Visa fullständig version : Tänkandet
General Disarray
2011-10-23, 14:01
Satt och filosoferade lite när jag kom in på ämnet tankar, då jag försöker med lugna framsteg tänka mindre och leva mer i nuet, men vilket fall:
De flesta här tänker ju med det svenska språket. Men säg att man flyttar till Kina och bor där i resten av sitt liv, lär sig kinesiska och aldrig mer pratar svenska. Kommer man då helt plötsligt vid någon tidpunkt börja tänka med kinesiska tankar? *jorgen*
Samt det här med hur människor som är födda till att vara döva tänker. Vi tänker ju med ord och vi har svårt att förstå hur vi skulle kunna tänka utan ordet. Men jag har läst någonstans att vi endast tänker med ord bara för att kunna bygga upp meningar och tala. Hur tänker man annars då, med känslor och ren erfarenhet? Är det så döva gör? Jag har även hört att döva tänker med teckenspråk.
Vad tycker och tänker ni angående tänkandet? :)
Lite funderingar kring det.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=148711&highlight=hur+t%E4nker
Inge Enveten
2011-10-23, 14:09
Vad gäller språket så kan jag säga att jag tänker på polska om jag bara hör polska runtomkring mig tillräckligt länge. Samma sak om det är engelska. Räcker med ett par dagar.
Angående döva så vet jag att det finns svar men jag kan inte svaret.
Rikard Jansson
2011-10-23, 14:13
Räckte att vara nere i lund över en helg så tänkte jag i skånska i en vecka efter
General Disarray
2011-10-23, 14:18
Vad gäller språket så kan jag säga att jag tänker på polska om jag bara hör polska runtomkring mig tillräckligt länge. Samma sak om det är engelska. Räcker med ett par dagar.
Angående döva så vet jag att det finns svar men jag kan inte svaret.
Hehe ofan, kan du välja själv och skifta mellan språken eller händer det omedvetet? Börjar du tänka i polska hela dygnet runt eller bara när du är omkring dom?
Scratch89
2011-10-23, 14:41
De vänner jag har haft som bott i England, USA och liknande under en längre period började tänka på engelska. Rätt fräckt faktiskt.
Jag tänker på svenska oftast fast jag pratar ett annat språk hemma :D
Man tänker väl mer i bilder/visuellt än i bara ord? Så om man tänker på personer/sig själv i en utländsk miljö tänker man på det språket?
Plus ett på polskan :-) Det är en rätt lustig effekt. Brukar bli polska först, sedan engelska, till sist svenska långt inne.
En annan intressant sak är att ens språk hejt avgör vad man kan tänka. Utan språk kan du bara uppleva grundläggande känslor.
Postat via en mobil enhet
Trashcan
2011-10-23, 14:52
För mig räcker det med 5 minuter att ställa om tankarna till engelska. Har en rätt internationell miljö på jobbet så det blir en hel del engelska ibland, då byts språket i huvudet ut direkt.
Eddie Vedder
2011-10-23, 14:52
Vad gäller språket så kan jag säga att jag tänker på polska om jag bara hör polska runtomkring mig tillräckligt länge.
Samma här fast med engelska. När jag läser engelska artiklar funderar jag, och antecknar, nästan bara på engelska. Och sitter jag på en engelskspråkig föreläsning likaså. Inte till 100 % förstås men mestadels. Annars blir det en så krånglig omväg och man riskerar att låta som Maria Montazami när man väl får ur sig något man vill ha sagt. :D
Man tänker väl mer i bilder/visuellt än i bara ord? Så om man tänker på personer/sig själv i en utländsk miljö tänker man på det språket?
Om du går omkring i en butik, stad eller var som helst ser du saker. Bilder, det är sant. Men, du identifierar dem genom att sätta etiketter. När jag ser bröd i en affär får jag associationer till "chleb", som skiljer sig från de jag har till ordet "bröd". Vidare, som jag kommenterade ovan, finns det ord som inte kan översättas mellan olika språk och alltså formar unika tankar som inte kan tänkas på ett annat språk.
Henchman
2011-10-23, 15:12
Jag tycker det är många gånger behagligare att tänka utan språk och inte alls lika begränsande. Jag har däremot inte alltid tillgång till sådant tänk, det kommer och går.
En annan intressant sak är att ens språk hejt avgör vad man kan tänka. Utan språk kan du bara uppleva grundläggande känslor.
Vet inte om jag håller med här, det räcker väl med en bild för att sortera något i tankarna och den enda nackdelen är att man inte kan kommunicera det till andra? Känslor är ju inget man tänker.
Som jag skrev ovan blir du begränsad till att bara känna känslor om du saknar språk
För att sortera behöver du kunna beskriva.
Så det finns alltså ett "optimalt språk"?
knazcandy
2011-10-23, 15:21
Jag har bott både i Spanien och i England i perioder och efter ett tag så tänker man faktiskt på det språket man är tvungen att tala..även drömmarna gick över till det språket jag använde mest.
