handdator

Visa fullständig version : skadestånd

smurfan
2011-10-20, 12:57
Jag undrar om någon har lite erfarenhet av vad man kan begära i skadestånd..
En tjej har slagit/rivit mig så jag fått småsår, blåmärken och bulor som ömmar. Även slitit av hår från huvudet så jag har två kala fläckar i hårbotten, ena som en femma och andra som en femtiöring typ. Och några korta tussar som gått av en bit från hårfästet så de står rakt ut:/ skitsnyggt...
Hon har även kallat mig j*la f*tta och h*ra och kastat min iphone som fått skador och slängt bort min laddade och usb kabel. Allt är anmält och nu väntar jag på bedömning. Vittnen ang mobilen finns, samt vittne att hon inte har några sakdor efteråt. Tvivlar inte en sekund på att hon skulle orsaka skador på sig själv så det ser ut som jag gjort det..
Så, vad kan man begära för skadestånd? Har även en räkning på 300 för dokumentering hos läkare. Lagning av mobil kostar ca 1000 i iphonereparation .se och laddare 200 (tror jag).
Jag har aldrig varit med om något sånt här och är rädd för henne.. att hon ska komma hem till mig, hota mig osv. Hon är inte riktigt "stabil" och har anmälningar sen innan. Våld mot tjänsteman tror jag.
Jag har inte skadat/hotat henne, men däremot finns avtryck från skosulan på hennes ytterdörr (sånna som blir i gympasalar).

väldigt tacksam för svar!

Poxeman
2011-10-20, 12:59
Om du har gjort en polisanmälan kommer du få hjälp av ett juridiskt ombud. Denne har nog rätt bra koll på vad ett skäligt skadeståndsanspråk bör hamna på.

kaer
2011-10-20, 13:10
Se till att dokumentera dina skador. Fotografera, helt ska väl även läkare dokoumentera det. Se till att få det gjort så fort som möjligt.

HulkH
2011-10-20, 13:30
Har du bevis mot henne så kommer nog allting lösa sig.
Finns hon själv i deras registrer för tidigare brott så underlättare inte det direkt för henne.

Som Poxeman sa så kommer du få hjälp av ett juridisk ombud.
Någon exakt summa är väldigt svårt att säga just p.g.a allting kan variera och hur mycket som man kan bevisa på ett bra sätt o.s.v.

Leifallan
2011-10-20, 14:19
http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=1298

smurfan
2011-10-20, 14:21
Jag har fått en läkartid imorgon bitti och än så länge har blåmärken och så bara kommit fram mer så.. och håret lär knappast ha vuxit ut;P
Finns inga vittnen från själva händelsen tyvärr.
Skönt att man får hjälp iaf, så jag inte fåt ta reda på allt själv.

Tack för svaren!

ligne
2011-10-20, 14:28
jag vet inte vad du kan få för skadestånd men vad jag däremot vet är att en på jobb fick 5000:- för en simpel lavett.

smurfan
2011-10-20, 20:12
Oj då. Ja det var ju en del..

yooii
2011-10-20, 20:25
Är det inte så att man får en juridiskt ombud om åtal väcks?

Se till att dokumentera dina skador hos en läkare först och främst. Det är extra viktigt om det inte finns några vittnen till händelsen.

smurfan
2011-10-22, 19:45
Jo jag fick precis höra det, är det en sån som hjälper en med skadestånd osv?
allt är dokumenterat hos läkare nu iaf.

Hur lång tid tar det innan personen får reda på anmälan?? Är livrädd att hon ska stå utanför min dörr eller hoppa på mig ute:(

smurfan
2011-10-22, 19:46
Är det större chans att de går vidare till rättegång om personen blivit anmäld förut? Våld mot tjänsteman var det då, fast det inte om det varit rättegång eller inte för det.

LeBron
2011-10-22, 19:52
Är det större chans att de går vidare till rättegång om personen blivit anmäld förut? Våld mot tjänsteman var det då, fast det inte om det varit rättegång eller inte för det.

Gav hon sig på en vakt ute på krogen?

tjabon
2011-10-22, 19:53
Om du har gjort en polisanmälan kommer du få hjälp av ett juridiskt ombud. Denne har nog rätt bra koll på vad ett skäligt skadeståndsanspråk bör hamna på.

