Visa fullständig version : Byggingenjörer
Ajwersson
2011-10-20, 09:52
Pluggar nu mitt andra år till byggingenjör och har börjat fundera mer och mer på vad man ska göra efter skolan. Finns det några här som har pluggat byggingenjör och kan dela med sig av vad som hänt efter skolan, alltså vad ni jobbar med:)
Jag läste byggingenjör på Chalmers och har snart jobbat två år med att konstruera och rita formställningar på ett företag som jobbar med bro- och anläggningsprojekt.
Trodde att jag skulle hålla på med hus, eller bygglovsärenden men halkade in här på ett bananskal.
Trivs väldigt bra, det är en skön blandning av att sälja, rita och räkna med lagom mkt kundkontakt.
Svarar gärna på mer frågor här eller i PM.
Ajwersson
2011-10-20, 10:16
Hur fick du ditt jobb? Pluggar på LiTH och det jag lyckats luska ut är att dom flesta verkar få anställning där dom gör ex jobb. Och att denna utbildning praktiskt taget garanterar dig jobb direkt efter examen.
Hur fick du ditt jobb? Pluggar på LiTH och det jag lyckats luska ut är att dom flesta verkar få anställning där dom gör ex jobb. Och att denna utbildning praktiskt taget garanterar dig jobb direkt efter examen.
När jag gick ut var det väldigt dåligt med jobb så jag sökte helt enkelt alla som kom ut på annons (och några till)...
Kan dock tänka mig att det är mycket enklare nu, ffa anläggningsbranschen skriker efter folk!
Gå på alla arbetsmarknadsdagar ni har (och åk eventuellt på fler runt om i landet om det intresserar dig), det är ett bra sätt att få snacka med folk som har gått samma utbildning.
Ajwersson
2011-10-20, 10:57
Hr är användningsgraden i arbetslivet (om vi kan kalla det för det) av det man lärt sig från alla timmar i skolbänken ?
zebularg
2011-10-20, 10:57
Jag pluggade civilingenjör, väg och vatten, på LTH och jobbar idag som brokonstruktör. Tog examen 2008 och hade åtminstone 2 olika arbeten, dels ett åt entreprenör, dels ett åt ett konsultföretag, redan innan jag tagit ut examen.
Anläggningskonstruktionsbranschen (m.a.o. broar och dyl.) Behöver i dagsläget mycket mer folk, då det finns gott om jobb och ont om konstruktörer, iom att det i regel är trafikverket eller kommuner som beställer jobben är inte branschen speciellt konjunkturkänslig, vilket jag ser som en fördel.
Hör av dig till de stora konsultföretagen och kolla vad de har att erbjuda.
Mitt jobb idag går i princip ut på att göra konstruktionsberäkningar för broar, stödmurar, bullerskydd, hamnkonstruktioner o.dyl. Ibland blir det lite utredningsarbete, ibland lite ritarbete.
Ajwersson
2011-10-20, 11:04
Det där med anläggning tycker jag verkar väldigt intressant, skulle helst vilja jobba med större projekt. Kanske inte är något man får hoppa in och göra som rookie Men efter x år kanske.
Supermicke
2011-10-20, 14:32
får man fråga hur en normal dag ser ut på ert jobb ni som jobbar som byggingenjör/ingenjör? roligt? mest män som arbetar eller? Rolig utbildning? :) Är väldigt sugen att plugga, jobba som något sånt här. Det verkar roligt. :)
Dennis93
2011-10-20, 18:08
får man fråga hur en normal dag ser ut på ert jobb ni som jobbar som byggingenjör/ingenjör? roligt? mest män som arbetar eller? Rolig utbildning? :) Är väldigt sugen att plugga, jobba som något sånt här. Det verkar roligt. :)
+1 har funderat på att gå till civilingenjör nu när man går sista året på gymnasiet men det jobbiga är när man frågar folk är att de alltid säger typ "a men ingenjörer kan göra typ vad som helst", jahap då vet jag :confused:
Sen finns det ju så många olika inriktningar också.... vill nog inte göra nåt typ programmerings aktigt tycker inte det är så kul. Tittat på Farkostteknik och Maskinteknik vid KTH.