För det första tänker vi lika mycket, om inte mer, i bilder, scener, känslor. Tänk på att gå över en gata när det slår om från rött till grönt medan bilarna stannar till framför dig - inte fan tänker du det i en mening. Scenen flashar snarare förbi i en eller ett par korta bilder.
För det andra tar det inte lång tid innan jag ställer om till att tänka uteslutande på engelska om jag är utomlands eller umgås med icke-svenskar större delen av dagen. Som många andra precis nämnt.
Samma här fast med engelska. När jag läser engelska artiklar funderar jag, och antecknar, nästan bara på engelska. Och sitter jag på en engelskspråkig föreläsning likaså. Inte till 100 % förstås men mestadels. Annars blir det en så krånglig omväg och man riskerar att låta som Maria Montazami när man väl får ur sig något man vill ha sagt. :D
Jag tänker faktiskt väldigt ofta på engelska, jag läser och skriver så mycket på det språket så det blir lätt att jag flyter över i det. När jag var inne i min MMO period och spelade på internationell server hade jag en period när jag nästan enbart tänkte på engelska, det blev faktiskt lite småstörigt till slut. :D
Hehe ofan, kan du välja själv och skifta mellan språken eller händer det omedvetet? Börjar du tänka i polska hela dygnet runt eller bara när du är omkring dom?
Jag har vuxit upp med polska, engelska och svenska och kan dessa ungefär lika bra. Jag kan välja språket jag tänker i medvetet, men oftast så sker det automatiskt och det beror på umgängeskrets och vad man gör. Om man alltid har gjort fysik eller något på svenska så tänker man på svenska när man gör det osv. Om man inte gör något som ändrar språket så fortsätter man tänka i det språk man sist tänkte i.
När jag åker till Polen däremot så tänker jag oftare på polska än om jag är i Sverige, så man anpassar sig.
Jag tänkte helt på engelska efter ett halvår i ett engelsktalande land :)
Eddie Vedder
2011-10-23, 16:46
Det mest intressanta med den här tråden är ju hur mycket polskt påbrå det tydligen finns på Kolo. :D Polozzeum hahahahha:D
Wipflash
2011-10-23, 16:48
rasist
Gosti123
2011-10-23, 17:04
rasist
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS129twNzCzaV85wXujndpkBAee5V7Q_ Mbyj04ND_x-rwTOYVt_
Det mest intressanta med den här tråden är ju hur mycket polskt påbrå det tydligen finns på Kolo. :D Polozzeum hahahahha:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173782
Inge Enveten
2011-10-23, 18:33
Det blir dygnet runt då men det är samma med engelskan. Om du bara hör ett språk, bara pratar ett språk, bara läser ett språk i ett par dagar så känns börjar man tänka på språket också utan att medvetet ställt om.
General Disarray
2011-10-23, 19:02
Det blir dygnet runt då men det är samma med engelskan. Om du bara hör ett språk, bara pratar ett språk, bara läser ett språk i ett par dagar så känns börjar man tänka på språket också utan att medvetet ställt om.
Alright. Haha jag har så svårt att föreställa mig. Kan bara svenska och engelska men har aldrig pratat engelska tillräckligt ofta och länge för att börja tänka i det. Sitter nu och försöker tänka i engelska i mitt huvud men det känns bara väldigt skumt :)
musmatta
2011-10-23, 19:12
Tänkandet behöver inte ett uttalat språk för att fungera. Även människor med specifika språksvårigheter eller med konstaterade hjärnskador i språkcentra kan lösa logiska sekvenser. Mentala bilder och en känsla av hur verkligheten hänger samman byggs upp genast man föds då världen undersöks med mun, händer etc... Spädbarn som inte ännu fått något språk kan tidigt ge prov på förståelse av kontinuitet och kausalitet.
Bla Steven Pinker har skrivit en hel del i ämnet...
Gigabyte
2011-10-23, 19:57
Sommarjobbade i år i Norge och började mycket riktigt tänka en hel del på norska. Speciellt jobbigt var det att jag fyllde i med norskifierad svenska när ordförrådet tröt, kändes lite pinsamt trots att det bara var i mitt eget huvud.
Apropå att vara beroende av ord för att tänka så tänker ofta utan ord om jag håller på med bl.a. matte eller mekanik t.ex. när jag visualiserar olika formler och fysikaliska fenomen. Iofs blir det mycket språkligt tänk när ekvationerna ska räknas ut.
Åtminstone halva befolkningen skulle ha nytta av att ibland tänka i Lojban...;)
Så det finns alltså ett "optimalt språk"?
Neurolingvistisk forskning lutar nu mot att det är den här mannens språk som kommer närmast det optimala språket:
http://img718.imageshack.us/img718/8208/larstrnman.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/718/larstrnman.jpg/)
Kan hända att han säger något här:
k5xvfzqxca4
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.