Exakt.

Tyvärr handlar det inte om några USA-summor här i Sverige, utan det brukar
bli 5000-20000 kr ..... :(

edit: Är förundersökningen väl igång, tar det några veckor till rättegång.

Sarwien
2011-10-22, 19:57
Exakt.

Det är ju inte direkt lite det heller lol

tjabon
2011-10-22, 20:03
Det är ju inte direkt lite det heller lol

Kolla här:
http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=2095

För att få 50 000 eller mer, måste man ha åsamkats skottskada från skjutvapen eller multipla knivhugg.

smurfan
2011-10-22, 20:10
Gav hon sig på en vakt ute på krogen?

Nej. Minns inte exakt, men tror det var så att hon och nån mer börja bråka på en mataffär, så de tillkallade vakter och hon slåg bort hans arm när han försökte hålla i henne för att hon bråkade. Men som sagt, vet inte exakt. Det är hennes verision typ.

smurfan
2011-10-22, 20:19
Exakt.

20000 är mycket för mig.. Men vad är det som avgör summan? Har STORA kala fläckar i skallen som blödde och nu är sårskorpor. Samt blåmärken, bulor och lite mindre rivsår. Sen får man väl för kränkning också? Och hon borde bli betalningsskyldig för lagning av mobil på 1000 att och en ny laddare för 300.
Jag är rädd för henne.. måste hon göra något mer innan jag kan få spärrat för hennes nr eller nåt? Helst besöksförbud. Hon har stått utanför min dörr och hotat mig förut när vi var osams för ett tag sen. Jag vågar inte vara hemma längre efter det här:(

tufft att en byggarbrud kan bli så skraj för en danstjej :/

tjabon
2011-10-22, 20:53
Lugna dej.
Det tar ett tag:

Först är det förundersökning. Sen bestämmer åklagaren om det blir åtal eller inte.
Blir det åtal och din motpart blir fälld för misshandel, så kan din advokat
yrka på skadestånd. Tingsrätten tar sedan ställning till yrkandet och beslutar
om skadestånd samt hur mycket.

smurfan
2011-10-23, 00:58
Okej. Jag är nog bara såhär stressad för att jag är rädd. Jag får se till att ha folk omkring mig och försöka tänka på annat så länge.

8x8
2011-10-23, 01:22
Be den utredande polisen om att få ett målsägarbiträde, dvs en juridiskt kunnig person som hjälper dig med bla skadeståndsbiten.

Määng
2011-10-23, 01:50
Om hon hotar dig eller skadar dig så i inväntan på rättegång så bör det väl bli övergrepp i rättssak? Det är ju ett ganska allvarligt brott. Nu är tjejen där säkert inte så smart så hon skiter nog i det men ifall du får något sms eller liknande så är det ju bara att anmäla det direkt.

Http:/sv.wikipedia.org/wiki/övergrepp_i_rättssak

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Fatalist
2011-10-23, 01:51
Det du får pengar för, om vi ska vara sådana, är väl dessutom själva kränkningen. Inte skadorna. Iaf de rättegångar jag varit i. För skadorna får du söka pengar från ditt försäkringsbolag istället.

Jag ska inte säga att jag har en massiv erfarenhet, men i fall av misshandel har det handlar om typ 100kr/vecka man har haft ont av skadorna (blåmärken, svullnader osv), men kanske 7000-12000kr för själva kränkningen.

kettlebellGuden
2011-10-23, 02:04
Det lär inte bli tal om några 12000 för det här.

12000 fick jag efter misshandel (slagen i huvudet med glasflaska, sparkad i huvudet efter det, sydd med bestående ärr) och försök till rån.

Kanske 2000 spänn med lite tur. Tror ju förstås att det läggs ner rätt snabbt eftersom det inte finns några vittnen i det här fallet.

Självklart blir hon utifall åtal väcks (hint: det kommer inte att ske) och hon blir dömd (hint: not happening) även ersättningsskyldig för mobil och laddare... och nej, du får inte ett öre för kränkning.

kettlebellGuden
2011-10-23, 09:06
Angående kränkning så är det heller inte det lättaste att få skadestånd för. Du måste visa att du verkligen lidit skada av det som är lämplig att ersätta med skadestånd. I det här fallet är det knappast tal om något sådant.

