Visa fullständig version : Nybörjare
MarreCroCop
2004-01-03, 03:31
Jag är 16 år och har just börjat trän. just nu tränar jag 2-3 ggr i veckan och kör de flesta övningarna. jag lägger inte på allt för mycket vikter utan tar det lugnt så jag bygger upp musklerna från grunden. jag försöker träna så att alla muskler tränas men jag vet inte om jag gör fel. Min kost är bra enligt mig jag äter inte allt för mycket godis dricker minst 3 glas mjölk varje dag (mellanmjölk), pizza/hamburgare max 1 gång i veckan och alltid grönsaker till maten. Jag undrar om någon av er kanske har några tips om hur jag ska göra för att få det så bra som möjligt. jag ger alltid 100% på träningen och ser självklart resultat men som sagt. Jag spelar även handboll och det är mycket konditionspass som vi behöver men jag vill ha mer styrka och tränar där mer på fritiden alltså på gymmet. Vad finns det mer man kan göra som hjälper träningen mer på traven? Skriv gärna!
/matts
:eating: :bpump: :eating: :sleep:
Mycket proteiner...
Antingen så äter du mat med mycket proteiner i direkt efter träningen (så snabbt det bara går) eller vill du vara snäppet mer seriös köper du proteintillskott och häller i dig efter träningen.
Valet är ditt...
Lycka till och fråga på om du undrar något finns mycket kunnigt folk här...
//Garnax
Ät gärna vassleprotein och snabba kolh. direkt efter ett hårt pass, för återhämtningen. Annars långsamma kolh. och bra fetter under dagen.
jag lägger inte på allt för mycket vikter utan tar det lugnt så jag bygger upp musklerna från grunden.
I början: Kör på låga vikter och lär dej tekniken. Sedan kör du på känsla. Bry dej inte om vad som står på vikten, överbelasta!
Om du inte har upptäckt det ännu, kommer du att erfara hur enormt kul det är med styrketräning. Det blir även ett bra kompliment till handbollsträningen och en bra grund till en god fysik. Lycka till, grabben... :thumbup:
Vill du växa så ska du äta mycket, träna hårt och vila.
Sa jag äta mycket? Om inte så ska du se till att du äter mycket.
:bpump: :eating: :sleep:
Karl_alfred
2004-01-03, 11:36
* Lär dig tekniken
* Kör med fria vikter
* kör främst med basövningar (övningar som involverar flera muskler t ex. marklyft, knäböj, bänkpress, skivstångscutl mm)
* kör någon isolationsövning för varje muskel, för att verkligen känna muskeln (involverar nästan bara den tänkta muskeln t ex. koncentrationscurl, hantelflyes)
* ät ordentligt och bra
* Öka vikten då och då
* byt inte träningschema för ofta
* våga vila ordentligt
Kosttilskott tror jag är ganska onödigt i början. Du kommer att växa som ogräs ändå. Det är bättre att skaffa sig ordentlig kunskap om maten först.
Originally posted by Karl_alfred
* Lär dig tekniken
* Öka vikten då och då
* byt inte träningschema för ofta
* våga vila ordentligt
* Öka vikten då och då
Visst, du borde öka vikten varje pass om du vill fortsätta växa. Om du tränar hårt, vilar och äter tillräckligt, du skall du KUNNA öka varje pass, inte "då och då".
* våga vila ordentligt
Varför skall han vila mer som nybörjare? De flesta här på forumet kör ju 3-5 splits, och tränar 4-5 dagar i veckan. Om det då ger mer, varför skall han våga vila ordentligt?
Förresten Karl, kan du inte droppa in i min journal och säga vad du tycker om mitt senaste benpass, vore sjyst. ;)
MarreCroCop: Jag tror du kommer få bra resultat om du vilar mycket, mellan passen, inte endast muskelgrupperna, lyft tungt, variera övningarna och ät ordentligt.
Lycka till!
Karl_alfred
2004-01-04, 00:23
Originally posted by Medusa
* Öka vikten då och då
Visst, du borde öka vikten varje pass om du vill fortsätta växa. Om du tränar hårt, vilar och äter tillräckligt, du skall du KUNNA öka varje pass, inte "då och då".
Absolut går det att öka vikten i stort sett varje pass. I allafall till en viss gräns. Men man kan ju även förbättra sig genom t ex. göra fler reps än förra passet. Många vill kanske inte öka vikten om de bara klarade 3 reps på vikten förra passet och väljer då istället att försöka göra, några fler reps nästa pass.
