pasta hade varit bättre men du har valt ett bra tillfälle efter omständigheterna i alla fall.
Själv äter jag ganska mycket sötsaker under uppbyggnad, inte alls särskilt vältajmat alla gånger. Jag tycker att det förhöjer min livskvalité mycket, dels för att det är gott och dels eftersom jag måste få i mig väldigt mycket energi för att gå upp i vikt, vilket är en plåga att göra med bara traditionellt "nyttig" mat.
Som många säger. Motivationen gör mer än vad man tror.
Stryper man för mycket, blir för petig - Kanske det drar ner på ens humör i längden vilket kommer sänka din träningsinsats.
jag menar, folk vill alltid leka att dem är 110% petiga med ALLT. Men då är frågan, varför? Varför ska du låta träning styra HELA ditt liv? kommer du må bra av det i längden?
Det finns nästan bara en anledning till att låta det styra nästan allt, och det är om du är professionell och drar in pengar på det.
Om man tränar för att må bra och som hobby för att få bättre kropp osv, då bör man inte låta sig styra till 110% heller. För då orkar man helt enkelt inte i längden. Det finns väl undantagsfall men du förstår nog min poäng
4-5 timmar efter senaste måltiden kan du nog hantera 500 kcal sötsaker på ett ganska vettigt sätt. Din lever har brutit ner glykogen till glukos i ett par timmar för att hålla blodsockret jämt och då finns det ju plats för mer glykogen där. "Problemet" är att både fruktosen och glukosen från sockret ombildas till glykogen i levern (och glukosen även i musklerna) och glukosen konkurrerar därför om leverplats, särskilt om muskelglykogenet är relativt väl påfyllt redan. Som sagt: 500 kcal från bröd, potatis, ris eller pasta hade varit bättre men du har valt ett bra tillfälle efter omständigheterna i alla fall.
Själv äter jag ganska mycket sötsaker under uppbyggnad, inte alls särskilt vältajmat alla gånger. Jag tycker att det förhöjer min livskvalité mycket, dels för att det är gott och dels eftersom jag måste få i mig väldigt mycket energi för att gå upp i vikt, vilket är en plåga att göra med bara traditionellt "nyttig" mat.
Tack för svaret.
Jag håller med dig om det sista, det hade blivit svårt att få i sig tillräckligt med kalorier och då är det smidigt att bara stoppa i sig något rikt på kalorier som dessutom smakar bra.
Som många säger. Motivationen gör mer än vad man tror.
Stryper man för mycket, blir för petig - Kanske det drar ner på ens humör i längden vilket kommer sänka din träningsinsats.
jag menar, folk vill alltid leka att dem är 110% petiga med ALLT. Men då är frågan, varför? Varför ska du låta träning styra HELA ditt liv? kommer du må bra av det i längden?
Det finns nästan bara en anledning till att låta det styra nästan allt, och det är om du är professionell och drar in pengar på det.
Om man tränar för att må bra och som hobby för att få bättre kropp osv, då bör man inte låta sig styra till 110% heller. För då orkar man helt enkelt inte i längden. Det finns väl undantagsfall men du förstår nog min poäng
Sant som du säger. Man kan ju inte släppa tyglarna allt för mycket men du har helt rätt i att man inte ska låta det gå överstyr. Jag vill bara säga det att jag inte sköter allting till fullo utan jag gör det jag orkar och jag tycker att det hade känts helt okej att dra ned lite på godiset men om det nu i praktiken inte spelar någon större roll så får det vara.
Tack för alla svar.
Degpekka
2011-10-31, 01:32
Det enda som jag tycker klingar dåligt är att man vänjer sig vid att äta överdrivet söta saker varje dag, att ge sig själv ett sockersug helt i onödan.
Sheogorath
2011-10-31, 07:43
Eller att man äter onödigt torftigt/kalorifattigt (traditionell byggarmat) FÖR att ha utrymme för sötsaker. Om det förhöjer ens livskvalité så fine, om man gör det bara för att man vant sig vid den där skålen glass med kakkross varje kväll och intalat sig att man behöver den för att bygga kan man ju styra om den vanliga kosten istället vilket både blir godare mat, nyttigare och bättre för ekonomin.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.