Visa fullständig version : IQ-test, vad fick du?
Satt och läste en intervju med någon MENSA-medlem på DN och fick således för mig att pröva deras test på internet.
http://www.mensa.se/provtest Klicka på >>>Till testet!
Testet mäter bara upp till 126.
Jag fick alla rätt(126+) och var klar på drygt 8 minuter :D
Upptaget
2011-10-21, 17:06
Alla rätt och färdig på 7.40.. Kan inte stämma särskilt bra det där testet, för jag är inte smart någonstans..
Alla rätt och färdig på 7.40.. Kan inte stämma särskilt bra det där testet, för jag är inte smart någonstans..
Det beror på hur man värderar "smart", detta testet mäter ju bara hur bra du är på denna typ av test.
VoDaresVins
2011-10-21, 17:24
Alla rätt så testet kan nog stämma. :D
SiSenior
2011-10-21, 17:26
IQ-test på datorn går inte att jämföra med de man får på papper under de riktiga provtagningarna, tyvärr.
IQ-test på datorn går inte att jämföra med de man får på papper under de riktiga provtagningarna, tyvärr.
Vad jag har förstått går mensas riktiga test till exakt likadant förutom att det är 45 figurer och 20 minuter.
Har fått skriva ett par andra "begåvningstest" genom åren och de varierar ju ganska mycket hur de är strukturerade. Vissa tester består av talföljder, ordföljder och liknande medan andra av enbart figurer.
Känns lite skumt att alla här får max, visat det för en vän som fick 101. Jag får också 126, skulle vara bra om en mod kunde lägga in en anonym poll :)
Jag fick två rätt, vilket är helt i sin ordning eftersom
jag jobbar som polis.
NOT !!
:laugh:
Känns lite skumt att alla här får max, visat det för en vän som fick 101. Jag får också 126, skulle vara bra om en mod kunde lägga in en anonym poll :)
Det är ju ett ganska selekterat material som gör IQ-test på internet en fredag kväll :D
Det är ju ett ganska selekterat material som gör IQ-test på internet en fredag kväll :D
Men lite konstigt är det, jag fick 118.
Jens.Andersson
2011-10-21, 17:49
Vad jag har förstått går mensas riktiga test till exakt likadant förutom att det är 45 figurer och 20 minuter.
Har fått skriva ett par andra "begåvningstest" genom åren och de varierar ju ganska mycket hur de är strukturerade. Vissa tester består av talföljder, ordföljder och liknande medan andra av enbart figurer.
Det är likadant men man känner lite mer press på sig och får endast göra 2
försök för att komma in. Gränsen ligger vid ett IQ på 131, om du tror du kan
klara det så ge det ett försök :)
ARMSTARK
2011-10-21, 17:51
Fick 8 på en 9-gradig skala på mönstringen för ett antal år sen ( Tror det var de siffrorna ) och kan bara säga att de frågorna passade mig PERFEKT, det var just sånt som jag är bra på, dock är det få som skulle säga att jag är väldigt intelligent i vardagslivet, haha! :D
Silencer
2011-10-21, 18:06
Får 126-130 på internet. 120 på riktigt test. Hade dock en dålig dag och klantade mig med tiden. Antagligen ligger jag kring 124-128. Ska göra nytt riktigt när jag orkar.
King Grub
2011-10-21, 18:06
Vilken drönare som helst får nära genivärden i dom flesta intelligenstester online.
mattilainen
2011-10-21, 18:11
såna här tester är ju sjukt löjliga. Min kompis som är medlem i mensa med 135 eller högre i iq som det står på hans papper som 1% har. Han säger ju att såna här test kan an ABSOLUT INTE jämföra med riktiga testet. Det riktiga testet ska ju rättas av flera stycken och de analyserar värdet i de olika frågorna. Det gäller även att lägga tid där man ska lägga den. På de första frågorna måste man skynda sig utan att göra fel för att spara tid till de mer kluriga, svåra frågorna i slutet.
Silencer
2011-10-21, 18:12
Vilken drönare som helst får nära genivärden i dom flesta intelligenstester online.
Men hallå, hur ska Mensa annars finansiera fikabrödet?
Tricklew
2011-10-21, 18:13
Gjort ett test på nätet, fick 86, jag brukar snubbla när jag försöker gå upp för trappor.
Gesendet unter Verwendung meines iPhone.
såna här tester är ju sjukt löjliga. Min kompis som är medlem i mensa med 135 eller högre i iq som det står på hans papper som 1% har. Han säger ju att såna här test kan an ABSOLUT INTE jämföra med riktiga testet. Det riktiga testet ska ju rättas av flera stycken och de analyserar värdet i de olika frågorna. Det gäller även att lägga tid där man ska lägga den. På de första frågorna måste man skynda sig utan att göra fel för att spara tid till de mer kluriga, svåra frågorna i slutet.
"Är provtestet lättare än det övervakade testet?
Nej. Provtestet är utformat så att det ska vara lika svårt att erhålla motsvarande IQ på det övervakade testet. Dock bör man tänka på att det övervakade testet mäter lite högre upp på IQ-skalan än provtestet."
Kan ju iofs mycket väl vara så att de vill att många får bra för att sedan skriva deras verkliga test.
Ja, verkligen. Om jag istället fixar lite gott käk, en flaska vin, och sen sätter mig för att läsa en intressant bok; är jag inte då smartare än alla som gjort det där testet?
Jag gjorde tester under en rekrytering nyligen, mest olika typer av läsförståelsetest. Testerna användes enligt rekryteraren även internationellt, jag hamnade i den bästa gruppen, där hamnar bara 2% av de som gör testerna. Stolt som en tupp. Har tagit ett skriftligt iqtest en gång och fick 142.
Nu ska jag svenssonskämmas för att jag skryter.
Sent from my HTC Desire
Tricklew
2011-10-21, 19:01
Jag har en del fördomar om dessa personer, mina fördomar säger mig att dessa människor inte var nöjda med det första resultatet de fick med linjalen.
Ansträngde mig för att göra så dåligt ifrån mig som möjligt och fick 126. Så egentligen ligger jag nog på 195-200.
Jag känner ingen som inte fått maxpoäng!
Jag känner ingen som inte fått maxpoäng!
Är alla dina vänner från internet-forum? :)
Mjölkprotein
2011-10-21, 19:30
Din IQ beräknas vara
Lägre än vad det här provtestet mäter
Orkar inte lägga någon tid på't, vill man så kan man. Oftast i alla fall, när det gäller såna här.
Har bara utsatts för test ordentligt en gång, var några delar under några olika dagar med nån läkare och psykolog osv osv, under inflytande av div intressanta substanser så fick jag frågan efter 1,5 timme du vet att vi kan sluta va du ligger redan nu en bra bit över vad vi brukar se sista 20 minuterna har vi bara suttit för jag tyckt det var intressant.
