handdator

Visa fullständig version : äta mer än deffgränsen men mindre/eller balans

SannaK
2011-10-21, 19:37
Hur fungerar det när man deffar och äter 500 kcal - det man behöver, och man nångång äter på balans?

är det så att man går inte upp i vikt men inte ner heller?
behåller man vikten man var på dagen innan?

el. blir det lixom "förstört" den veckan eftersom man äter mer än deffkalorierna, och man går inte ner den veckan?

om jag äter 1500 kcal varje dag och sedan en dag äter ca 2000, så är ju det mer än deffgränsen men inom balans?

men om man då sprider ut dessa kalorier så blir det ju för mycket den veckan för att man ska gå ner?

jag kan ju äta 500 minus dagen efter, men det blir bara 1000 kalorier, och det är ju nästan farligt med så lite. eftersom ämnesomsättningen minskar med hela 45% om man äter mindre än 1200 kcal.

eller ska jag göra så att jag äter kanske 1300 imorgon och sedan 1200 en annan dag, för då blir det 500 kcal totalt.

nej,jag är inte besatt, bara nyfiken hur det fungerar, precis som ni.

King Grub
2011-10-21, 19:41
Inget nollställs vid midnatt, utan du kan använda precis vilken mätperiod som helst. Har du ett överskott på en dag men ett underskott resten av veckans sex dagar går du ner ändå, om det inte är ätardag med tiotusentals kcal.

begt
2011-10-21, 19:41
Din energistatus nollställs inte efter att du somnat.

Säg att ditt energibehov en vanlig dag är 2000 kcal.

Du gör så att Dag 1 äter du 2500 kcal, Dag 2 äter du 1500 kcal. Dag 3 så har du lika bra energistatus som om du skulle ha ätit 2000 kcal både dag ett och 2. Det är här är varför man kan kolhydratladda (t.ex.) 2-3 dagar före en tävling exempelvis.

SannaK
2011-10-21, 19:44
Inget nollställs vid midnatt, utan du kan använda precis vilken mätperiod som helst. Har du ett överskott på en dag men ett underskott resten av veckans sex dagar går du ner ändå, om det inte är ätardag med tiotusentals kcal.

det visste jag inte förrän för ett tag sedan faktiskt, att inget nollställs.
så jag går fortfarande ner, fast jag ätit ca 500 kcal utöver deffkalorierna?
om man jämnar ut dem så blir det ju kanske 1600 eller något per dag och då är ju det lite mer, för 1500/dag ger ju bara 0,5 kg minskning i veckan?
men då går jag fortfarande ner alltså?

SannaK
2011-10-21, 19:46
Din energistatus nollställs inte efter att du somnat.

Säg att ditt energibehov en vanlig dag är 2000 kcal.

Du gör så att Dag 1 äter du 2500 kcal, Dag 2 äter du 1500 kcal. Dag 3 så har du lika bra energistatus som om du skulle ha ätit 2000 kcal både dag ett och 2. Det är här är varför man kan kolhydratladda (t.ex.) 2-3 dagar före en tävling exempelvis.

jag äter ju 1500 kcal om dagen, alltså deff, och inte balans. så det ska inte bli 2000 kcal/dag efter veckan eftersom då har jag inte gått ned.

begt
2011-10-21, 19:49
jag äter ju 1500 kcal om dagen, alltså deff, och inte balans. så det ska inte bli 2000 kcal/dag efter veckan eftersom då har jag inte gått ned.

Jag tog bara ett exempel, hitta på siffror ur tomma luften. Men principen är den samma.

Ok, du går back 500 kcal/dag om du äter 1500 kcal. I såna fall: 500*6=3000 kcal minus (nästan ett halvt kg) om du äter på energibalans en dag i veckan (2000 kcal). Hade du haft 1500 kcal/dag i förbrukning hade nedgången varit 500 kcal extra (500*7=3500 kcal). Vad är det du inte förstår?

SannaK
2011-10-21, 19:54
Jag tog bara ett exempel, hitta på siffror ur tomma luften. Men principen är den samma.

