Visa fullständig version : Varför minns man bara det bra?
Varför var det bättre förr? Borde man inte komma ihåg det dåliga så att man slapp upprepa sina misstag? Ibland kan jag tillochmed få för mig att det var kul att göra lumpen :smash:
prOtotype
2011-10-20, 12:04
Varför var det bättre förr? Borde man inte komma ihåg det dåliga så att man slapp upprepa sina misstag? Ibland kan jag tillochmed få för mig att det var kul att göra lumpen :smash:
Du antar att det är såhär för alla. En del kommer nästan bara ihåg det negativa.
Tricklew
2011-10-20, 12:07
Nåja, nu är ju blind nostalgi extremt vanligt, så det är knappast endast spoon som minns det såhär.
Tiderna var inte bättre när man fick blåsa 15minuter in i kassetten för att ens få igång Super Mario, även om det stundvis känns så.
Eddie Vedder
2011-10-20, 12:21
Nostalgi ansågs förr vara en sjukdom, man "led av nostalgi". Fast då handlade det om sjuklig hemlängtan, nostalgin har ju nu blivit en form av längtan till en svunnen tid och inte längtan till hemmet som ju är den ursprungliga betydelsen.
Människor har en förmåga att försköna det som var och överkritisera det som är. Jag var på en föreläsning med en skotsk forskare som studerar nostalgin gällande mat (som vi ju alla vet är EXTREM) och en viktigt tes där var att man helt enkelt har facit i hand. Om man är rädd över hur det går med samhället och oroar sig över "dagens ungdom" så är det för att man inte vet utfallet. Men samma oro har ju alltid funnits och att man en gång i tiden oroade sig över att ungdomarna bara ligger hemma och läser böcker eller skräcken för omoraliska musiktexter och rörelser på scen småskrattar vi ju åt idag.
Men jag tror det där kan komma att ändras lite eftersom jag inte upplever att ungdomar mår bättre än människor i medelåldern. Så när vi är i medelåldern kanske vi tänker tillbaka på hur deprimerade vi var i ungdomen men vad skönt att det är över. Jag tror själv (och hoppas) att jag mår bättre när jag är 50.
Minimjölk
2011-10-20, 13:29
Jag tror att nostalgi har en del att göra med att många har svårt att njuta i nuet. Mycket tid spenderas på att tänka på hur bra det har varit och planera inför framtiden. Däremot är det få som verkligen uppskattar nuet fullt ut och inser att just där de befinner sig nu är en situation som de framöver kommer tänka tillbaka till med längtande ögon.
Sedan att vi väljer att fokusera på bra istället för dåliga saker är nog mer individuellt men troligtvis har det med överlevnadsinstinkten att göra. Hade vi gått omkring och bara tänkt på vilken skit vi upplevt hade vi nog mått mycket sämre. Bättre lycklig och "ovetande"...
Önskar det var så med tandläkaren, minns bara det som gör ont och är obehagligt. Mins bara det dåliga, och det får mig att känna ångest över att gå dit.
Jag tror att nostalgi har en del att göra med att många har svårt att njuta i nuet. Mycket tid spenderas på att tänka på hur bra det har varit och planera inför framtiden. Däremot är det få som verkligen uppskattar nuet fullt ut och inser att just där de befinner sig nu är en situation som de framöver kommer tänka tillbaka till med längtande ögon.
Sedan att vi väljer att fokusera på bra istället för dåliga saker är nog mer individuellt men troligtvis har det med överlevnadsinstinkten att göra. Hade vi gått omkring och bara tänkt på vilken skit vi upplevt hade vi nog mått mycket sämre. Bättre lycklig och "ovetande"... Jag har själv enklare att tänka mig tillbaka och också planera inför framtiden. För mig handlar det mest om osäkerhet. Nuet är relativt instabilt, oförutsägbart och osäkert, varpå det är svårt att njuta av nuet, medan det förflutna inte ändras. Framtiden måste man planera för att framtida nuet ska bli bra. Jag tror iofs det kan bero på inställning, men jag tänker alltid att det är bäst att försöka njuta medan det varar eftersom förr eller senare så skiter det sig. I nuläget ser jag tidsperioder som epoker där allt har en början och ett slut. Vissa är mer tydligt markerade än andra.
Jag vet inte om jag minns mest dåliga eller bra saker dock, men när man tänker sig tillbaka vill man gärna komma ihåg det bra. Man fokuserar för att minnas det bra. Det dåliga finns där också, men det är inte i fokus. Att sitta och minnas alltid dåligt som hänt är inte så kul. Själv värderar jag både erfarenheten av det dåliga och det bra eftersom båda är vad som gjort mig till den jag är idag. En dålig erfarenhet kan leda till något positivt idag.
Det finns tydligen vissa som anser att depressionstendenser kommer av att människor som har en låg position i flocken ska känna det och vara mindre benägna att utmana högre rankade medlemmar. Detta för att skapa stabilitet.
Som ingenjör ser jag att det riskerar att bli ett obalanserat system: Ju mer deprimerad man blir, desto mindre satsningar och belöningar, och depressionen riskerar att fördjupas.