Intelligens övermedel dock inte så högt att vi vill klassa patienten överintelligent...
Har aldrig förstått grejen med mensa vad gagnas man av att vara medlem där, får man ut nåt förutom ett litet diplom som man kan sitta och skryta på internet att man har ?
Är alla dina vänner från internet-forum? :)
Nästan. Jag väljer vänner utifrån vad dom fick i testet :)
Fullpot=kompis
Annars /ignore
+1 Grub
Ni som säger att i stort sätt alla får 95:e percentilen eller mer, vad tror ni blev fel när de normerade testet?
Ni som säger att i stort sätt alla får 95:e percentilen eller mer, vad tror ni blev fel när de normerade testet?
Vet inte, jag fick också det. Något fel måste det vara.
Mvh
Regus/Kan tycka att matte C är svårt.
Sparven från Minsk
2011-10-21, 20:08
107 och gissade på 3 sista, orkade inte :) Klar på 6 min 50 sec
Rikard Jansson
2011-10-21, 20:14
Enligt dessa tester så har jag blivit klart dummare genom åren :)
Spartansk
2011-10-21, 20:42
Högsta resultatet, med 1 minut och 35 sekunder kvar.
Jag fick 125 i IQ på det riktiga Mensaprovet.
SiSenior
2011-10-21, 20:44
Ingen aning hur det går till egentligen. Det är bara vad jag har hört av min släkting som är med i mensa, samt läst på internet.
Eddie Vedder
2011-10-21, 20:54
Inte jag jag fick 89. :D
Jag är i alla fall inte smart nog att se hur många rätt eller fel man fick på provet.
Tror jag fick 92 på det där första gången jag gjorde den. Min slutsats är att man måste vara en idiot för att få 126 :):) (För att vara idioter förstår sig på sånt) :D
Nej men ärligt talat så har jag hellre högre EQ än IQ. Tyvärr har jag inget av dem.
Inget blev fel. Testet skall bara få dig att söka till Mensa så att statusen på föreningen höjs.
Sent from my HTC Desire
Kan ju iofs mycket väl vara så att de vill att många får bra för att sedan skriva deras verkliga test.
Sheeeeeeeeeeet, smarta krappen. Mensa nästa, ffs!
spoonchest
2011-10-22, 02:42
Klarar man "126 eller mer" på Mensas provtest klarar man med stor sannolikhet det vanliga testet. Förutsatt att man är ärlig mot sig själv och inte gör det flera ggr, så att säga.
Skickat från mitt tangentbord användandes mina fingrar
Spartansk
2011-10-22, 08:43
Inte jag jag fick 89. :D
Men du är knappast vilken drönare som helst. :)
Klarar man "126 eller mer" på Mensas provtest klarar man med stor sannolikhet det vanliga testet. Förutsatt att man är ärlig mot sig själv och inte gör det flera ggr, så att säga.
Skickat från mitt tangentbord användandes mina fingrar
Nja, det stämmer ju inte. Det är ju fler människor som har iq på 126 eller högre än 131 eller högre som är kravet för Mensa. Alla som gör det riktiga testet torde ju ha fått just 126 eller högre på internettestet och av dessa klarar endast hälften att komma upp i 131 eller högre (källa: mensa.se).
spoonchest
2011-10-22, 09:13
Nja, det stämmer ju inte. Det är ju fler människor som har iq på 126 eller högre än 131 eller högre som är kravet för Mensa. Alla som gör det riktiga testet torde ju ha fått just 126 eller högre på internettestet och av dessa klarar endast hälften att komma upp i 131 eller högre (källa: mensa.se).
Det har du rätt i. Jag tyckte att "endast hälften" var en väldigt hög andel, då endast 2%procent av befolkningen ska komma upp på de nivåerna som krävs för kvalificering.
Eddie Vedder
2011-10-22, 09:17
Men du är knappast vilken drönare som helst. :)
Inte är jag smart på det här sättet i alla fall. Det kan jag lova dig. Jag är fullständigt oduglig på allt som har med matematik eller logiska mönster av det här slaget att göra. Jag är inte smart och jag har inte talang, jag sliter som fan däremot. :)
Det har du rätt i. Jag tyckte att "endast hälften" var en väldigt hög andel, då endast 2%procent av befolkningen ska komma upp på de nivåerna som krävs för kvalificering.
Om man skulle starta en tråd om resultat på högskoleproven skulle förvånande många ha mer än 1,8 trots att bara 2-3% har bättre än 1,8. Detta beror som sagt att personerna som postar i en sådan tråd är väldigt selekterade.
Inget test kommer kunna bevisa ett exakt "inteligensvärde", IQ är trots bara ett mänskligt påfund för att mäta logiskt tänkande, minne och visuell förståelse. Ändock kan det vara lite roligt att göra diverse webbtester, men de flesta är helt irrationella.
Detta är det bästa gratis testet jag snubblat över i alla fall: http://illvet.se/iqtest/visual
spoonchest
2011-10-22, 09:58
Om man skulle starta en tråd om resultat på högskoleproven skulle förvånande många ha mer än 1,8 trots att bara 2-3% har bättre än 1,8. Detta beror som sagt att personerna som postar i en sådan tråd är väldigt selekterade.
Precis!
Hehe brukar alltid få "mensa-bra" på dom här internettesterna men idag var jag kaxig och gjorde det samtidigt som jag slängde mig över en stor macka :D
Tiden gick ut strax innan 20 frågor och jag fick "bara" 116 :(
Intressant det här med IQ
http://www.prometheussociety.org/articles/Outsiders.html
Fann speciallt detta intressant:
Observation shows that there is a direct ratio between the intelligence of the leader and that of the led. To be a leader of his contemporaries a child must be more intelligent but not too much more intelligent than those to be led... But generally speaking, a leadership pattern will not form--or it will break up--when a discrepancy of more than about 30 points of IQ comes to exist between leader and led [3, p. 287].
The implication is that there is a limit beyond which genuine communication between different levels of intelligence becomes impossible. To say that a child or an adult is intellectually isolated from his contemporaries is to say that everyone in his environment has an IQ at least 30 points different from his own. Knowing only a person's IQ, then, is not enough to tell how well he's likely to cope with his environment. Some knowledge of the intellectual level of his environment is also necessary.