Men det kommer förstås inte att bli tal om att någon döms för kränkning i det här fallet. Jmf. t.ex. https://lagen.nu/dom/nja/2004s331.

8x8
2011-10-23, 09:35
TS kan begära (och troligtvis få) skadestånd för både kränkning och de skador han fått, om hon blir dömd. Dessutom kan TS vända sig till sitt försäkringsbolag och få pengar av dem, oavsett om hon blir dömd eller ej.

Jag har svårt att se domen som kettlebellGuden hänvisar till är relevant här då det handlar om poliser som är målsägare. Tingsrätten anser oftast att poliser skall tåla att utsättas för mer än gemene man och de har därför svårare att få ut skadestånd. Dessutom handlar det inte om att gärningsmannen skall 'dömas' för 'kränkning', då det inte är något brott i sig. Istället skall rätten besluta om hurvida TS har blivit kränkt av det han utsatts för.

kettlebellGuden
2011-10-23, 09:57
TS kan begära (och troligtvis få) skadestånd för både kränkning och de skador han fått, om hon blir dömd. Dessutom kan TS vända sig till sitt försäkringsbolag och få pengar av dem, oavsett om hon blir dömd eller ej.

Jag har svårt att se domen som kettlebellGuden hänvisar till är relevant här då det handlar om poliser som är målsägare. Tingsrätten anser oftast att poliser skall tåla att utsättas för mer än gemene man och de har därför svårare att få ut skadestånd. Dessutom handlar det inte om att gärningsmannen skall 'dömas' för 'kränkning', då det inte är något brott i sig. Istället skall rätten besluta om hurvida TS har blivit kränkt av det han utsatts för.

Den är relevant eftersom den handlar om något som sker i "heat of battle".

Nu kvittar det hela eftersom förundersökningen kommer att läggas ner. Inga vittnen gör det onödigt att föra vidare till åtal.

8x8
2011-10-23, 12:14
Den är relevant eftersom den handlar om något som sker i "heat of battle".

Nu kvittar det hela eftersom förundersökningen kommer att läggas ner. Inga vittnen gör det onödigt att föra vidare till åtal.

Hur menar du 'heat of battle'? Framgår inte riktigt i tråden men menar du att TS har provocerat gärningsmannen innan?

Det går att driva ett åtal även utan vittnen till händelsen. Framförallt skadorna men även annan stödbevisning gör att hon ändå kan dömas. När det gäller våld mot kvinnor i hemmet saknas i princip alltid vittnen men gärningsmannen kan dömas ändå med annan bevisning.

kettlebellGuden
2011-10-23, 12:44
Hur menar du 'heat of battle'? Framgår inte riktigt i tråden men menar du att TS har provocerat gärningsmannen innan?

Det går att driva ett åtal även utan vittnen till händelsen. Framförallt skadorna men även annan stödbevisning gör att hon ändå kan dömas. När det gäller våld mot kvinnor i hemmet saknas i princip alltid vittnen men gärningsmannen kan dömas ändå med annan bevisning.

Som jag läste det hade kvinnan rivit och bankat lite och samtidigt skrikit könsord. Aldrig i världen att det kommer att dömas för förolämpning i ett sådant fall.

Det är klart att det går att driva åtal även utan vittnen. Men jag är övertygad om att förundersökningen kommer att läggas ner i det här fallet. När det rör sig om våld i hemmet så är det en helt annan sak eftersom det rör sig om två personer som bor i samma hem och då är risken för upprepad incident betydligt högre.

Exempel från verkligheten: kvinna, i sitt hem, blir slagen i huvudet med tillhygge av metall utav en kvinna som är på besök. Dödshot och betydligt värre förolämpningar än det TS nämner utropas. Skadan dokumenteras mycket väl på UMAS akutmottagning en timme senare. Ett vittne fanns närvarande. Dödshot har även skickats via SMS som lätt går att spåra.

Nedlaggt pga. brist på bevis och inget direkt hot om upprepning föreligger.

