Visa fullständig version : Skillnaden mellan proteinpulver/märken
Sparven från Minsk
2011-10-25, 12:35
Varit in på två olika kosttillskottbutiker idag på jakt efter ett billigt och "bra" vassleprotein.
På ena butiken föreslog killen direkt whey 80. Sure inget fel i det, billigt och säker ok. Nästa steg var ett pulver som var dubbelt så dyrt.
Han tyckte såklart jag skulle satsa på det dyrare dådet hade bättre smak, bättre upptag med mera. Han sa att han kände stor skillnad och inte hade orkat träna så hårt utan detta fina dyra pulver.
Killen på andra butiken sålde ett relativt litet och okänt märke. Har smakat det pulvret innan och det smakar gott och har högre protein per 100 gram än whey 80. Han tävlar själv i byggning och hävdade bestämt att alla vasslepulver är i stort detsamma, det som skiljer dem åt kan vara renheten, smaken och hur hårt marknadsförda de är.
Så min fråga är:
Bör jag köpa billigare pulver om jag skiter i smaken och är prismedveten, eller ska man ta ett större känt märke som är dyrare för att det faktiskt kan ge ett annat resultat i gymmet?
Sparven från Minsk
2011-10-25, 12:38
Och tillägg på detta...
Skillnad mellan olika märkens EAA, Kreatin m.m? kreatin är väl ändå kreatin så länge de inte lagt i något annat? Så prisskillnaden ligger i märket/marknadsföring?
Vill ju ha bra stuff men ändå spara en slant!
Kör billiga pulvret, du kommer inte uppleva skillnad i gymmet med det dyrare pulvret.
Sparven från Minsk
2011-10-25, 12:46
Kör billiga pulvret, du kommer inte uppleva skillnad i gymmet med det dyrare pulvret.
Roger!
Bcaa, eaa, kreatin? Same shit?
Sundqvist
2011-10-25, 12:49
Han tyckte såklart jag skulle satsa på det dyrare dådet hade bättre smak, bättre upptag med mera. Han sa att han kände stor skillnad och inte hade orkat träna så hårt utan detta fina dyra pulver.
Total skitsnack.
1. man "känner" ingen direkt skillnad av proteinpulver, ökat definitivt inte prestationen på gymmet mer än något annat pulver. (möjligen om de innehåller någon form av pwo substans, men de förekommer inte ofta)
2. han säger såklart detta för att sälja det dyrare proteinet, för de gynnar hans affär, vilket är uppenbart också! :)
Lite skillnad på EAA och BCAA
EAA har alla dem essensiella aminosyrorna
medans BCAA har endast dem som är viktigt för muskeluppbyggnaden
Kreatin finns de såklart skillnad på, inget jag har direkt koll på!
Kreatin monohydrat -> de vanligaste samt vätskebindande
Kre-alkyl -> som kreatin monohydrat, höjjer prestationen, men ska ej vara vätske bindande!
köp de billigaste av dessa också, då de oftast innehåller samma grejer, dubbelkolla ifall!
Pansartax
2011-10-25, 12:51
Kör på billiga pulver ifrån kända märken/företag, body science, kolo, FX, whey-80, alla runt 120/kg och det är inga skumma företag
Roger!
Bcaa, eaa, kreatin? Same shit?Nej det enda som skiljer ær som du tidigare skrivit "renheten", om det ær ett koncentrat eller ett isolat. Mer protein (och således mer BCAA/EAA) per 100g i ett isolat vs ett koncentrat.
EDIT: Finns sækert extremfall, men inte i Sverige vill jag tro.
Ola Wallengren
2011-10-25, 12:57
Relevant undersökning (http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/dump_proteintabell_nr3_2011.png)
kalajset
2011-10-25, 12:58
Se det som vilket annat livsmedel som helst: Snabbmakaroner är snabbmakoroner, hushållsost är hushållost, etc. Visst finns det vissa skillnader gällande just proteinhalt, kalorimängd, tillverkningsprocesser och dylikt, men det är också allt.
Värt att tänka på kan dock vara att vissa produkter snarare innehåller mer substanser än vad namnet först antyder. Inte helt ovanligt med t ex någon form av prestationshöjare i produkter där "EAA" ingår i namnet exempelvis.
Relevant undersökning (http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/dump_proteintabell_nr3_2011.png)Nice!
Relevant undersökning (http://www.radron.se/Upload/Pdf%20tidningen/dump_proteintabell_nr3_2011.png)
Kul att det verkar vara som det ska :) Fast jag undrar lite vart dom köpt sina pulver, rena ockerpriserna!
Ernie McCracken
2011-10-26, 05:46
Jag rekomenderar whey-fx, Går att få tag i för 89kr per påse (750g) när man köper 10st. Riktigt billigt och finns flera goda smaker. Körde whey 100 innan som är mer än dubbelt så dyrt, bortkastade pengar totalt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.