Men som ingenjör åker man ut och gör nåt lite praktiskt ibland eller sitter man alltid vid nåt skrivbord ?
Läste väg- och vattenbyggnad och jobbar nu som konsult i infrastrukturbranschen.
Sitter med VA-projektering, men är väl mer intresserad av modellering och utredning, så det kan hända att jag byter spår inom en snar framtid.
får man fråga hur en normal dag ser ut på ert jobb ni som jobbar som byggingenjör/ingenjör? roligt? mest män som arbetar eller? Rolig utbildning? :) Är väldigt sugen att plugga, jobba som något sånt här. Det verkar roligt. :)Ungefär hälften kvinnor på kontoret här.
Kanske den roligaste perioden i mitt liv. Så ja, jag har hur kul som helst och lär mig i en rasande takt (i skolan gick det inte lika snabbt :D).
+1 har funderat på att gå till civilingenjör nu när man går sista året på gymnasiet men det jobbiga är när man frågar folk är att de alltid säger typ "a men ingenjörer kan göra typ vad som helst", jahap då vet jag :confused:
Sen finns det ju så många olika inriktningar också.... vill nog inte göra nåt typ programmerings aktigt tycker inte det är så kul. Tittat på Farkostteknik och Maskinteknik vid KTH.
Men som ingenjör åker man ut och gör nåt lite praktiskt ibland eller sitter man alltid vid nåt skrivbord ?Som konsult/projektör blir det några dagar i fält. Mest sitter man på kontoret. Jobbar du åt en entreprenör är det väl nästan bara ute på bygget (mätingenjör, arbetsledare osv), åtminstone till en början, men det har jag inte så mycket koll på.
Dennis93
2011-10-20, 18:48
Läste väg- och vattenbyggnad och jobbar nu som konsult i infrastrukturbranschen.
Sitter med VA-projektering, men är väl mer intresserad av modellering och utredning, så det kan hända att jag byter spår inom en snar framtid.
Ungefär hälften kvinnor på kontoret här.
Kanske den roligaste perioden i mitt liv. Så ja, jag har hur kul som helst och lär mig i en rasande takt (i skolan gick det inte lika snabbt :D).
Som konsult/projektör blir det några dagar i fält. Mest sitter man på kontoret. Jobbar du åt en entreprenör är det väl nästan bara ute på bygget (mätingenjör, arbetsledare osv), åtminstone till en början, men det har jag inte så mycket koll på.
Okay då vet jag! Tack :thumbup:
Supermicke
2011-10-20, 21:09
tack :)
Ajwersson
2011-10-21, 10:52
Kan verkligen rekomendera byggingenjörs linjen på LiTH, går andra året och änsålänge Har det varit riktigt kul :)
Läste till byggingenjör i Uppsala för 4 år sen, jobbar sedan dess på ett arkitektkontor i samma stad.
Jag håller på med projektering för hus på "arkitekt-sidan" vilket innefattar i kort att få ner arkitektens tankar på ritningar.
Vi gör byggritningar och tillverkningsritningar på "skalet", det som syns ex ytskikt, dörrar, fönster, inredning, kök etc. Medan en konstruktör räknar på stommen, skelettet som bär upp huset.
Förutom själva projekteringen så gör jag mycket säljmaterial för att sälja in byggnaderna för kunden, 3D-illustrationer, lägenhetsblad, renderingar, filmer.
Den mesta av min tid går till att bygga upp husen i 3D så verklighetstroget som möjligt, tänk Sims fast mer avancerat.
Verktygen vi använder oss av är Revit, Sketchup, Max, photoshop, Illustrator och Cad(så lite som möjligt).
dream_theater_
2011-10-21, 14:14
Jag gick ut från Uppsala universitet 2010, idag jobbar jag som platschef. Väldigt varierande uppgifter! Just nu bygger vi ett LSS-boende i storleksordningen 10 miljoner. Mitt nästa bygge kommer igång efter nyår, och det är i storleksordningen 40 miljoner.