Att tro att TS-fall kommer att gå vidare när där inte är ett enda vittne till misshandlen är rent tramsigt, och någon fällande dom kommer det aldrig att bli.

Däremot vad rör iphonen där det fanns vittne kanske det kan bli tal om ersättning för reparationen.

Yes
2011-10-23, 12:53
Kettlebellen yrar i nattmössan. Det räcker med att båda parterna är kända och att det finns en trovärdig och sammanhängande beskrivning av händelseförloppet. Stödbevisning i form av rättsintyg och foton på skadorna ökar chanserna att åtal väcks. Vittnen vore förstås ännu bättre, men det är inget krav för att man ska kunna väcka åtal. Enligt BRÅ leder nästan 70% av förundersökningarna till åtal trots att brottet inte är styrkt.

kettlebellGuden
2011-10-23, 13:17
Kettlebellen yrar i nattmössan. Det räcker med att båda parterna är kända och att det finns en trovärdig och sammanhängande beskrivning av händelseförloppet. Stödbevisning i form av rättsintyg och foton på skadorna ökar chanserna att åtal väcks. Vittnen vore förstås ännu bättre, men det är inget krav för att man ska kunna väcka åtal. Enligt BRÅ leder nästan 70% av förundersökningarna till åtal trots att brottet inte är styrkt.

Du kommer att få se att det här på inga vägar kommer att leda till varken åtal eller fällande dom.

Och försök inte ge sken av att jag har påstått att åtal inte kan väckas.

kettlebellGuden
2011-10-23, 13:28

Det är för övrigt en intressant siffra 70%. Jag ser gärna en källa på den. År 2007 så uppklarades endast ~50% av alla misshandelsanmälningar, och en stor del av dem uppklarades, som du säkert vet, via teknisk uppklaring (dvs. förundersökningen visade att brott ej kunde styrkas och det inte ledde till åtal). De 50% ouppklarade ledde självklart inte de heller till åtal.

Har polisväsendet fått upp det här till att 70% av misshandelsfallen (som vi vet i antal har ökat radikalt sen 2007) leder till åtal så är jag enormt imponerad av polisens arbete och jag ska fasiken skicka en tårta till polismyndigheten för bra arbete. Kanske de då även har fått upp personuppklarade misshandelsmål till över 20% igen?

Yes
2011-10-23, 13:28
Du kommer att få se att det här på inga vägar kommer att leda till varken åtal eller fällande dom.

Och försök inte ge sken av att jag har påstått att åtal inte kan väckas.
Det återstår att se.

Nej, du skriver bara tvärsäkert att det inte kommer att hända och att det rentav är tramsigt att tro det. Såvida du inte är en auktoritet i frågan bör du vara mer försiktig i dina uttalanden. Dessutom finns det riktig statistik istället för enskilda rättsfall och personliga anekdoter:
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=2009_01_Misshandel_mellan_obekanta.pdf&url=/dynamaster/file_archive/090108/71ae273969141aa06e35c1e9a2957666/2009%255f01%255fMisshandel%255fmellan%255fobekanta .pdf

Yes
2011-10-23, 13:32
Det är för övrigt en intressant siffra 70%. Jag ser gärna en källa på den. År 2007 så uppklarades endast ~50% av alla misshandelsanmälningar, och en stor del av dem uppklarades, som du säkert vet, via teknisk uppklaring (dvs. förundersökningen visade att brott ej kunde styrkas och det inte ledde till åtal). De 50% ouppklarade ledde självklart inte de heller till åtal.

Har polisväsendet fått upp det här till att 70% av misshandelsfallen (som vi vet i antal har ökat radikalt sen 2007) leder till åtal så är jag enormt imponerad av polisens arbete och jag ska fasiken skicka en tårta till polismyndigheten för bra arbete.
Du kan se länken i mitt tidigare inlägg. Vad du talar om låter som andelen anmälningar där gärningsmannen inte är känd.

kettlebellGuden
2011-10-23, 13:59
Det återstår att se.