* våga vila ordentligt
Varför skall han vila mer som nybörjare? De flesta här på forumet kör ju 3-5 splits, och tränar 4-5 dagar i veckan. Om det då ger mer, varför skall han våga vila ordentligt?
Förresten Karl, kan du inte droppa in i min journal och säga vad du tycker om mitt senaste benpass, vore sjyst. ;)
Har inte sagt att man behöver vila mer som nybörjare vad jag vet. Men det jag menar är att man som nybörjare tenderar att vara i gymmet allt för ofta. För man upptäker att det är så förbaskat roligt. Själv var jag på gymmet 7 dagar i veckan, vecka efter vecka, månad efter månad, ja ibland 2 gånger om dagen utan någon struktur alls i början. Detta lede knapt till några resultat över huvud taget. Sen började jag läsa lite mer om byggning och fick mer kunskaper. Insåg att man inte kanske skulle träna så mycket som jag gjorde. å vips så blev jag rejält mycket starkare och större. 3-4 gånger i veckan anser jag absolut inte som några problem. Tränar själv så och får väldigt bra resultat. Vet ju att du gillar Mentzer. Läste ju i en intervju med honom att maten inte var så viktig egentligen, utan att de är vilan mellan passen som är det. Om man äter ordentligt tycker jag inte alls det är några problem att gymma 4 gånger i veckan. Jag brukar ju även löpa ca 1 gång i veckan men ändå göra bra framsteg.
Ska kolla din journal. den följer jag så gärna.
MarreCroCop: Jag tror du kommer få bra resultat om du vilar mycket, mellan passen, inte endast muskelgrupperna, lyft tungt, variera övningarna och ät ordentligt.
Lycka till!
* Öka vikten då och då
* våga vila ordentligt
På 1 svarar jag.
Det är omöjligt att öka vikten varje pass, även om man kör med microhöjningar.
Som nybörjare ska man inte heller försöka utan se till att man verkligen klarar av att lyfta vikten med bra teknik för att sen öka repsen eller vikten. Tekniken är mycket viktigare än vad som ligger på stången.
På 2 svarar jag.
Nybörjarnas muskler behöver inte lika mycket vila men leder och senor är inte vana vid styrketräningen och behöver i alla fall ganska mycket vila, att köra fyra eller fem dagar i veckan som ren nybörjare är inte så smart alltså.
Att det sen är ett fåtal erfarna tränande som kan träna fem dagar per vecka om de kör riktigt hårt på gymet är ju en senare fråga.
Om man kan öka vikten varje pass, så borde ju personer som tränat i åtskilliga år vara ENORMT hulken aktiga
King Grub
2004-01-04, 14:15
Den som tror att det går att öka i varje pass kommer att få ett bistert uppvaknande efter några års träning. Det är omöjligt, även om det är frågan om andra ökningar än "mer-vikt-på-stången"-ökningar. Men det betyder ju inte att passet var bortkastat.
Originally posted by King Grub
Den som tror att det går att öka i varje pass kommer att få ett bistert uppvaknande efter några års träning. Det är omöjligt, även om det är frågan om andra ökningar än "mer-vikt-på-stången"-ökningar. Men det betyder ju inte att passet var bortkastat.
Man kommer ju hela tiden närmare sin maxpotential, givetvis kan man inte öka efter flera år, men tills dess bör ökningar vara konstanta, återkommande, varje pass. (Om man vilar, äter tillräckligt, en frisk själ i en frisk kropp).
Man kommer ju hela tiden närmare sin maxpotential, givetvis kan man inte öka efter flera år, men tills dess bör ökningar vara konstanta, återkommande, varje pass. (Om man vilar, äter tillräckligt, en frisk själ i en frisk kropp). Om ökningarna hela tiden är "konstanta" tills det att du nått din "maxpotential", innebär det ju att du hela tiden ökar i samma takt för att en dag märka att det tar stopp totalt. Så är det inte. Det finns ingen som ökar konstant. Varför skriver du det? :confused:
Originally posted by JAM
Om ökningarna hela tiden är "konstanta" tills det att du nått din "maxpotential", innebär det ju att du hela tiden ökar i samma takt för att en dag märka att det tar stopp totalt. Så är det inte. Det finns ingen som ökar konstant. Varför skriver du det? :confused:
JAM: Jag tror att det är så här.
Vi är alla överens om att en överbelastning av muskeln orsakar skador som resulterar i tillväxt, dvs ökning i styrka och sedan muskelmassa.
Om du då på PASS A överbelastar tillräckligt för att stimulera tillväxt, och sedan vilar, äter, sover, dricker etc tillräckligt mycket, så skall Hypertrophy ha skett och du är starkare till PASS B, så fungerar den mänskliga kroppen.
