handdator

Visa fullständig version : funkar det här?

mrt4
2004-01-03, 18:24
Några intressanta frågor som det vore trevligt att få besvarade

1:
Ser det här bra ut?

frukost: lättmjölk&kelloggs allbran

mellis: äggvitor (kokta, kastar gulan åt h-e)

lunch: Något på resturang, aktar mig för feta såser och sådant. mycket grönt såklart.

mellis 1 h innan träning: en dos diet pro (17,5g protein, 12g kolhydrater(47 gi) fett <0,7g) totalt 129 kcal.

efter träning: 1 flaska fittness protein (50g protein 66g kolhydrater)

middag. typ pasta eller ris med kyckling tex.

kvälls mål diet pro (se ovan) och eventuellt en banan om jag känner mig hungrig.

2 Ska jag äta likadant träningsfria dagar också? Då förbrukar jag ju i regel inte lika mycket?

3 Hur mycket förbrukar jag egentligen? Är 183cm lång 89kg 20 år. Jobbar som fastighetsskötare så det blir rätt mycket spring :(
Är väl svårt att säga naturligtvis men ungefär?
Det är därför jag inte skrivit tex hur mycket allbran och lättmjölk jag tar till frukost. Det anpassar jag efter vad jag ska ha i mig.

4 motion. Behöver jag det överhuvudtaget??????
isåfall: träningscyckel i relativt lugn takt 20 minuter efter träningen. totalt 80 minuter i veckan. Behövs mer, och isåfall när? Glöm morgonpromenader. Knallar jag iväg sådags på dygnet så hittar jag inte hem igen :rolleyes:

5: vill tappa ett par kilo fett men inga muskler, hjälp mig för guds skull!!!!!!!

Övrigt: Är fullt medveten om att jag måste ligga på - för att tappa fett, men frågan är om det här är ett vettigt upplägg?
Tack på förhand\R

King Grub
2004-01-03, 18:31
1:
Ser det här bra ut?

frukost: lättmjölk&kelloggs allbran

Mer protein. Du behöver någon riktig proteinkälla efter så många timmar utan.

mellis: äggvitor (kokta, kastar gulan åt h-e)

Varför kasta all gulor? Mer protein i gulan än i vitan. Dessutom behöver du kolhydrater och fett. Går det för lång tid utan kolhydrater sjunker blodsockret och muskelnedbrytande glukagon utsöndras.

lunch: Något på resturang, aktar mig för feta såser och sådant. mycket grönt såklart.

Låter okej.

mellis 1 h innan träning: en dos diet pro (17,5g protein, 12g kolhydrater(47 gi) fett <0,7g) totalt 129 kcal.

Låter som för lite energi, men det beror på hur lång tid det gått sedan lunch.

efter träning: 1 flaska fittness protein (50g protein 66g kolhydrater)

Bra.

middag. typ pasta eller ris med kyckling tex.

Utmärkt. Lite grönsaker som komplement, kanske?

kvälls mål diet pro (se ovan) och eventuellt en banan om jag känner mig hungrig.

Okej, antar jag. Möjligen för lite protein och definitivt för lite fett.

2 Ska jag äta likadant träningsfria dagar också? Då förbrukar jag ju i regel inte lika mycket?

Ja. Då skall du återhämta dig från träningen. Däremot kan du naturligtvis skippa efterträningsdrinken, och får därmed också i dig färre kalorier.

3 Hur mycket förbrukar jag egentligen? Är 183cm lång 89kg 20 år. Jobbar som fastighetsskötare så det blir rätt mycket spring
Är väl svårt att säga naturligtvis men ungefär?

Räkna ut själv här:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Kommer mycket nära sanningen.

4 motion. Behöver jag det överhuvudtaget??????

JA!

isåfall: träningscyckel i relativt lugn takt 20 minuter efter träningen. totalt 80 minuter i veckan. Behövs mer, och isåfall när? Glöm morgonpromenader. Knallar jag iväg sådags på dygnet så hittar jag inte hem igen

Kör riktigt superintensivt, gärna intervaller, de tjugo minuterna istället, så ökar du energiförbrukningen markant. Dessutom är kort intensiv cardio mycket positivt för insulinkänsligheten och muskeluppbyggnaden.

mrt4
2004-01-03, 18:41
Lysande!

Angående frukost: Det fixar jag till :cool:
mellis. Fick för mig att gulan innehöll höga halter av kolesterol som gör att jag får åderförkalkning om 40 år. låter kanske fånigt. men men.

mellis efter lunch blir ca 3h efter lunch. komplettera med en eller ett par bananas?

kvälls mål diet pro: Får väl komplettera med en matsked olivolja (blääk)

Enligt din suveräna länk behöver jag ca 4000 kcal. då gör jag klokt i att lägga mig runt 3500-3700 med andra ord.

cyckel efter träning i intervaller: Ska jag drampa som en dåre i 30 sek för att sedan ta det lugnt i 30 sek. eller ska jag dra upp motståndet som helskotta i 30 sek för att sedan gå ner på normal nivå i 30 sek? Enligt mig borde det inte spela någon roll, men i alla fall......

Tack igen på förhand!!!!!

\R

King Grub
2004-01-03, 18:45
Fick för mig att gulan innehöll höga halter av kolesterol som gör att jag får åderförkalkning om 40 år. låter kanske fånigt. men men.

Kolesterolet i ägg i sig är inte farligt för en frisk individ. Det är skillnad på kolesterolet man får i sig genom maten och blodkolesterolvärdena. En frisk individ kan äta i princip hur många ägg han vill. Då är ett överätande av mättat fett totalt i kosten kombinerat med ett stillasittande leverne en mycket större bov.

mellis efter lunch blir ca 3h efter lunch. komplettera med en eller ett par bananas?

Låter bättre.

cyckel efter träning i intervaller: Ska jag drampa som en dåre i 30 sek för att sedan ta det lugnt i 30 sek. eller ska jag dra upp motståndet som helskotta i 30 sek för att sedan gå ner på normal nivå i 30 sek? Enligt mig borde det inte spela någon roll, men i alla fall......

Det spelar nog som sagt mindre roll. Prova och känn efter. Det är inte meningen att mjölksyra skall tvinga dig att stanna, utan det är hjärta/lungor som skall belastas och pulsen som skall upp.

mrt4
2004-01-03, 18:53
okey; tack för dom finna (och skitsnabba) svaren!!!!

ha det!!!!

R