If the optimum range of intelligence lies between 125 and 155 IQ, as Hollingworth suggests, then it follows that 155 can be thought of as a threshold separating an optimum adjustment zone below it from a suboptimum range above it. Other psychologists have also noticed how this score tends to divide people into two naturally occurring categories. Among these is one of the doyens of psychometrics, David Wechsler. He comments:
Minimjölk
2011-10-28, 09:35
Inget test kommer kunna bevisa ett exakt "inteligensvärde", IQ är trots bara ett mänskligt påfund för att mäta logiskt tänkande, minne och visuell förståelse. Ändock kan det vara lite roligt att göra diverse webbtester, men de flesta är helt irrationella.
Detta är det bästa gratis testet jag snubblat över i alla fall: http://illvet.se/iqtest/visual
Detta är sant men ändock är logiska intelligenstester någon form standard för de som söker ledande tjänster. Dvs att prestera bra på denna typen av tester är inte bara roligt utan det säger även att du har en del egenskaper som passar sig för en ledande befattning, eller egentligen är det ju tvärtom. Bristen på logisk intelligens gör dig olämplig som ledare.
Vid ansöskan för de flestande ledande befattningar är det just personlighetstest i kombination med just ett logiskt intelligenstest som används.
Nu är ju inte detta hugget i sten men om du presterar dåligt på sådana här tester är det mycket svårt att få en hög befattning inom de större företagen.
Sedan kan jag tycka att detta är lite fel då en det kan finnas personer som är som klippt och skurna för en viss tjänst men som har svårt för just denna typen av tester.
Själv har jag alltid intresserat mig för dessa och jag har dessutom redan från start relativt bra logisk intelligens. jag tror däremot mer det faktum att jag nött diverse sådana här tester gör att numera alltid presterar bra på dem. Jag ser det mest som en rolig sak men på min senaste jobbintervju gjorde mitt finfina resultat troligen att jag fick tjänsten så man kan ha nytta av det även karriärmässigt.
Chrillee
2012-08-30, 17:50
Bumpar lite, jag fick 85 och är dålig på både matte och logik, hör ju förvisso ihop. Finns det några bra tips på hur kan man öka sin förmåga att se mönster och logik i denna typ av övningar/tester?
Fick 126 på detta (visste inte att det inte mätte högre faktiskt). Men som sagt är internet-tester högst otillförlitliga.
Har fått 128 på ett riktigt, övervakat IQ-test. Men missade några poäng p g a slarv och trötthet. Vissa delar var jag uppe på närmare 140 poäng. Jag tror att många är intelligentare än de tror. Särskilt de som inte tror sig vara det är det påfallande ofta. Det känns hemskt skrytigt att jämföra resultat på IQ-test, men ja.
Kontentan är att internet-tester varierar så oerhört i svårighetsgrad och är inte tillförlitliga.
Tricklew
2012-08-30, 17:55
Jag har en del fördomar om dessa personer, mina fördomar säger mig att dessa människor inte var nöjda med det första resultatet de fick med linjalen.
Ha! Penisskämt i en tråd om IQ-test, kul, väldigt kul.
Doctor Snuggles
2012-08-30, 18:07
It is funny because it isn't.
Spartansk
2012-08-30, 18:09
Det finns humor i att berömma sitt eget skämt. Jag vet, för att jag gör det själv ofta.
Fann speciallt detta intressant:
Jo det var det. Jag kan inte helt bestämma mig för vilka jag skriver för. En del är för folk med IQ på 120 dvs intellektuella. Då blir det artiklar som kan ta en halvtimme att ta sig igenom. Snårigt som Eddie Vedders. En del riktar sig istället till mina fans. Och jag har gjort en dösimpel struktur på min hemsida helt utan droppfönster (direktöversättning) som bör förstås av medelintelligenta. Några under medelintelligens är sällan intresserade av internet någon längre tid.
Jag håller inte med om att IQ på 155 är särskilt gynnsamt för individen i det här samhället eftersom glappet blir för stort (precis som det föreslås där). Eller så är jag avundsjuk. Men allt jag sett tyder på att dom smartaste aldrig är lyckliga, för att dom är för inne tankevärlden. Folk över IQ 140 brukar inte uppskatta normala sociala sammanhang. Nu har jag iofs vart på läkarlinjen, där hade dom smartaste inget problem med att umgås, men då var ju det ett koncentrerat sammanhang, där dom personerna valde väldigt starkt sina polare, alltså dom hade bara ett par vänner där. Det hade iofs jag med, men på andra ställen brukar jag ha många bekanta. Förmodligen var det ingen med IQ över 150 iaf, det hade märkts. En kille jag känner har IQ på drygt 140 uppskattar jag. Han har en komplett teori äver universums makro- och mikrostruktur. Det där intresserar mig så en dag spenderade vi på ett café och redde ut detta i sex timmar. Han är så inne i tankeverksamhet att han inte kan anpassa sig till vanliga människor. Det är den uppfattningen jag har om nobelpristagare, finns det undantag så har jag inte märkt det. Det klassiska exemplet är Newton som levde i en källare typ. Då är det bättre att ligga runt Obamas nivå, där man kan gå och äta hamburgare och se på fotboll utan att känna sig obekväm. Nästa dag kan man sitta och skriva i tre timmar.
grisbil3n
2012-08-30, 19:10
Jag fattar bara dom första sen står det helt still i skallen. Innebär det att man är korkad?
Jens.Andersson
2012-08-30, 20:00
Nej, det innebär inte heller att du är smart bara för att du har över 100. Det enda det
egentligen säger är att du är dålig på att dra logiska slutsatser utifrån givna bilder.
Intelligens är rätt svårdefinierbart överhuvudtaget.
Är det seriöst? Inte det minsta svårt, "Din IQ beräknas vara 126, eller mer" *rolleyes*
Samma som när jag gick på gymnasiet, 126 eller mer.
KyokushinJohan
2012-08-30, 22:05
Chaan, du måste ha en bra känsla för att uppskatta IQ om du kan säga att han låg nog på 140. Mensa Sverige mäter inte högre än 135 för att det är svårt att få tillföritliga test på så hög IQ. Har man riktigt många rätt får man 135+ som resultat. Men de kanske skulle prata med did istället? ; )
Chrillee
2012-08-30, 22:13
Jo det var det. Jag kan inte helt bestämma mig för vilka jag skriver för. En del är för folk med IQ på 120 dvs intellektuella. Då blir det artiklar som kan ta en halvtimme att ta sig igenom. Snårigt som Eddie Vedders. En del riktar sig istället till mina fans. Och jag har gjort en dösimpel struktur på min hemsida helt utan droppfönster (direktöversättning) som bör förstås av medelintelligenta. Några under medelintelligens är sällan intresserade av internet någon längre tid.