Nej, du skriver bara tvärsäkert att det inte kommer att hända och att det rentav är tramsigt att tro det. Såvida du inte är en auktoritet i frågan bör du vara mer försiktig i dina uttalanden. Dessutom finns det riktig statistik istället för enskilda rättsfall och personliga anekdoter:
http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=2009_01_Misshandel_mellan_obekanta.pdf&url=/dynamaster/file_archive/090108/71ae273969141aa06e35c1e9a2957666/2009%255f01%255fMisshandel%255fmellan%255fobekanta .pdf

Som din länk väl illustrera så utan vittnen och erkännande så är det knappast lönt att gå vidare med åtal. Självklart kan det hända att tösen som TS haft ihop det med erkänner och då är det en annan historia. Men det kommer knappast att hända det heller.

Om du har mer relevant statistik (på enbart misshandelsfall med bekant gärningsman, utan vittnen och erkännande t.ex. så dra gärna fram den). De 15% av anmälningar som leder till åtal, enligt din länk, är ju inte särskilt trevlig statistik :(

Du kan se länken i mitt tidigare inlägg. Vad du talar om låter som andelen anmälningar där gärningsmannen inte är känd.

Nej det är misshandels-anmälningar över lag. Okänd eller känd förövare.

:edit: ser fortfarande fram emot källa på att 70% av misshandelsanmälningar leder till åtal. För min del kan det gå bra med 70% av de med känd förövare och inte misshandel överlag.

Yes
2011-10-23, 14:15
Som din länk väl illustrera så utan vittnen och erkännande så är det knappast lönt att gå vidare med åtal. Självklart kan det hända att tösen som TS haft ihop det med erkänner och då är det en annan historia. Men det kommer knappast att hända det heller.

Om du har mer relevant statistik (på enbart misshandelsfall med bekant gärningsman, utan vittnen och erkännande t.ex. så dra gärna fram den). De 15% av anmälningar som leder till åtal, enligt din länk, är ju inte särskilt trevlig statistik :(
Hur drog du den slusatsen?
http://i51.tinypic.com/4sxv8m.jpg

Nej det är misshandels-anmälningar över lag. Okänd eller känd förövare.
http://i51.tinypic.com/6eisti.jpg

:edit: ser fortfarande fram emot källa på att 70% av misshandelsanmälningar leder till åtal. För min del kan det gå bra med 70% av de med känd förövare och inte misshandel överlag.
Jag skrev förundersökningar, inte anmälningar. Se första bilden.

kettlebellGuden
2011-10-23, 14:54
Jag skrev förundersökningar, inte anmälningar. Se första bilden.

Det är mitt misstag, jag trodde vi pratade anmälningar.

Där är det knappast tal om några 70% som leder till åtal. Och det framgår ju verkligen inte av TS att det har blivit någon ordentlig förundersökning. Det rör sig fortfarande om att 15% av anmälningar leder till åtal.

Hur som helst så rör din statistik inte misshandel med kända gärningsmän så jag vet inte hur den är relevant.
Men om vi ända ska rapa siffror ur den här rapporten...

Sammanfattningsvis visar genomgången att polis och åklagare
inleder en förundersökning i den absoluta majoriteten av fallen.
I en tredjedel av alla anmälningar görs dock aldrig någon reell
utredning efter inledd förundersökning. I denna studie vidtogs
förundersökningsåtgärder i 68 procent av alla anmälningar, men
förundersökningen leder inte som regel till ett förundersöknings-
protokoll. En dryg femtedel av alla anmälningar resulterar i ett
förundersökningsprotokoll och drygt 15 procent blir person-
uppklarade, vilket i praktiken innebär att de leder till åtal.

kettlebellGuden
2011-10-23, 15:02
http://i51.tinypic.com/4sxv8m.jpg

Det rör sig alltså, enligt din källa, om fall där det finns ett ordentligt FU-protokoll.. dvs i 20% av anmälningarna. Det är stor skillnad på om det inleds förundersökning (68%) och ordentligt FU-protokoll upprättas.

Så vad har vi nu...

Det här blir en solklar "under 5p".

20% leder till FU-protokoll.

67% av dessa leder till åtal.

Not happening.

