handdator

Visa fullständig version : Livet del 2 - trött på att vara fet

expat
2011-10-25, 22:52
Efter att jag tagit foton på mig själv och insett att det smått fantastiska BMI på 31,9 för min kroppslängd och vikt (168 cm/90 kg) inte bara betyder fet på pappret utan även att jag ser fet ut i verkligheten, satte jag målet att gå ner till ett BMI under 25. Efter 20 års gradvis degradering av kroppen har jag äntligen kommit igång på allvar. Efter 2,5 månad av radikala kostförändringar och motion (mestadels löpning) har jag nu gått ner 13 kg utav de 20 kg jag satt som mål.

Jag har hittat mycket inspirerande läsning här på Kolo, speciellt i forumet Diet, Deff & Fettminskning. När jag nu gjort mig av med en del överflödigt fett skulle jag behöva några goda råd då jag förstått att styrketräning under diet är att föredra. Min erfarenhet inom styrketräning är noll, min muskelmassa ligger nog runt nollan också (alltid gjort). Jag bör nämna att de gånger jag provat på styrketräning har jag tröttnat ganska fort. Känns som om jag behöver något enkelt schema med få effektiva övningar... :)

Min ambition med styrketräningen är att bli stark och välmående och förhoppningsvis se "bra" ut i allmänhet. Alla verkar vara överens om att inte köra styrka och kondition tillsammans. Vad kan en bra kombination av dessa vara, hur mycket krut bör jag lägga på styrketräning? (nej, jag kommer inte sluta konditionsträna) Jag springer i dagsläget 5-6 mil i veckan med 1-2 dagars vila per vecka.

Tacksam för all input...

LeBron
2011-10-25, 23:25
Föredrar du att springa så tycker jag du ska köra på det. Det är inget dåligt sätt att gå ned i vikt på plus att jag känner att välmåendet ökar väldigt mycket med sådan träning (någon mer som känner igen sig?).

Vill du ha styrketräning OCKSÅ så kan du slänga in två halvkropps pass i veckan, helst på någon av de dagarna du INTE löper/konditionstränar. :)

expat
2011-10-27, 20:03
Tack för svar LeBron,

Jag kommer givetvis fortsätta springa. Från att ha rent utav ogillat löpning är jag nu ett riktigt fan :-)

En liten undran jag har är dock om jag ska börja lite smått med styrka redan nu eller är det bättre om jag minskar ytterligare i vikt först? Jag är fortfarande ganska överviktig...

Vad skall jag göra på ett sånt där halvkropps-pass?

Springer
2011-10-27, 20:49
Militärpåress, bänkpress, chins och stångrodd.
Knäböj, marklyft och ööhh tja vad du vill. :-)

Det är vad jag gör, jag började också högst motviliigt en gång som komplement till löpningen. Nu är det kul. Jag kör mina styrkepass på vilodagarna (från löpningen).

Sniggel
2011-10-27, 20:59
Att lägga till styrketräning från att inte träna det alls är alltid positivt. Det är inte så att om man tränar styrketräning så ska man inte konditionsträna, det är bara det att det teoretiskt sett inte är det mest optimala när det gäller kroppskomposition. Men saken är den att där är viss gradskillnad mellan olika upplägg om man tittar på muskulär utveckling:

Styrketräning vs konditionsträning = som natt och dag
Styrketräning + kondition vs enbart konditionsträning = som natt och dag fast bara till 90% (påhittad siffra för att visa att konditionstäningens hämmande effekt är en petitess i ditt fall)

Vad jag menar är att konditionsträningen inte är så negativ som det kanske låter ibland när folk diskuterar. Fördelarna (i ditt fall) överväger nackdelarna med hästlängder.
Tänk på att:
Den bästa träningen är den som är rolig och blir av
Konditionsträning spenderar mycket mer kalorier än vad styrketräning gör.
(Man kan därför äta något mer om man konditionstränar)
Konditionsträning har förmodligen vissa hälsoeffekter på hjärt-kärl-systemet som styrketräning inte kan erbjuda.

hehelol
2011-10-27, 21:25
Kör på det som gör dig glad, du har tappat 13 kg, tycker du ska fortsätta på det, då det är väldigt duktigt gjort av dig och att du inte har gett upp är imponerande. Men om du vill ha den kroppen du snackar om kommer du eventuellt börja styrketräna, ju tidigare desto bättre! Du måste helt enkelt börja gilla det isåfall, jag personligen tycker att det är skitkul, inget är roligare än att se att man har blivit kralligare ;)

Jag deffar atm och kör dylikt:
kroppen uppdelad i 3 pass, styrketränar 4-5 ggr i veckan, + springer 1 gång. vilar 1-2 dagar beroende på hur mycket jag styrketränar!

skanker
2011-10-28, 06:43
Kör på det som gör dig glad, du har tappat 13 kg, tycker du ska fortsätta på det, då det är väldigt duktigt gjort av dig och att du inte har gett upp är imponerande. Men om du vill ha den kroppen du snackar om kommer du eventuellt börja styrketräna, ju tidigare desto bättre! Du måste helt enkelt börja gilla det isåfall, jag personligen tycker att det är skitkul, inget är roligare än att se att man har blivit kralligare ;)

Jag deffar atm och kör dylikt:
kroppen uppdelad i 3 pass, styrketränar 4-5 ggr i veckan, + springer 1 gång. vilar 1-2 dagar beroende på hur mycket jag styrketränar!

jag tyckte det var skit tråkigt när jag började, nu är gymmet där jag villl eva och där jag vill dö:)

expat
2011-11-09, 16:35
Blivit riktigt motiverad av alla era kommentarer och tips. Har nu varit på en gymintroduktion och kan bara säga att jag så ont i överkroppen att jag knappt jag kan gå på toaletten själv *positivt*. Är väl bara ett bevis för att det behövs :-)

Ronn
2011-11-09, 17:26
Träningsverk är mest vanligt i början det går bort sen, du kommer bli taggad av ökningarna!

nifo6
2011-11-09, 22:20
Blivit riktigt motiverad av alla era kommentarer och tips. Har nu varit på en gymintroduktion och kan bara säga att jag så ont i överkroppen att jag knappt jag kan gå på toaletten själv *positivt*. Är väl bara ett bevis för att det behövs :-)

Lär dig älska den *smärtan* så kommer du gå långt.hehe..