Jag håller inte med om att IQ på 155 är särskilt gynnsamt för individen i det här samhället eftersom glappet blir för stort (precis som det föreslås där). Eller så är jag avundsjuk. Men allt jag sett tyder på att dom smartaste aldrig är lyckliga, för att dom är för inne tankevärlden. Folk över IQ 140 brukar inte uppskatta normala sociala sammanhang. Nu har jag iofs vart på läkarlinjen, där hade dom smartaste inget problem med att umgås, men då var ju det ett koncentrerat sammanhang, där dom personerna valde väldigt starkt sina polare, alltså dom hade bara ett par vänner där. Det hade iofs jag med, men på andra ställen brukar jag ha många bekanta. Förmodligen var det ingen med IQ över 150 iaf, det hade märkts. En kille jag känner har IQ på drygt 140 uppskattar jag. Han har en komplett teori äver universums makro- och mikrostruktur. Det där intresserar mig så en dag spenderade vi på ett café och redde ut detta i sex timmar. Han är så inne i tankeverksamhet att han inte kan anpassa sig till vanliga människor. Det är den uppfattningen jag har om nobelpristagare, finns det undantag så har jag inte märkt det. Det klassiska exemplet är Newton som levde i en källare typ. Då är det bättre att ligga runt Obamas nivå, där man kan gå och äta hamburgare och se på fotboll utan att känna sig obekväm. Nästa dag kan man sitta och skriva i tre timmar.
Den teorin skulle jag vilja höra, kanske skulle erfordra en uppsats att förklara dock. Enligt dig är han för smart för sitt eget bästa, kort sagt.
Jag är inte alls förtjust i Mensa, skicka dom inte till mig! Bland annat ogillar jag att namnet låter som Men's Association och jag är inte kvinnohatare. Typiskt nog skulle förmodligen en medlem i Mensa förneka det vilket bara förstärker det jag säger. Namnet låter som en sammandragning av orden för herrklubb på engelska, den som inte kan ta in det har slagit av delar av hjärnan som jag menar är nödvändiga för att fungera som människa. Och Mensa är ju en klubb för folk som definierar intelligens enbart som igenkänning av mönster bland symboler. Detta är förstås ett försök att vara rationell. Det är dock inget bra sätt att mäta intelligens. Intelligens tycker jag handlar om hur väl man kan förstå vetenskap i sin helhet. I detta finns många bitar av abstrakt tänkande osv. Populärvetenskapliga iq-test och högskoleprov mäter detta mycket bättre än Mensa. Det skulle dom förmodligen inte hålla med om. På något vänster verkar Mensa vara en ockult klubb, just eftersom det enda man bryr sig om är symboler. Jag har också sysslat en del med symboler, men jag ser inte charmen i Mensa.
Spartansk
2012-08-30, 22:24
Jag är inte alls förtjust i Mensa, skicka dom inte till mig! Bland annat ogillar jag att namnet låter som Men's Association och jag är inte kvinnohatare. Typiskt nog skulle förmodligen en medlem i Mensa förneka det vilket bara förstärker det jag säger. Namnet låter som en sammandragning av orden för herrklubb på engelska, den som inte kan ta in det har slagit av delar av hjärnan som jag menar är nödvändiga för att fungera som människa. Och Mensa är ju en klubb för folk som definierar intelligens enbart som igenkänning av mönster bland symboler. Detta är förstås ett försök att vara rationell. Det är dock inget bra sätt att mäta intelligens. Intelligens tycker jag handlar om hur väl man kan förstå vetenskap i sin helhet. I detta finns många bitar av abstrakt tänkande osv. Populärvetenskapliga iq-test och högskoleprov mäter detta mycket bättre än Mensa. Det skulle dom förmodligen inte hålla med om. På något vänster verkar Mensa vara en ockult klubb, just eftersom det enda man bryr sig om är symboler. Jag har också sysslat en del med symboler, men jag ser inte charmen i Mensa.
Vad pratar du om? "Mensa" låter ju som en uppmaning till att ha mens, dvs en väldigt kvinnovänlig klubb.
Jens.Andersson
2012-08-30, 22:30
Det här var nog fan det dummaste jag läst.
Att prestera dåligt på ett IQ test innebär INTE att man "bara" har svårt att dra slutsatser utifrån tokiga figurer.
IQ resultat enligt vedertagna test har en direkt korrelation till förmågan att uppfatta och hantera information från givna direktiv i vardagslivet.
Fishtank
2012-08-31, 00:10
Priset för årets idiot går till chan för denna underbart korkade kommentar.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
filmjölk
2012-08-31, 06:19
Jag tycker mig ana ett samband mellan antidepressiva och låg iq. Utan sertralin hade jag maxat det där testet, på sertralin bryr jag mig inte ens om att klicka på länken. :/
Macroman
2012-08-31, 07:33
Satt och läste en intervju med någon MENSA-medlem på DN och fick således för mig att pröva deras test på internet.
Trodde det numera var allmänt känt att dessa "test" bara är marknadsföring för att fler ska ta det riktiga testet. Hade också full pott när jag testade en gång. Såg sedan utdrag från det riktiga testet vilket var många ggr svårare än detta "test".
ARMSTARK
2012-08-31, 08:32
Jag tycker mig ana ett samband mellan antidepressiva och låg iq. Utan sertralin hade jag maxat det där testet, på sertralin bryr jag mig inte ens om att klicka på länken. :/
Dra ner eller sluta med Sertralin, alldeles för mycket biverkningar, det finns bättre alternativ.
Har inte tid att göra testet.
Fick göra ett IQ test för mitt nuvarande jobb. Min chef är helt insnöad på sånt och har IQ testat folk sen i början av 90 talet. Jag hade 142 och han har bara sett 5 pers ha över 135 på nästan 30 års tid.
För er som får 126+: Gör det danska testet, det är lite svårare och roligare :)
Inte är jag smart på det här sättet i alla fall. Det kan jag lova dig. Jag är fullständigt oduglig på allt som har med matematik eller logiska mönster av det här slaget att göra. Jag är inte smart och jag har inte talang, jag sliter som fan däremot. :)
Om du ska doktorera kan du fan inte vara dum? :D Hur klarade du matematiken i skolan?
Eddie Vedder
2012-10-21, 10:03
Om du ska doktorera kan du fan inte vara dum? :D Hur klarade du matematiken i skolan?