Yes
2011-10-23, 15:26
Och majoriteten som inte leder till förundersökningsprotokoll är för att man inte vet vem det var som kasta...

kettlebellGuden
2011-10-23, 15:47
Och majoriteten som inte leder till förundersökningsprotokoll är för att man inte vet vem det var som kasta...

Ja eftersom statistiken helt rör misshandelsanmälningar med okänd förövare är det inte konstigt att det ofta är en viss avsaknad av den kunskapen... dock visar det ju på att ditt påstående om att 70% av de fall som leder till förundersökning leder till åtal är lite missvisande. Tittar man på misshandel i stort så är det något högre än på misshandel med okänd förövare, så klart. Men inte någonstans i närheten av 70%. Inte heller har jag sett någon siffra på att 70% av fallen där det är en känd förövare skulle leda till åtal.

Om vi nu ska kolla på fallet i fråga så låter det verkligen som där inte finns ens i närheten av nog med bevisföring för att bry som om att väcka åtal. Lite skrapsår, bilder, och ord mot ord vet vilken åklagare som helst att det knappast leder till fällande dom och då ska de inte driva åtal.

Möjligtvis i fallet som gäller iphonen men det verkar ha varit en helt seperat incident där det faktiskt fanns vittnen.

Yes
2011-10-23, 16:11
22% av anmälningarna leder till förundersökningsprotokoll. 60% av de som inte leder till förundersökningsprotokoll gör det för att gärningsmannen är okänd. 67% av förundersökningsprotokollen där brottet inte är styrk leder till åtal.

Statistiken rör för övrigt obekanta förövare, vilket inte är samma sak som okända förövare.

Om vilken åklagare som helst vet att det inte skulle leda till fällande dom skulle inte 67% av förundersökningsportokollen leda till åtal när brottet inte är styrkt.

Nu lägger jag ned det här då det inte kommer leda någonstans.

Hades
2011-10-23, 16:19
Undrar lite varför kettlebellGuden kommer med tvärsäkra uttalanden när han uppenbarligen inte vet vad han pratar om. Försöker han sprida förvirring?

smurfan
2011-10-27, 23:13
Jag har faktiskt ingen aning vad nu snackar om. Sen om set beror på att det är rörigt eller gör att jag inte kan koncentrera mig pga den mindre trevliga tonen vet jag inte.
Sen vill jag inte vara grinig med kala fläckar som blöder och svider fortfarande efter en vecka och korta avslitna tussar lite här och där i skallen tycker inte jag är några små skrapsår :/ om det är något jag skulle kalka kränkning så är det ju att hon fått mig att se ut som en skallig idiot (lite överdrift, men vilken åklagare som helst skulle fatta att jag lidit av det).

smurfan
2011-10-27, 23:19
Sen kan jag berätta varför hon hoppa på mig från första början.. Det är det löjligaste jag någonsin hört själv, men det var för att jag sa jag tyckte att Beyonce är tjock. På allvar alltså. Tjejen har problem:S hon bad mig gå hem för att jag sa det och jag typ "jaha, ja jag går väl hem då" och när jag satte mig på hög för att ta upp min väska började hon slå mig och slita i håret:S
Stabil brud...

smurfan
2011-10-27, 23:30
Jag får ursäkta min slarviga stavning här men det är lite svårt att se viöken tangent jag trycker på på mobilen pga sprickorna:S fast den fungerar iaf som tur är! :)

tjabon
2011-10-28, 00:17
Jag får ursäkta min slarviga stavning här men det är lite svårt att se viöken tangent jag trycker på på mobilen pga sprickorna:S fast den fungerar iaf som tur är! :)

Håll gärna tråden uppdaterad !

:)

smurfan
2011-10-28, 11:53
Håll gärna tråden uppdaterad !

:)

Absolut, det ska jag göra. Kan man ringa 11414 och höra hur långt de kommit? Jag kom precis på att hon nämnt att hon hade en bokad plastikoperation nån dag den här veckan. Så risken att hon söker upp mig just nu är nog liten. Man brukar nog inte vara så sugen på bråk dagarna efter. Kanske kan pusta ut en stund då.

Juxta
2011-10-28, 12:10
Exakt.

