handdator

Visa fullständig version : Kortisonsalva katabolt?

Ravnajuv
2004-01-02, 14:53
Jag har tidigare läst trådar om de katabola effekterna i astmamediciner som innehåller kortison.

Gäller detta också salvor innehållandes kortison? (Exempelvis eksemsalvor)

kharon
2004-01-02, 15:01
Mängden kortison man får i sig av att använda kortisonsalva har nog ingen som helst katabol effekt på en människa.

JAM
2004-01-02, 15:33
Som sagt, det är ju så små mängder det är frågan om att det är helt försumbart. Kan inte tänka mig något annat i alla fall.

Munter
2004-01-02, 16:30
Vilket sammanträffande, tänkte ställa exakt denna fråga tidigare imorse men telefonen ringde och jag åkte iväg... lustigt sånt där, hade börjat skriva på själva posten till och med.

Ravnajuv
2004-01-02, 23:18
Ok, det låter tryggt.

Har tyvärr åkt på någon slags kontaktallergi av arbetshandskar, så jag har fått salva utskriven. Då är det bara att kleta på och fortsätta :bpump: .

Tolkia
2004-01-03, 19:10
Har aldrig hört att kortisonsalva skulle ha någon effekt på ämnesomsättningen. Man torde få smeta på astronomiska mängder salva för att ta upp mer än minimalt med kortison genom huden ...
En annan mindre rolig bieffekt av kortison är dock att huden blir tunnare. Man bör inte falla för frestelsen att fortsätta smeta på längre än läkaren sagt om man inte vill ha en hy som japanskt pappar med ett pikant mönster av underliggande blodkärl. Men säg det till en fjortistjej med acne-eksem runt hela näsan ... (talar av erfarenhet, m.a.o.) :smash:

King Grub
2004-01-03, 19:19
Det gäller bara att passa sig så man inte förväxlar tuben med kortisonsalva och kaviartuben! Då kan det bli muskelnedbrytande doser.

Danne
2004-01-04, 01:29
Originally posted by Ravnajuv
Ok, det låter tryggt.

Har tyvärr åkt på någon slags kontaktallergi av arbetshandskar, så jag har fått salva utskriven. Då är det bara att kleta på och fortsätta :bpump: .

Du ska använda kromfria arbetshandskar om du har bekymmer med dom vanliga modellerna.