Jobbet i sig är väldigt utmanande, och det gäller att hela tiden hålla samman gruppen. Som ledargestalt har man stort inflytande på stämningen för bygget, och det ser jag som den största utmaningen.
Utöver det så har jag ekonomiskt ansvar, kvalitetsansvar, planeringsansvar och arbetsmiljö- samt samordningsansvaret.
Ajwersson
2011-10-21, 19:09
nu slänger jag den oundvikliga frågan också, hur är lönesituationen ? :P
dream_theater_
2011-10-21, 19:13
Alldeles för lågt!
nu slänger jag den oundvikliga frågan också, hur är lönesituationen ? :PSom konsult är timpriserna, som styr löneutrymmet, i Sverige ganska platta. En erfaren projektör med 25 års erfarenhet kan liksom hamna på ett 500 kr-ramavtal vilket är skandalöst. Om man däremot går mot någon chefsroll ökar nog löneutrymmet. Men visst får man som konsult ganska bra betalt. En del förmåner ingår också ibland: betalt för läkarbesök, friskvårdsbidrag, iphone osv.
Ajwersson
2011-10-23, 10:42
Okej.
willtjam
2012-03-14, 18:21
Enligt lonestatistik.se så är medellönen för en byggnadsingenjör 28.863 kr. Är detta lögn då? Eller är det skillnad på byggingenjör och byggnadsingenjör?
Verkar för övrigt skoj då man verkar få jobb som lite allt möjligt. Hur stor chans har man att få jobb som innefattar fältarbete? Är det mest kontorsjobb som gäller?
Jag skulle säga att det är 50/50 mellan rena kontorsplatser och jobb där man får vara ute i verkligheten litegrann.
(rena arbetsledarjobb innebär att man i princip är i "fält" hela tiden men är mindre vanliga)
Ang. lön så har vi på mitt företag ingångslön på 25K och sen 2-3K ökning första året innan det planar ut lite mer på ca1K / år.
Misstänker att jag kommer hamna på 31-32 när "nybörjarökningarna" slutar.
willtjam
2012-03-14, 20:53
Låter finemang! Upplevde du att det var svårt att komma in på utbildningen?
Läser just nu i Umeå, 1:a terminen. Tillämpad byggnadsfysik II just nu, utländsk lärare gör inte saken lättare. Riktigt kämpigt just nu men det löser sig, ska enligt 2or och 3or vara den svåraste kursen på hela programmet.
Inte säker på vad jag ska göra efteråt men jag vill vara ute på byggen mer än att bara rita i CAD så jag ska väl läsa till lite projektledning osv, hade varit nice att bli arbetsledare. Det är väl i princip vad jag siktar på!
willtjam
2012-03-14, 21:14
Så tre år alltså? På Göteborgs yrkeshögskola så är det bara 80 v och ca 1/3 är praktik, så det verkar inte vara mycket plugg alls.
1:a året, 2:a terminen skulle jag skriva... Kortslutning i hjärnan!
Vi har 5(?) veckors praktik att välja till ifall vi vill, men då missar vi å andra sidan något ämne som behandlar byggteori. Svårt att välja! Annars är det 3 år som gäller, fast man blir i stort sett klar efter 2,5 om man är snabb med examensarbete!
willtjam
2012-03-15, 00:07
Intressant att det kan skilja så mycket plugg ändå.
Så tre år alltså? På Göteborgs yrkeshögskola så är det bara 80 v och ca 1/3 är praktik, så det verkar inte vara mycket plugg alls.
Intressant att det kan skilja så mycket plugg ändå.
Du måste tänka på att det är skillnad på
"Högskoleingenjör, inriktning bygg" (förkortat byggingenjör) och "kvalificerad yrkeshögskoleexamen inom bygg" som du får på yrkeshögskola.
Det extra året man får på högskola / universitet är i princip bara teori.
willtjam
2012-03-15, 09:45
Inte vet väl jag sånt :D good to know!
Ajwersson
2012-03-15, 13:13
byggingenjör på LiTH campus Norrköping där jag går är fett bra !
3 år och man lär sig vettiga grejor =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.