Vadå tyvärr? Du kanske tycker att man ska få 14 miljoner kronor för att man själv spillt kaffe på sig på McDonalds också?
Den dagen vi kommer dit spränger jag nån byggnad.

smurfan
2011-10-29, 13:39
Fick hem ett brev igår, det stod bad som anmälts osv och så skulle jag fylla i vad jag har för telefon och så. Ringde in och fixade det istället. Men vet inte vad som händer härnäst riktigt :/

Yes
2011-10-29, 14:49
Vadå tyvärr? Du kanske tycker att man ska få 14 miljoner kronor för att man själv spillt kaffe på sig på McDonalds också?
Den dagen vi kommer dit spränger jag nån byggnad.
5-20K är ändå sjukt lite för en misshandel. Det finns en stort intervall mellan det och miljonbelopp.

Gällande det uppmärksammade fallet med McDonalds-kaffet var det inte heller frågan om en liten struntsak. Kaffet var perkele-varmt och orsakade tredje gradens brännskador.

On February 27, 1992, Stella Liebeck, a 79-year-old woman from Albuquerque, New Mexico, ordered a 49-cent cup of coffee from the drive-through window of a local McDonald's restaurant. Liebeck was in the passenger's seat of her Ford Probe, and her grandson Chris parked the car so that Liebeck could add cream and sugar to her coffee. Liebeck placed the coffee cup between her knees and pulled the far side of the lid toward her to remove it. In the process, she spilled the entire cup of coffee on her lap.[10] Liebeck was wearing cotton sweatpants; they absorbed the coffee and held it against her skin, scalding her thighs, buttocks, and groin.[11] Liebeck was taken to the hospital, where it was determined that she had suffered third-degree burns on six percent of her skin and lesser burns over sixteen percent.[12] She remained in the hospital for eight days while she underwent skin grafting. During this period, Liebeck lost 20 pounds (9 kg, nearly 20% of her body weight), reducing her down to 83 pounds (38 kg).[13] Two years of medical treatment followed.

Hämtat från Wikipedia.

smurfan
2011-11-01, 19:42
5-20K är ändå sjukt lite för en misshandel. Det finns en stort intervall mellan det och miljonbelopp.

Gällande det uppmärksammade fallet med McDonalds-kaffet var det inte heller frågan om en liten struntsak. Kaffet var perkele-varmt och orsakade tredje gradens brännskador.

Hämtat från Wikipedia.

Jag tror dock inte på mer än 20000:-o jag är ju liksom inte handikappad efter det, och jag har inte ont längre nu. Det är mest set att det gjorde så jävla ont just DÅ att få hår bortslitet:( och nu mår jag jättedåligt över det och känner mig ful.. Kan inte ha håret utsläppt utan måste sätta upp set och dölja med hårspännen.
men hur ont det gjorde och hur mkt jag skäms över håret nu finns ju unga bevis på...
Kanske påverkar om jag pratar om det med en psykolog? Jag är rädd hela riden utomhus och jag sover fortfarande hos min mamma efter det som hände:/ om inte annat kanske han/hon kan ge råd om hur jag kan hantera känslorna.

Yes
2011-11-01, 19:58
Jag tror inte heller att det blir så mycket. Det jag menade var att skadeståndsbeloppen i Sverige är väldigt låga.

smurfan
2011-11-01, 20:07
Jag tror inte heller att det blir så mycket. Det jag menade var att skadeståndsbeloppen i Sverige är väldigt låga.

Egentligen är ser väl viktigast att jag får ersättning för mobilen för jag har faktiskt inte råd att laga den. Är rädd att fukt kan sippra in i sprickorna:S
Sen skulle det kännas bra om hon fick lära sig nåt. För hennes egen skull också. När jag berättat det här utan att säga vem det handlar om så har de flesta frågat om det var hon. Inte bara jag som upplevt henne som aggressiv så hon behöver helt klart hjälp.

EnJoker
2011-11-01, 21:05
KettleGuden yrar. Oavsätt om det går vidare till åtal eller ej så gör du rätt i att anmäla detta.

OnTopic:
Skriv ner händelseförloppet med alla små detaljer du kommer ihåg och spara. Det är guld värt att ha om åtal väcks då det dröjer lång tid innan rättegången sker. Försök också att ta kontakt med ev. vittnen som kan styrka att hon befann sig i närheten av var det här skedde vilket kan verifiera din version av händelsen.