Nej inte dum men heller inget högt IQ. Jag klarade med nöd och näppe G i matte B på gymnasiet. Statistiken har varit ett problem under mina universitetsstudier men jag har kämpat mig igenom det. Om sedan andra vill döma ut mig som korkad enbart på grund av resultat i IQ-test så är det ju deras problem och inte mitt. ;)
Men med det sagt så ser jag mig inte som en "smart" person om man med det ordet talar om någon sorts medfödd talang. Det enda jag har medfött är ett närmast sjukligt minne (de på brädan som känner mig i person kan intyga att mitt minne är beyond average) och utöver det jobbar jag bara hårt. Det är där skillnaden ligger. Inte i "talang" eller "begåvning". Om nu inte förmågan att jobba mycket och målinriktat i sig är en talang vill säga. :)
EDIT: Ser nu att jag skrivit exakt samma sak i inlägget du citerar fast kortare. :D
Nej inte dum men heller inget högt IQ. Jag klarade med nöd och näppe G i matte B på gymnasiet. Statistiken har varit ett problem under mina universitetsstudier men jag har kämpat mig igenom det. Om sedan andra vill döma ut mig som korkad enbart på grund av resultat i IQ-test så är det ju deras problem och inte mitt. ;)
Okej, jag dömer inte ut dig, men man får bilden av att du är väldigt intellektuell och då tenderar man oftast att vara duktig på matematik så blev förvånad. En till tanke som kom upp var att du bara undervärderade din egna kapacitet.
Eddie Vedder
2012-10-21, 10:11
Okej, jag dömer inte ut dig, men man får bilden av att du är väldigt intellektuell och då tenderar man oftast att vara duktig på matematik så blev förvånad. En till tanke som kom upp var att du bara undervärderade din egna kapacitet.
Det sista brukar stämma i de flesta fallen men just här tror jag inte att det är så. Om det nu inte är så att jag går in med inställningen att allt matematiskt är kört redan från början och då också presterar därefter. Så skulle det ju kunna vara.
Eller att jag skulle ha varit duktigare på det om jag inte fått en dålig start i matematik när jag var yngre. Med bra lärare kanske jag hade fått ett helt annat intresse för matematik och också blivit bra på det. Det kan jag ju inte veta. :)
Det sista brukar stämma i de flesta fallen men just här tror jag inte att det är så. Om det nu inte är så att jag går in med inställningen att allt matematiskt är kört redan från början och då också presterar därefter. Så skulle det ju kunna vara.
Eller att jag skulle ha varit duktigare på det om jag inte fått en dålig start i matematik när jag var yngre. Med bra lärare kanske jag hade fått ett helt annat intresse för matematik och också blivit bra på det. Det kan jag ju inte veta. :)
Nä precis. Hur är det med logiken utanför matematikens värld? Kluriga gåtor, filmer och tankenötter? Lika svårt eller mycket lättare?
Eddie Vedder
2012-10-21, 10:22
Nä precis. Hur är det med logiken utanför matematikens värld? Kluriga gåtor, filmer och tankenötter? Lika svårt eller mycket lättare?
När det gäller film och litteratur så tycker jag att jag är bra på att se saker och tänka bortom det som är "mitt framför näsan" så att säga. De andra två är jag sämre på. För de lockar mig inte på samma sätt. Det kan nog vara en intressefråga.
Spartansk
2012-10-21, 10:22
Hade du gjort Mensaprovet, Eddie? För det är ju inga rena mattefrågor på det...
Eddie Vedder
2012-10-21, 10:30
Är detta ett förhör? :D
Spartansk
2012-10-21, 10:34
Är detta ett förhör? :D
Ett korsförhör. ;)
Nä, är lite nyfiken bara. Jag är inte så säker på att dåliga mattefärdigheter och lågt resultat på IQ-tester hör ihop, nämligen.
Ett korsförhör. ;)
Nä, är lite nyfiken bara. Jag är inte så säker på att dåliga mattefärdigheter och lågt resultat på IQ-tester hör ihop, nämligen.
Jag tycker mig se ett samband. Det verkar ofta som att människor som får högre på IQ-test är rent generellt bättre på matematik, logik, kunna nysta ur garnet snabbare. Helt enkelt saker som kräver en viss tankeverksamhet. Men det är bara jag.
Spartansk
2012-10-21, 11:03
Jag tycker mig se ett samband. Det verkar ofta som att människor som får högre på IQ-test är rent generellt bättre på matematik, logik, kunna nysta ur garnet snabbare. Helt enkelt saker som kräver en viss tankeverksamhet. Men det är bara jag.
Jag ser också ett samband. De som är bra på matte är ofta bra i andra, helt obesläktade ämnen, och verkar även smartare när man konverserar med dem, osv. Smartare överlag, helt enkelt. Men när det gäller en person som verkar smart i övrigt (som Eddie Vedder), men som tydligen inte är jättebra på just matte, så tror jag att denne kan ha hög IQ.
Latissimus Dorsi
2012-10-21, 11:04
det har testet suger dase, i princip alla ar enligt de har superbegavade och borde joina mensa, basta jag provat hittils var fran illustrerad vetenskap det var ratt bra.
Spartansk
2012-10-21, 11:07
det har testet suger dase, i princip alla ar enligt de har superbegavade och borde joina mensa, basta jag provat hittils var fran illustrerad vetenskap det var ratt bra.
Fast jag fick ca 15 poäng högre än jag borde på Illustrerad Vetenskaps test.
Latissimus Dorsi
2012-10-21, 11:08
Fast jag fick ca 15 poäng högre än jag borde på Illustrerad Vetenskaps test.
Var det forsta gangen du gjorde det? Annars suger det ocksa, bara det att det e lite battre och har olika delar vilket gor de kul. Alla IQ test online suger, och imo suger alla IQ test for att de igentligen inte sager mycket.
Jag ser också ett samband. De som är bra på matte är ofta bra i andra, helt obesläktade ämnen, och verkar även smartare när man konverserar med dem, osv. Smartare överlag, helt enkelt. Men när det gäller en person som verkar smart i övrigt (som Eddie Vedder), men som tydligen inte är jättebra på just matte, så tror jag att denne kan ha hög IQ.
Håller med dig fullt ut på det första, har nyligen börjat tänka på det och märkt det själv. Tyvärr är jag inte själv en av dom personerna, känns lite deprimerande. Det andra kan jag väl inte säga så mycket om förutom att det säkert finns variationer. Vissa kanske tror att dom är dåliga på matematik (fråga 100 personer så kommer alla säga dom suger fast dom klarade alla matte-kurser i skolan utan problem), sen finns det dom som är dåliga på matematik men kan koppla annat som kanske är mer greppbart för just deras hjärna.
Var det forsta gangen du gjorde det? Annars suger det ocksa, bara det att det e lite battre och har olika delar vilket gor de kul. Alla IQ test online suger, och imo suger alla IQ test for att de igentligen inte sager mycket.
Tycker mig se att de är bra fingervisare på vars man ligger. Tycker å andra sidan att alla tester verkar mäta 5-10 poäng för högt mot ens riktiga nivå.
Spartansk
2012-10-21, 11:09
Var det forsta gangen du gjorde det? Annars suger det ocksa, bara det att det e lite battre. Alla IQ test online suger, och imo suger alla IQ test for att de igentligen inte sager mycket.