Ok, du går back 500 kcal/dag om du äter 1500 kcal. I såna fall: 500*6=3000 kcal minus (nästan ett halvt kg) om du äter på energibalans en dag i veckan (2000 kcal).

så summan av kardemumman är: jag går fortfarande ner men LITE saktare än om jag äter 1500 kcal varje dag?
det här är första dagen jag äter på balans sedan ca 6 veckor eller så tillbaka. men efter ha varit medlem här några månader har jag lärt mig hur det fungerar, man kan bara göra så att man äter lite mindre dagen efter eller inte alls, no panic :)

begt
2011-10-21, 19:56
så summan av kardemumman är: jag går fortfarande ner men LITE saktare än om jag äter 1500 kcal varje dag?
det här är första dagen jag äter på balans sedan ca 6 veckor eller så tillbaka. men efter ha varit medlem här några månader har jag lärt mig hur det fungerar, man kan bara göra så att man äter lite mindre dagen efter eller inte alls, no panic :)

Ja, allt handlar om plus och minus, du skulle bara gå ned lite långsammare. Absolut ingen panik och man kan alltid köra lågintensiv träning som cykling i lite lägre tempo dagen efteråt--- och äta kyckling och tonfisk för att trolla bort ett eventuellt överskott :)

Att inte äta alls är dock inget alternativ, för att du måste ha protein varje dag. Du kan inte äta 200 gram protein dag 1 och tro att kroppen tar upp 100 g dag 1 och 100 g dag 2 av det du ätit. Protein måste du fylla på under dagen, vilket gör det viktigt att äta sånt som kyckling och annat proteinrikt de dagar du inte äter mycket rent energimässigt.

Tacos
2011-10-21, 21:27
det här är första dagen jag äter på balans sedan ca 6 veckor eller så tillbaka.

Då är du nog den första och enda personen jag stött på som vet exakt hur mycket kalorier du stoppar i dig resp. gör av med.

SannaK
2011-10-21, 22:40
Då är du nog den första och enda personen jag stött på som vet exakt hur mycket kalorier du stoppar i dig resp. gör av med.

nej, inte EXAKT, jag vet inte xakt hur mycket jag gör av med, men lite humm om det.
jag utgår från SHAPEUP, där får man endel BRA info.
hur mycket man vill ändra sin vikt, sin aktivitetsnivå och sedan kalorier till det, och hur mycket kalorier man äter.

SannaK
2011-10-21, 22:43
Ja, allt handlar om plus och minus, du skulle bara gå ned lite långsammare. Absolut ingen panik och man kan alltid köra lågintensiv träning som cykling i lite lägre tempo dagen efteråt--- och äta kyckling och tonfisk för att trolla bort ett eventuellt överskott :)

Att inte äta alls är dock inget alternativ, för att du måste ha protein varje dag. Du kan inte äta 200 gram protein dag 1 och tro att kroppen tar upp 100 g dag 1 och 100 g dag 2 av det du ätit. Protein måste du fylla på under dagen, vilket gör det viktigt att äta sånt som kyckling och annat proteinrikt de dagar du inte äter mycket rent energimässigt.

varför skulle du rekommendera lågintensiv och inte högintensiv? :) bara nyfiken.
nejnej, aldrig, jag skulle aldrig, inte äta. jag försöker äta mycket protein.

Sniggel
2011-10-21, 23:23
eftersom ämnesomsättningen minskar med hela 45% om man äter mindre än 1200 kcal.

Jag tyckte dina frågor var lite luddiga och svåra att förstå men det här påståendet undrar jag var du fått ifrån?

puman83
2011-10-22, 04:36

Om du är så orolig över de där 500 kcal extra. Kör ett extra träningspass. ;)

begt
2011-10-22, 07:47
varför skulle du rekommendera lågintensiv och inte högintensiv? :) bara nyfiken.
nejnej, aldrig, jag skulle aldrig, inte äta. jag försöker äta mycket protein.

Det är lättast så, för kör du högintensivt får du ett större sug efter kolhydrater efteråt och du bränner mer fett om du kör med lite lägre intensitet.

Sniggel
2011-10-22, 10:24
Det är lättast så, för kör du högintensivt får du ett större sug efter kolhydrater efteråt och du bränner mer fett om du kör med lite lägre intensitet.

Det är inte säkert.

Eddie Vedder
2011-10-22, 10:41

Får hon?

