Visa fullständig version : Stämmer verkligen kcal IN och UT?
Har fått så himla bra svar på detta forum senaste månaden. Jag har dock funderat på en sak när det gäller kcal in och ut.
Om ni säger att levern bara kan ta upp ca 100 g kolhydrater annars görs det om till fett. Då borde inte regeln in och ut gälla.
Vad jag har förstått så kan levern ta upp ca 100 g åt gången så du måste "tömma" den emellan åt din måltider? Men säg om du har en deffdiet på 1200 kcal per dag och väljer att inte äta frukost och lunch utan sparar allt till en måltid. Då överfylls ju kolhydratsförrådet?
Därför stämmer inte kcal In och Ut helt och hållet. Eller?
King Grub
2011-10-29, 04:41
Det där med levern och kolhydrat gäller inte kolhydrat i allmänhet, bara fruktos. Andra kolhydrater lagras i muskulaturen och/eller förbränns direkt.
Det är bara vid stor eller långvarig överätning av kolhydrat, utan aktivitet, som kolhydrat lagras som kroppsfett i nämnvärd utsträckning.
Sheogorath
2011-10-29, 06:35
Precis som Grub säger är leverns begränsning att lagra kolhydrat inte ett problem för andra kolhydrater än fruktos. Glukosmolekylen (den molekyl som stärkelse från sådant som bröd, ris, pasta etc bryts ner till) har helt enkelt fler ställen att ta vägen.
Dessutom: kcal in/ut gäller för fruktos också eftersom den orsakar samma viktförändring som andra kolhydrater. Skillnaden är bara var kilona är benägna att hamna. Mer utspridda över kroppen för stärkelse/glukos, mer nära de inre organen för fruktos (om intaget sker när levern är full, vill säga).
Edit: passande, jag sitter och trycker marshmallows nu. 460 kcal. Det känns OK eftersom levern brutit ner glykogen och pytsat ut glukos i blodet hela natten. I can take it! :D
Precis som Grub säger är leverns begränsning att lagra kolhydrat inte ett problem för andra kolhydrater än fruktos. Glukosmolekylen (den molekyl som stärkelse från sådant som bröd, ris, pasta etc bryts ner till) har helt enkelt fler ställen att ta vägen.
Dessutom: kcal in/ut gäller för fruktos också eftersom den orsakar samma viktförändring som andra kolhydrater. Skillnaden är bara var kilona är benägna att hamna. Mer utspridda över kroppen för stärkelse/glukos, mer nära de inre organen för fruktos (om intaget sker när levern är full, vill säga).
Edit: passande, jag sitter och trycker marshmallows nu. 460 kcal. Det känns OK eftersom levern brutit ner glykogen och pytsat ut glukos i blodet hela natten. I can take it! :D
HAHA du och dina marshmallows. Jag sitter och äter en kycklingsallad med äpple. Har prövat en ny träningsform igår och idag. Combat, as grymt för axlar och rygg :)
Men då förstår jag skillnaden, det låter vettigt. Stärkelse som i potatis osv..
Är det fruktos i bär också?
Inge Enveten
2011-10-29, 09:38
HAHA du och dina marshmallows. Jag sitter och äter en kycklingsallad med äpple. Har prövat en ny träningsform igår och idag. Combat, as grymt för axlar och rygg :)
Om jag minns rätt är svaret ja, det finns. Det är dock väldigt lite.
Eddie Vedder
2011-10-29, 10:24
Ja. Och precis som med frukt så varierar sockerartsfördelningen mellan olika bär, samma bär av olika sorter, mognadsgrad med mera.
Sheogorath
2011-10-29, 10:31
Precis som Oliver säger är det väldigt lite fruktos det handlar om. Det ska mycket till för att man ska få i sig "för mycket" fruktos från färsk frukt och bär. Med torkad frukt och juice är det en annan femma däremot.
King Grub
2011-10-29, 11:38
Även om kolhydraterna man åt skulle lagras som fett... på vilket sätt skulle det göra att "kcal in och ut" inte skulle stämma?
Ola Wallengren
2011-10-29, 15:10
Fruktos verkar fylla på leveglykogenet mer än glukos men det är inte så att fruktos enbart hamnar i levern och efter 100g så blir det fett. Allt är på en glidande skala. Ungefär 50% av fruktosen går vidare ut i kroppen när den omvandlats till glukos. Av den anledningen är ren fruktos ungefär 50% mindre effektivt än glukos att fylla på muskelglykogen efter träning.
Jämför man glukos och sackaros så är det nästan ingen skillnad och en blandning av 66% glukos och 33% fruktos är i princip lika effektivt som glukos.
När man intar stora mängder fruktos så ökar de novo lipogenesen kraftigt men det är ändå i gram räknat ganska lite totalt sett.
Inge Enveten
2011-10-29, 15:26
Precis som Oliver säger är det väldigt lite fruktos det handlar om. Det ska mycket till för att man ska få i sig "för mycket" fruktos från färsk frukt och bär. Med torkad frukt och juice är det en annan femma däremot.
Blir ju glad när det skrivs så där. Man känner sig kunnig.
:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.