Det är logiskt, och framförallt vetenskapligt.
Den mänskliga kroppen fungerar likadant för alla, men man måste ta hänsyn till olika variabler, exempelvis så smälter vi alla maten på samma sätt, men vissa effektivare än andra.
Om då kroppen bygger på grundprinciper som är lika för alla (Alla normala människor har från början en lever, två lungor, etc. Annars vore till exempel den medicinska vetenskapen falsifierad, läkare skulle inte kunna ställa diagnoser, operera, skapa mediciner, etc) då måste även styrketräning fungera likadant för alla, eller på likartade sätt.
Detta eftersom de funktioner som orsakar muskeltillväxt i våra kroppar är likadana, med vissa variabler då, takt, längd på muskler, fibermängd.
Ökningar (i framförallt styrka) skall med andra ord, om du gör rätt, vara konstanta, tills det tar stopp.
JAM: Jag tror att det är så här.
Just det.
Vi är alla överens om att en överbelastning av muskeln orsakar skador som resulterar i tillväxt, dvs ökning i styrka och sedan muskelmassa.
Om du då på PASS A överbelastar tillräckligt för att stimulera tillväxt, och sedan vilar, äter, sover, dricker etc tillräckligt mycket, så skall Hypertrophy ha skett och du är starkare till PASS B, så fungerar den mänskliga kroppen.
Det är logiskt, och framförallt vetenskapligt.
Jaja, det har du skrivit tusen gånger förut och ja, det är grundtanken.
Den mänskliga kroppen fungerar likadant för alla, men man måste ta hänsyn till olika variabler, exempelvis så smälter vi alla maten på samma sätt, men vissa effektivare än andra.
Om då kroppen bygger på grundprinciper som är lika för alla (Alla normala människor har från början en lever, två lungor, etc. Annars vore till exempel den medicinska vetenskapen falsifierad, läkare skulle inte kunna ställa diagnoser, operera, skapa mediciner, etc) då måste även styrketräning fungera likadant för alla, eller på likartade sätt.
"Smälter maten på olika sätt"? Jaha? Läkekonsten är inte bluff och båg. Det har ingen någonsin påstått.
Ökningar (i framförallt styrka) skall med andra ord, om du gör rätt, vara konstanta, tills det tar stopp.
Nej. Så fungerar det inte. Jag vågar säga att det inte finns en enda person i hela världen, för vilken det är som du skriver.
Medusa: Men då kroppen inte är en logisk maskin hur fungerar det då?
Originally posted by z_bumbi
Medusa: Men då kroppen inte är en logisk maskin hur fungerar det då?
Det är ju just det den är, en logisk maskin. Jag tror det var Aristoteles som sade att "Människan är det rationella djuret".
Förlust av muskelmassa till följd av brist på aktivitet är ett lysande exempel. I detta exempel så eliminerar kroppen onödig energiförbrukning för att använda till andra system, låter extremt logiskt i mina öron.
Originally posted by JAM
Nej. Så fungerar det inte. Jag vågar säga att det inte finns en enda person i hela världen, för vilken det är som du skriver. [/B]
Hur fungerar det då?
Jag har presenterat en vetenskaplig teori om hur det fungerar vid muskelbyggning, det är även den ( just nu ) erkända metoden, tillräcklig överbelastning orsakar stimulering för tillväxt, om du sedan vilar och får i dig tillräckligt med näring resulterar direkt i styrkeökning och eventuellt muskelmassa. Dock endast om dessa tre faktorer uppfylls, då de är beroende av varandra för att resultatet skall vara tillfredställande.
Du säger helt enkelt att det inte fungerar, har du någon fakta som motbevisar att:
överbelastning + tillräcklig näring + tillräcklig vila = Direkt ökning i styrka och muskelmassa.
Alltid kul med en diskussion.
Förresten, glömde jag nämna att det fungerar för mig just nu, det blir en i hela världen då.
Ex: Gick från 85 kg knäböj failure vid 22 reps Pass 1, till 100 kg failure vid 23 reps Pass 2.
Originally posted by JAM
[Jaja, det har du skrivit tusen gånger förut och ja, det är grundtanken.
"Smälter maten på olika sätt"? Jaha? Läkekonsten är inte bluff och båg. Det har ingen någonsin påstått.
[/B]
Det är inte bara en grundtanke, det är den nuvarande kunskapen och principen för muskeltillväxt vi har för tillfället.
Nej, läkarkonsten är inte bluff, men min poäng är att musketillväxt är lika för alla, eftersom vi är byggda efter samma ritningar.