SannaK
2011-10-22, 19:01
Jag tyckte dina frågor var lite luddiga och svåra att förstå men det här påståendet undrar jag var du fått ifrån?

jag kommer inte ihåg. men det är inte dagsblaskorna iaf :P

SannaK
2011-10-22, 19:03

det är en stor debatt om när man bränner mest fett, hög eller lågintensiv.
de jag hört är att när man tränar lågintensiv, säg 300 kcal, så är bara 150 kcal fettkalorier.
medan springer du 300 kcal så är 300 kcal fettkcal.

Dreas
2011-10-22, 19:27
de jag hört är att när man tränar lågintensiv, säg 300 kcal, så är bara 150 kcal fettkalorier.
medan springer du 300 kcal så är 300 kcal fettkcal.Det spelar ingen roll hur mycket fett du bränner vid ett specifikt tillfälle, kroppen jämnar ut det hela.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

Det är ingen stor debatt, och påståendet om att springande skulle bränna mer fett är inte korrekt, högintensiva aktiviteter bränner procentuellt mindre fett än lågintensiv sådan.

Inge Enveten
2011-10-22, 19:34
medan springer du 300 kcal så är 300 kcal fettkcal.

Nej.

Minus 300 kcal är alltid minus 300 kcal.

Eddie Vedder
2011-10-22, 22:10

Det är inte säkert.

Får hon?

Fortfarande lite nyfiken på det här påståendet.

SannaK
2011-10-23, 10:08
Nej.

Minus 300 kcal är alltid minus 300 kcal.

är du SÄKER?
för det vore underbart :)
för det sägs ju att när man promenerar sakta, ja, 300 kcal, så förbrukas först kolhydrater, därav bara hälften fett.

Sheogorath
2011-10-23, 10:14
är du SÄKER?
för det sägs ju att när man promenerar sakta, ja, 300 kcal, så förbrukas först kolhydrater, därav bara hälften fett.

Spelar ingen roll. Om mer kolhydrat förbrukas under aktiviteten kommer mer kolhydrat att lagras in efteråt. Om mer fett förbrukas under aktiviteten kommer mer fett att lagras in. Efter 24 h är det ingen skillnad i kroppssammansättning på ett energiunderskott skapat av 300 kcal från mat, 300 kcal från intervaller på cykel eller 300 kcal från promenader. Annat än att större andel fett tas från de inre organen vid aktivitet jämfört med vila. Men den totala fettmängden skiljer sig inte. Det är därför man kan genomföra en lyckad deff helt utan förbränningsträning. Det är bara att justera kosten.

vicarious
2011-10-23, 10:17
Spelar ingen roll. Om mer kolhydrat förbrukas under aktiviteten kommer mer kolhydrat att lagras in efteråt. Om mer fett förbrukas under aktiviteten kommer mer fett att lagras in. Efter 24 h är det ingen skillnad i kroppssammansättning på ett energiunderskott skapat av 300 kcal från mat, 300 kcal från intervaller på cykel eller 300 kcal från promenader. Annat än att större andel fett tas från de inre organen vid aktivitet jämfört med vila. Men den totala fettmängden skiljer sig inte. Det är därför man kan genomföra en lyckad deff helt utan förbränningsträning. Det är bara att justera kosten.

+1, exakt. Det jämnar ut sig i längden oavsett vilket substrat som används just under aktiviteten.

Felixflobby
2011-10-23, 11:05
En jävla massa broscience i denna tråden haha

SannaK
2011-10-25, 08:39

jaha, är det så? vad spännande, detta visste inte jag. otroligt hur kroppen fungerar.
vad skönt, svar på tal, svart över vitt, då vet jag :)
jag justerar kosten, men once in a while är det bra att röra på sig istället :)

Sniggel
2011-10-26, 07:01
Jag vet iaf att högintensiv konditionsträning på morgonen dämpar min aptit under första halvan av dagen. Och jag får inget sug efter kolhydrater heller då när jag körde ett sådant upplägg åt 5 ägg med broccoli efter träningen och var totalnöjd fram till runt 1400. Ett sug efter sötsaker dök inte upp senare på dagen heller.

Så reagerar iaf min kropp på högintensiv cardio (på morgonen).

SannaK
2011-10-26, 14:56
Jag vet iaf att högintensiv konditionsträning på morgonen dämpar min aptit under första halvan av dagen. Och jag får inget sug efter kolhydrater heller då när jag körde ett sådant upplägg åt 5 ägg med broccoli efter träningen och var totalnöjd fram till runt 1400. Ett sug efter sötsaker dök inte upp senare på dagen heller.