Har gjort det två gånger, fick 2 poäng bättre andra gången.
Jag håller inte med om att IQ-test suger.
Spartansk
2012-10-21, 11:12
Håller med dig fullt ut på det första, har nyligen börjat tänka på det och märkt det själv.
Jag brukar tänka på skolan. "Plugghästarna" var duktiga på det mesta, och "busfröna" sög på det mesta (utom gympa). Hur ofta var det någon som tillhörde topp 3 på matte, men var värdelös på biologi, t ex?
Jag brukar tänka på skolan. "Plugghästarna" var duktiga på det mesta, och "busfröna" sög på det mesta (utom gympa). Hur ofta var det någon som tillhörde topp 3 på matte, men var värdelös på biologi, t ex?
Vissa av "busfröna" är förmodligen smartare än vad man trodde. Men inte alla såklart. Mer att de sket i skolan. Hade precis en sån i klassen, verkade riktigt duktig om han ville men sket i allt.
Det är ju egentligen bara matematik man behöver förstå i gymnasiet. Alla andra kurser handlar om att skriva så mycket som möjligt och ge sken av att man förstår vad man skriver om.
Jo jag har märkt det när jag träffade några som vad jag vet är duktiga i matematik och de verkade kunniga och pratade om mer än tjejer och supa. Brukar ha mer vettigt att komma med. Har såklart med intresse att göra också.
Men med det sagt så ser jag mig inte som en "smart" person om man med det ordet talar om någon sorts medfödd talang. Det enda jag har medfött är ett närmast sjukligt minne (de på brädan som känner mig i person kan intyga att mitt minne är beyond average) och utöver det jobbar jag bara hårt. Det är där skillnaden ligger. Inte i "talang" eller "begåvning". Om nu inte förmågan att jobba mycket och målinriktat i sig är en talang vill säga. :)
EDIT: Ser nu att jag skrivit exakt samma sak i inlägget du citerar fast kortare. :D
Ett bra minne och snabbhet (processing speed) är ofta en indikator på god intelligens, så undervärdera dig inte :)
Spartansk
2012-10-21, 11:35
Vissa av "busfröna" är förmodligen smartare än vad man trodde. Men inte alla såklart. Mer att de sket i skolan. Hade precis en sån i klassen, verkade riktigt duktig om han ville men sket i allt.
Självklart är det så, men mycket av det man lärde sig i grundskolan var så otroligt enkelt att man i princip bara behövde sitta på hälften av lektionerna för att fatta det. Medan coolaste killen i klassen inte ens förstod konceptet x i matten i nionde klass (jag såg läraren desperat försöka förklara det en lektion).
Och sedan är det ju så att man oftast blir intresserad av det man är duktig på. När jag, som alltid betraktats som en av de duktigare i klassen, började gymnasiet, så blev allt plötsligt mycket svårare att förstå, och jag märkte att detta gjorde mig mer "busfröaktig". Även om jag varken började skolka eller mobba folk, så ägnade jag mer av lektionen åt att sitta och prata med kompisar, drömma mig bort, och så vidare. Så jag tror att oförmågan att förstå saker kan vara en stark bidragande faktor till eventuell busighet.
Kan ju säga att ett riktigt IQ-test, typ Weichsler osv ger ett snitt för fem (vill jag minnas) olika värden på olika skalor och mäter alltså inte endast logiska figurer. Får du dåligt på någon del drar du alltså ner ditt sammanlagda IQ-värde, vilket ger en stark bedömning av en allroundintelligens.
"Logisk" intelligens kräver ett bra arbetsminne och hastighet för att kunna behålla figurer i huvudet och vrida de samtidigt som man behandlar annan information i en given figur. Verbal intelligens handlar om att tolka och förstår och, uttryck, mening och språk men inte bara språk utan är en stark indikation på allmän kunskap, förmåga att tolka information och att sätta in det i ett större perspektiv osv.
Hastighet och minne är väldigt viktigt för intelligens av uppenbara anledningar när det kommer till att de facto processa information på ett vettigt sätt och att kunna dra upp och införliva denna kunskap ur minnet med ny kunskap osv och dra slutsatser av det.
Det är olika sidor av samma mynt.
Ett korsförhör. ;)
Jag kan bara tala för mig själv och konstatera att den IQ som Mensa mäter inte hänger ihop med mattekunskaper, för jag är fantastiskt jättedålig och även fullständigt ointreserad av allt vad matematik heter.
Sedan är väl den IQ som Mensa mäter ganska oanvändbar. Då menar jag att om man skulle få bra resultat på proverna så finns det ju inte direkt något man kan använda det till, förutom att klappa andra som fått bra på provet på axeln, beundra varandra och tro att man är lite bättre än alla andra?
Har gjort det testet innan och det gick väl bra. Test i stil med detta, högskoleprovet och mönstringsprovet är test som passar mig bra.
Har funderat på att göra ett övervakat test men då ska man ju få tummen ur och ta tag i det med :)
Silencer
2012-10-21, 14:49
Fick 126+ på det testet. 120 på riktigt mensa test, dvs. "IRL". Fått 128 som mest på internet. Ligger antagligen kring 124-125 på riktigt.
När jag var utbytesstudent i high school så gjorde jag ett IQ-test i skolan och fick 129. Har aldrig gjort om det för jag tror det var i högsta laget, var dessutom ett online-test som vissa verkar ogiltigförklara per automatik :)
Har säkert redan länkats till, men tips på något relativt bra och omfattande online-test? Lite sugen på att testa igen. Tror jag får lägre faktiskt, min främsta egenskap i studierna är nog minnet.
Spartansk
2012-10-21, 17:27
Sedan är väl den IQ som Mensa mäter ganska oanvändbar. Då menar jag att om man skulle få bra resultat på proverna så finns det ju inte direkt något man kan använda det till, förutom att klappa andra som fått bra på provet på axeln, beundra varandra och tro att man är lite bättre än alla andra?
Vadå "oanvändbar"? Självklart är testet oanvändbart, men själva egenskapen, att ha hög IQ, hjälper en förmodligen i de flesta aspekter av ens liv.
Och vadå "tro att man är lite bättre än alla andra"? Även om man bortser från det faktum att det finns massor människor med högre IQ än en själv, så är ju IQ bara ett sätt att vara "bra" på.
Men det är väl det som är det stora problemet med IQ-diskussionen: Folk likställer IQ med "brahet". Jag antar att det är därför det är en så väldigt känslig fråga för så många.
Silencer
2012-10-21, 18:55
Jag kan bara tala för mig själv och konstatera att den IQ som Mensa mäter inte hänger ihop med mattekunskaper, för jag är fantastiskt jättedålig och även fullständigt ointreserad av allt vad matematik heter.