Det är ju just det den är, en logisk maskin. Jag tror det var Aristoteles som sade att "Människan är det rationella djuret".
Han syftade inte på kroppen i sig, utan människans sätt att tänka. Det är hjärnan som skiljer oss från övriga djur.
Hur fungerar det då?
Jag har presenterat en vetenskaplig teori om hur det fungerar vid muskelbyggning
Ja, din alldeles egna lilla teori.
Du säger helt enkelt att det inte fungerar, har du någon fakta som motbevisar att:
överbelastning + tillräcklig näring + tillräcklig vila = Direkt ökning i styrka och muskelmassa.
Men snälla du, har jag någonsin sagt att det inte är så? Däremot kommer inte ökningarna från pass till pass och absolut inte heller konstant! Du kan få återkomma angående det om tre-fyra år så får vi höra vad du säger. Fråga precis vem som helst som tränat ett tag så får du höra.
Förresten, glömde jag nämna att det fungerar för mig just nu, det blir en i hela världen då.
Ex: Gick från 85 kg knäböj failure vid 22 reps Pass 1, till 100 kg failure vid 23 reps Pass 2.
Som flera med mig påpekat i andra trådar beror dina ökningar på att du befinner dig i nybörjarfasen. Då kan man göra sådana ökningar. Det beror inte på att du hittat det perfekta träningsupplägget för din kropp, det beror inte heller på att du eventuellt äter och sover som en gud.
Tror du att någon som tränat i tio år helt plötligt märker att de kan lägga på 15 kg (här: 18 %) till i knäböj? Inte en chans. Du skriver att du (och alla andra) "kommer att öka konstant tills du når din kropps maxpotential". Jaha? Vad innebär det för dig då? Att du kommer att lägga på 15 kilo till nästa gång du kör benböj? Eller göra en procentuell ökning av samma storkel - lägga på 118 kg? Och tio pass efter det göra 23 reps på 250 kg?
EDIT: Du som har så grymma vetenskapliga fakta bakom allt du gör och skriver - vad får dig att köra hela 23 (tjugiotre!) repetitioner för låren?
Det är inte bara en grundtanke, det är den nuvarande kunskapen och principen för muskeltillväxt vi har för tillfället.
Nä, det där är "den nuvarande kunskapen och principen för muskeltillväxt du har för tillfället".
Medusa:
Skulle vara intressant att se om du i fem års tid kan göra ökningar i varje övning i varje pass.
Jag kan lova dig att kroppen inte fungerar så. Själv tycker jag mina ökningar kommer efter att ha stått tämligen still ett tag för att sedan göra ett hopp till nästa platå.
Som alla redan sagt, i början gör man ordentliga ökningar oavsett metod
Men men, jag ska bevaka din träningsdagbok fram till nästa år om så ska behövas. Om jag inte ser konstanta ökningar så kan du räkna med att jag hajar till;)
Originally posted by JAM
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Men snälla du, har jag någonsin sagt att det inte är så? Däremot kommer inte ökningarna från pass till pass och absolut inte heller konstant! Du kan få återkomma angående det om tre-fyra år så får vi höra vad du säger. Fråga precis vem som helst som tränat ett tag så får du höra.
Nä, det där är "den nuvarande kunskapen och principen för muskeltillväxt du har för tillfället".
JAM: Först säger du att principen fungerar, sedan går du vidare med att det är "Den nuvarande kunskapen och principen för muskeltillväxt du har för tillfället", hur ska du ha det?
Detta blir för övrigt mitt sista inlägg i tråden, jag gillar dig och att fortsätta gräla om en sak som egentligen inte är relevant för tråden förstör bara.
Peace :thumbup: Lycka till!
Originally posted by Wiiking
Medusa:
Skulle vara intressant att se om du i fem års tid kan göra ökningar i varje övning i varje pass.
Jag kan lova dig att kroppen inte fungerar så. Själv tycker jag mina ökningar kommer efter att ha stått tämligen still ett tag för att sedan göra ett hopp till nästa platå.
Som alla redan sagt, i början gör man ordentliga ökningar oavsett metod
Men men, jag ska bevaka din träningsdagbok fram till nästa år om så ska behövas. Om jag inte ser konstanta ökningar så kan du räkna med att jag hajar till;)
Platåökningar är tämligen vanliga, främst i muskelmassa.
Ja visst är det så. Jag vet självklart inte hur läget är om 5 år.
Kul att någon följer min träningsjournal, du får "Haja till" om du tycker jag sviktar. :thumbup:
Originally posted by King Grub
Frågan blir då: Vad beror det på? Finns det något vi kan förbättra?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.