handdator

Visa fullständig version : EAA istället för vasslepulver till frukost

Jeppeson
2011-10-25, 07:30
Hej på er!

Jag har förstått att det är viktigt att få in sig lättupptagligt protein direkt när man vaknar på morgonen före frukost. Jag tränar 3-4 ggr per vecka och vill ju såklart skapa mej dom bästa förutsättningarna för att öka i muskelmassa. På morgonen brukar jag ta en shake med vasslepulver för att "boosta" proteinsyntesen som antagligen varit låg under natten...

MEN på senare tid har jag nästan fått spykänslor av proteinsmaken plus att det är svårt att få i sig riktig frukost inom en halvtimma efter shaken. Så mina fråga är om det går lika bra att byta ut vassleproteinet mot aminosyror istället, typ EAA (EsaPro etc..)?

Eller missar man någon viktig beståndsdel i proteinet om man tar dessa aminosyror istället för protein? Redan nu använder jag HydraPro (som innehållet EsaPro) före träning och tycker det funkar bra.

Tack för ett bra forum!
/Jeppeson

Eddie Vedder
2011-10-25, 07:41
Jag har förstått att det är viktigt att få in sig lättupptagligt protein direkt när man vaknar på morgonen före frukost.

Nej då det behövs inte.

Sparven från Minsk
2011-10-25, 08:12
Tja varför inte. EAA borde väl fungera lika bra som vassle. Eller så äter du ägg, skinka eller något annat gott och tar bara EAA som lätt komplement som du känner att det behövs.

Kör själv med vassle för att få upp mitt dagsintag och för att det är så smidigt!

Sniggel
2011-10-26, 06:58
Det är inte "viktigt". Men det kan vara ett bra sätt att börja dagen om man vill bygga muskler. Om du är less på proteinpulversmaken så kan du ju prova någon EAA. Gärna smaksatt då eftersom naturell EAA är ännu lättare att få "spysmak" av.
Du missar inget superviktigt av att inte ta vassle, förutom att vassle förmodligen är nyttigare än fria EAA. Men inget som lär påverka hälsan på ett sätt som du märker.

Jeppeson
2011-10-26, 09:55
Tack för svaren!

Ok, jag trodde att morgondrinken var det viktigaste proteiontillskottet (näst efter det före eller efter träningen). Har läst att det är just den snabba höjningen av proteinsyntesen från en låg nivå som ger anabol effekt. Och ett lättupptagligt protein (Vassle, EAA..) borde ju ge snabbare ökning av proteinsyntesen än skinka och ägg (och därmed större anabol effekt=mer muskler ;-).

Jag har iaf beställt EAA nu, med cirtussmak.

Sniggel
2011-10-26, 14:22
Teoretiskt så låter det bra med en proteinsyntesskjuts på morgonen. Men man har inte kunnat påvisa att det är bättre för den muskulära utvecklingen jämfört med ett upplägg med samma mängd protein där man inte tar en morgondrink med vassle.

gr8boy
2011-10-27, 06:31
För mig var det tvärtom, mitt proteinpulver va slut så jag drack EAA på morgonen, blev alltid illamående 10-15min efterår på bussen.

Känns som EAA är starkare för magen typ.

Jeppeson
2011-10-27, 14:37
Okej.. Illamående av EAA alltså..

Det ska bli mycket spännande att se hur detta går. Ska hämta upp mitt postpaket idag. Ska ta en drink till frukosten imån och se hur jag mår efteråt. Det är väl bara att gå över till vanlig mat isf!

Landström
2011-10-27, 15:22
Du kan ta EAA vid alla tillfällen där du t ex annars hade tagit vassle. Alltid så mycket snack om att "då och då är det onödigt med EAA". Ja, det är möjligt att det kan vara "onödigt" många gånger men det är inte mer "onödigt" än vilken annan proteinkälla som helst.

Vad är "onödigt" förresten? Det kan vara "onödigt" att ta en kycklingbit till oxå.

Fördelar med EAA är att det är billigt (billigare än vassle t o m) och ger ett minimum av kcal.

WHITEFOLKS
2011-10-27, 15:52
Du kan ta EAA vid alla tillfällen där du t ex annars hade tagit vassle. Alltid så mycket snack om att "då och då är det onödigt med EAA". Ja, det är möjligt att det kan vara "onödigt" många gånger men det är inte mer "onödigt" än vilken annan proteinkälla som helst.

Vad är "onödigt" förresten? Det kan vara "onödigt" att ta en kycklingbit till oxå.

Fördelar med EAA är att det är billigt (billigare än vassle t o m) och ger ett minimum av kcal.

Billigare än vassle? Hur räknar du då?

Tror inte att det är billigare ens per gram essentiell aminosyra.

vicarious
2011-10-27, 15:53
När jag har kollat så brukar vassle och EAA vara ungefär lika billigt om man ser till hur många gram essentiella aminosyror man får per krona. Hugget som stucket med andra ord.

Landström
2011-10-27, 17:21
Billigare än vassle? Hur räknar du då?

Tror inte att det är billigare ens per gram essentiell aminosyra.

När jag har kollat så brukar vassle och EAA vara ungefär lika billigt om man ser till hur många gram essentiella aminosyror man får per krona. Hugget som stucket med andra ord.

Beror ju självklart på var man köper produkterna och vilka märken. Men på alla sidor jag varit in på så har den billigaste EAA-produkten varit billigare än den billigaste vasslen. (Räknat på de essentiella aminosyrorna.)

Ta Kolozzeum som exempel där man kan få EAA för ca 35 öre per gram essentiell as. Billigaste vasslen kostar ca 41 öre per gram essentiell as.

Detta är kanske "ungefär lika billigt" men ska vi vara nazistrikta så är EAA oftast det billigaste alternativet.

Men det var inte min huvudpoäng. Det var nedastående... :)

Anders The Peak
2011-10-27, 17:29
En fråga bara i sammanhanget finns det några studier som visar på muskeltillväxt när det gäller EAA i fri form?

Jag menar över tid så klart och inte enstaka toppar efter en natts fasta, och för den delen ger Vassle samma toppar under samma omständigheter.

Har EAA liknande egenskaper som Vassle?

Är det några som känner att de har fått några resultat av att köra med 6-12 gr EAA efter träning över tid i form av ökad muskelmassa?

Ställer frågorna av ren nyfikenhet.

Spridis
2011-10-27, 18:17
Är det överhuvudtaget någon direkt fördel att dra in vassle på morgonen ifall man inte tränat innan? Stimulering av proteinsyntes utan träning låter lite bro-sience enligt mej.
Skulle musklerna växa enbart av vassle/eaa på morgonen så borde man ju bli muskulär som en belgian-blue med detta koncept.
Är jag ute och cyklar nu igen?

King Grub
2011-10-27, 18:20
Att vassleprotein stimulerar proteinsyntesen utan träning råder det inte minsta tvekan om, det är 100% fastställt. Det betyder inte att musklerna växer, eftersom det är beroende av proteinbalansen, dvs uppbyggnad minus nedbrytning, och båda pågår ständigt. Det som påverkar den positivt är ett högt protein- och kaloriintag totalt sett, plus belastande arbete.

Sniggel
2011-10-27, 18:21
En fråga bara i sammanhanget finns det några studier som visar på muskeltillväxt när det gäller EAA i fri form?

Jag menar över tid så klart och inte enstaka toppar efter en natts fasta, och för den delen ger Vassle samma toppar under samma omständigheter.

Har EAA liknande egenskaper som Vassle?

Är det några som känner att de har fått några resultat av att köra med 6-12 gr EAA efter träning över tid i form av ökad muskelmassa?

Ställer frågorna av ren nyfikenhet.

Är nog väldigt svårt att mäta. Studier på åtminstone 12 veckor där man jämför vassle vs EAA hade varit intressant förstås.

Själv har jag väl fått en hint under en deff jag gjorde där mitt proteinintag var relativt lågt (170g) men där jag konsumerade stor andel EAA. Dock var det en massa andra faktorer inblandade som t ex PF och regelbunden meditation (vilket bl a ledde till att jag mådde väldigt bra den perioden).
Deffen gick iaf strålande men att ge cred till EAAn kanske är att dra för stora slutsatser om jag ska vara ärlig.

Sniggel
2011-10-27, 18:25
Är det överhuvudtaget någon direkt fördel att dra in vassle på morgonen ifall man inte tränat innan? Stimulering av proteinsyntes utan träning låter lite bro-sience enligt mej.
Skulle musklerna växa enbart av vassle/eaa på morgonen så borde man ju bli muskulär som en belgian-blue med detta koncept.
Är jag ute och cyklar nu igen?

Det är väl så att de som regelbundet konsumerar mer protein har mer muskelmassa än de som konsumerar mindre mängd protein, även bland de som inte tränar.

Veganer/vegetarianer/omnivorer finns det nog jämförande studier på.
Kan minnas iaf att där fanns en som visade att kvinnor som var vegetarianer hade mindre muskelmassa än de som åt kött. Vilket kanske inte var kvarlagt att det berodde på proteinintaget men det låter ju inte osannolikt.

Att man inte blir en belgian blue är förstås pga att där finns bromsande mekanismer som inte tillåter för stor muskelmassa, som då förstås påverkar proteinbalansen på längre sikt. ju mer muskelmassa man har, desto svårare blir det ju att åstadkomma positiv proteinbalans över tid!

Jeppeson
2011-10-28, 07:29
Intressant att läsa era inlägg om behovet av snabbt protein/aminosyror efter sömn. Det verkar vara delade meningar om ifall det har betydelse eller inte. Anledningen till att jag fått för mej att det är bra beror på att jag läste en artikel skriven av en kille vid namn Bartoll. Han var helt övertygad om att snabba höjningar av proteinsyntesen från låga nivåer var en av de mest kraftfulla anabola signalerna man kan ge sina muskler på naturlig väg. I kombination med hård träning och energiöverskott såklart...

Hur som helst, jag fick hem två burkar med Esapro citrus igår. Tog 6 gram igår kväll och 6 gram i morse. Smakade helt ok, till och med gott! Inget illamående och inga problem att få i sig frukosten efteråt. Jag tycker nog att det är ett ganska billigt tillskott oxå.

Ska köra med detta varje morgon och i samband med träning framöver, det kan ju inte vara negativt iaf! ...men kanske onödigt?...

vicarious
2011-10-28, 10:21
Det är som du säger knappast inte negativt (annat än för plånboken) men kanske onödigt. Du vet att vanlig mat också innehåller essentiella aminosyror?

Förresten så ger 10g en kraftigare effekt än 6g. Över 10g ger dock inte bättre effekt.