Morty
2011-11-01, 21:27
Man kan få skadestånd för "sveda och verk" eller "lyte och men", där den förstnämnda är tillfällig och den andra permanent. Skadestånden för lyte och men är generellt högre än de för sveda och värk. För att det ska gillas som lyte och men så måste man kunna visa upp att man har tydliga men. Psykiska besvär till följd av överfallet är sveda och värk.

Sen kan även en kränkningsersättning också utgå. Det är inte sällsynt vid misshandelsfall.

smurfan
2011-11-01, 22:41
KettleGuden yrar. Oavsätt om det går vidare till åtal eller ej så gör du rätt i att anmäla detta.

OnTopic:
Skriv ner händelseförloppet med alla små detaljer du kommer ihåg och spara. Det är guld värt att ha om åtal väcks då det dröjer lång tid innan rättegången sker. Försök också att ta kontakt med ev. vittnen som kan styrka att hon befann sig i närheten av var det här skedde vilket kan verifiera din version av händelsen.

Ja det är klart det ska anmälas. Går det inte vidare så har jag iaf gjort vad jag kan.
Det var en bra ide. Jag har iofs spelat upp hela händelsen om och om igen i mitt huvud i två veckor men man kan ju glömma detaljer. Grannen bredvid kanske har hört nåt och kan då iaf styrka att det varit bråk där om det kan hjälpa.. Samt brevbäraren som överlämnade min mobil som han hittade utanför fönstret sönderspräckt. Ska man kontakta dem redan nu?

smurfan
2011-11-01, 22:42
Man kan få skadestånd för "sveda och verk" eller "lyte och men", där den förstnämnda är tillfällig och den andra permanent. Skadestånden för lyte och men är generellt högre än de för sveda och värk. För att det ska gillas som lyte och men så måste man kunna visa upp att man har tydliga men. Psykiska besvär till följd av överfallet är sveda och värk.

Sen kan även en kränkningsersättning också utgå. Det är inte sällsynt vid misshandelsfall.

Okej då vet jag det :)

smurfan
2011-11-05, 00:37
Fick hen lite kompletteringar idag eller vas man kallar det. Ang de förstörda grejerna. Annars har jag inte hört nåt:/

hultman
2011-11-05, 01:08
Egentligen är ser väl viktigast att jag får ersättning för mobilen för jag har faktiskt inte råd att laga den. Är rädd att fukt kan sippra in i sprickorna:S
Sen skulle det kännas bra om hon fick lära sig nåt. För hennes egen skull också. När jag berättat det här utan att säga vem det handlar om så har de flesta frågat om det var hon. Inte bara jag som upplevt henne som aggressiv så hon behöver helt klart hjälp.

Räkna inte med att du får några pengar inom överskådlig framtid. Om du nu överhuvudtaget får se några pengar på kontot....

Superior
2011-11-05, 10:38
Glöm inte bort att ta kontakt med ditt hemförsäkrings bolag.
I dom allra flesta (iaf större bolagen) så finns det överfalls skydd i hemförsäkringen.

Bara ett tips.

smurfan
2011-11-05, 15:54
Räkna inte med att du får några pengar inom överskådlig framtid. Om du nu överhuvudtaget får se några pengar på kontot....

Jag lär inte se några om jag går runt med den inställningen iaf, så det tänker jag inte:-P

smurfan
2011-11-05, 15:55
Glöm inte bort att ta kontakt med ditt hemförsäkrings bolag.
I dom allra flesta (iaf större bolagen) så finns det överfalls skydd i hemförsäkringen.

Bara ett tips.

Får jag inte ersättning för mobilen från hennes håll så kmr jag såklart söka därifrån. Måste ju fixa mobilen i vilket fall liksom. Men överfall finns inte med u min försäkring :/

Superior
2011-11-05, 16:41
Får jag inte ersättning för mobilen från hennes håll så kmr jag såklart söka därifrån. Måste ju fixa mobilen i vilket fall liksom. Men överfall finns inte med u min försäkring :/

Är du säker?
Vilket bolag har du?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk