Visa fullständig version : LCHF minska fettprocent
Hej, ok, nu har jag gett mig in i LCHF-skiten och jag sitter och räknar på vad fan jag ska trycka i mig osv..
Jag är 24 år, väger 85 kg och är 187 cm lång. Min BMR är uträknad enligt en bioimpedans-mätning (BIA) och ligger på 2150 kcal. Jag tränar ungefär 8 pass i veckan, 6 styrka och 2 fettförbränningspass så jag har satt en aktivitetsfaktor på 1,725.
Räknar jag då mitt dagliga intag så blir det: 2150x1,725= 3700, för att då gå ner 1 kg i veckan sätter jag ett underskott på 500 kcal. Vilket då resulterar i 3200 kcal per dag.
Jag har en ratio på:
Protein 25%
Fett 70%
Kolhydrater 5%
Vilket resulterar i:
Beräknat för en dag:
Basalt energiintag: 2146 kcal
För att behålla vikt: 3703 kcal
För att Öka i vikt 4203 kcal
För att minska i vikt: 3203 kcal
Protein (25 E%) = 263 gram = 1051 kcal
Kolhydrater (5 E%) = 53 gram = 210 kcal
Fett (70 E%) = 327 gram = 2942 kcal
Nu till min fråga, alltså, stämmer det här? Personligen tycker jag det är helknäppt. Är det så sjuka mängder jag ska trycka i mig? Eller har nåt gott ruskigt illa i mina beräkningar? Vill helst att fördelningen ska se ut såhär:
Protein: 30%
Fett: 60%
Kolhydrater: 10%
Vad säger ni?
Det känns som jag missar nånting riktigt viktigt här, men jag hoppas på att ni ska kunna hjälpa mig.
Mvh Christopher
StampChamp
2011-10-26, 11:12
Om du ligger på 500kcal underskott går du inte ner 1kg i veckan, det krävs 1000kcal för det. Tycker uträkningarna ser ut att stämma, kanske att 1,725 är lite högt speciellt om du bara styrketränar vissa dagar.
Har du tänkt trycka i dig 60-70% fett? Tycker jag låter väldigt mycket. Varför inte istället öka på kolhydraterna? Sen när du börjar komma i bra form kan du dra ner lite på kolisarna.
vicarious
2011-10-26, 11:15
Ingen kan med säkerhet veta hur mycket energi du förbrukar. Det är trial and error som gäller. Testa dig fram.
Din inställning mot LCHF och denna diet verkar inte vara den bästa. Varför kör du LCHF till att börja med?
Om du ligger på 500kcal underskott går du inte ner 1kg i veckan, det krävs 1000kcal för det. Tycker uträkningarna ser ut att stämma, kanske att 1,725 är lite högt speciellt om du bara styrketränar vissa dagar.
Har du tänkt trycka i dig 60-70% fett? Tycker jag låter väldigt mycket. Varför inte istället öka på kolhydraterna? Sen när du börjar komma i bra form kan du dra ner lite på kolisarna.
Precis, menade 0.5 kilo. Jo, jag vet att det är sjukt mycket, men det är ju syftet med LCHF (Low Carbs High Fat). Känner också precis som du (varför inte öka på kollisar osv) men vill ju pröva denna jävla LCHF-skit. Hehe.
Ingen kan med säkerhet veta hur mycket energi du förbrukar. Det är trial and error som gäller. Testa dig fram.
Din inställning mot LCHF och denna diet verkar inte vara den bästa. Varför kör du LCHF till att börja med?
Haha, true that! Jag kör den i experimentellt syfte, för att se om den är nåt för mig. Jag har kört detta i 2 dagar och är allmänt less (har hört att det är sjukt jobbigt dom första dagarna, sen förstår jag mig inte på mängden fett, det är helt sjuuuukt.)
Hur har du ätit innan? Att akut slänga om till LCHF och äta ~300g fett om dagen låter som ett bra sätt att bajsa på sig.
vicarious
2011-10-26, 11:34
Måste du ha hela 60% fett då? Kanske lite mer protein istället?
Måste du ha hela 60% fett då? Kanske lite mer protein istället?