Så reagerar iaf min kropp på högintensiv cardio (på morgonen).

vad intressant.
jag är överhuvudtaget inte sugen/hungrig på morgonen. jag äter bara min frukost, thats it.

Dreas
2011-10-26, 14:58
är du SÄKER?
för det sägs ju att när man promenerar sakta, ja, 300 kcal, så förbrukas först kolhydrater, därav bara hälften fett.Kolla mitt svar tidigare i tråden.

Inge Enveten
2011-10-26, 15:12
vad intressant.
jag är överhuvudtaget inte sugen/hungrig på morgonen. jag äter bara min frukost, thats it.

Varför äter du då du varken är sugen eller hungrig?

Sniggel
2011-10-26, 15:25

Det är något man bara gör för att man blivit intutad att det är nyttigt att äta frukost ;)

Spelar ingen roll om man blir seg och det tar emot och magen protesterar och man får sämre fokus, nyttigt är det iaf! :P

StampChamp
2011-10-26, 15:28
vad intressant.

Det är inget måste att äta frukost, ät en större lunch istället då!

SannaK
2011-10-27, 13:32

för jag mår dåligt annars, blodsockret är ju så lågt, och det påverkar mig.

Nutrid
2011-10-27, 13:44

Ja då bör du såklart käka frukost. Vissa överdriver i hur "jobbigt" det är att få i sig frukost bara för att man inte är speciellt hungrig på morgonen.

Det är ju bara att antingen skippa frukosten och käka en större lunch. Eller om man nu som du mår dålig / trött annars så försöker man åtminstone få i sig något med kanske mindre volym. Ägg tex kan ju vara att föredra före havregrynsgröt som praktiskt taget sväller upp i magen ^^

SannaK
2011-10-27, 13:51
Ja då bör du såklart käka frukost. Vissa överdriver i hur "jobbigt" det är att få i sig frukost bara för att man inte är speciellt hungrig på morgonen.

Det är ju bara att antingen skippa frukosten och käka en större lunch. Eller om man nu som du mår dålig / trött annars så försöker man åtminstone få i sig något med kanske mindre volym. Ägg tex kan ju vara att föredra före havregrynsgröt som praktiskt taget sväller upp i magen ^^

ja, hur ofta har man inte hört på den sörjan? fånigt.
no rules :)

Sniggel
2011-10-27, 13:59
Tycker synd om alla de som "väntar till 9-10 på jobbet" innan de äter frukost och nojar sig för att de "inte är hälsosamma" som väntade så länge.

Inge Enveten
2011-10-27, 16:05

Har du diabates? Om svar nej, se punkt tre. http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

SannaK
2011-10-27, 19:38
Har du diabates? Om svar nej, se punkt tre. http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunked.html

nej är svaret :)
förstår inte varför alla dessa myter har kommit upp på senaste. tänk vad folk skulle må bättre utan dem...

vicarious
2011-10-27, 19:50
De har väl alltid funnits mer eller mindre. Inte förrän nu på senare tid som man börjat blåsa hål på dom däremot. Tyvärr så brukar det hjälpa föga då det inte uppmärksammas nämnvärt i media. NY-times har väl skrivit ett par artiklar, en angående myten om måltidsfrekvens bland annat, annars tycker jag media oftast bara tuggar samma gamla myter om och om igen.

Eddie Vedder
2011-10-27, 19:58
nej är svaret :)
förstår inte varför alla dessa myter har kommit upp på senaste. tänk vad folk skulle må bättre utan dem...

Fast mår man dåligt av att inte äta med jämnare mellanrum så gör man ju. Oavsett om just blodsockerfall som förklaring inte stämmer. Så det finns ju ingen anledning att ändra om man tror att ändringen får en att må sämre. :)

SannaK
2011-10-28, 14:39
Fast mår man dåligt av att inte äta med jämnare mellanrum så gör man ju. Oavsett om just blodsockerfall som förklaring inte stämmer. Så det finns ju ingen anledning att ändra om man tror att ändringen får en att må sämre. :)

absolut inte :)
mår man bäst av att äta 3 stora mål om dagen ska man fortsätta med det, eller äta mindre mål oftare.