Visa fullständig version : Tar inte levern stryk?
Som rubriken låter, tar inte levern stryk av allt kosttillskott osv.. t.ex tar jag 2 whey80 drinkar/dag samt kreatin?! Tacksam för svar! :)
Nej, den klarar av det. :D
Som rubriken låter, tar inte levern stryk av allt kosttillskott osv.. t.ex tar jag 2 whey80 drinkar/dag samt kreatin?! Tacksam för svar! :)
Tvivlar jag väldigt mycket på. Om det är något som borde ta stryk så är det väl njurarna, men då beroende på att man äter alldeles för mycket protein (kanske 5-6g x KV).
Men bara för tillskotten så är jag väldigt tveksam.
Kan vara värt att notera att större intag av både kreatin och/eller protein är något som åtmistone misstänks kunna vara skadligt för njurarna. Och inte bara jättedoser som 5-6g/kg kv. Men dina nivåer verkar inte extrema så det är förmodligen ingen större fara på taket.
Vartannat år så går vi till globenhälsan med jobbet, och i år så hade mitt levervärde gått från typ 1.x till 1.8. Man ska ligga mellan 0.8 - 1.2. Hon sa åt mig att sluta med proteinshakes och komma tillbaka om två månader. Tänker göra motsattsen. Mer intressant o se om de ökat om man INTE slutat.
EDIT: Hon svamlade om att proteinpulver och dylikt inte hade gått igenom läkemedelskoller o annat blaha blaha och att de var "Bevisat" att dom skadade levern.
Jag intog under en intensiv period i våras både jac3ed, eaa och proteinpulver och upplevde att ALAT och ASAT steg betänkligt. Drack ingen alkohol då.
mattilainen
2011-10-22, 17:34
har man inte redan en njursjukdom ska det inte vara några problem.
Kan vara värt att notera att större intag av både kreatin och/eller protein är något som åtmistone misstänks kunna vara skadligt för njurarna. Och inte bara jättedoser som 5-6g/kg kv. Men dina nivåer verkar inte extrema så det är förmodligen ingen större fara på taket.
Det har ju dock inget att göra med vasslet i sig.
Det har ju dock inget att göra med vasslet i sig.
Nepp, förutom att vasslet förmodligen gör att man får i sig mer protein än utan vasslet.
Dock så har det väl aldrig påvisats att det råder någon fara för personer med två fullt fungerande njurar utan det är ju på personer med njursjukdomar som studier har visat att det är skadligt. Stämmer inte det?
Njurarna är väl bland de organ i kroppen som har allra störst överkapacitet?
Dock så har det väl aldrig påvisats att det råder någon fara för personer med två fullt fungerande njurar utan det är ju på personer med njursjukdomar som studier har visat att det är skadligt. Stämmer inte det?
Jo, njurarna har en rejäl överkapacitet, men efter trettio så sjunker kapaciteten, fast överkapaciteten är så pass stor så normalt sett så räcker det hela livet ändå. Om inget knas händer med den kvarvarande så kan man ju dessutom donera sin ena njure utan att märka av det.
Jag vet inte vad som påvisats eller inte, har inget större intresse i forskningsområdet utan det här är sånt jag snappat upp från personer som bedriver forskning inom kost/metabolism (och som jag i övrigt finner vettiga = litar på).
Men rent generellt lär man knappast hitta en studie där dom proppat någon full med protein och sett att deras njurar slutade fungera. Det är väl förmodligen så att det närmaste man kommer är att man tittat på vissa "markörer för njurskador" hos personer med högre proteinintag och sett förhöjda värden jämtemot normalintag.
Det lär i vilket fall inte ske direkt utan lär vara så att man under lång tid sliter lite extra på njurarna -> leder eventuellt till skador -> fail. Och då är det kanske så att om man har fullt friska njurar så pallar dom, men hur vet man att man har fullt friska..
Det tråkiga är att med de metoder man använder för att mäta njurfunktion kan man inte se en nedsatt njurfunktion före den är såpass dålig att det "är för sent".
Jag intog under en intensiv period i våras både jac3ed, eaa och proteinpulver och upplevde att ALAT och ASAT steg betänkligt. Drack ingen alkohol då.
Hur upplever man att ALAT och ASAT stiger? Bara nyfiken.
Vartannat år så går vi till globenhälsan med jobbet, och i år så hade mitt levervärde gått från typ 1.x till 1.8. Man ska ligga mellan 0.8 - 1.2. Hon sa åt mig att sluta med proteinshakes och komma tillbaka om två månader. Tänker göra motsattsen. Mer intressant o se om de ökat om man INTE slutat.
EDIT: Hon svamlade om att proteinpulver och dylikt inte hade gått igenom läkemedelskoller o annat blaha blaha och att de var "Bevisat" att dom skadade levern.
Dricker du alkohol? Isåfall, när och hur mycket drack du senast innan det där?
Langster
2011-10-24, 13:04
Hur upplever man att ALAT och ASAT stiger? Bara nyfiken.
Jag är också väldigt nyfiken på detta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.