Hög IQ innebär allt från lägre kriminalitet till högre hälsa, bättre materiellt ställt och allmänt bättre liv och bidragande till samhället, så kom inte dragande med det där snacket att hög IQ inte bevisar någonting.
Vadå "oanvändbar"? Självklart är testet oanvändbart, men själva egenskapen, att ha hög IQ, hjälper en förmodligen i de flesta aspekter av ens liv.
Och vadå "tro att man är lite bättre än alla andra"? Även om man bortser från det faktum att det finns massor människor med högre IQ än en själv, så är ju IQ bara ett sätt att vara "bra" på.
Men det är väl det som är det stora problemet med IQ-diskussionen: Folk likställer IQ med "brahet". Jag antar att det är därför det är en så väldigt känslig fråga för så många.
Jag utgår bara från personliga erfarenheter. Å andra sidan har jag inte fördjupat mig i det hela, så jag kan ju ha dragit förhastade slutsatser.
Jag har iallafall 135 i IQ, vilket i min värld innebär att jag är dummast i föreningen, om jag skulle vara medlem. Jag betalade för medlemskapet ett år och fick hem tidningen en drös gånger, samt läste lite på hemsidan.
När man betitlar sig själv som "mensan" och skriver artiklar om hur man åker runt och träffar andra människor och intervjuar dem om hur fantastiska och smarta de är, så blir jag lite trött.
Men det du skriver om att många jämför IQ med brahet är nog extremt applicerbart på en förening som Mensa.
Sedan har jag inte hittat något sätt att nyttja det hela på, mer än att jag hela tiden räknar saker och letar efter mönster. Hade man levt innan datorerna slog igenom hade man kanske kunnat knäcka kod eller något, men i dagsläget är det nog inget vidare användbart. Matte suger jag dessutom på.
Kan ju naturligtvis vara så att jag har användning av det i situationer utan att tänka på det...
Hög IQ innebär allt från lägre kriminalitet till högre hälsa, bättre materiellt ställt och allmänt bättre liv och bidragande till samhället, så kom inte dragande med det där snacket att hög IQ inte bevisar någonting.
Jag har hört raka motsatsen i diverse dokumentärer om fängelser, kriminalitet m.m. En del riktigt grova brottslingar har blivit testade och fått ganska höga resultat.
Det andra kan nog vara riktigt.
Jag skulle nog få typ 70 på ett sådant test, ärligt talat. Jag vägrar dock tro på att jag har 70 IQ. :D
Spartansk
2012-10-21, 19:12
Kan ju naturligtvis vara så att jag har användning av det i situationer utan att tänka på det...
Det tror jag. Jag tror du är svårare att lura, har lättare för att ta till dig instruktioner, säger mindre korkade saker, förstår handlingen i filmer, osv, bättre än någon med lågt IQ.
Det tror jag. Jag tror du är svårare att lura, har lättare för att ta till dig instruktioner, säger mindre korkade saker, förstår handlingen i filmer, osv, bättre än någon med lågt IQ.
Ska jag vara helt ärlig så är jag väldigt lättlurad och har en tendens att häva ur mig saker utan att tänka först. Det andra kanske stämmer. Ingen aning.
Det hjälper väl var och en på olika sätt.:)
Jag skulle nog få typ 70 på ett sådant test, ärligt talat. Jag vägrar dock tro på att jag har 70 IQ. :D
Hehe, är inte 75 typ Forrest Gump? Jag tror nog att du skulle få lite bättre än så.
Hehe, är inte 75 typ Forrest Gump? Jag tror nog att du skulle få lite bättre än så.
HAH! Fick 100 prick. Fyfan, skjut mig. :em: Skyndade dock, men ändå.
tntballe
2012-10-21, 19:18
Gjorde du en massa annat samtidigt? Kan tänka mig att det blir väldigt missvisande då.
Tricklew
2012-10-21, 19:19
Det är inte så hemskt att vara medel i vissa saker, man kan leva ett tillfredsställande liv trots det.
Förövrigt vet jag inte vad jag hade fått i ett IQ-test, matte har jag alltid haft väldigt lätt för, däremot så är mina språkkunskaper samt minne bland de sämsta du hittar i någon född efter första världskriget.
Gjorde du en massa annat samtidigt? Kan tänka mig att det blir väldigt missvisande då.
Nope, jag skyndade mig igenom det. Fick dock lite mindrape, försökte göra klart så fort som möjligt, eftersom i Bonniers Trafikskola jag håller på med nu så får man bättre poäng ju snabbare man gör klart sakerna. Såklart är det inte så här, men.. ja. *rolleyes* Man har ju faktiskt ganska lång tid på sig, så man kan ju sitta och tänka lite mer än jag gjorde.
Det är inte så hemskt att vara medel i vissa saker, man kan leva ett tillfredsställande liv trots det.
Alla verkar ju få 120 minst här. :(
Eddie Vedder
2012-10-21, 19:21
Fast det där är ju korrelation. Inte kausala resultat från IQ i sig. Men ja, utbildningsnivå korrelerar med många saker och de med högt IQ utbildar sig ju ofta. Och de som utbildar sig lär sig kanske mer om hälsa osv osv. Den med lägre IQ, men med samma livsval, får samma goda resultat alltså.
KyokushinJohan
2012-10-21, 19:22
Jag utgår bara från personliga erfarenheter. Å andra sidan har jag inte fördjupat mig i det hela, så jag kan ju ha dragit förhastade slutsatser.
Jag har iallafall 135 i IQ, vilket i min värld innebär att jag är dummast i föreningen, om jag skulle vara medlem.
Mensa Sverige mäter bara till 135 och får man över så står det 135+, så om det är den föreningen du menar så är du inte dummast där iaf. Kriteriet är att ha högre IQ än 98 % av befolkningen vilket är 132.
Nope, jag skyndade mig igenom det. Fick dock lite mindrape, försökte göra klart så fort som möjligt, eftersom i Bonniers Trafikskola jag håller på med nu så får man bättre poäng ju snabbare man gör klart sakerna. Såklart är det inte så här, men.. ja. *rolleyes* Man har ju faktiskt ganska lång tid på sig, så man kan ju sitta och tänka lite mer än jag gjorde.
Skulle inte du flytta till Nya Zeeland? Orka göra teori och körprov 2 gånger för samma körkort. Ta det där istället!
Mensa Sverige mäter bara till 135 och får man över så står det 135+, så om det är den föreningen du menar så är du inte dummast där iaf. Kriteriet är att ha högre IQ än 98 % av befolkningen vilket är 132.
Kan ha varit 132. Jag minns inte. Diplomet finns någonstans bland flyttkartongerna.
Skulle inte du flytta till Nya Zeeland? Orka göra teori och körprov 2 gånger för samma körkort. Ta det där istället!
Körkortet gäller där, eftersom det står "Drivers License" på de svenska körkorten. Dock kommer vi ändå, för säkerhetsskull, "byta ut det" till ett internationellt körkort, så att det garanterat gäller där. :) Så nä, jag tar det hellre här, det är ju vänstertrafik och gud vet vad där borta.
I Australien och Nya Zeeland krävs en engelsk översättning av ditt svenska körkort. Enklaste sättet att få en översättning är att skaffa ett internationellt körkort
Tricklew
2012-10-21, 19:33
Välkommen till internet, alla här har en snabel 22cm eller större, IQ över 120 samt kan käka alla hamburgare Mcdonalds har, på en och samma sittning.
Körkortet gäller där, eftersom det står "Drivers License" på de svenska körkorten. Dock kommer vi ändå, för säkerhetsskull, "byta ut det" till ett internationellt körkort, så att det garanterat gäller där. :) Så nä, jag tar det hellre här, det är ju vänstertrafik och gud vet vad där borta.
Låter smidigt.
Man vänjer sig fort, dock. Men den första veckan blir man nästan överkörd ett par gånger om dagen, om man är ute och promenerar.
OnT: Finns det några fler tester av samma slag som Mensas som går att göra på lokala provavdelningar?
Det lär ju finnas fler sätt att mäta på eller andra variationer (har för mig att jag läst någonstans att det finns 12 eller 14 olika sorters intelligens).
tntballe
2012-10-21, 19:40
Förövrigt vet jag inte vad jag hade fått i ett IQ-test, matte har jag alltid haft väldigt lätt för, däremot så är mina språkkunskaper samt minne bland de sämsta du hittar i någon född efter första världskriget.
Du som leker schack ofta borde kunna få bra poäng i tester som denna.
Välkommen till internet, alla här har en snabel 22cm eller större, IQ över 120 samt kan käka alla hamburgare Mcdonalds har, på en och samma sittning.
Haha, det har du ju faktiskt rätt i. :d
Låter smidigt.
Man vänjer sig fort, dock. Men den första veckan blir man nästan överkörd ett par gånger om dagen, om man är ute och promenerar.
Japp! :) Haha, jag kan förstå det. Blir ju "lite" annorlunda.
Spartansk
2012-10-21, 19:42
De som skulle få lågt vet med sig att de inte är bra på såna här tester och skiter i att pröva, eller så prövade de men vågade inte skriva. :P
De som skulle få lågt vet med sig att de inte är bra på såna här tester och skiter i att pröva, eller så prövade de men vågade inte skriva. :P
Typ som jag i "Vad är ditt fultal"-tråden, då. :d
Spartansk
2012-10-21, 19:44
Typ som jag i "Vad är ditt fultal"-tråden, då. :d
Haha, if you say so. :d
(Förresten, det där inlägget tyder på humor, som tyder på intelligens!)
Silencer
2012-10-21, 19:50
Fast det där är ju korrelation. Inte kausala resultat från IQ i sig. Men ja, utbildningsnivå korrelerar med många saker och de med högt IQ utbildar sig ju ofta. Och de som utbildar sig lär sig kanske mer om hälsa osv osv. Den med lägre IQ, men med samma livsval, får samma goda resultat alltså.
Jag förstår inte vad du försöker säga. Säger du emot att en population tjänar på att medel IQ:n inom gruppen är så hög som möjligt? Det är ju när man pratar stora grupper och generaliseringar som IQ blir intressant. Men fortfarande är en individs IQ nivå den bästa indikatorn på hur bra det kommer gå i livet, om man bara har det att gå på.
True! Jag vågade inte prova först, haha. :)
Det där är nog den största orsaken till att väldigt många tycks få höga resultat på såna här test.
Jag har inte gjort just detta testet (de byter med jämna mellanrum), men jag fick "135 eller högre" när jag gjorde det för nåt år sen (tror att det var 135, det var alla rätt iaf). Men det känns som om alldeles för många får liknande resultat på internet för att det ska gå att dra några slutsatser övht av ett sånt test.
Jag förstår inte vad du försöker säga. Säger du emot att en population tjänar på att medel IQ:n inom gruppen är så hög som möjligt? Det är ju när man pratar stora grupper och generaliseringar som IQ blir intressant. Men fortfarande är en individs IQ nivå den bästa indikatorn på hur bra det kommer gå i livet, om man bara har det att gå på.
Ja, har man bara en indikator att gå på så är den indikatorn troligtvis alltid den "bästa" indikatorn...
Mrs Robinson
2012-10-21, 20:24
Men fortfarande är en individs IQ nivå den bästa indikatorn på hur bra det kommer gå i livet, om man bara har det att gå på.
Gissar du eller kan du belägga det?
Blev plötsligt sugen på marshmallows!
Tricklew
2012-10-21, 20:29
Apropå slutledningsförmåga och att känna igen mönster, är det någon som har listat ut vad Mrs Robinsons gamla konto hette än?
KyokushinJohan
2012-10-21, 21:25
Gissar du eller kan du belägga det?
Blev plötsligt sugen på marshmallows!
Nu vet jag inte om det var så han menade men som han har skrivit så är det ju klart att det var den bästa indikatorn om man endast har den att gå på. Finns ju liksom inte någon annan indikator då som kan vara bättre....
Jens.Andersson
2012-10-21, 21:35
Apropå slutledningsförmåga och att känna igen mönster, är det någon som har listat ut vad Mrs Robinsons gamla konto hette än?
Balu eller något liknande.
Mrs Robinson
2012-10-22, 00:59
Nu vet jag inte om det var så han menade men som han har skrivit så är det ju klart att det var den bästa indikatorn om man endast har den att gå på. Finns ju liksom inte någon annan indikator då som kan vara bättre....
Du har rätt, läste slarvigt.
Balu eller något liknande.
Spoiler alert! Man avslöjar aldrig IQ-testfrågor.
Eddie Vedder
2012-10-22, 19:16
Jag förstår inte vad du försöker säga.
Hur kan det vara oklart? Du pratar om korrelation och inte kausalitet och jag undrade om det.
Men fortfarande är en individs IQ nivå den bästa indikatorn på hur bra det kommer gå i livet, om man bara har det att gå på.
Ja men det är ju aldrig det enda. Du pratar ju om evidens från forskning så vitt jag vet och då måste man ju ta in andra faktorer. Och om det inte är kausalt är det ju heller inte intressant.
Jukka Sejlite
2012-10-22, 21:13
Jag försöker klicka på formerna men det händer inget?
Är detta någon skämtsida,eller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.