handdator

Visa fullständig version : Powerlifter som vill ner en viktklass!

powerlifterswede
2011-10-23, 22:00
Hej!
Jag är en 19 årig powerlifter som väger cirka 90kg. men jag skulle jättegärna gå ner en viktklass.. alltså ner till klass 83kg. Men har 3-4 tunga träningar i veckan i vårat powerlifter-lag vilket tar mycket energi till att träna något annat vid sidan av. jag har en del fett, säkert nåt kilo som jag mer än gärna skulle bränna bort så jag äntligen kan komma in i klass 83 samtidigt som jag får en mer rippad kropp. mina matvanor är normala, äter på mitt gymnasium, äter bra middag osv, men verkar bara öka i vikt..

Känns som en lite dum fråga de här men jag vill gärna ha råd från dom som vet. skulle vara perfekt med en del kostråd, vad ska jag äta/inte äta. vad mer ska jag träna för effektiv fettförbränning?

Tack för snabba svar!

Westan
2011-10-23, 22:33
Ät mindre -> Viktnedgång -> Win?

pedersen1980
2011-10-24, 03:50
Läs deff guiden

Sniggel
2011-10-24, 06:58
Öka eller behåll proteinintaget, minska på fett och/eller kolhydratsintaget och se till att kaloriintaget minskar.

Börja dra ner på det "uppenbara", t ex godis, läsk, chips om du äter sånt. Annars får du dra ner på annan mat, t ex att halvera portionen pasta, potatis eller ris på tallriken. Eller halvera mängden sås. Finns mycket man kan göra.

Om du har tid och lust kan du börja gå promenader och även försöka använda cykel som transport oftare.

kaer
2011-10-24, 09:10
I styrkesporter, håller man på som i t ex kampsport och går ner i vikt innan tävling?
Hur långt innan tävling är invägning?

z_bumbi
2011-10-24, 10:18
Dra ner lite på matintaget, du har lång tid på dig till J-SM vilket jag antar är nästa större tävling så det finns inte någon mening med att stressa ner i vikt. Nu vet jag inte hur din kost ser ut men ska du bryta upp det i olika delar och äter något så när vanligt så minska en del på fettet och sedan om det krävs ev en del på kolhydraterna.

kaer: Ja och invägningen börjar 2 h innan tävlingstart.