Då kanske optimistiska minnen kan vara ett sätt att reglera det och få en att inte helt ge upp hoppet. Motivation bygger ju på en lagom blandning av att inte vara nöjd med sin situation och att se möjlighet till förbättring.
prOtotype
2011-10-20, 14:49
Det finns tydligen vissa som anser att depressionstendenser kommer av att människor som har en låg position i flocken ska känna det och vara mindre benägna att utmana högre rankade medlemmar. Detta för att skapa stabilitet.
Som ingenjör ser jag att det riskerar att bli ett obalanserat system: Ju mer deprimerad man blir, desto mindre satsningar och belöningar, och depressionen riskerar att fördjupas.
Då kanske optimistiska minnen kan vara ett sätt att reglera det och få en att inte helt ge upp hoppet. Motivation bygger ju på en lagom blandning av att inte vara nöjd med sin situation och att se möjlighet till förbättring.
Fast ett ex var jävligt driftigt och satsade framåt och hoppades på saker. Men bakåt såg hon mest skit och blev deprimerad.
Minimjölk
2011-10-20, 15:07
jag tror att man skall minnas och ta lärdom av sina erfarenheter från gårdagen och att använda dessa ihop med ens mål för att planera framtiden. Genom att göra det kommer det framtida nuet förhoppningsvis ligga på en tillräckligt bra nivå för att man skall klara av att leva och njuta i nuet.
Jag antar att det är väldigt olika hur man är som människa och det skiljer sig enormt vad man uppskattar och njuter av. Jags om njuter av att säkra framtiden kan bli väldigt uppåt åt att jag amorterat av en viss del av mitt lån, inget som påverkar mig direkt nu men på längre sikt. På samma sätt kan en dyr öl på ett uteställe ge mig mer ågren för at tden var för dyr än den ger mig njutning pga smaken/Upplevelsen. Nästan vad som än sker i mitt liv ger mig delar av positiv/negativ käsla och för at tjag skall uppleva totalen som positiv måste de positiva överväga.
jag märker dock att med tiden så brukar de negativa känslorna minskas vilket gör att man blir mer positiv till saker som skett. Jag bryr mig tex inte att ölen för ett halvår sedan kostade 96kr utan jag kommer mer ihåg den kvällen för det schyssta sällskapet etc.
Det är min lärdom inför framtiden, att glädjen något ger än nog mer konstant medan det negativa kan/kommer reduceras. med andra ord borde man göra fler saker som ligger i gråzonen mellan bra/dåligt då det troligtvis kommer ses som en ok händelse i framtiden.
prOtotype
2011-10-20, 15:13
jag tror att man skall minnas och ta lärdom av sina erfarenheter från gårdagen och att använda dessa ihop med ens mål för att planera framtiden. Genom att göra det kommer det framtida nuet förhoppningsvis ligga på en tillräckligt bra nivå för att man skall klara av att leva och njuta i nuet.
Jag antar att det är väldigt olika hur man är som människa och det skiljer sig enormt vad man uppskattar och njuter av. Jags om njuter av att säkra framtiden kan bli väldigt uppåt åt att jag amorterat av en viss del av mitt lån, inget som påverkar mig direkt nu men på längre sikt. På samma sätt kan en dyr öl på ett uteställe ge mig mer ågren för at tden var för dyr än den ger mig njutning pga smaken/Upplevelsen. Nästan vad som än sker i mitt liv ger mig delar av positiv/negativ käsla och för at tjag skall uppleva totalen som positiv måste de positiva överväga.
jag märker dock att med tiden så brukar de negativa känslorna minskas vilket gör att man blir mer positiv till saker som skett. Jag bryr mig tex inte att ölen för ett halvår sedan kostade 96kr utan jag kommer mer ihåg den kvällen för det schyssta sällskapet etc.
Det är min lärdom inför framtiden, att glädjen något ger än nog mer konstant medan det negativa kan/kommer reduceras. med andra ord borde man göra fler saker som ligger i gråzonen mellan bra/dåligt då det troligtvis kommer ses som en ok händelse i framtiden.
Min filosofi är: skit i pengarna, dom kommer du ändå inte minnas om 10 år men minnena har du för evigt.
Men jag inser också vikten av att inte sätta sig i en position där sådant beteende blir omöjligt i framtiden :)
Hårfin linje det där...
Minimjölk
2011-10-20, 15:26
mm, en liten anekdot från min barndom. När jagsom tioåring cyklade till leksaksaffären för att köpa något så onödigt som kulor för hela månadspengen, detat trots att jag redan hade mycket kulor. jag var mycket glad åt min fina kulsamling men även orolig för hur mycket pengar jag spenderat. Det rörde sig kanske om 100kr vilket för mig då var mycket pengar. Skulle jag idag har 100kr mer eller midnre skulle det varken göra från eller till. Dvs med tiden får tidigare fadäser och kostnader mindre betydelse.
jag har sedan flera gånger åkt på kostnader som jag grämt mig åt i realtid men på samma sätt har tiden gjort at tkostnaden inteaavr så farlig. jag försöker numera sätta allting i perspektiv till hela livet vilket får mig att inte se så katastrofalt på läget. hade jag för fem år sedan fått reda på hur mycket pengar jag tex tappade på aktier i Augusti i år hade jag nog dörr. Nu tar jag det mer med en axelryckning och försöker lära mig av situationen.
JJOHANSSON
2011-10-20, 15:43
Tiderna var inte bättre när man fick blåsa 15minuter in i kassetten för att ens få igång Super Mario, även om det stundvis känns så.
Hahaha :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.