handdator

Visa fullständig version : Två små frågor

Pingen
2004-01-02, 23:07
1. Spelar det någon roll att träna tidigt en dag, då man får i sig mer mat efter. Eller ska man träna lite senare så man har haft möjligheten att trycka i sig mer kolhydrater, men mindre möjlighet till proteinrika måltider efteråt? Säkert en smaksak och beroende på vad man har för mål. Hur gör ni, och varför?

2. En kortis: Påverkas hormonnivåerna i kroppen nämnvärt av hårdstyrketräning 3-4 gånger i veckan?

Edit: Givetvis menar jag till skillnad mot ingen träning på tvåan.

Pecca
2004-01-02, 23:22
1. Det är för många bara en smaksak... Själv kan jag träna när jag vill typ, tränar sent på kvällen på vardagar och alltid innan lunchen på helgerna men gör ändå bra pass då...

Beror ju på hur du funkar... tränar du senare har du ju mer kolhydrater i kroppen men kan även vara tröttare psykiskt... så jag tror det är en smaksak...

2. menar du i jämförelse med ingen träning?

kharon
2004-01-03, 09:47
1. Smaksak precis som du säger. Det spelar roll så till vida att då du tränar på den tid som passar dig bäst kommer du att kunna träna mycket hårdare och bättre än tider som inte passar dig.

Jag tränar tidigt på morgonen och tränar betydligt hårdare då än om jag tränar på kvällen. Även om jag bara ätit frukost på morgonen, till skillnad från att ha ätit 5-6 mål före om jag tränar på kvällen.

2. Ja.

King Grub
2004-01-03, 11:42
En av de stora fördelarna med att träna tidigt på morgonen som jag ser det är just att man har så många tillfällen att fylla på med näring under dagen efteråt, till skillnad från ett mål och så hopp i säng om man tränat sent.

Diana
2004-01-03, 12:15
och som Pecca nämnde man har inte hunnit trötta ut psyket så koncentrationen e på topp:thumbup: :thumbup:

Pingen
2004-01-03, 12:42
Tack för svaren :)

Assazel
2004-01-03, 17:37
2. regelbunden träning med hög intensitet är väldigt bra för tillväxthormoner. Konditionsträning och styrka är bra exempel...