Visa fullständig version : Molntjänst för foton
Calleman
2011-10-20, 10:50
Jag söker efter en bra tjänst (likt drop box) där man kan ladda upp alla sina kort och sen enkelt kunna se dem via pc, ipad och iphone.
Kruxet är att jag är i behov av i alla fall 1tb lagring och möjlighet till mer.
Jag har hittat Adobe Carousel som verkar lovande. Men än så länge kör den bara via Mac.
Finns här någon som har en bra idé? Är själv rätt trött på att lagra bilderna på externa diskar utan möjlighet till delning. Samt ta med sig USB-stickor för att visa semesterbilder osv.
Använder Googles tjänst för detta ihop med Picasa så den syncar önskade album. https://picasaweb.google.com/
Då kan jag logga in på valfri dator eller använda app till iPhone (och högst sannolikt Android) för att titta på/visa bilderna. Går även att dela ut bilderna, antingen helt öppet så de indexeras av sökmotorer eller mer begränsat med att man måste ha en länk.
Nackdelar:
Går inte kan ha album/foldrar med mer än 1000 bilder, så jag har fått dela upp vissa i flera typ "Resan 2011 - 1" "Resan 2011 - 2".
Annan nackdel relaterat till den ovan är att det inte går att ha undermappar.
Raderar man bilderna lokalt på hårddisken så raderas de ju på servern också om man har syncen igång. Så man får komma ihåg att stänga av syncningen när man är klar, om man har de i molnet också som back-up.
Går att ladda upp bilder manuellt med browsern, utan Picasa, men tror inte det är någon höjdare med den mängd du har. Aldrig testat men skulle nog inte rekommendera det. (Picasa är ju ett enklare redigeringsverktyg, kan om man vill sortera fotona osv också, lite som iTunes kan sortera efter taggar, så förstår att många inte vill använda det).
Annars är väl flickr.com en populär site för just detta.
Funkar inte iCloud før detta?
Funkar inte iCloud før detta?
I cloud är väl mer en synk-tjänst som pushar bilderna (mm) till de olika enhetern, vilket ju inte fungerar i detta fallet.
Jag använder googles lösningar, men skulle inte säga att de är felfria precis. Hört mycket bra om http://500px.com .. Har dock inte kollat upp det närmre själv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.