Visa fullständig version : Hur länge bör den laddas?
Hej.
Inhandlade en Samsung Galaxy igår, bra telefon helt klart. Jag har dock en fråga.
Telefonen hade batterier när jag startade den, och det var rekommenderat att jag ska tömma batteriet först och sedan ladda den. Så idag satte jag den på laddning efter att den va helt tom på batterier, vid 17 tiden. Hur många timmar ska jag ladda den egentligen? Är det 6-8 timmar eller 1 helt dygn som gäller? Jag har kollat instruktionsboken osv men hittade ingen info.
Det finns ingen info i handboken av en anledning - det spelar ingen roll :)
Bara ladda det fullt
Första laddningen är ju viktig, för om man gör fel med laddningen och så så kan det bli problem framöver som t.ex att batteriet dör för snabbt och så.
Jockefoten
2011-10-29, 17:02
Alla laddningar är lika viktiga. Ett batteri tappar kapacitet efter varje laddning, dvs många "halvladdningar" och batteriet kommer ta slut mycket fortare.
fiskebulle
2011-10-29, 17:03
Ganska skön myt det där. Ryktet säger att det gäller äldre typer av batterier.
Jag förstår inte, alla säger olika saker. Finns det ingen källa ni kan dra ur informationen ifrån?
http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/489594-faq-hur-langa-skall-jag-ladda-batteriet-forsta-gangen/
Första laddningen är ju viktig, för om man gör fel med laddningen och så så kan det bli problem framöver som t.ex att batteriet dör för snabbt och så.
Inte med LiIon-batterier.
Inte med LiIon-batterier.Okej, så galaxy telefonerna har LIon batterier eller? Det står 100% grönt nu på telefonen, kan jag börja använda den på en gång eller ska jag låta den stå kvar?
Å andra sidan var den ju redan laddad en gång eftersom det var kräm i den
Okej, så galaxy telefonerna har LIon batterier eller? Det står 100% grönt nu på telefonen, kan jag börja använda den på en gång eller ska jag låta den stå kvar?
Alla moderna telefoner. Använd du din telefon.
Galaxyn vibrerar till när den är färdig. Tror det kommer en markering på batteriet med.
Galaxyn vibrerar till när den är färdig. Tror det kommer en markering på batteriet med.Det står 100% just nu och helt grönt. Den laddar inte mer. Frågan är dock om den ska stå sådär i 6-8 timmar totalt eller 1 helt dygn - eller om man kan börja använda den nu på en gång. För den kanske laddar eller får någon form utav energi även fast den är fullt laddad?
Jag blir aldrig besviken så fort xarizma gör en tråd:laugh:
Jag blir aldrig besviken så fort xarizma gör en tråd:laugh:Nu var det ju ingen som efterfrågade vad du tycker. Utan det relevanta är min fråga som jag ställt. Bidra till tråden eller så behöver du inte skriva alls.
Jag kan förstå att folk kan tycka saker om mig, men detta är bara ''fakelife'' så jag bryr mig inte så mycket heller. Sålänge jag håller mig till reglerna vilket jag gjort i flera år så spelar det ingen roll - moderatorerna håller nog med. Sedan vet jag att 50% av mina trådar är onödiga - men det beror på min egen lathet. Istället för bli besviken på mig så borde du skaffa dig bättre saker att bry dig om :)
Såå, åter till ämnet
Det han menade var nog att du redan fått svar flera gånger i tråden, samt en länk till en annan tråd som förklarar allt väldigt bra, men du fortsätter att ställa samma fråga.
Är det inte så dock, att batterystats-filen (Android) skapas när man sätter på telefonen första gången? Den kan ju isåfall bli fel om man startar telefonen halvladdad, men det är ju å andra sidan lätt att fixa i efterhand.
För själva batteriet spelar det som sagt ingen roll dock, tom tror jag väl att det är så att man helst inte bör ladda ur det helt.
Jag är bara rädd att ifall jag gjorde misstag där i början att jag väntade med att batteriet helt tog slut innan jag började ladda den , jag är rädd att det kommer leda till något som blir ett ''fast'' problem - d.v.s att det har tagit tillräckligt med skada så att batteriet är tillräckligt skadat så att den tar slut mycket snabbare HELA TIDEN. Å andra sidan är det ju en telefon med massa saker - så inte konstigt att batterierna tar slut lite snabbt ibland om man leker och pratar lite för mkt. Eller om man har för mycket program igång etc.
Det där med att första laddningen är viktig existerar inte hos de nya mobilerna, det är bara sånt gammalt snack som gällde för i tiden. Så du kan vara lugn :)
Plugga ur och börja använd telefonen.
Fishtank
2011-10-31, 07:44
Är det inte så dock, att batterystats-filen (Android) skapas när man sätter på telefonen första gången? Den kan ju isåfall bli fel om man startar telefonen halvladdad, men det är ju å andra sidan lätt att fixa i efterhand.
För själva batteriet spelar det som sagt ingen roll dock, tom tror jag väl att det är så att man helst inte bör ladda ur det helt.
Ja men den tar information ett par cykler innan den är klar
Dock kan man fucka upp den om man flashar om mycket och då först behöver man wipa den
Gigabyte
2011-10-31, 09:27
Det står 100% just nu och helt grönt. Den laddar inte mer. Frågan är dock om den ska stå sådär i 6-8 timmar totalt eller 1 helt dygn - eller om man kan börja använda den nu på en gång. För den kanske laddar eller får någon form utav energi även fast den är fullt laddad?
Det som händer när batteriet når "100%" är att telefonen automatiskt stänger av laddningen, och batteriet börjar förbrukas ner till en nivå där batteriet börjar laddas igen och så upprepar det sig. Detta kan vara bra att ha i bakhuvudet eftersom det kan bli så att batteriet visar t.ex. 93% strax efter att man kopplat ur laddaren. Det är alltså inget fel på telefonen eller batteriet utan det är så det ska fungera.
Nu har det gått ett par dagar och jag är nöjd med telefonen.. Jag skulle dock vilja fråga en sak till er som har en likadan telefon ;
Upplever ni också att telefonen ''ofta'' eller bara ''ibland'' är seg? Typ att det någon extra sekund att komma in någonstans eller när något ska ladda ?
För många applikationer som kör samtidigt isf. Alltså används mycket minne.
Googla. Snälla googla. Jag vet redan vad frågan kommer vara och jag tycker att du kan söka upp det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.