Det är ju ändå 200g protein på 85 kg kropp, vilket är mer än de flesta stoppar i sig. Är det bara för att äta mindre fett så kan han lika gärna äta mer kolhydrater istället, imo. Om han då inte verkligen, verkligen tycker att kolisar är farligt, vilket han inte verkar tycka. Låter mer som "jag skulle vilja prova det här." Är det då så, så kan han ju köra på så högt på fett och se om det funkar och är så roligt som han tror. :)
StampChamp
2011-10-26, 12:46
Men han verkar bara vilja prova LCHF så då får han väl höja på proteinet, men personligen skulle jag höja kolisarna och sedan sänka allt eftersom man kommer i bättre form.
En aktivitetsfaktor på 1,725 är nog högt om du nu inte har ett väldigt aktivt liv utanför träningen. Testa med 1,5 och utvärdera under några veckor. Om du går ner ~0,5kg/v så är det mitt i prick, i annat fall så är det bara att justera värdet!
Det är ju ändå 200g protein på 85 kg kropp, vilket är mer än de flesta stoppar i sig. Är det bara för att äta mindre fett så kan han lika gärna äta mer kolhydrater istället, imo. Om han då inte verkligen, verkligen tycker att kolisar är farligt, vilket han inte verkar tycka. Låter mer som "jag skulle vilja prova det här." Är det då så, så kan han ju köra på så högt på fett och se om det funkar och är så roligt som han tror. :)
Missförstå mig inte nu, jag tycker det här med fett är sjukt, som jag skrev tidigare, jag förstår verkligen inte hur man ska få i sig så mycket fett som LCHF vill. Detta är hur LCHF ration ska se ut.
Protein 20%
Kolhydrater 5%
Fett 75%
Jag har inga problem och äta fett, men att behöva sitta och trycka i sig en majonäsburk för att komma upp i fettet man ska ha känns inte särskilt roligt. Eller som en annan tipsade mig, han brukade när han inte lyckades nå fettmålet dricka kokosfett direkt ur burken. Men jag har iaf bestämt mig för att köra ration:
Protein 25%
Kolhydrater 15%
Fett 60%
Dom nya värdena är:
För att Minska i vikt 3203 kcal
Protein (25 E%) = 200 gram = 801 kcal
Kolhydrater (15 E%) = 120 gram = 480 kcal
Fett (60 E%) = 214 gram = 1922 kcal
Där jag ska ta större delen av kolhydrater innan passen. Exkl. fettförbränningspassen som jag kör på tom mage på morgonen 3 ggr/vecka.
Ska köra detta en veckan ut, göra en kroppsmätning och jämföra med förgående tester som jag gjorde i samband med nya dieten. Mår jag hyffsat ok kan jag tänka mig gå ner till 1000 kcal i underskott. Såg nämligen att jag ska ner 5 kg i fett.
För er som påpekar kollisar: Alltså, att gå upp i kollisar är ju givetvis nåt jag vill göra, älskar allt som har med kolhydrater att göra, men nu försöker jag ju hålla en diet (LCHF(LOW CARB high fat))
Jag förstår verkligen inte varför du ska prova LCHF med den inställningen till att börja med.
För övrigt så är 120gr kolhydrater inte särskilt lowcarb enligt "LCHF-rörelsen".
Jag har precis börjat gå ifrån en lowcarb kost själv som jag kört de senaste 5 åren, har nyligen börjat äta lite mer potatis och pasta i viss mån.
Särskilt svårt att hålla upp mängden fett tycker jag verkligne inte att det är.
en trea creme fraiche till köttbiten på lunchen och du är uppe i 120gr fett bara där.
Du kan inte kalla det LCHF-diet om du äter 120 gram kolhydrater/dag. 50 g/dag är gränsen för LCHF. Inte för att jag säger att det är fel att äta som du tänker göra, men ska du utvärdera LCHF måste du ju äta LCHF också.
Du kan inte kalla det LCHF-diet om du äter 120 gram kolhydrater/dag. 50 g/dag är gränsen för LCHF. Inte för att jag säger att det är fel att äta som du tänker göra, men ska du utvärdera LCHF måste du ju äta LCHF också.
det finns ingen magisk gräns för LCHF, det är olika för alla skulle jag vilja säga, däremot är det som du säger väldigt högt med 120gr.. Det vanliga är väl att köra ungefär 5% kolhydrater, resten fett och protein.
vicarious
2011-10-26, 14:13
Lägg de 120g kolhydraterna efter passet istället för före. Makes more sense.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.